Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 18:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Start hjælp. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Geniez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 10 September 2005 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt grøn bag ørene hvad angår HIFI. har prøvet at starte nogle tråde med hensyn til at jeg vil anskaffe mig nogle højtalere. Jeg vil sige at jeg har fået nogle svar, og forslag, og tak for det, men det jeg måske savner er en forklaring på, hvad skal man kigge efter når man skal ud og tjekke højtalere ud.

Hvad betyder alle de forskellige betegnelser????

Frekvensområde: 30 - 21.000 Hz
Impedans: 4 ohm
Virkningsgrad: 89 dB
140 watt RMS
350 watt musik

Dette er et eksempel på en højtaler som jeg overvejder at købe.
er dette foreksempel gode værdier for en gulvhøjtaler?

Med venlig hilsen
John Andersen

Ps. Kunne måske godt savne nogle guids til nybegynnere om alt fra Surroundresiver til valg af kabler

Til top Vis Geniez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Geniez

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004
Sendt: 10 September 2005 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Hej John,

For at starte med det nederste. Watt opgivelser siger ikke ret meget om højttalerne, faktisk ingenting. Det skulle vel egentlig være hvor mange watt's belastning de kan klare, men som regel får man en bedre lyd ved at overdimensionere forstærkeren i.f.t. højttaleren.

Virkningsgraden er en hvor højt højttaleren spiller. Det bliver målt ved hjælp af en testtone (mener jeg) på 1 meters afstand. Sammenholdt med impedansen siger det noget om hvor let-drevne dine højttalere er. (læs hvor meget din forstærker bliver belastet når du bruger den. Hvis den bliver overbelastet vil den forvrænge og kan skade højttalerne)

Impedansen er et udtryk for hvor meget højttaleren belaster forstærkeren. På specifikationerne af en forstærker står der som regel en watt betegnelse på både 4 og 8 ohm. Jo lavere ohm jo flere watt yder forstærkeren, MEN den bliver belastet mere, så den kan have tendens til at forvrænge tidligere og mere.

Frekvensområdet er bare tal for hvilke toner højttaleren kan spille. I dit tilfælde går højttaleren temmelig langt ned 30 hz (dvs. 30 svingninger pr. sekund) og går op til 21.000 hz (dvs. 21.000 svingninger pr. sekund)

Håber det gav lidt mere indblik

MVH
Morten

Til top Vis Scherer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scherer

Geniez
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Det hjælper lidt på det.

Altså Watt, skal jeg ikke rigtig koncentrer mig om, så når at der står 140watt på højtalere, og min forstærker (Denon - AVR 1705) kan klare 6x75Watt i 8 ohm, at den faktisk godt kan klare mere hvis ohm'en er laver fx 4? men så er der mulighed for at man forvrænger lyden.

Hvis jeg fx overvejer at bruge disse højtaler som front i et surroundset, så siger du at de kan gå langt ned i frekvens, vil det sige at jeg måske godt kunne starte med dem og så undvære en subwoofer, Ikke for altid, men til jeg har råd?

Med venlig hilsen
(Den lidt Kloger) John Andersen

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Din forstærker YDER6x75 watt i 8 ohm. Din forstærker yder måske 6x100 watt i 4 ohm, men det har som sådan ikke noget at sige mht. hvor meget det kan klare. De fleste forstærkere er idag stand til at kunne trække 4 ohms højttalere uden de store problemer, dog hører man ofte at de forvrænger når de spiller højt, det er fordi forstærkeren bliver presset.

Dine højttalere kan sagtens bruges som fronter i en surround opsætning og du kan godt undvære en sub. Jeg spillede selv uden sub i ca. 6 mdr. før jeg fik købt én og det fungerer fint, men når man har set en film derhjemme med sub, så bliver den svær at undvære.

MVH
Morten

Geniez
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Scherer tak for hjælpen.

Men jeg har lige et par spørgsmål mere.

Hvad skal man kigge efter hvis jeg også mangler center og baghøjtaler.

Nogle siger at det er vigtig at have en godt center, og at baghøjtalerne er der hvor man godt kan spare lidt, er dette rigtig?
Hvis dette er rigtig, hvad skal man så fokuser på? Frekvensområde (hvor meget skal det ligge på) eller hva?

Jeg har kikket på hoejttalerbutikken.dk, ved ikke om du/i kender den?

Mvh
John

Scherer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2005 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Kender ikke højttalerbutikken.dk, men umiddelbart virker det lidt billigt.

Det ville hjælpe hvis du skrev hvilke højttalere du har nu.

Det er rigtigt at centerhøjttaleren er vigtigere end baghøjttalerne, da en meget stor del af filmens lydspor kommer ud igennem centeren.

Som tommelfinger-regel vil jeg sige at du som minimum skal finde en center med samme impedans (ohm) som dine fronter og ca. samme følsomhed (dB) ellers giver det en stor forskel i niveauet. Det kan naturligvis justeres, men så skal man have fat i lydtryksmåler osv.

MVH
Morten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes