| Forfatter |
|
splum Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 28 Juni 2013 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle.
Mit spørgsmål går på, hvor vigtigt det er at investere i gode/dyre kabler til sit anlæg.
Jeg har netop fået sat mit anlæg op som består af:
Cambridge Azur 640A og
2x Tangent Evo E5 reolhøjtalere
Har jeg lavet en kæmpe begynderfejl ved at købe det billigste kabel i hifiklubben til 20 kr/m (0,5mm Argos white edition sc1) eller går det fint an til
mindre højtalere?
Skal jeg op i en helt anden prisklasse før det bliver rigtig sjovt?
Mvh. Søren
|
| Til top |
|
| |
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 28 Juni 2013 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det skal være til at betale og i rigtig god kvalitet (god lyd) skal du købe Supra R 2.0. Det koster 55 - 60 kr./m og det slår
mange kabler, som koster betydeligt mere.
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 28 Juni 2013 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Splum. i mine øjne , har du ikke . Det lyder garanteret fedt. Vær glad for, at du har investeret i noget kabel, der ser godt ud, og brug resten på en god skive . Du har et fedt anlæg, vær du glad for det. det med , at hoppe på bølge af eofori, så bliver man squ hurtig fattig. nyd din musik.
mvh space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
Sirper Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 28 Juni 2013 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug ca 10 % af hele dit anlægs pris på kabler, så er man godt hjulpet uden, at man bliver ruineret og køb brugte kabler der
spare man en del.
mvh
Per
|
| Til top |
|
| |
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 28 Juni 2013 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Et godt spørgsmål du stiller...
Nu skal du ikke misforstå mig. Jeg synes det er et fint anlæg du har.
Men jo bedre dit udstyr bliver, jo mere betyder dine kabler.
I decideret highend-udstyr er der rigtig meget forskel på forskellige kabeltyper.
I en klasse eller to derunder er der stadig meget at hente.
Jeg vil umiddelbart tro at hvis du synes din lyd er fin, så får du mere ud af at investere pengene andetsteds.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 28 Juni 2013 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil sige som Spaceman. Du har ikke gjort noget forkert. Nyd musikken og dit anlæg. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 28 Juni 2013 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej splum
Der er mange meninger om kabler. Jeg købte forholdsvis billige kabler fra begyndelsen, men har opgraderet i flere
omgange.
Prøv at låne nogle kabler, enten i en butik eller af nogen du kender - så kan du lytte dig frem til, hvad der er passende til
dit anlæg og pengepung.
Husk både højttaler-, signal- og strøm-kabler, har betydning for lyden !
__________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 28 Juni 2013 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desuden syntes jeg heller ikke at et dyre kable nødvendigvis er bedre (læs. mere musikalsk).
Personligt syntes jeg at supra kablet, som nævnt tidligere, er bedre end enkelte 200,-/m kabler jeg har hørt. Måske passede de
bare ikke til mit setup, eller hvad jeg syntes lyder godt. Derfor, hør kablet på dit eget anlæg før du køber dem helt.
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2013 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Zwonkie ... kom nu ind i kampen for pokker . Sådan jeg forstår det, er han købt afskårne meter, de er ikke terminede. så er prisen jo nok anderledes . Alt fabelsnak må høre op. manden har købt et udmærket kabel, og er ikke faldet i grøften af dem der er finere end andre . Det virker, og det er hovedsagen . Havde de været terminet med Girafhals og med dobbelt tykt sort stof , der skulle borge for kvaliteten, ja så er prisen en anden, men lyder det egentlig godt ... ???
mvh Space
__________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 28 Juni 2013 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej spaceman_2
Jeg ved ikke om der er sket en misforståelse eller om jeg bare har udtrykt mig dårlig i sidste post.
Det jeg prøvede at sige er at det kable han har købt nok er meget fornuftigt, ellers kan man få et supra kablet som også er
godt til en fornuftig pris (inden for min prisramme). jeg prøver præcist at sige at han ikke skal falde i fælden med at købe dyre
kabler, da de ikke altid er bedre (efter min mening).
Personligt giver jeg ikke en skid for de fine "teknologier/specs" som producenter skriver. Jeg forstår en del af det de skriver og
det ikke altid noget FANTATISK teknologi, faktisk er det meget almindelige tekniske specs - men det lyder fancy for mange.
Kan huske en person fra AudioXXXX fortalte mig at aluminum (ikke legeret) er magnetisk :O
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 28 Juni 2013 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug pengene på musik i stedet, det får du meget mere ud af.
|
| Til top |
|
| |
Mattheis Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 April 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 28 Juni 2013 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
blop
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 28 Juni 2013 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
jeg vil sige at du skal bruge pengene på bedre højtaler hvis du vil have mere vellyd.. det er helt sikker der du får mest for pengene .. når det er lydkvalitet du er ude efter
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Mattheis Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 April 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 28 Juni 2013 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
| Brug pengene på musik i stedet, det får du meget mere ud af. |
|
|
En populær floskel, men jeg er kommet frem til at den ikke altid holder... Jeg bruger både penge på udstyr og musik, og
det er med hang til sidstnævnte. Men jeg har måttet indse at jeg køber alt for meget musik der egentlig ikke fænger. Til
gengæld synes jeg efterhånden det er sjovere at forsøge at få mere ud af de plader jeg allerede har, og som jeg gerne vil
have flere oplevelser ud af. Flosklen bør udvides med at indenfor et stramt budget, da kan det være sjovere at prøve lidt
mere musik end at forsøge med f.eks. at købe dyre kabler til de mere prisfornuftige anlæg, eller at bruge 10 gange så
mange kroner på kabler og forvente et kvantespring. I det aktuelle eksempel passer flosklen i mine øjne ganske
udmærket, men den er bare ikke alment gældende.
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2013 kl. 03:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen . Jeg er enig med Zwonkie, da han uddybede sit indlæg noget bedre en første indkast. Spum`s anlæg er ikke så tosset endda. har selv hørt de , der tangent evo 5 . En velspillende god højttaler , flot finish og ikke mindst , til, at købe for penge. De gør sig allerbedst på stander , ca 60 cm over havets overflade og 40 - 50 cm til bagvæg, så spiller de utroligt overbevisende. hvis jeg var dig splum, så ville jeg supplere med en sub, da de ikke går så dybt i bassen af, at ønske, men de er hurtige i respons tid. Så har du et kompetent anlæg, som du kan nyde fremover.
Som tiden går, ønsker man jo altid forbedringer, den største forbedring er jo nok højttalernes formåen, at gengive lydbilledet på. Nogle kan lide en sound , nogen en anden, det vil altid være personligt, derfor er det vigtigt, at Du lytter, er du glad for din lyd, ja så spiller det.
Hi - Fi er en manisk tilstand , når man bliver ramt af sygdommen. Sygdommen er ikke en der er en kur for, den helbreder som regel sig selv, når man lige har investeret det sidste toutch, men har med, at komme igen.
Sygdommen kan dog lindres med følgende behandling , men ikke helbredes. Find din musiksmag . Om du er til Pladespiller eller cd, eller anden kilde, er sådan set underordnet. Men undersøg om den optagelse er god. mangen nutidige optagelser lide af , for hurtig produktion. find en nieche i din musiksmag , og der er forskel på trykninger, nogle gør , altså mere ud af det end andre. Hvad der er en god trykning, bestemmer du ene og alene selv. herved , undgår du de fleste udbrud af Hi-Fi kløe, men glæde dig over en god musik, du lytter til , om igen .
mvh space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
|
| Til top |
|
| |
staffi Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 29 Juni 2013 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske manden skulle få et lidt mere "trænet" øre for den musik der bliver spillet hans setup, så der kan høres en forskel og det måske kunne være at
man kunne lære noget ved at tweake hans setup på de forskellige punkter...
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 29 Juni 2013 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
splum skrev:
Hej alle.
Mit spørgsmål går på, hvor vigtigt det er at investere i gode/dyre kabler til sit anlæg.
Jeg har netop fået sat mit anlæg op som består af:
Cambridge Azur 640A og
2x Tangent Evo E5 reolhøjtalere
Har jeg lavet en kæmpe begynderfejl ved at købe det billigste kabel i hifiklubben til 20 kr/m (0,5mm Argos white edition sc1)
eller går det fint an til
mindre højtalere?
Skal jeg op i en helt anden prisklasse før det bliver rigtig sjovt?
Mvh. Søren |
|
|
Jeg synes det er en fin kombination du har valgt til prisen
Tangent laver bedre højtalere end de fleste tror de gør
Cambrigde forstærkere er et godt valg hvis man er på et budget, de kan faktisk spille musik uden de helt store dikkedarer
og det kabel du har valgt er ok til den kombination du har købt, man skal jo starte et sted
man kan godt hente noget mere ud af lyden på den kombination du har valgt og jeg ville anskaffe mig et par stands at stille
dine Evo 5 ht på, det vil give det største løft i lyden, de ville give et bedre perspektiv i lyden og musikken vil flyde mere frit
og åbent i rummet, dem kan man selv bygge hvis budgetet er stramt, man kan også vælge at bruge lidt penge på den del
det er jo op til dig.
mht til kabel vil der altid kunne hentes noget, også i et system som dit, kunsten er at finde et superkabel til den rigtige pris
det har jeg et bud på  det er stærkt nedsat i pris lige nu og bedre end både Supra,Audioquest,Silversonic,Mit,etc til meget
højere pris, jeg bruger selv RSC 500 fra Taralabs og det har været her i lang tid og det løfter opgaven hver gang jeg
opgraduerer mit system og som jeg ser det er det en engangsinvestering
http://hifistore.dk/tara-labs-1/hoejttalerkabler-4/tara-labs -rsc-prime-1000-bi-wire-loes-meter-3.html
prisen kan synes høj, men det er et kabel der vokser med opgaven og kan følge med når du på et tidspunkt køber større og
bedre udstyr __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 29 Juni 2013 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
enten har jeg ikke så dyre øre som mange andre har her inde , det er muligt eller så vil jeg sige at jeg er glad for det .. så står penge mere på kontoen end at ligge på gulvet i form at et kabel..
jeg vil ikke mene at jeg har noget lavpris anlæg.. derfor skulle kabler have en form for ændring på lyden... men syntes ikke at den smule det giver .. er de mange penge værd folk smider på det .. har prøvet en del forskelligt, dog leveret det tilbage igen.. (da jeg ikke vil være i stand til at høre forskel i blind test)
har du valgt et kabel med en fornuftigt tværsnit, så vil jeg sige at det er meget fint .. man skal jo huske på at de kabel man har inde i højtalerne nok ikke er dyre en 5 kr pr meter.( i billige højtaler )
hvis du vil gøre noget .. så vil jeg starte med at skifter kondensator og spolen inde i højtaleren. der efter .. købe dette kabel http://www.harald-nyborg.dk/p9545/hoejttalerkabel-2x2-50mm2- 25m trække to over til dine højtaler , samt undgå at de ligger op af hinanden.. for at undgå kondensator virkningen
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 29 Juni 2013 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare sørg for et fornuftigt kvadrat kabel. Jeg bruger standard 4 kvadrat multicore kobber kabel købt hos en elinstallatør. 
Og læg kablerne således at de ikke kommer til at ligge ved et 230V kabel. Så er du godt kørende 
Glem de dyre fup kabler. De er kun lavet for at lænse din pung. Hvis du oplever mislyde eller støj, skyldes det oftest dårlig forbindelse mellem forstærker og HT Yderst sjældent, men kan forekomme. hvis kablet er blevet bukket mange gange på et sted kan kobberkablet knække uden at man kan se det på ydersiden 
|
| Til top |
|
| |
Jens Mortensen Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
| Sendt: 29 Juni 2013 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt, at kvadrat er væsentligt. Men at det er det eneste, accepterer jeg ud fra mine erfaringer ikke. Jeg skiftede fra noget Monitor 6mm2 til NLE50, og der var meget tydelig forskel. Det var som om nogle havde fjernet et tæppe foran højttalerne. Se evt. min anmeldelse her på sitet. Det skal sige, at prisen også var derefter, men det virkede.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |