Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 17:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Skifte ht. terminaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 29 November 2012 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa folkens

Jeg synes at have læst en anmeldelse/DIY (et eller andet) en gang, og tror nok det var her inde, hvor man tog en
forstærker, og skiftede ht. terminalerne på den, for derved at opnå en noget bedre lyd, og det lykkedes i følge artiklen. Der
blev skiftet til nogle fra WBT, så det er jo også noget af en opgradering!

Men er der nogle som selv har erfaringer med dette? Overvejer nemlig om det skulle prøves, terminaler som ser ok ud, og
nok vil være en opgradering, koster jo ikke en formue over ebay

Her skal det ses imod terminaler på NAD C372 og Dali 870, for det vil sikkert være en nedgradering på mange dyrere
produkter

http://www.ebay.co.uk/itm/Audiophile-Series-Binding-Posts-x8 -Speaker-Socket-Wall-Plate-Connector-/160862114315

Edit: For første gang nogensinde, så kan jeg ikke få linket til at virke

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2012 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hej,

Med terminaler, stik etc. gælder det om ikke at skue hunden på hårene! Mange højttalerterminaler er ikke andet end forgyldt messing. De er muligvis pæne at se på, men deres elektriske egenskaber er nok mere tvivlsomme. Hvis du vil øge muligheden for at opleve lydmæssige forbedringer, skal du nok have fat i noget af (rent) kobber eller sølv.

Det er pænt dyrt, og uden på nogen måde at ville nedgøre dit udstyr, så tvivler jeg på, at der vil være et fornuftigt forhold mellem hørbare lydmæssige forbedringer (om nogen!) og udgiften til kobber- eller sølvterminaler.

Hvis du der i mod ønsker at skifte terminaler ud fra funktionelle hensyn, fx fordi dine nuværende terminaler ikke vil acceptere spadestikkene på dit højttalerkabel eller i øvrigt bare er små, fedtede og grimme at se på, så stiller sagen sig naturligvis noget anderledes.

Så køb nogle nye, der matcher dine behov. Men vær opmærksom på, at de nye terminaler skal passe til de eksisterende gennemgangshuller etc., hvis du ønsker en plug-and-play-løsning.

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Hej,

Med terminaler, stik etc. gælder det om ikke at skue hunden på hårene! Mange højttalerterminaler er ikke andet end
forgyldt messing. De er muligvis pæne at se på, men deres elektriske egenskaber er nok mere tvivlsomme. Hvis du vil øge
muligheden for at opleve lydmæssige forbedringer, skal du nok have fat i noget af (rent) kobber eller sølv.

Det er pænt dyrt, og uden på nogen måde at ville nedgøre dit udstyr, så tvivler jeg på, at der vil være et fornuftigt forhold
mellem hørbare lydmæssige forbedringer (om nogen!) og udgiften til kobber- eller sølvterminaler.

Hvis du der i mod ønsker at skifte terminaler ud fra funktionelle hensyn, fx fordi dine nuværende terminaler ikke vil
acceptere spadestikkene på dit højttalerkabel eller i øvrigt bare er små, fedtede og grimme at se på, så stiller sagen sig
naturligvis noget anderledes.

Så køb nogle nye, der matcher dine behov. Men vær opmærksom på, at de nye terminaler passende til eksisterende
gennemgangshuller etc., hvis du ønsker en plug-and-play-løsning.

Jeg skal heller ikke op i nogle af de dyre terminaler overhoved. Der sidder bare kun sådan nogle, som ligner nogle billige
plastik terminaler. Bl.a. er dem på mine Dali noget meget billige fra Monacor...

Sagen er den, at tidligere eger har knækket en af terminalerne på mine højtalere (Hvordan det så end lader sig gøre? )
og derfor vil jeg gerne skifte dem, for at have mulighed for at bruge nogle ordentlige jumpere, frem for de bøgler som sidder
der standart, som pt. er eneste mulighed med den knækkede terminal.

Så er spørgsmålet jo, om der skal bestilles nogle med hjem til forstærkeren, og om det vil give en forbedring.

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 29 November 2012 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Kan kun give Analougeman ret, renest mulige materialer er sagen. Messing er en legering af hovedsalig kobber og zink hvilket
bla. giver en voldsom reduktion i materialets ledeevne. At man så belægger, først med nikkel og derefter med et mere eller
mindre guld-lignende materiale, gør ikke sagen bedre.

Mvh. Jens/Modifix - at knække højttalerterminaler er vist direkte proportionelt med hvor mange højttalere man håndterer..;o)
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 November 2012 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

jeg har selv haft Dali 870. og det er bare en plastik-indsats der sidder bag på. den kan nemt skrues ud og erstattes med f.eks en Alu-plade med samme bredde og højde. så kan du benytte samme skrue huller i kabinettet som der bruges til plastic-indsatserne.

Og så kan du frit vælge hvilke terminaler du vil benytte - men som sagt gør det mest for syns skyld.

Så kan du ende op med et dyrt, men for mange frækt udseende som det her:
http://www.ktradio.dk/dat/detail.asp?id=1023

Eller du kan blot benytte nogle professionelle stik fra Speak-on, de er mindst lige så gode som alt andet du kan finde. Prima kvalitet til få penge, med platineret overfladebehandling og det hele. Hvis du køber deres dyrere serie, så er det kun for at de skal være vandtætte og slagfaste i en ekstra hardcore version - ikke bedre lyd.
En 4-polet til højttaleren.
http://www.thomann.de/dk/neutrik_nl4mp_dtyp.htm

Og et 4-polet han stik til højttalerkablet over til din forstærker:
http://www.thomann.de/dk/neutrik_nl4fx.htm

Hanstikket er lavet til at kunne modtage ganske store kabler som skrues forsvarligt fast i meget solide terminale. Og hunstikket lavet til både spade-stik og lodning. og lodning er at fortrække, når man gør det korrekt

Dali 870 benytter spadestik internt, men de er så vidt jeg huske af forskellig størrelse. Og du kan
derfor opnå det bedste resultat ved blot at klippe dem af lige ved stikket og lodde dem direkte på de terminaler du vælger.

gang på gang på gang på gang, er det testet og eftervist, at det stik-typer som f.eks banan-stik, som er et langt større problem end selve kablet. Derfor er ofte bedre at spænde det "nøgne" kabel direkte i terminalerne, vrikke lidt i dem og efterspænde lidt igen, da især fler-trådet kabler kan løsne sig lidt når trådene fordeler sig i terminalerne under spændingen.

Det smarte ved Speak-on stikkene er også at man ikke får sine fingre i kontakt med kontaktfladerne. Menneskers sved er faktisk ret aggressiv og kan nemt starte en svag korrosion af kobberet, som igen er langt værre for en god forbindelse end så meget andet.

Du kan sikkert også finde nogle fine terminaler til en billig penge og blot udskære en fin alu-plade selv. Men husk den skal være helt tæt, da terminalerne på Dali 870 har direkte kontakt med kammeret til bassen.

Held og lykke med projektet
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 November 2012 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

på den anden side, kan du også bare ignorer alt det jeg skrev og kigge direkte på højttalerbutikkens hjemmeside:

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=368

Gad vide om de terminaler ikke passer direkte ind i hullet? Mål er angivet, frem med en måle-fætter og se om det ikke er det nemmeste du kunne gøre
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Har også overvejet om jeg skal lave en anden bagplade i stedet for den plastik en der, og ja, det er med spader, for jeg har
haft den ude. Hvor tæt den er er så en anden ting, for der sidder intet rundt i kanten af palstikket til at tætne med mod
kabinettet

Den plade passer i, for det er præcis sådan nogle som sidder i std. og de er fra monacor Prisen på dem er bestemt lav,
men for mindre penge kan jeg få andre terminaler, og bore i plastikken. De bliver selvfølgelig loddet på frem for spader
Det er ikke noget problem, for skulle nok mene mine hænder ikke er sat helt skidt på

Jeg vælger at købe nogle andre end de std. monacor, da jeg tænker de i hvert fald ikke er ringere? Om ikke andet er de
meget federe at se på

Det med speak-on er begyndt at udbrede sig lidt, især indenfor DIY hifi, synes dog ikke det har så meget med hifi at gøre,
men er rent PA, men det er da sikkert fine stik

Det der mest er min tvivl, er om jeg skal bestille nogle med til min forstærker også, nu hvor jeg er igang, men det skal jeg
nok ikke kan jeg forstå.

Indtil videre har jeg også altid kørt med kablet direkte i, og netop rykket og drejet lidt i det og spændt efter. En gang i
mellem spænder jeg også lige efter, og de kan tit på et par grader mere efter nogle måneder. Så det vil ikke være lykken at
købe spader/bananer med hjem der ovre fra med det samme, det vil nærmere gøre det dårligere (For det bliver heller ikke
nogle af de dyre til at starte på)?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 November 2012 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:

http://www.ebay.co.uk/itm/Audiophile-Series-Binding-Posts-x8 -Speaker-Socket-Wall-Plate-Connector-/160862114315

Der var et mellemrum midt i dit link der lige skulle slettes.  

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2012 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

mx jelle skrev:
smileys/smiley7.gif">

/160862114315">
http://www.ebay.co.uk/itm/Audiophile-Series-Binding-Posts-x8 -Speaker-Socket-Wall-Plate-Connector-/160862114315 &nbs p; 

Der var et mellemrum midt i dit link der lige skulle slettes.  

Ja det var der sørme også, men det virker alligevel selvom man kopierer det op med mellemrummet nå, men det er det
nu

edit: Se nu gør den det igen, fuldstændig det samme som før, og trykkede bare citér, så den burde tage nøjagtig det samme
som du skrev... hmm.. pyt..

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2012 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:

Indtil videre har jeg også altid kørt med kablet direkte i, og netop rykket og drejet lidt i det og spændt efter. En gang i
mellem spænder jeg også lige efter, og de kan tit på et par grader mere efter nogle måneder. Så det vil ikke være lykken at
købe spader/bananer med hjem der ovre fra med det samme, det vil nærmere gøre det dårligere (For det bliver heller ikke
nogle af de dyre til at starte på)?

Ingen der har bud på dette ? umildbart hører man jo altid, at rent kabel er bedst ikke ?

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 December 2012 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne altså ikke høre forskel på de bare ledninger og de her stik 
http://www.wbt.de/index.php?id=74&backPID=74&tt_prod ucts=62 da de kom på
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2012 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

The Real Wiz skrev:
Jeg kunne altså ikke høre forskel på de bare ledninger og de her stik 
http://www.wbt.de/index.php?
id=74&backPID=74&tt_prod ucts=62
da de kom på

Hm, ok, og det er jo alligevel nogle af de virkelig gode stik, sådan nogle WBT...

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 03 December 2012 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Når du nu alligevel vil gøre "konstruktive" indgreb i din forstærker synes jeg du skulle prøve at lodde ledningen direkte på
"udgangen".
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2012 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Når du nu alligevel vil gøre "konstruktive" indgreb i din forstærker synes jeg du skulle prøve at lodde
ledningen direkte på
"udgangen".

Den tanke har også strejfet mig, da det jo må være det absolut mest optimale, men det kommer dog ikke til at ske

Har dog det indtryk (uden selv at have testet det!), at spader og bananer kun er for at gøre det nemmere og smartere, men
uden at have nogen (positiv) indvirkning på lyden, med mindre det bare kabel var oxideret eller på anden måde ikke havde
optimal kontakt?

Mikkel: Jeg går ud fra at dette ikke går imod retningslinjerne, da det jo ikke er kablerne, men blot deres tilslutning som
diskuteres? Ellers må du jo sige til, der skal bare ikke udelukkes nogle eller andet, på den bekostning

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 03 December 2012 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Har du/man mulighed for, at skrue kablet direkte i, er der ingen grund til at komme flere led på i signal vejen. Med mindre man ofte piller det fra. Så skifter du terminaler på ht'erne, så vælg nogle med masser af plads til at skrue selv tykke kabler fast.

Dette jeg skriver nu har dog ikke noget med dit at gøre, men jeg havde jo før i tiden stik på mine ht kabler. Men pga mine højttalere typer, skuller der jo ret mange stik til. Det var hele 8 stik pr højttaler. Og det drejer sig slet ikke om hverken bi amp/wiring med dette antal, kun single wiring.  

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2012 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Så bliver det fortsat uden stik på

Takker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes