Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 00:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: DVD Audio, fuld opløsning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mga1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har netop fået min første DVD-audio skive, og det lyder rigitig god. Det er The Eagles, Hotel Califonia, og der er ikke et øje tørt. Dejlig velopløst dynamisk lyd.

Til min skræk, har jeg efterfølgende har læst, at man ved optisk kabel mellem forstærker og DVD afspiller, ikke kan over føre det fulde signal digital, grundet noget sikkerhed mod fx. kopiering af DVD'en. Jeg har netop et optisk kabel mellem min forstærker og DVD afspiller.

Jeg har en DVD Denon 2200, hvor der er 5 analog udgange på hver er de fem kanaler som DVD afspilleren understøtter.
Spørgsmålet er om jeg for fuldt digitalt signal overførelse hvis jeg tilslutter forstærker og DVD afspiller med coaxial kabler på hver enkelte kanaler, eller om man skal have firewire eller Denon link for at kunne udnytte DVD audio til des fulde potentiale.

Håber nogen kan hjælpe

Til top Vis mga1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mga1

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Coax hjælper dig heller ikke...

Det er desværre ikke tilladt at sende digitale signaler ukodet fra dvd til extern dac, hvis kilden er dvda eller sacd. Nogle fabrikanter har indført deres eget propritære digital forbildelse, f.eks iLink, som koder signalet før det sendes videre.

Firewire (kan/skal??) benytte sig af en copy kontrol kaldet 5C DTCP. Ikke at jeg skal gøre mig alt for klog på emnet....

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Januar 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Du får fuld opløsning, hvis du bruger de 5 analoge udgange på dvd-afspilleren og sætter dem til en 5.1-indgang på din receiver, men signalet overføres bare ikke digitalt til receiveren.

Det er vel teknisk set et coaxialt kabel (almindelige signalkabler med phonostik), men om disse kabler er identiske med coaxiale kabler til digital overførsel af ex. DD og DTS ved jeg ikke.

Det er rigtigt, at man på nogle afspillere/receivere kan overføre SACD og DVD-audio digitalt vha. iLink/Firewire, HDMI el.lign. Men dette giver ikke højere opløsning, blot foregår D/A-konverteringen i receiveren i stedet for i afspilleren.

Mao. behøver du ikke fare i skræk for at miste en masse, blot fordi du ikke kan overføre SACD/DVDA digitalt. Så længe du har et 5.1-sæt analoge kabler

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes