Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Højtalerstander - spikes eller gummi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er ved at lave et par højtalerstandere til mine reolhøjttalere. Standerene bliver lavet efter alle kunstens regler, 2x6mm massiv stålplade som fod, ø60mm/3mm rør med sand i og en topplade i 6mm stål, som bliver skruet fast i bøsninger i bunden af højttalerne.

Det store spørgsmål er hvad de skal stå på? Spikes eller en form for gummifødder.

Mit gulv er trægulv, som er lidt "hult"..

Hvad siger i?

Til top Vis miba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miba

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Tja, det er et godt spørgsmål. Der er mange tråde om afkobling/tilkobling du kan søge information i. Umiddelbart vil jeg gætte på spiks, men hvis dine stander er under konstruktion, tror jeg at jeg ville prøve begge dele som et forsøg, og så vælge hvad der er bedste løsning. 

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

miba skrev:

Hej

Jeg er ved at lave et par højtalerstandere til mine reolhøjttalere. Standerene bliver lavet efter alle kunstens regler, 2x6mm massiv stålplade som fod, ø60mm/3mm rør med sand i og en topplade i 6mm stål, som bliver skruet fast i bøsninger i bunden af højttalerne.

Det store spørgsmål er hvad de skal stå på? Spikes eller en form for gummifødder.

Mit gulv er trægulv, som er lidt "hult"..

Hvad siger i?

Du skal ikke bruge spikes direkte på et trægulv. Så bliver en masse vibrationer overført til gulvet og højttalerne mister præcision i bassen.

Du skal altså afkoble og ikke tilkoble. Kig evt på SD-feet, Ringmat eller lignende...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Nej, spikes er bedst på hårde flader som klinke gulve, som nogle indretter sin stue med.

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Ingen af delene, en sandkasse er klart nummer et, lav hele foden som en sandkasse og undgår stålet, brug bløde materialer dårlig spånplade masonit, pap til at holde sandet på plads, jeg har endda selv lavet en "seriøs" undersøgelse. om dette
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Prøv at google    W&M Symbio P-1, der er skrevet en del om dem på div. fora - alternativ kan være træklodser af hårdt træ.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

miba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Hmm, tak for input. Det er klart at det vil være bedst at lytte sig frem, og evt. Prøve begge dele. Hvis nu det var soleklart at man skulle bruge spikes
kunne jeg få lavet gevind til disse inden lakering, men måske er noget gummi, træ eller neopren bedst..

"kanonlyd": jeg har faktisk selv i min tidlige hifi ungdom bygget et par spånkasser med sand, som mine F3-LYD gulvhøjttalere stod på. Det var ikke
kønt, men havde bestemt en positiv virkning. Jeg er bare nået til et punkt, hvor der ikke kommer sandfyldte spånkasser ind i min stue, under mine
nye flotte skandere med mine nye PM-1'ere på..
Til top Vis miba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miba

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

kanonlyd skrev:
Ingen af delene, en sandkasse er klart nummer et, lav hele foden som en sandkasse og undgår stålet, brug bløde materialer
dårlig spånplade masonit, pap til at holde sandet på plads, jeg har endda selv lavet en "seriøs" mode=reply&p=102791#102791">undersøgelse. om dette

Spændende eksperiment.
Har du prøvet virkningen på tungere ting for at se om virkningen er den samme?

VT Feet synes jeg forresten gavner på et "levende" trægulv.

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
kanonlyd skrev:
Ingen af delene, en sandkasse er klart nummer et, lav hele foden som en sandkasse og undgår stålet, brug bløde materialer
dårlig spånplade masonit, pap til at holde sandet på plads, jeg har endda selv lavet en "seriøs" mode=reply&p=102791#102791">undersøgelse. om dette

Spændende eksperiment.
Har du prøvet virkningen på tungere ting for at se om virkningen er den samme?

VT Feet synes jeg forresten gavner på et "levende" trægulv.

Nej som du kan se har jeg sat seriøs i gås, det var kun ment som en lille sjov historie som opstod ved en tilfældighed, men som dog har en smule alvor.
Det kom fordi jeg normalt sætter mit R/W drev op på et stykke Tempur, det man laver madrasser af, jeg troede faktisk ikke der kom særlig mange vibrationer igennem dette materiale, men det gjorde der i den grad og i en masse andre materialer som jeg prøvede med, gummi rockfon, skærebræt og en del andre ting jeg lige havde ved hånden.

Fint Fuglesand (strandsand) var det eneste der stoppede vibrationer fra drevet mærkbart, men der var faktisk stadigvæk en ganske lille smule vibrationer fra drevet tilbage i glasset.

Det passer som sagt fint med de erfaringer jeg selv har fra bl.a. føder til højtaler og dæmpning af højtaler kabinetter, man kan klister alt muligt bitumium osv på på højtaler vægene men der er ikke noget der bare kommer i nærheden af en sanddæmpning.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes