Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 22:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Ariston RD 40 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flemming j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 19 December 2005 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har for nylig genoptaget min interesse for hi-fi,og har købt et Vincent for/efekttrin.
Og nu kommer så turen til min gamle grammofon en Ariston RD 40 som nu bliver shinet lidt op.
Og ved den lejlighed har jeg konstateret at de 3 fjedre i benene er blevet noget slappe i det, så hele værket nærmest står helt i bund.
Så er mit spørgsmål selvfølgelig, er der nogen som kender til det,og hvad har de evt. gjort ved det, kan man bare skifte fjedrene.

Jeg har også set at, der åbenbart har været en kontravægt anordning under talleknen modsat armbasen,ihvertfald er der et hul til montering af noget der ligner det,men om der nogensinde har været en sådan ved jeg ikke,den er ihvertfald ikke længere på min.
Til top Vis flemming j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flemming j

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 December 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

flemming j skrev:

Så er mit spørgsmål selvfølgelig, er der nogen som kender til det,og hvad har de evt. gjort ved det, kan man bare skifte fjedrene.
Jeg har selv haft en RD40, men har ikke prøvet at skifte fjedrene, men selvfølgeligt kan man da skifte dem, hvis de er blevet lidt trætte  Problemet er bare at finde dem  Jeg aner ikke hvor man finder sådan nogen?
Jeg har selv tidligere skiftet på min Gyrodeck, det var vist via DAT, at jeg fik nye fjedre. Dem dæmpede jeg så med noget gummi (ventilgummi?) for at minimere ringning i fjedrene.

flemming j skrev:
Jeg har også set at, der åbenbart har været en kontravægt anordning under talleknen modsat armbasen,ihvertfald er der et hul til montering af noget der ligner det,men om der nogensinde har været en sådan ved jeg ikke,den er ihvertfald ikke længere på min.

Hmm - det ringer ikke lige nogen klokke hos mig, er du sikker på, at det ikke evt. er til en ekstra armbase?

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 December 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Er der ikke noget med at (også) RD40 er en Linn-kopi? I så fald kunne fjedrene til en LP12 måske anvendes, og de kan fås hos f.eks. www.scalahifi.dk. De koster ikke det store.
Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 19 December 2005 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

NIX det er omvendt LP12 er  baseret på RD40, hvis I læser tidlige test af RD40 fremgår at det faktisk var Ariston der lage grunden til det man kalder Linn skolen

flemming j
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg vil prøve at tjekke om det skulle muligt at stramme de gamle fjedre lidt op.

Og nej det er ikke,til en xtra arm. og det ser ud som om der er hvis logik i at montere noget kontra vægt modsat armen.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 December 2005 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
NIX det er omvendt LP12 er  baseret på RD40, hvis I læser tidlige test af RD40 fremgår at det faktisk var Ariston der lage grunden til det man kalder Linn skolen

Alle referer til LP12 når man snakker om "faderen" til dette princip, så det gjorde jeg mig også skyldig i

Egentlig burde man så referere til RD40, men der er jo nok flere der kender LP12...

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Her er manualen:

http://fileserver.nakedresource.com/download_centre/index.ph p?ariston_rd40.pdf

I sektion 2.6 står der noget om "mass rings" til brug ved tunge tonearme - det er måske det? Der lyder bare som om, at de skal monteres på tårnene ikke inde i kassen.

Brochuren:

http://fileserver.nakedresource.com/download_centre/index.ph p?ariston_audio_flyer.pdf

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 20 December 2005 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:

Her er manualen:

http://fileserver.nakedresource.com/download_centre/index.ph p?ariston_rd40.pdf

I sektion 2.6 står der noget om "mass rings" til brug ved tunge tonearme - det er måske det? Der lyder bare som om, at de skal monteres på tårnene ikke inde i kassen.

Brochuren:

http://fileserver.nakedresource.com/download_centre/index.ph p?ariston_audio_flyer.pdf

Synes ikke dine links virker  

Jeg har originale manualer, skal tjekke om der står noget.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hej,

Man kunne få en RD-80.! Den havde en tungere plade tallerken, eller man kunne opgraderer sin RD-40 til en RD-80, ved at købe en tungere tallerken. Og her fik man kontra låddet med! Som ganske rigtigt du selv har observeret, skulle skrues på nede under ved centerlejet.

Du kan godt skifte fjederen! men det kræver, at du finder ud af dens elasticitet koeffecient …. Det kan enhver fjeder fabrik hjælpe dig med ”kik i de gule sider”

En ofte misforståelse med Ariston RD-40/80..! den skal ikke kunne fjedre sig mere en et par millimeter. Det der derimod er vigtigt…!? Den må IKKE skrabe på gummi ringene, ved toppen af center benet.

LP-12 vs. RD-40/80

Nu det jo sådan at den første LP-12 kom i 1974, og RD-40/80 kom i 1986…. Såååå. Men Ariston havde en ældre model der hed RD-60 der også kom omkring 1976 ”den nåede lige et par år at være hos Audioscan”

Før den gode Ivor Tifenbraum fra Linn, nåede op i gude status , og selv talte på sine salgs promotions. Var hans version! At han havde købt en Thorens, som han selv mente, at han kunne gøre bedre. Men det kan jo være at Linn`s marketings afdeling har tilpasset historien.

Peter

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:

Synes ikke dine links virker  

Jeg har originale manualer, skal tjekke om der står noget.

Arghh - jeg var for direkte, her er et der virker:

http://www.vinylengine.com/manuals_ariston.shtml

Så skal du selv lige klikke dig videre

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 21 December 2005 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Hej,

Man kunne få en RD-80.! Den havde en tungere plade tallerken, eller man kunne opgraderer sin RD-40 til en RD-80, ved at købe en tungere tallerken. Og her fik man kontra låddet med! Som ganske rigtigt du selv har observeret, skulle skrues på nede under ved centerlejet.

Du kan godt skifte fjederen! men det kræver, at du finder ud af dens elasticitet koeffecient …. Det kan enhver fjeder fabrik hjælpe dig med ”kik i de gule sider”

En ofte misforståelse med Ariston RD-40/80..! den skal ikke kunne fjedre sig mere en et par millimeter. Det der derimod er vigtigt…!? Den må IKKE skrabe på gummi ringene, ved toppen af center benet.

LP-12 vs. RD-40/80

Nu det jo sådan at den første LP-12 kom i 1974, og RD-40/80 kom i 1986…. Såååå. Men Ariston havde en ældre model der hed RD-60 der også kom omkring 1976 ”den nåede lige et par år at være hos Audioscan”

Før den gode Ivor Tifenbraum fra Linn, nåede op i gude status , og selv talte på sine salgs promotions. Var hans version! At han havde købt en Thorens, som han selv mente, at han kunne gøre bedre. Men det kan jo være at Linn`s marketings afdeling har tilpasset historien.

Peter

Her har du hele historien om LINN og ARISTON

flemming j
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Tak for alle tips,og ikke mindst for bruger manualen.

jeg ser frem til at få den gamle plade spiller igang igen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes