| Sendt: 16 Marts 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nødråb!
Hej - Jeg går og leger lidt med tanken om at købe et medie center. Har investeret i noget udmærket hifi og surround grej, så den side af sagen er dækket ind. Næste skridt er et "flad-TV". Disse ting er overskuelige. Men når jeg så kommer til medie centeret bliver det straks værre, jo mere jeg undersøger jo mere forvirret bliver jeg.
Min primære interesse har hidtil været Amitech's konfigurerbare 412 model. (amitech.dk) Som primært alternativ dertil har jeg skelet til Fujitsu Siemens' Scaleo model. Som supplement hertil har jeg nærlæst seneste test i Datatid.
Alle jeg har snakket med indtil nu har sagt, at teknologien omkring medie centrene fortsat er umoden og at de nuværende modeller ikke er andet end halvslatne PC'ere der ligger ned, men i en pæn indpakning med pænt tastatur og fjernbetjening.
Enkelte har sagt at især Amitechs modeller er optimerede til fjernsynsbrug, mens andre har anført at især lydkortene er for dårlige til hifi brug.
AmiTech'en har nogle ekstra feature muligheder omkring netværksserver og backup, som umiddelbart lyder ret "nice" (især når man ikke er en kæmpe netværkssnog/ ;o) ) Omvendt tager de sig også vel betalt for en maskine der i almindelig PC-konfiguration næppe ville kunne snige sig stort over de 7.000. (har konfigureret Amitech'en op til 17.000)
Min rådvildhed er derfor primært om... - man nemt og måske billigere kan etablere tilsvarende back-up og sikkerheds features? - man skal overveje FS scaleo eller tilsvarende istedet og så måske købe lidt ekstra server/backup isenkram? - man skal overveje andre mærker, eller andre veje som jeg har overset...
Alle synspunkter er meget velkomne, da jeg foreløbig bare er forvirret på et højere plan / ;o)
PS: Centeret skal primært bruges til almindelige gennemsnitsbruger ting. Lidt billedvisning, lidt musiklytning, lidt filmkiggeri, lidt internet surfen osv. Ikke noget hardcore nørderi nogen steder.
|