| Forfatter |
|
yanomami Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 245
|
| Sendt: 26 December 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har meget lidt forstand på computere men overvejer at ligge alt mit musik ind i computeren og afspille det derfra. Derfor er jeg bla. herinde rendt på ordet firewire, men kan nogle fortælle mig let forståeligt hvad firewire er? Et endet spørgsmål er, om man kan føre musikken fra computer til forstærker eks med en router/trådløst med samme lydkvalitet som med kabel?
På forhånd tak __________________ M.v.h.
Yanomami
|
| Til top |
|
| |
miklthom Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 26 December 2005 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
firewire er næsten det samme som usb bare lidt hurtigere.
ved ikke om man skulle kunne optage det over på computeren fra anlægget
via en router, jeg ville bare rippe cd'erne med et program der hedder
EAC til enten flac eller ape filer som er matmatisk tabsfrit.
du skal dog huske at du er nød til at have et godt lydkort for at få en god lyd, de kan heldigvis erhverves for omkring 1000.
|
| Til top |
|
| |
yanomami Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2005 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Miklthon!
Tak for svaret. Beklager jeg ikke har været tydelig nok men det sidste spørgsmål! Jeg mente bare om man kan sende musik fra computeren til forstærkeren via en router/trådløst når man vil høre musik uden kvalitatstab i forhold til med et kabel? Hvor finder man i øvrigt det EAC program og har det et bibliotek så man eksempel kan ligge alt sit musik i alfabetisk orden?
Mvh __________________ M.v.h.
Yanomami
|
| Til top |
|
| |
miklthom Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 26 December 2005 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
programet er her http://www.exactaudiocopy.org/
hvordan den lægger musikken ind ved jeg ikke da jeg faktisk ikke har programet, da den ikke kan finde mine drev  jeg har bare hørt at det skulle være det bedste. (jeg bruger dbpoweramp)
jeg kender ikke noget til kvaliteten hvis man overfører musikken til
forstærkeren trådløst. Men hvis bare forbindelsen er hurtig nok burde
der vel ikke være nogen ko på isen..
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 26 December 2005 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
miklthom skrev:
programet er her http://www.exactaudiocopy.org/ hvordan den lægger musikken ind ved jeg ikke da jeg faktisk ikke har programet, da den ikke kan finde mine drev jeg har bare hørt at det skulle være det bedste. (jeg bruger dbpoweramp)
|
|
|
EAC har den bedste fejl-korrektion, hvilken har stor betydning ved risede CD'er, men noget mindre ved CD'er i god stand. EAC er dog ikke helt nemt at sætte op, så hvis du ikke er perle-venner med din computer, vil du nok opnå bedre resultater med et andet program. Jeg vil forslå CDex eller dbpoweramp. Ang. trådløs overførsel af lyd, synes jeg du skal kigge på Slimdevices' SqueezeBox. Du kan lave en søgning har på forummet for meninger og links. Der findes også biblioteksprogrammer, men jeg er faktisk fint tilfreds med Windows, så har ikke lige nogle links til dig  __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 26 December 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
>> miklthom Det er faktisk USB2 der er lidt hurtigere end Firewire, hvis man ser bort fra den ikke ret udbredte Firewire800 standard. Men selv Apple som er bagmanden bag Firewire, skrotter Firewire på deres kommende standard computere, og det vist længe siden iPod har været udstyre med den slags også, så det ser jo ikke ligefrem ud til at tiltroen til Firewire er ret stor, hvis man ser på det som universal interface... Men der er mange der bruger det til video, men det er vist også nogenlunde det eneste ;-)
Men jeg ville da helt klart satse på USB, for så er du da også rimelig sikker på det fungere i minimum stereo, for stortset alle styresystemer er udstyret med en standard usb audio driver, som kan sende et stereo 16bit signal ud til hvilket somhelst standard lydkort der understøtter usb1.1 og opefter.
Men hvis du bare skal ha lagt musikken ind på computeren, så er EAC da oplagt 
|
| Til top |
|
| |
yanomami Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene, jeg har lige nogle forsatte spørgsmål, kan det stadig sendes tråløst til forstærker(uden kvilitetstab)? Micma 18 kan du anbefale mig noget specifikt (lydkort i den absolutte bedste ende med USB2) og kan man bruge sådan et som forforstærker? Hvad med harddisk vil et internt eller et externt være at anbefale og i så fald hvilket (det skal jo nok være et stort 400-500 GB)? Det var godt nok en masse spørgsmål på samme tid, men sådan er det jo, når man er nybegynder inden for dette felt!
Mvh __________________ M.v.h.
Yanomami
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 27 December 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
yanomami skrev:
| Tak for svarene, jeg har lige nogle forsatte spørgsmål, kan det stadig sendes tråløst til forstærker(uden kvilitetstab)? |
|
|
SqueezeBoxen understøtter både WAV, AIFF og lossless formater (FLAC, ALAC og WMA lossless) ved at bruge en af de formater, bliver CD-dataen overført uden tab.
yanomami skrev:
| Micma 18 kan du anbefale mig noget specifikt (lydkort i den absolutte bedste ende med USB2) og kan man bruge sådan et som forforstærker? |
|
|
Hvis det skal være med USB input, er det nok en ekstern DAC (Digital to Analogue Converter) med USB input du skal have fat i. Hvis det skal være absolut topklasse kunne Apogee's MiniDAC være et godt bud (pris: Ca. 10.000 kr.). Hvis det ikke skal være helt så dyrt, kunne der være en idee at kigge over damen til USA, der findes der er større udvalg af DAC'er med USB-input.
yanomami skrev:
| Hvad med harddisk vil et internt eller et externt være at anbefale og i så fald hvilket (det skal jo nok være et stort 400-500 GB)? |
|
|
Pas på de ekstern harddiske! Jeg har selv mistet en 200 Gb harddisk, fordi den ekstern kasse ikke kunne køle disken nok. Derfor vil jeg helt klart forslå dig at vælge en intern løsning. For at opnå den største datasikkerhed, vil det også være en god idé at benytte RAID 1 (to harddiske med samme data, så du altid har en backup). Mærket på harddiskene er mere underordnet, så længe de kommer fra en af de store producenter (Maxtor, Seagate, Western Digital, etc.) __________________ Mit setup:
FLAC, Hercules DJ Console, Densen Beat B-100, Qln Signature MK. II
|
| Til top |
|
| |