| Forfatter |
|
MoWa Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj!
Jeg ser at troen på at strømkabler har en effekt på lyden, er meget udbredt i dette forum. Jeg er uhyre skeptisk, men udelukker intet.
Nogen beskriver forskellene som enorme, så det må jo være relativt let at finde ud af om det skyldes psykologiske effekter, eller der rent faktisk kan høres forskel.
Er der en af de der mener at strømkabler har en positiv effekt, og har et af disse kabler, kunne det være umådeligt spændende at foretage en test. Jeg stiller gerne op - såfremt vedkommende bor i København - og står for testen.
Er det ikke i alles interesse, at vi finder ud af om der rent faktisk er forskel? Det er selvfølgelig trist, hvis man må erkende at man har taget fejl - uanset om det er undertegnede eller kabelfortaleren der får ret - men det vigtige er vel at finde sandheden?
Hvem er frisk?
|
| Til top |
|
| |
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver du er uhyre skeptisk, dog skriver du ikke at du har praktisk erfaring med strømkabler. Hvorfor så ikke smutte ned til din lokale hifi butik og så lån lidt forskellige strømkabler, det gøre dig jo en erfaring riger
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde det præcist ligesom dig. Men jeg og en kammeret købte nogle billige strøm kabler der eftersigende skulle gøre en forskel. Der sad vi så med STORE øjne og kiggede på hinanden. Vi kunne høre forskel begge to. Jeg kan ved den sødeste grød ikke forstå hvorfor de virker men det gør de altså og de har betydet et stort spring opad i lydkvalitet i mit anlæg og jeg vil under ingen omstændigheder undvære dem.
|
| Til top |
|
| |
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil spørge ind til hvilket grej du kører med for ellers kunne jeg anbefale synergistic research t3 powercords
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
Halløj!
Jeg ser at troen på at strømkabler har en effekt på lyden, er meget udbredt i dette forum. Jeg er uhyre skeptisk, men udelukker intet.
Nogen beskriver forskellene som enorme, så det må jo være relativt let at finde ud af om det skyldes psykologiske effekter, eller der rent faktisk kan høres forskel.
Er der en af de der mener at strømkabler har en positiv effekt, og har et af disse kabler, kunne det være umådeligt spændende at foretage en test. Jeg stiller gerne op - såfremt vedkommende bor i København - og står for testen.
Er det ikke i alles interesse, at vi finder ud af om der rent faktisk er forskel? Det er selvfølgelig trist, hvis man må erkende at man har taget fejl - uanset om det er undertegnede eller kabelfortaleren der får ret - men det vigtige er vel at finde sandheden?
Hvem er frisk?
|
|
|
Jeg er også til de tvivelende da jeg havde prøvet på mit primare opsæt jeg synes ikke der var den store forskel..
men da jeg havde lånt en audio aura capital ref. cd afspiller med pre og dac i ja der kunne forskellen meget nemt høres..
så det har meget med udstyret at gøre.....på mit primare opsæt at det vigtiske at det er fasen er korekt, men det er både skrive og mærker på deres udstyr der høre jeg nemt forskel men produsentern " primare " har taget højde i deres udvikling med hensyn til forsyningen..
Men jeg har dog bestilt så jeg selv kan havde gode stik, kabler i forsyningen samt en ren gruppe kun til hifi..det hele til rimlige penge... men jeg har hørt udstyr hvor selv små ændringer høres...
|
| Til top |
|
| |
MoWa Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spørger ikke om noget som helst andet end en person der mener at kunne høre forskel, bosiddende i København, der er villig til at deltage i en blindtest - på hans/hendes adresse med hans/hendes anlæg og hans/hendes dyre kabel (+et almindeligt). Faktum er, at folk har en meget kraftig tendens til at høre det de vil høre - der er utallige eksempler på at folk pludselig ikke kan høre forskel når de ikke kan se hvad de hører. Sådan fungerer mennesket - det er ikke en skam. Jeg er overbevist, når jeg ser beviser.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
Halløj!
|
|
|
MoWa, din idé er der intet galt i, MEN............. Så møder du op til en test, bli´r overbevist om, at der absolut ingen forskel er, skriver om det i Forum, og hvad så....... Du vil være den eneste, der så er blevet overbevist  , resten af tilhængere/modstandere vil såmænd stadig ha´ deres holdning alligevel, uanset dit lytteresultat . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
MoWa Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke mig der skal lytte - det mener jeg da fremgår ret klart. Det er en - eller flere - af de, der hævder at kunne høre forskel.
Idéen er en seriøst udført blindtest - det er klart man ikke kan dokumentere videnskabeligt og 100% troværdigt, hvis der blot er et par stykker til stede - men en superskeptiker mod en der fuldt ud overbevist om at der er forskel, det vil give et resultat der faktisk kan bruges til noget, og få andre til at tænke enten "wowa, jeg må ud og købe fine strømkabler", eller "hm, en der havde samme opfattelse som mig kunne ikke høre forskel - måske der er noget om snakken?".
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
Halløj!
Hvem er frisk?
|
|
|
Hej MoWa!
Som du ved er jeg en af dem, der tror på strømkablers effekt. Faktisk tror jeg så meget, at jeg tror jeg ved... 
Jeg vil prøve at beskrive, hvor stor jeg mener forskellen er.
Gode strømkabler er ikke nødvendigvis nirvana i et hvilket som helst setup. Effekten af strømkablerne er ikke uden begrænsninger - træerne vokser desværre ikke ind i himlen ved strømkablers hjælp alene.
Som udgangspunkt mener jeg at setuppet skal have et vist niveau, for at investeringen giver mening. Der hvor jeg har oplevet den største effekt af strømkabler, er på gode cd-spillere.
Hvis man har en cd-spiller til 7.000,- vil det være overkill at købe et strømkabel til 7.000,- til den. I dette tilfælde mener jeg, at man ville have fået en større forbedring i lyden ved at smide de fleste penge i en bedre cd-spiller. Måske en fordeling på 12.000 til cd-spiller og 2.000 til strømkabel vil være mere passende.
Men hvis vi snakker en cd-spiller til 50.000,- er jeg af den opfattelse, at et strømkabel til 7.000 vil give så stort et løft, at det i mange tilfælde kan konkurrere med en cd-spiller op mod 100.000, som ikke har et særligt strømkabel monteret. I dette tilfælde er strømkablet alle sine penge værd - godt og vel...
Men som med så mange andre ting, er kæden ikke stærkere end det svageste led. Resten af setuppet skal have en passende kvalitet - også signal- og højttalerkabler.
Jo bedre setuppet er - jo nemmere er det at høre forskel.
Jeg har selv separat fase med separat jordspyd til anlægget. Det er en overkommelig investering, som jeg varmt kan anbefale andre. Det koster mindre end et godt strømkabel og skaber gode forhold for selvsamme strømkabler og apparaterne.
Hvis du ikke finder en i Kbh, der vil demonstrere, står min invitation stadig! Men det er jo godt nok en lang tur...
Et nemt forsøg er, at montere et billigt hifi-strømkabel i cd-spilleren og et rigtigt god hifi-strømkabel i forforstærkeren og så lytte til nogle velkendte numre med det. Efterfølgende byttes der om på de to strømkabler og der lyttes igen til de samme numre - med samme lydniveau. Så burde man kunne høre en forbedring, vil jeg påstå!
Og det er ikke fordi strømkabler ikke har positiv effekt på forforstærkere. Bortset fra strømkablet i min cd-spiller, har netop strømkablet i min forstærker givet mit setup et af de største løft ifht. prisen. Men cd-spillere er bare meget følsomme overfor netkablers egenskaber og derfor vil jeg hårdnakket påstå, at ovenstående forsøg vil kunne høres!
På det seneste har jeg været med til at lave ovenstående test på flere gode setups. De gode strømkabler i disse tests har været Master Coupler (gammel model) og Tesla T3 begge fra Synergistic Research. Vi har testet på flere forskellige cd-maskiner - bl.a. Audio Aero La Fontaine, Audia flight CD One samt Wadia S7i og 302.
Og på komplette setups der matcher kvaliteten af ovenstående cd-spillere, er forskellen himmelråbende stor! Kæden er som sagt ikke stærkere end svageste led.
Jo flere detaljer der er på plads, jo stærkere er kæden. Og jo nemmere vil man kunne konstatere forskel. En heller ikke uvæsentlig detalje, når resten af kæden er god, er afkobling. Og dette kan faktisk gøres endnu billigere, end et godt strømkabel-setup...
Så mange bække små...
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
MoWa skrev:
Halløj!
|
|
|
MoWa, din idé er der intet galt i, MEN............. Så møder du op til en test, bli´r overbevist om, at der absolut ingen forskel er, skriver om det i Forum, og hvad så....... Du vil være den eneste, der så er blevet overbevist  , resten af tilhængere/modstandere vil såmænd stadig ha´ deres holdning alligevel, uanset dit lytteresultat .
|
|
|
Spot on!
Der er altid nogen der håber at "videnskaben" kan af- eller bekræfte det man gerne vil tro eller det man gerne vil benægte. Men det hjælper sjældent.
|
| Til top |
|
| |
Tifo Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Februar 2010 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 180
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet en seperat jord forbindelse til mit anlæg og lavet en udligningsforbindelse blot for at være sikket ;) - Har ikke ofret penge på diverse kabler og strømfiltre, har kun skiftet min 2-bens kabler ud med 3-bens.. Er af den overbevisning på, at en god stel forbindelse kan laves uden at skulle ofre for mange penge. Har dog købt kabler og et filtre, for at holde min "jordforbindelse" op mod diverse ekstra ting som man kan erhverve sig i dyre domme.
Tror på at hvis man har muligheden for det, så lave en ekstra jord eller en seperat gruppe til dit anlæg, så behøver du ikke alt det fancy udstyr og ekstra udgifter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er mere omstændigt end som så, hvis man skal lave en blindtest, som ikke bare bliver skudt i sænk pga. detaljer i udførelsen - eller varigheden af forsøget.
Men jeg vil påstå at jeg , som jeg nævnte i en anden tråd, kan høre forskel i 10 tilfælde ud af 10 forsøg på mit setup.
Så mangler jeg bare MoWa til at skifte om på kablerne og beskrive blindtesten her i tråden. Hvis man da ellers kan drive ham så langt vestpå... 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tifo skrev:
Jeg har lavet en seperat jord forbindelse til mit anlæg og lavet en udligningsforbindelse blot for at være sikket ;) - Har ikke ofret penge på diverse kabler og strømfiltre, har kun skiftet min 2-bens kabler ud med 3-bens.. Er af den overbevisning på, at en god stel forbindelse kan laves uden at skulle ofre for mange penge. Har dog købt kabler og et filtre, for at holde min "jordforbindelse" op mod diverse ekstra ting som man kan erhverve sig i dyre domme.
Tror på at hvis man har muligheden for det, så lave en ekstra jord eller en seperat gruppe til dit anlæg, så behøver du ikke alt det fancy udstyr og ekstra udgifter.
|
|
|
Jeg mener så ikke at jordforbindelsen nødvendigvis er gavnende lydmæssigt.
Og jeg tror ikke på netstøjsfiltre i gode setups med en god forsyning (fx separat fase). Her er mange måske uenige, men de må tale deres egen sag! 
Men gode strømkabler er jeg overbevist om effekten af!
|
| Til top |
|
| |
Tifo Udelukket fra forum

|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke nok bare at skifte dine strømkabler, skærmen i kablerne skal jo være forbundet til et sted. Det skærmen i strømkablet har jo forbindelse til forstærkerens stel og i den anden ende skal den jo have forbindelse til husets jordforbindelse, så at skifte blot kablet har da ikke så meget effekt? - eller tager jeg helt fejl... Så en god jord og kabler, uden scuko stik tror jeg er løsningen. Ellers læg signal kabler og strømkabler langt fra hinanden så er der nok også effekt.
|
| Til top |
|
| |
kanonlyd Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altid svært at blive enig om et bestemt ret mad nu smager godt eller ej, men alle er enige om der er forskel på mad, alle er vist også enige om at det er ikke ligegyldigt hvem der laver maden, det er heller ikke ligegyldigt hvad der er proppet i retten og i hvilke forhold råvarerne er, plus deres kvalitet.
Og det er svært at lave den samme ret helt ens hver gang.
Skal alle blive enige så er man nødt til at have en standardret en reference ret. Så vil man muligvis kunne kåre en "vinder".
Det er ikke nemt at interface til de menneskelige sanser øre og smag, heller ikke altid nemt at blive enig om resultatet.
Det er nemt at lave måleinstrumenter generelt og resultatet er forudsigeligt, men det er svært/næsten umuligt at lave et instrument som kan måle hvordan maden smager.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tifo skrev:
| Det er ikke nok bare at skifte dine strømkabler, skærmen i kablerne skal jo være forbundet til et sted. Det skærmen i strømkablet har jo forbindelse til forstærkerens stel og i den anden ende skal den jo have forbindelse til husets jordforbindelse, så at skifte blot kablet har da ikke så meget effekt? - eller tager jeg helt fejl... Så en god jord og kabler, uden scuko stik tror jeg er løsningen. Ellers læg signal kabler og strømkabler langt fra hinanden så er der nok også effekt. |
|
|
Jo det har det faktisk, er min erfaring! Selv kabler med passiv skærmning har effekt - også uden jordforbindelse!
Et kabel som fx Synergistic Research Tesla T3 har aktiv afskærmning.
Men at lægge uskærmede kabler og strømkabler langt fra hinanden, har ofte en positiv effekt!
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
|
|
|
|
Effekten er som nat og dag hjemme ved mig, bare prøv at koble dem fra, der opstår straks en falmende oplevelse der ender ud i en sort baggrund.
Med hensyn til din test, har jeg stor respekt hvis bare du får gennemført den, -folk herinde vil hellere snak uden om, end og deltage i lidt sjov. Jeg har forgæves forsøgt at få folk til at være med både hjemme ved mig og dem, men der er altid lige kommet noget i vejen, hvis det endelig er lykkedes og finde en der vil være med. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
Tifo Udelukket fra forum

|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, jeg så ikke fået en stor mærkbar forskel ved at bruge afskærmet kabler uden at de er forbundet.. Forskellen var ikke større, en da jeg
adskildte mine kabler fra hinanden.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har indtryk af, at det ikke er skærmningen alene der gør forskellen.
Jeg har i hvert fald kunnet høre forskel på nogle SEEC kabler, Audia's medfølgende kabler, Supra metermålskabel og så Synergistic Research. Alle passivt skærmede. SR slår de andre med stor margin.
SR med aktiv skærm er endnu bedre - til især cd-spillere.
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
|
Jeg har indtryk af, at det ikke er skærmningen alene der gør forskellen.
Jeg har i hvert fald kunnet høre forskel på nogle SEEC kabler, Audia's medfølgende kabler, Supra metermålskabel og så Synergistic Research. Alle passivt skærmede. SR slår de andre med stor margin.
SR med aktiv skærm er endnu bedre - til især cd-spillere.
|
|
|
Når du skriver aktiv skærm hvad mener du med det i forhold til Pasiv
|
| Til top |
|
| |