Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Et godt optisk kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sfhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 07 Januar 2012 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har lkøbt et ,VDH Optocoupler MK II, med returret, det er klart bedre end det ARGON 5201D DIGITAL KABEL jeg har i forvejen.Der er mere fylde
og klarhed i lyden. Men argonkablet er godt nok noget tam i det. Men selve stikket i VDHkablet sidder ikke så sikkert og godt i indgangengene, hvilket
er underligt?

jeg er lidt nysgerrig før jeg beslutter mig til at beholde det, om der skulle findes et bedre et derude fx Tara Labs prism 201D. Så hvis du har et godt
tips er jeg lutter øre

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 07 Januar 2012 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

High sky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Januar 2012 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Interessant med så stor forskel i lyden, jeg kan ikke selv høre den store forskel på optiske kabler, men jeg har kun prøvet at sammenligne to
forskellige fra Tara Labs, og kører lige med Tara Labs prisme 200 d. Et gammelt kabel men det lyder ok, men ville da gerne lige følge med her hvis
nogen kender til et optisk kabel som lyder langt bedre og ikkee koster ret meget, det er vel det vi jagter hele tiden.
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky

sfhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2012 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Fik du også et blåt coax kabel med dobbelt leder med til din DAC 10. Det skulle være et kabel som Mr Danish Adio Design selv har fremstillet og
leveret med Dac'en? Jeg er meget glad for det kabel og foretrækker det frem for de andre to jeg beskrev i en anden tråd VDH the first ultimate

Jeg har sammenlignet VDH optocoupler med det og førnævnte ynglinge-dac 10 kabel. Jeg hørte meget lidt forskel imellem de to kabler og måtte flere
gange tjekke om på hvilken indgang switchen på dac10 stod på. Jeg kunne ikke høre nogen rigtig forskel i farve eller detaljer, det var mest på at
dac10 kablet gav lidt mere fysik oplevelse som godt kunne kaldes live. Det skal så siges at der er lidt jitter med i den oplevelse OG det er
var der ikke med VDH Optocoupler der var et lille tab den fysiske, men der var ikke noget tab som sådan. Jeg vil klart foretrække VDH OPTO til
aftenkaffen, jeg syntes at det bas problem som satte mig igang med at tjekke digitalkabler ( eftersom jeg overhovedet ikke har haft det problem før
jeg fik dac10'en med samt digitalkabel ) er løst her, Hilary Hahn Bach's Dobbeltviolin koncert lyder bare så smukt. Når der skal lidt mere rock'nroll til
så har jeg dac10-kablet og switchen

Jeg syntes at VDH The First Ultimate MK II som er lavet af kulfiber havde en farve forskel, det var et godt kabel, jeg ved at man fx laver fine
instrumenter af kulfiber. Men hvis vi holder os til lydgengivelser, så syntes jeg ikke at en violin lyder som en violin, det er tydligst i de høje registre,
det lyder tørt og lidt gnistrene som ceddertræ, ingen alpegran og kølig bjergluft. Den oplevelse syntes jeg alle instrumenterne og oplevelsen generelt

sfhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2012 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

High sky skrev:
Interessant med så stor forskel i lyden, jeg kan ikke selv høre den store forskel på optiske kabler, men jeg har kun prøvet at
sammenligne to
forskellige fra Tara Labs, og kører lige med Tara Labs prisme 200 d. Et gammelt kabel men det lyder ok, men ville da gerne lige følge med her hvis
nogen kender til et optisk kabel som lyder langt bedre og ikkee koster ret meget, det er vel det vi jagter hele tiden.

Jeg faldt over en sammenligning af toslink og coaxkabler. Meget interessant syntes jeg, det lyder som at der er sket noget med de optiske kabler de
senere år til en væsentlig billigere penge end coaxkablerne

http://eugenehifi.com/VanDenHul/htm/Reviews_Comments/Optocou pler_6Moons_Nov-2002.htm

Jeg ved ikke hvordan man får det til at virke som et link, men jeg håber det kan bruges alligevel

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2012 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

sfhansen skrev:
allanowich skrev:

Fik du også et blåt coax kabel med dobbelt leder med til din DAC 10. Det skulle være et kabel som Mr Danish Adio Design selv har fremstillet og
leveret med Dac'en? Jeg er meget glad for det kabel og foretrækker det frem for de andre to jeg beskrev i en anden tråd VDH the first ultimate

Jeg har sammenlignet VDH optocoupler med det og førnævnte ynglinge-dac 10 kabel. Jeg hørte meget lidt forskel imellem de to kabler og måtte flere
gange tjekke om på hvilken indgang switchen på dac10 stod på. Jeg kunne ikke høre nogen rigtig forskel i farve eller detaljer, det var mest på at
dac10 kablet gav lidt mere fysik oplevelse som godt kunne kaldes live. Det skal så siges at der er lidt jitter med i den oplevelse OG det er
var der ikke med VDH Optocoupler der var et lille tab den fysiske, men der var ikke noget tab som sådan. Jeg vil klart foretrække VDH OPTO til
aftenkaffen, jeg syntes at det bas problem som satte mig igang med at tjekke digitalkabler ( eftersom jeg overhovedet ikke har haft det problem før
jeg fik dac10'en med samt digitalkabel ) er løst her, Hilary Hahn Bach's Dobbeltviolin koncert lyder bare så smukt. Når der skal lidt mere rock'nroll til
så har jeg dac10-kablet og switchen

Jeg syntes at VDH The First Ultimate MK II som er lavet af kulfiber havde en farve forskel, det var et godt kabel, jeg ved at man fx laver fine
instrumenter af kulfiber. Men hvis vi holder os til lydgengivelser, så syntes jeg ikke at en violin lyder som en violin, det er tydligst i de høje registre,
det lyder tørt og lidt gnistrene som ceddertræ, ingen alpegran og kølig bjergluft. Den oplevelse syntes jeg alle instrumenterne og oplevelsen generelt
Jo, det er det blå coax kabel jeg fik med. Og det er jeg ganske glad og tilfreds med.

Med hensyn til at få et link aktivt, skal du blot lade markøren stå lige bag det sidste bogstav uden afstand og trykke venstre klik. Så bliver det aktiv, når du har sendt indlægget.

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Januar 2012 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Mærkværdigt at du oplever sådan en forskel. Der er kun 2 ting der kan påvirke lyden, når man taler om overførsel af digital
lyd.
- Datatab
- Jitter

Med SPDIF er datatab ikke et issue, så der er kun jitter tilbage.

Jitter er timing-problemer, der betyder at data tidsmæssigt rykkes en smule. I den forbindelse er egen-jitter i "elektrisk-
>opto" og "opto->elektrisk" converterne så stor, at kablets jitter i sig selv intet betyder, så længe der ikke er decideret data-
problemer.

Når det er sagt, så er jeg klar over, at der findes en masse high end varianter af optiske kabler, fra diverse high end
producenter. Her skal man være klar over, at ingen af disse selv producerer opto-kabler. De køber optiske fibre ind, som de
efterfølgende forsøger at pakke pænest muligt ind, for at signalere high end.
Typisk er det producenter som Mitsubishi der producerer disse optisk fibre.

Jeg ville spørge mig selv, om jeg ville kunne turde afprøve den lydmæssige forskel jeg hører, en decideret blindtest.
Derefter ville jeg se mig om efter et ganske ordinært fleksibelt kabel, og leve lykkeligt med det.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 Januar 2012 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

endukender skrev:
Mærkværdigt at du oplever sådan en forskel. Der er kun 2 ting der kan påvirke lyden, når man taler om overførsel af digital
lyd.
- Datatab
- Jitter

Med SPDIF er datatab ikke et issue, så der er kun jitter tilbage.

Jitter er timing-problemer, der betyder at data tidsmæssigt rykkes en smule. I den forbindelse er egen-jitter i "elektrisk-
>opto" og "opto->elektrisk" converterne så stor, at kablets jitter i sig selv intet betyder, så længe der ikke er decideret data-
problemer.

Når det er sagt, så er jeg klar over, at der findes en masse high end varianter af optiske kabler, fra diverse high end
producenter. Her skal man være klar over, at ingen af disse selv producerer opto-kabler. De køber optiske fibre ind, som de
efterfølgende forsøger at pakke pænest muligt ind, for at signalere high end.
Typisk er det producenter som Mitsubishi der producerer disse optisk fibre.

Jeg ville spørge mig selv, om jeg ville kunne turde afprøve den lydmæssige forskel jeg hører, en decideret blindtest.
Derefter ville jeg se mig om efter et ganske ordinært fleksibelt kabel, og leve lykkeligt med det.

Jeg er fulstændig enig med dig

sfhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2012 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Før jeg går til lægen ( det er jo stadig gratis ) har i læst den test som jeg har lagt adressen på tidligere

Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Sendt: 07 Januar 2012 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet en del forskellige TOSlink-kabler på mit anlæg og har ikke kunnet høre noget, der bare mindede om en forskel!

Nu bruger jeg BlueJeansCable's TOSlink, som er ganske billigt, meget fleksibelt og solidt, hvilket i min verden er de eneste afgørende faktorer for et TOSlink-kabel.
Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 Januar 2012 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg ved at det er renheden af den Kvarts man bruger men også og det er næsten det mest vigtige, kvaliteten af den
sammenkobling man bruger, der bestemmer om signalet kommer rent vidre uden tab.
Hvorfor TOSLINK skulle være dårligere end SPDIF det ved ikke ikke noget om, men overgangen mellem to kabler er kritisk ved
TOSLINK, og at man bruger TOSLINK i HPC vidner da om at data kommer rent igennem.
Hvis sammenkoblingerne på apparatet er elendig så hjælper det ikke med bedre fiber kabler.
Toslink data eks

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Sendt: 07 Januar 2012 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

AV Connection og AV Cables har mange gode optiske kabler til fornuftige priser.

Jeg valgte selv i sin tid at købe et dyrt AudioQuest TOSLINK-kabel, men blev klogere.

Det vigtigste for mig er selve materialerne kablet er lavet af (f.eks. glas vs. plastik linse) og stikkene. Og det behøver ikke at
koste en bondegård at få et kabel som opfylder de ovenstående kriterier!

sfhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Med hensyn til at få et link aktivt, skal du blot lade markøren stå lige bag det sidste bogstav uden afstand og trykke venstre klik. Så bliver det
aktiv, når du har sendt indlægget.

Godt råd! Men det virker ikke på min Ipad    

Tak for råd og vejledning. Jeg er glad for VDH optocoupler, det er jo et fiberkabel som skulle være mindre godt end glas, men som nævnt før så kan
jeg kun høre en lille forskel på det og mit blå coaxkabel. Min bekymring med det kabel er at det ikke sidder stabilt i indgangene dvs at det er meget
nemt at vrikke stikket sidevers. Især i Sonos Zp90'eren er det sådan. Her er det optiske Argon bedre (det er lavet af metal, VDH af plastik) det sidder
mere stabilt. Min sonos befinder sig bagerst i min reol hvor den ligger ned og stikket sidder ikke i focus, det kan ikke være godt?

Med hensyn til blindtest, så tror jeg godt at jeg ville kunne kende forskel på dem parvis i forhold til mit blå kabel. Hvis jeg må spille musik efter mit
valg. A/B switche efter eget behov og tid. Det sværeste ville være mit blå kabel er og derefter:

1. VDH Optocoupler
2. Profigold
3. VDH The first ultimate (klangfarveforskel)
4. ARGON 5201D DIGITAL KABEL

Allerhest vil jeg gerne finde et godt kabel til en rimelig penge, jeg har ikke noget stort behov for at bevise at jeg hører det det hører, Det er jo bare
dyrere i den sidste ende.. Men det er jo dejligt med go' musik til vandgrøden

Ved mit forrige indlæg, fik jeg en meddelese om jeg spammede forumet og at jeg skulle holde pause et par dage, det har jeg så gjort, men jeg forstår
ikke meddelelsen, så hvis en person med indsigt i sådanne sager vil give mig en forklarring, så jeg kan ungå sådan noget i fremtiden, så vil jeg være
taknemmelig

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

jeg er enig i holdningen om at optiske kabler ikke har den store forskel :) eftersom jeg selv har et 100 kr. optisk kabel på 5
meter (da min computer er lidt langt væk) finder jeg det som det bedste signal frem for usb udgangen!
jeg har før hørt dyrer optiske kabler på mit setup men uden nogen form for ændring i lyden!

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

sfhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

LoudandClear skrev:
jeg er enig i holdningen om at optiske kabler ikke har den store forskel :) eftersom jeg selv har et 100 kr. optisk kabel på 5
meter (da min computer er lidt langt væk) finder jeg det som det bedste signal frem for usb udgangen!
jeg har før hørt dyrer optiske kabler på mit setup men uden nogen form for ændring i lyden!

MvH LAC

Jeg er syntes det er sjovt med sådan et optisk signal, men det siger ikke noget i sig selv.

Jeg har jo rodet en del med kabler her på det sidste og jeg har lagt mærke til at når jeg tog coax stikket ind og ud af indgangene, var der støj,
gnitren, selvom indgagen var slået fra på min dac, men det var der ikke når jeg gjorde det samme med det optiske toslink så var der ingenting, kun
musik eller ingen musik. Det er af skærmen og dermed stelforbindelsen og det modsatte der gør forskellen. Man ungår stelforbindelse imellem dac og
forstærker

Et optisk kabel ville være nyttigt fordi min Cdafsp. Kan bruges som Dac og den eneste indgang er optisk. Jeg tror du vil høre forskel på de to optiske
kabler jeg har. Der er mindre fylde i Argon kablet end i VDH. VDH har linser i enderne af kablet, som iflg beskrivelsen forøger hastigheden og for
mindsker jitter. Det kunne være forklaringen, men jeg er ikke tekniker, kun yder og nyder

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

sfhansen skrev:
LoudandClear skrev:
jeg er enig i holdningen om at optiske kabler ikke har den store forskel :)
eftersom jeg selv har et 100 kr. optisk kabel på 5

MvH LAC

Jeg er syntes det er sjovt med sådan et optisk signal, men det siger ikke noget i sig selv.

Jeg har jo rodet en del med kabler her på det sidste og jeg har lagt mærke til at når jeg tog coax stikket ind og ud af
indgangene, var der støj,
gnitren, selvom indgagen var slået fra på min dac, men det var der ikke når jeg gjorde det samme med det optiske toslink
så var der ingenting, kun
musik eller ingen musik. Det er af skærmen og dermed stelforbindelsen og det modsatte der gør forskellen. Man ungår
stelforbindelse imellem dac og
forstærker

Et optisk kabel ville være nyttigt fordi min Cdafsp. Kan bruges som Dac og den eneste indgang er optisk. Jeg tror du vil høre
forskel på de to optiske
kabler jeg har. Der er mindre fylde i Argon kablet end i VDH. VDH har linser i enderne af kablet, som iflg beskrivelsen
forøger hastigheden og for
mindsker jitter. Det kunne være forklaringen, men jeg er ikke tekniker, kun yder og nyder

vil tro at grunden til at du hører lyde ved coax stikket er fordi det er en elektrisk forbindelse altså der ryger elektroner
igennem kablet imens det optiske er en "billed" forbindelse. altså det er ligesom lydbilledet der bliver transporteret igennem
kablet og dermed er der blot lyd og så ingen lyd

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

sfhansen skrev:
LoudandClear skrev:

MvH LAC

Jeg har jo rodet en del med kabler her på det sidste og jeg har lagt mærke til at når jeg tog coax stikket ind og ud af indgangene, var der støj,
gnitren, selvom indgagen var slået fra på min dac, men det var der ikke når jeg gjorde det samme med det optiske toslink så var der ingenting, kun
musik eller ingen musik. Det er af skærmen og dermed stelforbindelsen og det modsatte der gør forskellen. Man ungår stelforbindelse imellem dac og
forstærker

Et optisk kabel ville være nyttigt fordi min Cdafsp. Kan bruges som Dac og den eneste indgang er optisk. Jeg tror du vil høre forskel på de to optiske
kabler jeg har. Der er mindre fylde i Argon kablet end i VDH. VDH har linser i enderne af kablet, som iflg beskrivelsen forøger hastigheden og for

Hmm, det med at hastigheden forøges vil jeg god stille spørgsmålstegn ved! Uanset kvaliteten af matriale og optiske linser, rejser lyset med lysets hastighed, som er konstant. Tror at mange fysikere gerne vil lære noget af dig, hvis du kan påvise at det forholder sig anderledes!

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

sfhansen

Jo, det er det blå coax kabel jeg fik med. Det er jeg ganske tilfreds med.

sfhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

sfhansen

Jo, det er det blå coax kabel jeg fik med. Det er jeg ganske tilfreds med.

Ja mon det har en betydning at der er dobbel leder? Han må jo have haft en ide med at sende kabel med dac'en, man skulle måske sende ham
en mail og spørge ham en dag

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Sendt: 10 Januar 2012 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Hej
Jeg ved at det er renheden af den Kvarts man bruger men også og det er næsten det mest vigtige, kvaliteten af den
sammenkobling man bruger, der bestemmer om signalet kommer rent vidre uden tab.
Hvorfor TOSLINK skulle være dårligere end SPDIF det ved ikke ikke noget om, men overgangen mellem to kabler er kritisk
ved
TOSLINK, og at man bruger TOSLINK i HPC vidner da om at data kommer rent igennem.
Hvis sammenkoblingerne på apparatet er elendig så hjælper det ikke med bedre fiber kabler.
Toslink data eks

Du har fuldstændig ret i, at data kommer rent igennem med TOSLINK. Det gør den i øvrigt også med COAX.
I forbindelsen med SPDIF, er der imidlertid en anden faktor der er meget relevant for lyden, jitter. Jitter er timings-
variationer.
I forbindelse med almindelig data, er det totalt ligegyldigt om der er jitter, så længe det bare er de rigtige data der kommer
igennem. Men lige netop SPDIF, benytter timingen til at regenerere clock'en til styring af D/A-converteringen, som er blandt
de mest kritiske parametre indenfor digital audio.
Derfor er det kritisk at få lav jitter i sin forbindelse, hvilket dog ikke harmonerer med TOSLINK.

Problematikken ligger IKKE i selve den optiske fiber. Forskellen på jitter i disse, er ufattelig lille. Til gengæld er egenjitter i
hhv elektrisk->opto (Transmitter) og opto->elektrisk (Receiver). Faktisk så stor, at forskelle i den optiske fiber fuldstændig
drukner i egenjitter

At forsøge at forbedre lyden med andre kabler, vil svare til at forsøge at forbedre køreegenskaberne på en bil, og
fuldstændig overse at den er punkteret på alle 4 hjul.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes