Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 00:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hvad er et steroperspetiv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mga1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Ja, det lyder måske mærkeligt, men jeg vil gerne høre om nogen her på forummet kan definere/forklare mig hvad der menes med "steroeperspektiv"

Er de højre/venstre lyden man snakker om eller er det en form for 3D lyd, eller hvordan?

Morten

Til top Vis mga1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mga1

Obii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

et kort svar: ja og ja

Jeg ved ikke om der er en egentlig definition på begrebet, men for mig består Stereoperspektivet af anlæggets evne til at "fordele" instrumenter i lydbilledet som de ville have stået, hvis orkestere havde spillet/sunget i stuen. Så det gælder for så vidt både fordelingen højre-venstre og tredimensionelt.

F.eks vil man i et anlæg med et godt stereoperspektiv ikke være i stand til at høre præcist hvor sangeren står (lyden kommer fra "midten" af lydbilledet, selv om den genereres af de to højtalere i siden) trommesættet lyder lidt tilbagetrukket (som det ofte vil stå på en scene) osv.

Det her er sakset fra hifiklubbens hjemmeside:

"Stereo er musik gengivet gennem to højttalere. I stereo er lyden i højre og venstre lidt forskellig. Derfor vil højttalerne til sammen skabe et såkaldt stereoperspektiv. Man kan altså adskille lyden fra de forskellige musikere/instrumenter fra hinanden - og hvor de er placeret i forhold til hinanden. Et godt stereoanlæg er i stand til at gengive stereoperspektiv med realistisk bredde, dybde og højde."

Håber det gir' mening?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes