| Forfatter |
|
helion Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 03 November 2003 kl. 05:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifi folk.
Jeg er uddannet elektronikmekaniker, men det er så længe siden at jeg har rodet med elektronik at jeg har glemt en del...
Jeg står og skal lave en impedansomsætter så min pc kan sluttes til en 600 ohm's indgang. Jeg bruger i øjeblikket (som et forsøg) en jordet collector kopling over en bc547 (Ved godt at den nok ikke har helt nok strømforstærkning..)
Hvilken transistor vil være ideel og skal jeg evt vælge et Push pull trin ??
- Vil gerne lave den med så få komponenter som muligt.
På forhånd tak.
//Helion.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 06 November 2003 kl. 03:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med en lille trafo???
|
| Til top |
|
| |
Peter-AR Udelukket fra forum

Branche medlem
Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
| Sendt: 06 November 2003 kl. 04:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter test af en hel del typer audio signal traffoer viser det sig den billige Monacor audio traffo giver mindst forvrængning. Samtidig kan den konfigureres på et utal af måder, således du måske er i stand til at transformerer din impedans til det du ønsker. Når en transformator benyttes, så transformeres impedansen og signalet, f.eks. kan den sættes op til 1:4, for således den transformerer 600 ohm til eks. 600/4/4 ohm = ca. 40 ohm, men samtidig også giver spændingen en gange 4 forstærkning. Du ønsker meget sandsynligt en højere indgangsimpedans, men sker på bekostning af signalstyrken. Vendes den om til 4:1, så dæmpes signalet med en faktor 4 (intet er gratis), men matcher nu en 4x4x600 ohms = 9600 ohms udgangsimpedans. Denne traffo går først i mætning ved 5V rms. Med traffoen slipper du også helt af med ground loops. Traffoen kan sættes op til konvertering fra single-ended til balanceret, samt omvendt, 1:1, 1:2, 2:1, 1:4, 4:1, 6:1, 1:6, og mere. Det er hvad jeg lige husker, bruger den dog selv kun engang imellem, hvis der lige opstår midlertidige groundloop problemer under udvikling; ikke i produkter, da jeg ikke kan fordrage forvrængning. Ønsker man en "varm og farvet" bas fra vores effektforstærkere, som eks. ved transistorforstærkere, så kan man farve lyden med en audio traffo, det gør eks. Jeff Rowland i deres ICEpower forstærkere. Så hvis man nu ønsker en sådan funktionalitet, så kan det være meget billigere at bruge 200 kr. på to traffoer!
Her er en hjemmeside, som beskriver rigtig godt hvordan audio transformerer virker:
Audio Line Transformer
Mvh,
Peter
www.Acoustic-Reality.com
|
| Til top |
|
| |
helion Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2003 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for den fine lange beskrivelse omkring impedanstilpasning med transformatore.
Jeg har i mellemtiden fået klaret sagen. Jeg har ikke de store krav til kvalitenen, så jeg har klaret det med 2 "jordet collector" transistor trin.. - Det er ikke så godt som det i beskriver, men det er langt tilstrækkelig til mit formål..
Takker mange gange 
//Helion (Kent)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 November 2003 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu stadig foretrække trafo-løsningen i stedet for darlington-forstærkningen!!!
|
| Til top |
|
| |
helion Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2003 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sager er at jeg ikke har den helt store erfaring med transformation af impedans, så derfor har jeg valgt den måde jeg bedst kender. - Det ku godt være jeg skulle sætte mig lidt ind i det.. Det fylder jo også en del mindre på printet..
En Op amp har jo også en forholsvis lille udgangsimpedans, så det kunne også være en mulighed.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 November 2003 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Op-ampen skal have driftspænding, det komplicerer projektet! En 1:4 trafo uden nogen andre komponenter kan gøre det!
|
| Til top |
|
| |
helion Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2003 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtig. Den skal selfølgelig ha noget at leve af.. - Jeg forsøger mig lidt frem. Tak for hjælpen indtil videre :-)
//Helion
|
| Til top |
|
| |