Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 05:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hjælp et uvidende fjols (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BennyBomstærk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg skal, som så mange andre i dette forum, købe det første bedre anlæg.

Jeg har ikke et kæmpebudget (ca 19k). Jeg er blevet anbefalet at købe et par brugte KEF 104/2 højtalere og nye enheder fra acousttic solutions (101) eller cambridge audio (640).

Er det fornuftgt?

Jeg har brug for alle din input jeg kan få, da jeg ikke har den fjerneste ide om hvad jeg skal se og høre efter.

Til top Vis BennyBomstærk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BennyBomstærk

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

19 K, er et fint beløb, der er ihvertfald mulighed for at få en del hvis man køber brugt. Og det går jeg ikke ud fra du har noget i mod når du tænker på Kef 140.2.

Såvidt jeg husker og ved, er der utrolig god bass i Kef 104.2. Men det er ihvertfald en højtaler der har fået meget ros.

Er det kun stereo du er ude efter, eller skal du også have surround ?

Jeg mener at et par kef burde kunne erhverves for ca 3,5 - 4,5 K

Så der er nok til forstærker og andet.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

Clive
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hej, BennyBomstærk og velkommen til Hifi4all.
Jeg kan umiddelbart ikke hjælpe dig på dette område, da KEF og Acoustic Solutions er mit speciale, men bliv hængende, for der kommer helt sikker nogle, som kan hjælpe dig

Mvh. Clive

Til top Vis Clive's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clive

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Ja forresten, velkommen til.

Men lidt flere oplysninger om hvad det skal bruges til. Og hvilken slags musik du hører.

Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen her.

Med de 19K kommer du meget lang hvis du køber brugt eller demo modeller. Skal det kun være stereo eller har du også surround i tankerne?

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

BennyBomstærk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Tak for de hurtige kommentarer.

Jeg har dog til min gru opdaget, at mine fingre er for tykke. Mit budget er på 10K og ikke 19K

Ups

Jeg har også hørt meget godt om KEFs bass, og det er derfor jeg kigger på dem. (Jeg hører både rock og hip-hop)

Surround? For at være helt ærlig havde jeg end ikke tænkt på det som en mulighed før jeg kom her ind. Så jeg jeg havde umiddelbart ikke forestillet mig det, men det kunne måske være meget rart.

Ser aligevel nogle film.

Til top Vis BennyBomstærk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BennyBomstærk

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

For 10 K vil jeg anbefale og starte med noget ordentligt stereo, og så bagefter udvide, når tiden (penge) engang er til noget godt.

Nu kan jeg ikke se hvor du bor, men der er ihvertfald to sæt KEF til salg i København.  Et til 3,5 og et til 4,5.

Så kunne jeg måske godt finde på at anbefale dig noget Rotel, et mærke hvor man for meget pengene. Der er en del til salg på DBA.

Skal du også have cd afspiller?

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Du kan begynde med en surround forstærker/receiver og et sæt fronthøjttalere og når du får flere penge mellem hænderne, ja så kan du jo bare udvide med et par højttalere.

BennyBomstærk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jeg bor i københavn, og jeg har lidt kig på de to KEF der er på DBA. Jeg har ikke hørt andet end godt om dem. Så jeg tror, det bliver sådan en. Det skyldes også at mit nuværende systemudmærker sig ved ikke at have en Bas. Meget frus...

Jep, Jeg skal også bruge en cd-afspiller. Jeg fik at vide, at jeg skulle købe ny forstærker, tuner og cd-afspiller, da man skulle få mere for pengene ved at købe nyt end brugt.

Nogle kommentarer til det?

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Jep, man får væsentlig mere for pengene ved at købe brugt.
Men tag ud og lyt til de Kef, du skal høre dem inden du køber dem. Det kan jo være de slet ikke lyder som du vil have det.

Rotel RB-991 og Rotel RC-995, 200 W, Forstærkersæt. Forforstærker 2 år gammel. Effekt 7 år gammel. Står som nyt. Nypris ca 14000,-

dette sæt på dba.dk

Der er virkelig power i den forstærker, plus den lyder godt.

Og så en NAD cd spiller til 500 - 600 kr, så er du forstærker, højtaler mæssigt hammer godt kørende.

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

BennyBomstærk skrev:

Jeg bor i københavn, og jeg har lidt kig på de to KEF der er på DBA. Jeg har ikke hørt andet end godt om dem. Så jeg tror, det bliver sådan en. Det skyldes også at mit nuværende systemudmærker sig ved ikke at have en Bas. Meget frus... Jeg synes ikke, at du kun skal være optaget af de her KEF højttalere. Prøv at lytte til nogen andre højttalere før du bestemmer dig.

Jep, Jeg skal også bruge en cd-afspiller. Jeg fik at vide, at jeg skulle købe ny forstærker, tuner og cd-afspiller, da man skulle få mere for pengene ved at købe nyt end brugt. Jeg vil kigge efter en demo CD afspiller eller en brugt på 2 eller 3 år. Hvad det angår forstærkeren så kan du spare mange penge ved at købe brugt og hvis du køber en receiver så har den jo en indbygget radio. Nogle kommentarer til det?

BennyBomstærk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige været inde og kigge på Rotel. Og de er ivertfald pæne, så jeg kan nok få dem forbi konen :) Hvorfor er Rotel et særligt godt mærke (Jeg har aldrig hørt om dem før, da jeg ikke har studeret markedet)?

Er der andre højtalermærke der er særligt interessante hvis man gerne vil have en dyb og organisk bas?

Hvordan får man fat i en demo-model? Skal man væbne sig med tålmodighed og gå rundt til alle butikkerne og spørge?

Mumrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Mht. det sidste, så kan du kigge på butikkernes hjemmesider, men det er bestemt også en god ide at holde øje med tilbudssiden her på Hifi4all (link på forsiden)....
Til top Vis Mumrik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mumrik

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Rotel, er et forholdsvis kendt mærke, når man først begynder og interesserer sig for HiFi.

Grunden til jeg anbefaler dig det, er at jeg personligt godt kan lide lyden, plus at de laver nogle utrolig gode forstærkere som ofte bliver solgt utrolig billigt.
Hvis du søger lidt herinde, så vil du se at en del anbefalder dem til prisen.

Jeg havde en gammel Rotel RB-850 effekt forstærker på mit anlæg, dens 2 * 50 watt lamme tæskede min NAD´s 2 * 90 watt.

Jeg vil anbefale dig lige som keyvan, også at kigge efter andre højtaler end Kef, ingen tvivl om der er god bas i dem, men der findes også andre.

Du kunne kigge på Dali 850, som også kan erhverves 2,5 - 4.

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg må komme med et forslag, skulle det være at bygge anlægwt op langsomt i takt med at får råd til det. Det er meget frustrende at skulle indgå for mange kompromiser, og man bliver mindre glad for sit eget anlæg, hvis man har hørt et der lyder meget bedre. Start evt. med en brugt forstærker og højtalere, og byg videre derfra. Det kan godt tage flere år at opbygget et godt anlæg, men det er også charmen ved det. Der er ikke noget bedre end at opgrdere sit anlæg og lige pluslig kan man høre ting på ens gamle CD´er man ikke havde hørt før. Køb heller lidt men godt.

Mvh.

Gonzo

Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok kigge på DALI450 højtalere, som fås for ca. 1500-2000 pr sæt, Holfi Integra8 forstærker til ca. 4000 og en SONY CD-afspiller fra ES-serien. Eks en CDP-X505ES. De fås for sc. 2000-4000,-.

Så er du totalt på under 10.000,-. Læg dertil 1000 til fornuftige kabler, og du har et fremragende allround-anlæg, der både kan levere et heftigt lydtryk, men samtidig spiller usædvanlig musikalsk.

Og for alt i verden... Hold dig fra smarte og hurtige tilbud! Der er rigtig mange forhandlere der MEGET gerne vil have dine penge. Og de har ingen skrupler ved at sælge dig noget rigtig plastic-skrammel, bare de kan tjene guldet. Så inden du køber noget, så tag lige at konfronter nogle af "eksperterne" her på siden. Der er MANGE års ekspertise at trække på, og hvis du følger nogle af de råd du får her, er du nogenlunde sikker på at slippe for uheldige oplevelser, hvor du kommer hjem med katten i sækken.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

XenoCypraZ skrev:
Rotel, er et forholdsvis kendt mærke, når man først begynder og interesserer sig for HiFi.

Grunden til jeg anbefaler dig det, er at jeg personligt godt kan lide lyden, plus at de laver nogle utrolig gode forstærkere som ofte bliver solgt utrolig billigt.

Jeg havde en gammel Rotel RB-850 effekt forstærker på mit anlæg, dens 2 * 50 watt lamme tæskede min NAD´s 2 * 90 watt. Watt er en sjov størrelse, hvor det ikke altid er størrelsen af WATTs det kommer an på når en forstærker virker kraftig - tag bare klasse A og kig på størrelsen af dennes strømforsyning og forholdsvise lave WATT antal. De virker sjældendt "små" i det...

Jeg vil anbefale dig lige som keyvan, også at kigge efter andre højtaler end Kef, ingen tvivl om der er god bas i dem, men der findes også andre.

Du kunne kigge på Dali 850, som også kan erhverves 2,5 - 4. Disse er i hvert fald ikke kendt for at mangle bas. Der er pt et par flotte Dali 850 på dba.dk i mahogni finér...

Held og lykke med jagten på den BomStærke forstærker, Benny ...

Velkommen til herfra også...

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Hej,

Når du nu spørger om Cambridge 640 vil jeg lige give et pip med.

Jeg er ret godt tilfreds med mit sæt. Forstærkeren har en efter min opfattelse behagelig varm lyd. Cd afspilleren gør det rigtigt godt.

Ikke fordi det er den store dybdegående beskrivelse, men det jeg mener er, at jeg synes du skal give det et lyt inden du afskriver det. Hvis du vil have nyt er der god valuta for pengene.

Hvis der er et eller andet du vil vide, må du endelig spørge.

God dag til alle!

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

XenoCypraZ skrev:

Jeg havde en gammel Rotel RB-850 effekt forstærker på mit anlæg, dens 2 * 50 watt lamme tæskede min NAD´s 2 * 90 watt. Watt er en sjov størrelse, hvor det ikke altid er størrelsen af WATTs det kommer an på når en forstærker virker kraftig - tag bare klasse A og kig på størrelsen af dennes strømforsyning og forholdsvise lave WATT antal. De virker sjældendt "små" i det...
Jeg ved det godt, det var bare for at indikere at Rotel leverede "kraftige" forstærkere der nok skulle kunne trække hans højtalere

Du kunne kigge på Dali 850, som også kan erhverves 2,5 - 4. Disse er i hvert fald ikke kendt for at mangle bas. Der er pt et par flotte Dali 850 på dba.dk i mahogni finér...

Held og lykke med jagten på den BomStærke forstærker, Benny ...

Velkommen til herfra også...

Jeg ville nok gå efter 850 fremfor 450 Nu hvor du har penge til det, det er en "bedre" højtaler, med lidt mere af det hele.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

XenoCypraZ skrev:

Jeg ville nok gå efter 850 fremfor 450 Nu hvor du har penge til det, det er en "bedre" højtaler, med lidt mere af det hele.

Der er jeg IKKE enig....

DALI850 er større end 450, men ikke bedre.... Den kan naturligvis spille højere, men på den anden side, så kan et par 450'ere med en fornuftig forstærler spille TEMMELIG højt.

Til gengæld mener jeg 450'eren er noget mere musikalsk. Typisk fordi den har færre enheder, og derved bliver filterdelen meget mindre kritisk. Generelt ville jeg aldrig købe 3 eller 4-vejs konstruktioner i denne prisklasse. Så hellere nøjes med en 2 eller 2½-vejs.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes