Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Dspeaker Anti-Mode (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 December 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej....er der nogen, der har erfaring med denne dims?

Jeg synes, den virker sindssyg interessant til mine to subs..!

Mvh. Michael

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 December 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Der er mange der snakker yderst positivt om dens mindre søskende Antimode8033.
jeg selv bruger også DSP til mine subs, og det hjælper bestemt på at tilpasse dem ordenligt til rummet. Man får nemlig muligheden for at fjerne room-modes uden at skulle placere subwooferen præcis der, hvor man måske ikke har plads til den.
Bassen bliver mindre bulret og lyder generelt bare bedre, med DSP.
Alle lytterum har dyk og hæv i frekvenskurven, alt efter hvor du placere dit udstyr. Så med mindre det er yderst veldesignet, med korrekt dæmpning, efterklangstid og placering af udstyr og inventar.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 December 2012 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Du glemte et link til Anti-Mode 2.0 Dual Core

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Tak Hans .-)

@ Digital_Thor: hvilket system har du anvendt?

Jeg søger et færdigt system, men det må gerne være billigere end Antimode....koster næsten 1000 Euro!

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger groundsound, men det koster mere - fordi det er lavet til hele højttalersystemet.
Men hvilke 2 subs har du og hvordan er de placeret - måske kan du klarer dig med den "lille" antimode til 2K.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Jeg kører et 7.2. system og har derfor 2 subs. Det mest natulige vil derfor være, at anvende den "store" med to separate kanaler.

Den lille kan godtnok fungere med 2 subs, men de bliver behandlet som en enkelt.

Mine subs er ikke placeret optimalt (væg/hjørne), så DSP er nødvendig.

Samtidig giver den store model mulighed for at se aktuelle målinger på subberne. Disse er DIY med 2 stk 10" Scanspeak Revelator basser i hver, drevet af OAudio BASH forstærkere. Selvom jeg har gjort alt for at regne rigtigt, ville de nu alligevel være fedt at se aktuelle målinger.....

Mvh. Michael

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

ok... nu er jeg med 
Hjørnesubs, har til gengæld den fordel at du får mere output fra den samme membranvandring, samtidig med at du har færre reflekterende overflader i et hjørne frem for andre steder - hvis man vel og mærke har DSP på
Har lige tjekket prisen, og den desværre deroppe af, når først levering og skat kommer oven i

Men hvis dine subs står symetrisk i rummet, så kunne du måske være heldig at kunne bruge den lille og så lave dine målinger med denne her i stedet.
http://www.fyndborsen.se/ljud/tillbehor-a/v/matsystem/room-a nalyzer-ii-pro

Hvis du er frisk på lidt mere DIY, så kan du også bruge groundsound DCN23. Den har godt nok 3 kanaler, hvor du så bare nøjes med at bruge 2 af dem. Så kan du måle med et XTZ produkt, hvor den så oplyser dig Q/dB/Hz - disse værdier taster du så ind i dcn23'eren - så eftermåler du med XTZ'en for at se om resultatet er det som du regnede med - gentag ind til det lykkedes og så er du i hus for ca 4-5K.

DCN23 + psu = ca 2750 kr ,du skal så lige lodde lidt og proppe det i en kasse, men til gengæld får du topnotch produkt, som stort set kun kan begrænses af brugerens opsætning og det tilsluttede udstyr -IMO.

Og XTZ room analyzer koster 1000 eller 2000kr for Pro versionen - kan ikke huske om det er strengt nødvendigt at købe den dyre for at komme i mål.

Selv om du jo strengt taget bare kunne købe en Antimode 8033 til hver sub og slippe ca det halve af hvad en Duo core Antimode koster, så forstår jeg udemærket at du vil se kurver  over hvad der forgår. Jeg har nemlig selv udstyr til at måle hele frekvensområdet på mit DIY system, og det er nærmest umuligt at leve uden, når man skal det hele til at harmonere

Har ikke prøvet det selv, men det siges af seriøse hjemmebio-folk. At Audyssey, som f.eks sidder i de større surroundprodukter, kan justere deres subs ind. Men så vidt jeg husker, så kan få af dem styrer 2 subs, de viser ingen kurver og så er det jo til surround, hvilket efterlader stereo-folket til Antimode eller f.eks:
http://www.svsound.com/accessories/view-all?page=shop.produc t_details&flypage=flypage.tpl&product_id=191&cat egory_id=4#.UMrtQqw2jGg

Den har så også forstærkere og det hele indbygget, men jeg ved ikke hvor let den er at bruge. Men 750$ og gratis fragt lyder jo ikke helt tosset for en samlet pakke. Og SVS plejer at have fin service og gode produkter.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil starte blidt, så ser jeg at selv den lille Antimode har flerpunktsmåling, hvilket jo rent faktisk gør, at hvis du har begge subs til samtidig, så vil den tage hensyn til summen af de 2, som helhed. Måske ikke perfekt - men hvis du kunne få chancen for at prøve om det kunne give et godt resultat, så kan du da slippe ret billig.
Kommer helt an på hvor dybt du vil nørde det Og tro mig, man kan nørde det dybt

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er desværre een af Surround-tosserne :-)

Jeg har kigget på GroundSound og det er interessant og ikke afskrækkende. Min bekymring er, hvordan jeg måler fasen....XTZ kan, så vidt jeg kan se dette i PRO versionen, men så løber det jo alligevel op i samme pris som antimode.

Antimode kan jo også måle de øvrige højttalere, som så kan rettes op frekvensmæssigt via min AV reciever.

....og så slipper jeg for Audyssey, der ind i mellem laver mærkelige ting, synes jeg.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

dichael skrev:

Jeg er desværre een af Surround-tosserne :-)

Jeg har kigget på GroundSound og det er interessant og ikke afskrækkende. Min bekymring er, hvordan jeg måler fasen....XTZ kan, så vidt jeg kan se dette i PRO versionen, men så løber det jo alligevel op i samme pris som antimode.

Antimode kan jo også måle de øvrige højttalere, som så kan rettes op frekvensmæssigt via min AV reciever.

....og så slipper jeg for Audyssey, der ind i mellem laver mærkelige ting, synes jeg.

Ok - hehe.... jeg har desværre også hørt det der med at Audyssey laver noget mystisk.
Yep prisen kommer deropaf, når det skal være rigtig godt.
Det er en dejlig ting at  Antimode er automatisk,så man ikke skal tænke på det selv. Men groft set kan du måle fasen med et målebånd fra dine subs til din lytteposition og regne ud hvor meget de hver især skal forsinkes, så de ikke udligner hinanden. I forhold til dine fronter er det ikke helt så stort et problem, med mindre du deler over ca 80hz. Det skyldes at en basbølge er så lang, så jo lavere du deler, jo længere væk kan du teoretisk placere dine subwoofer fra dine fronter.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Den har jo kun et sæt ind og udgange, så den kan "kun" lave room-correction på enten et sæt subwoofere eller et sæt fronter.

Men om den kan bruges til at analysere rummet, hvorefter du så kan gøre resten i din surround reciever. Tja... men så kan du jo måske nøjes med XTZ pro'en. hmmm hvilken surround reciever har du?

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Onkyo 1007.

Den kan enten håndtere alt via Audyssey, eller en equalizer. Mener, at den har mulighed for at regulere 25, 40 og 63 Hz. Men problemet bliver fasen......

Du har ret i, at de øvrige sandsynligvis slet ikke kan rettes. Faktisk får man jo bare Audyssey til at udmåle afstanden og bruger blot disse afstande, der i øvrigt passer 100% med dem, jeg måler med målebåndet.

Alt deler ved 80 Hz og jeg forsøger at følge THX-anbefalingerne.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Tja, den skal jeg lige koge lidt over. Hvis du køber 2 antimode8033, så er der jo heller ikke noget der garantere at du ikke får problemer med at den ene justere sig uheldigt i forhold hvad den anden finder på, dvs at de ikke nødvendigvis tager hensyn til hinanden, hvilket Dualcore versionen ville kunne.
For at blive klogere på det. Så ville jeg forsøge at kører med en sub, og så prøve at låne en antimode, så du kan teste hvor meget det hjælper. så får du også en ide om hvor godt ellers skidt det er i forhold til dit Audyssey.
Ellers skal du springe ud i en af de andre løsninger - hvor du så skal gøre op med dig selv om du vil bygge/tweake/måle selv eller vælge den automatiske. f.eks groundsound, har den fordel at du kan justere stort set alt trinløst, hvor du i de andre løsninger nok bliver en smule mere fastlåst. så igen er det lidt op til hvor langt du vil gå

Du skulle lige bo lidt tættere på, så var det en del nemmere at stikke hovedet forbi med lidt gear, så du kunne få en en demo af hvad sådan en DSP kan

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Jeg er jo bare et stort, nysgærrigt legebarn, så jeg tror, jeg vil dyrke de Groundsound simser lidt.

Hvad kræver det af eksternet udstyr?

Jeg har en "ledig" bærbar PC....rækker det?

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

dichael skrev:

Jeg er jo bare et stort, nysgærrigt legebarn, så jeg tror, jeg vil dyrke de Groundsound simser lidt.

Hvad kræver det af eksternet udstyr?

Jeg har en "ledig" bærbar PC....rækker det?

LOL - fedt! og velkommen i klubben
Med groundsound, skal du lige lodde lidt stik på osv. Men ellers det ret enkelt. Du har et gratisprogram på hjemmesiden, og så er der input og output, samt loddeøer til at lodde et usb-kabel på. Der er mulighed for enten at kører balanceret eller ubalanceret - og jeg ville ikke tænke nærmere over dette, andet end at bruge det som passer med din onkyo.
så skal du til at måle dit rum, hvilket igen er lidt en øvelse i sig selv, men det hører med, når man vil gøre det selv
Hvis du f.eks køber xtz'en, så får du  Q/dB/Hz-værdierne direkte, og så kan du taste dem ind i Xoverwizard-programmet, trykke "Program device" og så smider den det via usb til DCN23'eren, hvorefter du kan spille med dine subs.
DCN23 skal blot være tilsluttet strøm for at virke. Usb er kun til at sætte den op, derefter skal der ikke bruges pc eller lignende. Og de fleste pc med windows er fint til formålet - der kræves ikke vilde beregninger eller lignende.
Groundsound DCN23 er faktisk ret advanceret, dog ikke svær at bruge. Så man skal lige gøre sig det klart, at man godt nok får mere frie hænder i forhold til de automatiske løsninger, men så samtidig også har lidt mere ansvar selv - på den sjove måde

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Det skal lige siges at groundsound ikke kan måle selv - det er derfor jeg henviser til xtz, som er det eneste simple system jeg kender som kan måle bas ordenligt og enkelt.

Minidsp laver også noget måleudstyr.
http://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1

Jeg har dog hørt meget blandet om minidsp, og ingen som har prøvet måleudstyret. Så derfor anbefaler jeg xtz.

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

XTZ systemet har jeg tjekket på et par Youtube demos og det virker interessant....og relativt billigt.

Der er jo en LILLE chance for, at jeg i første omgang kan klare mig med faseregulering og parameterisk EQ direkte på BASH-forstærkerne.....måske det rækker en del af vejen?

I mellemtiden vil jeg tjekke de Groundsound dimser....

Tak for dine inputs!

Mvh. Michael

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 December 2012 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

har selv en TDAI2200RP og denne her skulle være lyngdorf teknologi krk-ergo
og der findes den her minidsp.com digital-room-correction
og måske mange flere som jeg ikke kender, fordi det er fremtiden!

Ved lyngdorf, der skal man lege lidt med udstyret, hvor de beskriver det så let, men fokus målingen og de to ydre sider er ganske vigtig og jo flere spot målinger man laver
(symmetrisk) rundt bag i rummet, jo bedre bliver det faktisk. (døre i rummet skal lukkes, altså finde lydens symmetri, det er jo stereo vi taler om :)

Udstyret laver helt bestemt det mest for en, men dit rums indretning gør at du skal tænke over hvad du vil have korrigeret væk eller rettet op på, fordi det vil stadig bestemme resultatet!

det er ikke orakel teknologi, men anvendt rigtig (hvis de har levet det godt) jo bedre er det, sikkert lige som ved
dspeaker.com

Din placering af dine subwoofer har stadig en betydning, subwoofer-placering

4sound.dk krk ergo   kan købes i Danmark, og dermed med fortrydelses ret.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2012 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:

Din placering af dine subwoofer har stadig en betydning, subwoofer-placering

4sound.dk krk ergo   kan købes i Danmark, og dermed med fortrydelses ret.

Yep det har betydning. Men som jeg forstår det, så er der tale om hjørneplaceringer, hvilket burde hjælpe når der skal benyttes DSP, da man typisk får en del boost fra hjørnesubs, som nemmere at jævne ud med DSP. Men ja, alle rum har deres problemer.

@dichael

Du kan sikkert nå langt med XTZ måleudstyret. Læs deres manual for deres 3 forskellige produkter, eller læs på denne tråd:
http://www.avsforum.com/t/1264522/the-official-xtz-room-anal yzer-thread

Og ja - udnyt da den indbyggede eq i dine Bash-forstærkere først. Altid godt at blive klogere på et emne, før man bruger for mange penge. Så er det også nemmere at bedømme hvor meget og hvor dyrt man har brug for at købe, for at opnå det ønskede mål

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes