| Sendt: 14 November 2003 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden jeg fortsætter vil jeg lige sige at jeg på ingen måde er en coaxial/spdif eller optisk guru, men har selv rodet en del med det på det sidste.
Noget jeg dog har fundet ud af er, at coaxial/spdif har et signaltab hvis du kommer over 20 meter hvilket optisk normalt ikke har, men nu er det jo ikke lige så tit man har brug for at trække så lange ledninger ;)
Når alt kommer til alt, tror jeg det kommer ud på hvilket udstyr du og hvad der umiddelbart lyder bedst med dit system.
Personligt er jeg fan af optiske kabler da de er en del nemmere at have med at gøre og ikke fylder nær så meget. De er dog så lige en anelse dyrere også.
Noget jeg dog lige vil sige er, at hvis du har en lidt ældre (midt 90r) forstærker med begge formater er det nok optisk du skal vælge, da coaxial/spdif oprindeligt slet ikke var beregnet til denne form for dataoverførsel, men beregnet til at to enheder kunne kommunikere sammen, fx at Amp og CD var forbundet med coaxial (hed ikke spdif dengang) og så et optisk til lyden. Når man så skiftede over til CD på sin Amp, så kunne CD automatisk gå i gang bla. (simpelt fortalt)
Ved godt at der ikke var nogle tekniske ting her, men håber det hjalp lidt :)
En ting der nok taler for coax er at det i sig selv er ledende hvor imod der sker en konvertering både før og efter når du bruger optisk, da dette i sig selv ikke er ledende.
Anyway, kom en del på afveje tror jeg, heh, men håber du kan bruge det til et eller andet. Selv om coax umiddelbart ser rarest ud er jeg fan af optisk til mit nuværende anlæg :)
|