Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 01:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Surroundsound (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Michtrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2005
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Hey hva sker der ved at have center+baghøjtaler højtaler på 60 w når ens anlæg er på 5.1 100w
Til top Vis Michtrix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michtrix

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Formentlig ikke ret meget. Det kommer mest an på hvor følsomme dine højttalere så er - nemlig hvor højt du skal skrue op for at få den lydstyrke du gerne vil have. Men generelt skal du spille TEMMELIG højt før en forstærker er i nærheden af at yde samtlige de 100 w den er specificeret til, og så som regel kun i ganske kortvarige spidser (under 0,5 sekund).

Husk også på at det meste af lydens energi ligger i basområdet. Og normalt vil en surround forstærker skære den dybe bas fra center og surrounds (hvis du sætter dem til "small") og sende dem til subwooferen.

Det er faktisk ofte nemmere at brænde 200w højttaler af med en 50 w forstærker, end det er at brænde en 50 w højttaler af med en 200 w forstærker.

Generelt kan man vel sige, at hvis du kan høre at lyden er forvrænget, så spiller du for højt - og så skal du skynde dig at skrue ned igen.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Efter min mening skal baghøjtalerne ikke være identiske med fronten, fordi lyden er fokuseret mere på fronten i surround og du burde derfor bruge flere penge på højtalere her. Derfor kan front højtalere oftes belastes betydeligt mere end de resterende højtalere. Jeg har nogle Qln G3'er som baghøjtalere som jeg skal passe på med at overbelaste når der virkelig sker skrald i film - selvom de er opgivet til at kunne håndtere mere end de 100W min forstærker kan levere.
Jeg vil mene at man burde harmonere fronten med forstærken, og de sidste højtalere er mindre vigtig mht. belastning.
Til top Vis Nick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Michtrix

Det værste der kan ske er at dine højtt. lyder bedre og du føler at der er bedre kontrol over bass. osv. Som RogueAgent siger, det er nemmere at brænde end højtt. af med en forstærker der ikke levere nok. Hvis forstærkeren er kraftig, så kan du højest sprænge en højtt. hvilket er ret usandsynligt .. så skal de virkelig have tæv og det finder man somregel ud af fordi det lyder forkert :)

En anden ting er at watt. ikke altid er det vigtigste. F.eks. min gamle yamaha stereo 1080 levere omkring 2x165watt rms og mine "nye" Denon POA-T2/3 effekt tirn levere 120watt. rms. pr kanal. Med Denon der spiller mine højtt. for det første meget klarere og jeg kan skrue højere op og stadig have god kontrol over bassen. Der er også lidt mere punch i.

Yamaha'en er solgt til en kamerat som for tiden blæser 2 lidt større minianlægs højtt. igennem ( hver week. ) og de kører endnu. Så sæt du roligt de speakere til ;)

PS: Mine egne bagkanaler er 60w. og de får 120watt rent .. gider ikke det fis med at kalde højtt. for små i mit setup ;)
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Nick skrev:
Efter min mening skal baghøjtalerne ikke være identiske med fronten, fordi lyden er fokuseret mere på fronten i surround og du burde derfor bruge flere penge på højtalere her. Derfor kan front højtalere oftes belastes betydeligt mere end de resterende højtalere. Jeg har nogle Qln G3'er som baghøjtalere som jeg skal passe på med at overbelaste når der virkelig sker skrald i film - selvom de er opgivet til at kunne håndtere mere end de 100W min forstærker kan levere.
Jeg vil mene at man burde harmonere fronten med forstærken, og de sidste højtalere er mindre vigtig mht. belastning.

Er helt enig. Der kommer heller ikke så meget kraft fra forstærkeren ud af bagkanelerne...
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB

Thunder
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]
Er helt enig. Der kommer heller ikke så meget kraft fra forstærkeren ud af bagkanelerne...
[/QUOTE]

Hvis du kører Digital Surround ( hvilket de fleste vel gør ) så er der fuld frekvens område i bagkanalerne, så du kan altså forvente ligeså meget bagtil som foran. Self. vil det ikke ske så ofte, da der typisk sker flere ting i front kanalerne. Har skam oplevet film hvor mine mindre bagkanaler brokker sig fordi jeg nægter at sætte dem til small i min surround pre amp. :)
De skal skiftes en dag til et sæt der kan tage det hehe
Til top Vis Thunder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thunder

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Thunderstokke skrev:
[/QUOTE]

[/QUOTE]

Hvis du kører Digital Surround ( hvilket de fleste vel gør ) så er der fuld frekvens område i bagkanalerne, så du kan altså forvente ligeså meget bagtil som foran. Self. vil det ikke ske så ofte, da der typisk sker flere ting i front kanalerne. Har skam oplevet film hvor mine mindre bagkanaler brokker sig fordi jeg nægter at sætte dem til small i min surround pre amp. :)
De skal skiftes en dag til et sæt der kan tage det hehe[/QUOTE]
Hehe okay.. Har jeg dog aldrig oplevet... Men du har ret..

Michtrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hey tak for alle indlæg, jeg havede bare hørt at man kunne brænde sin forstærker af hvis højtalerne, var for små

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Michtrix skrev:

Hey tak for alle indlæg, jeg havede bare hørt at man kunne brænde sin forstærker af hvis højtalerne, var for små

Du kan ikke brænde forstærkeren af med for små højtalere... Hvis du har en for stor forstærker kan du højst sprænge dine højtalere...

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 30 Januar 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Det kan man selvfølglelig også - men det er altså mest hvis man spiller uansvarligt højt og ikke skruer ned når højttalerne begynder at forvrænge. Hvis man bare bruger ørerne kan det ikke gå helt galt.

Og forskellen i lydstyrke om en højttaler får 50 eller 100 watt er altså kun 3 dB, en forskel de færreste vil savne i "dagligt" brug.

Edit: Sorry - læste det som at brænde højttaleren af, ikke forstærkeren. Den sker der ikke noget med, selvfølgelig. Det eneste tidspunkt hvor der kan være grund til at være bekymret for forstærkeren er hvis du sætter højttalere til med usædvanligt lav impedans, 1 eller 2 ohm f.eks., så der reelt næsten er tale om en kortslutning. Men sådanne højttalere er vist ikke helt almindelige i surround sammenhæng.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Michtrix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar

AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Michtrix skrev:
Tak for jeres svar

Så lidt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes