Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 21:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Subwoofer EQ..?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 August 2011 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

har nu fået smidt 2 stk aktive subs på min surround system og vil i den anledning høre om der er nogle der kender til noget subwoofer EQ..

har set Paradigm laver noget, men det virker kun til deres egne subs:

http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2522

er der noget lign på markedet der virker til alle subs.??

der er også et program der hedder Room EQ Wizard , er det noget der virker.?

http://www.hometheatershack.com/roomeq/

kom gerne med andre forslag..

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 August 2011 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

MiniDSP fra www.minidsp.com kan importere REW målinger direkte i deres advanced plugin. Det er heller ikke urimeligt dyrt.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 August 2011 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
MiniDSP fra www.minidsp.com kan importere REW målinger direkte i deres advanced plugin. Det er heller ikke urimeligt dyrt.

Kunne man "udnytte" din ekspertise lidt, og muligvis få dig til at lave en liste over de moduler du vil anbefale for at få god udnyttelse af de moduler til en subwoofer?

Kan man "nøjes" med en af de færdige box udgaver, eller hvad vil du anbefale?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 August 2011 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

jeg bruger dem jo fullrange, og her vil jeg klart anbefale at bruge det digitale modul også som indgangs og udgangsmodul, da
man så ikke behøver bekymre sig om de analoge ind/udganges kvalitet. De er såmænd ikke ringe, men heller ikke fantastiske.
Till rent subwoofer brug, tror jeg dog ikke det har så meget at sige.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 August 2011 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt sådan en og er godt tilfreds den har dæmpet de rumresonanser der drillede.
Den kører mono så begge dine sub's vil få samme signal.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=2391&zoneid=1

Der er også denne
http://www.svsound.com/products-parts-subeq.cfm#

eller
http://www.velodyne.com/vproducts/series.aspx?seriesid=1211

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 August 2011 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

her er en baseret på Lyngdorf`s Room Perfect http://www.krksys.com/krk-ergo.html

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 19 August 2011 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Capslock skrev:

Jeg har købt sådan en og er godt tilfreds den har dæmpet de rumresonanser der drillede.Den kører mono så begge dine
sub's vil få samme signal.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?
article id=2391&zoneid=1

Der er også dennehttp://www.svsound.com/products-parts-subeq.cfm#

ellerhttp://www.velodyne.com/vproducts/series.aspx?seriesid=1211

De ser yderst interessante ud..

Mine subs står på hver side af fronterne og er splittet med et y kabel fra receiveren, så de kører mono i forvejen, så det må være fint med en EQ
der også kører mono..

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 19 August 2011 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 19 August 2011 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

mbull skrev:
Antimode har også et par interessante modeller: http://verkkokauppa.planeetta.net/epages/Planeetta.sf/secTD4 7wbtyhPs/?ObjectPath=/Shops/vlsi/Categories/DSPeaker/Antimod e

Det er den Capslock linkede til oppe over...

den ser spændende ud og har allerede oprettet en købeannonce inde i marked.. men hvis ingen melder sig bliver den bestilt på av-connection til 2300,-

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 20 August 2011 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

så er der bestilt en Dspeaker Antimode 8033c

Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 August 2011 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Lidt sent ... Men Behringer ultracurve pro kan også gøre det

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 August 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Har du fået den

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 August 2011 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

strecker skrev:

har nu fået smidt 2 stk aktive subs på min surround system og vil i den anledning høre om der er nogle der kender til noget subwoofer EQ..

Hvorfor vil du køre EQ på en sub ?  De dækker alligevel et så smalt frekvensområde, at det ikke rigtigt giver meget mening

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 August 2011 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
strecker skrev:

Hvorfor vil du køre EQ på en sub ?  De dækker alligevel et så smalt frekvensområde, at det ikke rigtigt giver meget mening

Du har ikke prøvet, lader det til...

Jeg anvender en SVS AS1 til mine 2 stk. PB12-NSD (tilkoblet via LF-udgangen), og der er verdener til forskel. Kort fortalt indstiller receiveren basniveauet når man kører en måling. I nogle film føler man at der er for lidt tryk, så man skruer højere op. Det gør så at man nogle gange får alt for meget tryk, så hele rummet rasler med, eller måske endda køkkenet der ligger flere rum væk.

Med en EQ får man en så ret frekvensgang at man ikke føler behov for at skrue mere op for nogle bestemte film, men at niveauet passer til alle film.

Til top Vis Damnit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Damnit

Maximilian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 August 2011 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
strecker skrev:

har nu fået smidt 2 stk aktive subs på min surround system og vil i den anledning høre om der er nogle der kender til noget
subwoofer EQ..

Prøv at lav en måling af frekvensgangen i sub området - der er der ofte kæmpe problemer med room gain - det betyder ikke
det ikke kan gøre kæmpe forskel for almindelige højttalere, men til en sub, så kan det forvandle en bulderboks til noget der
lyder mere præcist og pludseligt både giver mening til hjemmebio og til musikbrug.
Til top Vis Maximilian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximilian

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 28 August 2011 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

jeg modtog min Dspeaker Antimode i tirsdags og mine subs har ikke været slukket siden  de kører konstant til både musik og film..!

det er en fantastisk lille kasse.. opsætningen tog 5 minutter og efter har mine subs fået et helt nyt liv..! som om de har fået 1000 watt mere i røven og enhederne bliver holdt i et jerngreb.. alt hva der hedder rungen og bulder er fuldstændig forsvundet, og bassen er blevet hurtig og præcis.. subwooferne leverer stadig den dybe rumlen ved film, men det er på en anden og mere kontrolleret måde, og til musik leveres bassen fra subs`ene så hurtigt at de kan følge med på Dubstep..

ved ikke præcis hva kassen gør ved lyden, men det den gør det virker..!! og det er tydeligt og meget nemt at høre da Dspeaker har været så flinke at smide en bypass knap på fronten, så man ved et enkelt tryk kan høre " før og efter " lyden, og forskellen er ENORM..

klart de bedste penge jeg har smidt efter mit setup det sidste års tid..

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 August 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Damnit skrev:
....Du har ikke prøvet, lader det til...

Jeg anvender en SVS AS1 til mine 2 stk. PB12-NSD (tilkoblet via LF-udgangen), og der er verdener til forskel. Kort fortalt indstiller receiveren basniveauet når man kører en måling. I nogle film føler man at der er for lidt tryk, så man skruer højere op. Det gør så at man nogle gange får alt for meget tryk, så hele rummet rasler med, eller måske endda køkkenet der ligger flere rum væk.

Med en EQ får man en så ret frekvensgang at man ikke føler behov for at skrue mere op for nogle bestemte film, men at niveauet passer til alle film.

korrekt - jeg har ikke prøvet at køre med en dsp.

men ok, jeg bruger nu heller ikke anlægget til filmlyd

det sidste du skriver, at brugen af sådan en fætter får frekvensgangen til at passe , så niveauet derved passer til alle film lyder besynderligt.   Hvordan ved den at du nu ser en anden film, hvor lyden måske er temmeligt forskellig fra den forrige ?  Du kan jo ikke bruge en måling af programmaterialet til at udføre nogen korrektion efter :)

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Sendt: 28 August 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
strecker skrev:

ved ikke med andre sub EQ`s men Dspeaker Anti-mode 8033 C virker om du vil det eller ej..

og hvis du læser på andre forums så vil du opleve at der er MANGE der mener det samme. de lave HZ har lige så meget brug for tilpasning til rummet via EQ som mellemtone og diskant, jeg vil faktisk mene at det er YDERST undervurderet med sub EQ da det ofte er de lave hz der er skyld i ringe lyd da de kan få hele rummet til at spille med..

Du er yderst velkommen herhjemme og høre hva den lille kasse kan præstere..

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 August 2011 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

det sidste du skriver, at brugen af sådan en fætter får frekvensgangen til at passe , så niveauet derved passer til alle film lyder besynderligt.   Hvordan ved den at du nu ser en anden film, hvor lyden måske er temmeligt forskellig fra den forrige ?  Du kan jo ikke bruge en måling af programmaterialet til at udføre nogen korrektion efter :)

Det var sådan jeg oplevede det. Kan ikke huske de forskellige typer film, der har sikkert været en forskel i hvor der var mest niveau. Oplevelsen var at for nogle film var det fint at skrue mere op for LFE fordi der "manglede noget", mens det for andre film (War of the Worlds o.l. med megen energi nedefter) gjorde at rummet rumlede med, inkl. andre rum i huset. Effekten er også stor ifm. koncert-DVD'ere.

Til top Vis Damnit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Damnit

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 28 August 2011 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
strecker skrev:

Det giver bestemt mening, der vil ofte være store udsving på frekvenskurven, en given forøgelse eller manglende lydniveua ved visse frekvenser.

Lad os antage vi har en subwoofer der spiller fra 30-80 Hz, hvilket er et smalt frekvensområde, enig! I dette område vil der højst sandsynligt være et til flere udsving, dette er faktum. Hvor udsvinget så ligger, hvor stort det vil være eller hvor mange kan naturligvis ikke siges.

I eksemplet antager vi har et dyk på kurven med 5 db mellem 42-45 Hz og en stigning på 6 db ved 57-61 Hz, rent teoretisk og eksemplarisk. Vi antager nu igen at vi spiller en basgang på et givent instrument, her vil det tydeligt kunne høres at bassen forsvinder og bliver mangelfuld og andre vil den blive en anelse voldsom og lyde ukontrolleret.

Vha. Parametisk Eq, vil man kunne gå ind og flade disse dyk og stigninger ud, på div. måder. PC-grafhelvede, manueljusteringer, målemikrofin osv. Hvilket i praksis vil give en mere harmonisk og sammenhængende basgengivelse

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes