Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 01:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Valg af pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mackenhauer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg har fået lyst til at føje en pladespiller til mit anlæg. Men hvad skal jeg være opmærksom på ved køb af en pladespiller og er der nogle modeller som er at fortrække.

Jeg har et rimeligt begrænset budget på max 1500 så jeg skal nok på brugtmarked.

Håber at i har et par bud og nogle gode råd som jeg kan tage med når jeg skal vælge.

Til top Vis mackenhauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mackenhauer
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Mit bud er klart Rega Planer 3.

 Har du gjort dig nogle overvejelser om det skal være en med flydende ophæng eller ej?? Rega'en er jo ikke flydende ophængt, og stiller derfor nogle lidt større krav mht. placeringen. 

mvh

 

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
mackenhauer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med flydende ophæng?? Jeg har intet forstand på dette og synes ikke at det er så nemt at finde noget info på nettet så forklar endelig

Til top Vis mackenhauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mackenhauer
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Motoren og lejet til tallerkenen er på en rega pladespiller monteret på plinten, som så har monteret nogle fødder til at stå på. Dvs. at de vibrationer der kan komme fra gulvet når man går pådet, fra højttalerne når disse spiller, kan overføres direkte til pick-uppen. På en pladespiller med flydende ophæng, er tallerken, motor og pick-up ophængt i fx. nogle o-ringe, således at vibrationer tilført pladespilleren minimeres.
Hvis man har fx. en rega pladespiller, der ikke har flydende ophæng, kan man minimere vibrationer på anden måde. Rega har lavet et specielt vægophæng, der passer lige til rega's pladespillere (sjovt nok), så man kan få den op på væggen at hænge. Herved mindskes mange vibrationer, og derved undgåes at pu'en hopper.

håber det gav lidt mening.

mvh

 

 

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
mackenhauer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har Phono indgang på min marantz stereo forstærker (kan ikke lige huske modellen) så er det ikke tilstrækkeligt med henblik på RIAA (hvad end det så er)

Hvad skal jeg fokusere på mhst. pickup??

Til top Vis mackenhauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mackenhauer
 
brianm
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 656
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

hvis du har phono indgang på din forstærker, burde det være nok. Er der evt en omskifter, så du kan vælge imellem mm og mc?? Det er de to pick-up typer der er mest udbredte. mm er (somregel) den billigste.
Når du køber brugt pladespilelr, så kig efter pick-up nålefanen. Er denne bøjet eller beskadiget på anden måde, kan du være næsten 100% sikker på at den ikke virker ordentligt, og skal derfor skiftes. Pick-uppen kan godt være slidt, og det kan man ikke se med det blotte øje, men den vil stadig virke.
Hvad du skal købe, er svært at rådgive om, da det jo oftest er op til tykkelsen på ens tegnebog, og så hvilken lyd man kan lide.

mvh 

 

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted
 
mops
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 177
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

For 1.500,- kan du få ret meget pladespiller på brugtmarkedet.

*En Rega Planar3 er bestemt en god maskine hvis der ikke er brug for ekstra beskyttelse mod HT-påvirkninger og vibrationer.
*Thorens TD-316/318/320 er en velrenomeret serie med lang levetid og fin lyd. Det flydende ophæng er meget effektivt. Ligesom Rega er der god mulighed for at opgradere armen til noget endnu bedre.
*Ariston RD40 udmærker sig ved et flot design og rimelig lyd. Standard-armen er vist ikke noget at skrive hjem om.
*En remdrevet Luxman kunne også være en mulighed, men de er ved at være halvdyre efterhånden.

Rega'ens popularitet er forståelig. En no-nonsense pladespiller som er let at bygge videre på og eksperimentere med. Især da RB-300 armen er rigtig god.
Jeg anbefaler dog Thorens som det bedste valg bl.a. fordi de færreste kan give en stiv pladespiller som Rega de optimale betingelser. Thorens er langt mere tilgivende overfor ydre påvirkninger.

mvh
Lars, Kbh. N

Salg eller opfordring til salg via forum er IKKE tilladt!

Der henvises istedet til f.eks. www.hifi4all.dk/ksb

Indlæg rettet af Moderator


__________________
Man er klog når man ved, hvad det er man ikke ved noget om. (P. Krebs)
Til top Vis mops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mops
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes