Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabel eller stander, aktive højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået solgt min forforstærker og 2 effektforstærker,de fungere ikke optimalt, men fik dem solgt overraskende hurtig til den pris jeg satte dem til.

Hvad skal jeg så bruge de penge til? (selvfølgelig noget musik,hifi ting)

Jeg tænker så på andre aktive højtaler, krk rp5 rookit g2, Yamaha HS50 eller måske nogen Behringer B3030A med bånddiskant(sælger så dem jeg har, hvis jeg købe andre højtaler).

Men så er det jeg tænker de her behringer jeg har, de sku egentlig ok, så hvad med udnytte dem endnu mere optimalt? Fødder, så de kan stå tæt på hjørnet og blive vinklet ind mod mit skrivebord synes jeg ikke er optimalt, idet jeg ikke kan få nogen der er høje nok, mit skriverbord er ca 80 cm højt, så det er næsten udelukket, de højeste til max 1000kr fra hifi klubben er ikke mere end 67 cm høje og jeg skal så også have noget 2 eller 3 meter langt signalkabel.

Men så var det jeg tænkte hvad med noget strømkabel, har nemlig hørt at strømkabel skulle gi en stor effekt og være mere vigtigt end mange tror (kan jo også bruges hvis der opgraderes til noget bedre eller et godt hifi anlæg).

Jeg ved ikke hvor langt kablet skal være men de skal nok ikke være kortere end 1.5 meter og max 2 meter.

Har så set dette kabel http://www.av-connection.dk/?PGr=3961&ML=333  (ser også vældig avanceret og godt ud) som så skal være i 1.5 m versionen da 1 meter er for lidt og 2 meter er for dyrt.

Skal det være 2 meter kunne være dette kabel http://www.av-connection.dk/?PGr=1965&ML=333

Ellers bruger jeg et godt usb lydkort fra creative og køre med 24 bit og 96000hz (sound blaster x-fi), ved ikke hvor godt mit signalkabel er, det er dette kabel http://www.4sound.dk/shop/xlr-phono/supreme-pro-cables/lcxmp -1-meter-dual-han-xlr-phono.html , jeg bruger bruger 2 stk ferrit kerner på hvert strømkabel(2 kabler) fra audioquest som der er på mange kabler og som b.la leveres med et panasonic g20 plasma tv, gummi fødder fra audioquest lavet til brug under forstærker,cd afspiller.... og en valhalla strømskinne med netstøjfilter.(lidt nerdet er vi vel alle)

Er der noget kabel i vil anbefale til max 1000 kr eller lidt mindre for 2 stk? (1.5 eller 2 meter)

Er der nogen der kan fortælle lidt om hvor meget forbedringen er med gode strømkabler? Dem der køber andre strømkabler til f.eks forstærkeren for at få bedre lyd, har som regl en forstærker og højtaler som man kan høre en forskel på, hvis man f.eks skifter std strømkablet ud til det xindak jeg linker til.

Har du/i nogen links til test, reviews af strømkabler  er de velkomne, så jeg kan læse lidt om jeg skal overveje kabel istedet for nye højtaler(som måske ikke gir bedre lyd end dem jeg har)

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 03:14 | IP-adresse registreret  

Er ikke helt med... Vil du droppe at optimere placeringen, og i stedet prøve at finde forbedringerne ved at skifte kabler? De penge du overvejer at smide på kabler, ville jeg personligt bruge på at købe nogle bedre højttalere (og sørge for at de får den bedst mulige placering).
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2012 kl. 04:45 | IP-adresse registreret  

Skriver ikke at de ikke står dårligt men at jeg til 1000kr ikke kan finde nogen nye fødder der er høje nok(hifi klubben), forstiller mig de skal være ca 90 cm høje (længere kabel er ikke den store udgift).

Tror ikke at jeg kan få nye højtaler for 1000kr + det jeg kan få for de højtaler jeg har og med det jeg selv spæder til, som har bedre lyd (ikke bare lidt bedre lyd) end dem jeg har.

Har set nogen brugte genelec 8020B og Dynaudio BM5A til ca samme pris og  selv om de er ca 1500-2000kr for dyre, har jeg budt på genelec sættet (men sikkert skam budt, hos thomann.de koster de ca 4700kr som nye, de er fra slutningen af 2011)  

Strømkabel derimode kan jeg godt for 1000kr for 2 sæt gode kabler (men aner ikke om der findes bedre strømkabler til max ca 1000kr for 2 sæt, end dem jeg linker til), der er nogen der siger det ikke gir den store effekt og andre siger det kan have stor effekt at skifte alm lakrids kabel ud med noget ordentligt kabel http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=91197&P N=3

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have dine højtalere op i højden med dine ører så sæt nogle hyldeknægte op på væggen og placer dem der.

Det er lidt mere bøvlet end det andet men så får du bedre lyd for dine penge og de fylder ikke på dit skrivebord.
Du vil kunne vinkle dem som du vil og kompensere elektronisk bagpå højtalerne for det ekstra basoutput fra væggen.

Men selvfølgelig vil du kunne høre bedre netkabler på dem hvis de står korrekt, men det vil tror jeg være meget mindre
end at placere dem optimalt.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke selv på højttalerkabler, men du kan også kigge mod østen, her er der ofte lidt andre priser.

Her blot et tilfældigt kabel

http://www.aliexpress.com/product-fm/518011989-HIFI-Club-who lesale-Audiophile-European-PLUG-Hi-End-Silver-plated-Power-C able-1-5M-DIY-HIFI-wholesalers.html

Personligt ville jeg bruge penge på absorbenter eller diffusere alt efter hvad der er behov for. Og hvis akustikken er iorden, er det placering. Hvis kabler iøvrig er lavet ordenligt, så har jeg ikke oplevet de store forandringer (kun hvis der er en magisk boks med passive komponenter)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2012 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Jeg tror ikke selv på højttalerkabler, men du kan også kigge mod østen, her er der ofte lidt andre priser.

Her blot et tilfældigt kabel

http://www.aliexpress.com/product-fm/518011989-HIFI-Club-who lesale-Audiophile-European-PLUG-Hi-End-Silver-plated-Power-C able-1-5M-DIY-HIFI-wholesalers.html

Personligt ville jeg bruge penge på absorbenter eller diffusere alt efter hvad der er behov for. Og hvis akustikken er iorden, er det placering. Hvis kabler iøvrig er lavet ordenligt, så har jeg ikke oplevet de store forandringer (kun hvis der er en magisk boks med passive komponenter)

Godt nok dyr transport

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

gasolin

Der findes et par standere, der er rimeligt høje i form af de standere, der er lavet til Snell type Q. Måske er der nogle til salg et sted. De er en del højere end normalt, men om de er høje nok....??

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2012 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Tror de skal være min 90 cm høje (ca 80 cm er ca det som mit skrivebord er) sidder på en af de dyre kontorstole fra jysk(købt til ½ pris sidste år) der er så høj som den kan blive og jeg er 171 cm.

Mangler ca 10 cm højere placering af højtaleren og pga en hylde der flugter med toppen af højtaleren(der står en lampe, 2 stk 3.5" harddisk og trådløst modem, så er der ikke plads til så meget andet) så kan jeg ikke vinkle den opad så lyden stråler,peger opad som monitors på en scene til musiker 

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Du kan få pro audio standere hos thomann.de. De er ganske ok til dine monitors og kan gå op over bordniveau. Jeg er meget
skeptisk omkring hvor stor forbedring du vil opleve ved opgradering af strømkabler. Men hvis du handler hos en god forhandler
skulle de kunne give dig et par kabler på prøve. Men placering vil alle dage give meget bedre resultat end kabler imho.
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2012 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Prøv at ligge højttalerne ned så den peger opad og med diskanten ind mod væggen. Diskantniveau skal nu justeret,  så det passer i niveau.

Jeg gasser ikke det mindste. Mine nye højttalere bliver lavet efter dette princip, og jeg har prøvet det af på mine eksisterende højttalere.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2012 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Prøv at ligge højttalerne ned så den peger opad og med diskanten ind mod væggen. Diskantniveau skal nu justeret,  så det passer i niveau.

Jeg gasser ikke det mindste. Mine nye højttalere bliver lavet efter dette princip, og jeg har prøvet det af på mine eksisterende højttalere.

Er jo lidt det samme som med de store adam monitor højtaler med dobbelt bas og som man ofte gør med Yamaha NS-10M ;-)

Kan godt være det hører ind i en lidt anden kategori selv om det sikkert også er noget der giver bedre lyd og det er at jeg har set nogen få genelec 8020a (brugt) som jeg jeg godt kan få råd til hvis sælger vil gå 500-1000kr ned i prisen så dem overvejer jeg.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2012 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Kjeldsen skrev:

Er jo lidt det samme som med de store adam monitro højtaler med dobbelt bas og som man ofte gør med Yamaha NS-10M :)

Nej, du skal ligge højttalerne så enhederne peger op i loftet. Mere som de gamle Carlsson eller disse

http://www.designboom.com/snapshots/milan06/modal.html

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2012 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
gasolin skrev:
Kjeldsen skrev:

Er jo lidt det samme som med de store adam monitro højtaler med dobbelt bas og som man ofte gør med Yamaha NS-10M :)

Nej, du skal ligge højttalerne så enhederne peger op i loftet. Mere som de gamle Carlsson eller disse

http://www.designboom.com/snapshots/milan06/modal.html

WHAT?  (har skrå vægge ca 30 cm over højtalerne)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

gasolin

Ja, så bruger du den skrå del til af reflektere lyden ud mod dig. Det kunne virke.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hvorfor sætter du ikke højtalerne på hyldeknægte???
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2012 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Hvorfor sætter du ikke højtalerne på hyldeknægte???

Ikke sikkert de kan komme til at sidde ligge ordentlig, højt nok på en skrå væg, de er også ret stor trods det de kun er med  5½" bas (288x 198x280 dybden) ca 5-5.5 kg pr st

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2012 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

http://www.4sound.dk/shop/studietilbehoer/supreme-stands/mon itorstativ-sms69-saet.html (har de i odense men plade højtalerene skal stå på er rimelig stor ca 25 x 28 eller ca 25 x 23cm, kan ikke huske det men det blev målt, er minimum højden for høj? den er til højere højtaler end mine, synes de stod ustabilt med et sæt 3 vejs krk rookit 10, bare skubbe lidt til den og den bevæger sig, prisen er for 2 stk)

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

De ser umiddelbart noget vakkelvorne ud. Synes de her ser fede ud, men også betydeligt dyrere:
http://www.4sound.dk/shop/studietilbehoer/ultimate/monitorst ativ-ms-36b-pair.html
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2012 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
De ser umiddelbart noget vakkelvorne ud. Synes de her ser fede ud, men også betydeligt dyrere:
http://www.4sound.dk/shop/studietilbehoer/ultimate/monitorst ativ-ms-36b-pair.html

Synes de er lidt for dyre, vil ogå gerne have nogen der kan justers i højden for vil jeg gerne have nogen andre højtaler om 6 måneder eller næste uden som er med f.eks 8 " bas eller som er en del højere end ca 90 cm + 30 cm så er  standeren for høj

De har nogen hos av connection, men igen de er eneten for lave 70 cm elelr for høje 100cm (og så er man låst fast til en højde på højtalerne eller bliver de for højt eller måske endda for lavt placeret.

http://www.av-connection.dk/?PGr=5008&ML=1681 (og man skal vil lige have fyldt standeren op med nogenfyld materale så den står max stabilt, koster det også) men igen, vil jeg have andre højtaler kan jeg kun have en højde på højtaleren for at diskanten er i lytte højde

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Sendt: 22 Februar 2012 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Men så var det jeg tænkte hvad med noget strømkabel, har nemlig hørt at strømkabel skulle gi en stor effekt og være mere vigtigt end mange tror (kan jo også bruges hvis der opgraderes til noget bedre eller et godt hifi anlæg).

Der er INGEN der kan høre forskel på et normalt strømkabel og et til 10.000 - det er bevist gang på gang. Desværre lever hifibranchen af at svindle kunderne - brug pengene på bedre højttalere eller noget god musik.

Du kan selv hygge dig med lidt læsning hér: http://www.head-fi.org/t/486598/testing-audiophile-claims-an d-myths
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes