Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 17:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Hvilket anlæg til elektronisk musik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 December 2003 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået nogen gode svar fra brevkassen og håber at blive endnu klogere ved at spørge det samlede panel af HI-FI entusiaster.

Vil gerne opgradere mit HI-Fi, men hvad det skal være er jo det store spørgsmål – ikke mindst for en amatør! Samtidig er jeg nysgerrig for om man måske kunne få mest for pengene ved at købe til den slags musik jeg hører. Jeg hører 80 % tilbagelænet elektronisk musik (chill out, lounge, downbeat og ’gang i den’ så er det funky elektronisk musik). 20 % er almindelig pop rock og soul. Jeg hører slet ikke ’tråd’ og guitar musik, live-plader, klassisk eller jazz og således er der jo ikke behov for at købe et anlæg ’der kan spille det hele’, når man nu ikke høre det hele! Altså; er der særligt grej der er godt til ovennævnte musik med en tyk/blød lækker lyd? Design er helt underordnet og det behøver heller ikke at kunne spille kæmpe højt.

Som svar i brevkassen blev jeg indenfor mit budget rådet til en ’fordelingnøgle’ mellem de forskellige komponenter:

CD: Jeg havde overvejet NAD C521 BEE – er der nogle tips til en bedre CD-afspiller for max. 2500 kr.

Forstærker: Her havde jeg overvejet Rotel RA-01 eller Marantz PM7200. Er der nogen ideer til hvad der ville give mig bedst lyd for max. 5000 kr.

Højttalere: Et sæt til max 6000-8000 kr. Jeg havde bla. overvejet Quad 11L eller Epos M12 (som jeg har set herhjemme til 6000 for et sæt) eller....?  

Jeg har kun læst om de ovennævnte modeller og aner ikke hvordan de lyder og om det er fornuftigt. Bortset fra at udskifte min pladesamling vil alle råd og tips blive modtaget med kyshånd.

Til top Vis Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fisk

Jesper4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Jubii! En med, (næsten), samme musiksmag som jeg selv. Det var dog for fantastisk!

Jeg ved ikke hvad du skal købe, men kan kun kraftigt råde dig til at overveje surround. Trance og lign. lyder bare for fedt i dette forum.

Hvor mange penge skal dit nye anlæg koste??? - Måske jeg herefter kan give dig et par eksempler på opstillinger?!

Hilsen Jesper4

Til top Vis Jesper4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper4

Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Ja, nu er jeg jo bange for at måtte skuffe dig som sjælden musikalsk åndsfælle, da jeg ikke hører techno/trance, men kun de typer elektronisk musik jeg nævnte. Men jeg vil meget gerne have nogle tips. Siden jeg skrev indlægget har jeg fået købt en forstærker Roksan Kandy MK III (som jeg dog ikke har fået tilsendt endnu) og godt signalkabel. Nu mangler jeg så bare CD-afspiller og højttalere, hvor jeg havde tænkt mig at bruge omkring 15000 kr. Jeg er lidt varm på Quad 22L (11.500 kr.), som jeg har været inde og lytte til, men vil meget gerne have nogle tips og ideer til opstillinger (helst noget andet end surround). og måske særligt bedst mulige CD-afspiller til omkring 3-4000 kr?

Hilsen Søren

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Hej Fisk!

Fedt at se en der ikke kun hører hardcore tecno og heavy på monsterhøjttalere, eller kun sværger til musik fra "den gang alt var godt og græsset var grønt..." Rent musikalsk tror jeg vi ligger meget ens i musikstil. Jeg hører i hvert fald selv mest inden for de af dig nævnte genrer, men jeg tror dog jeg sniger mig op på de 30% pop og rock...

Mht til valg af anlæg vil jeg ikke give dig nogle råd omkring valg af komponenter, men blot give dig ret i at du efter min egen subjektive mening er inde på noget af det rigtige mht. valg af stereo, i stedet for surround. God! stereo lyd er super til film, især med en sub tilsluttet, så hvorfor bruge det dobbelte på den samme lyd, bare med surround?. Jeg vil derimod fremdrage den gamle traver om at du selv skal ud at lytte. Personligt har jeg som newbee brugt timer (MANGE! -for mange!) på at læse div. test af udstyr, blot for at blive skuffet gang på gang. Du kan kun stole på dine egne ører og ingen andres!, så du må selv ud at prøve dig frem. Tålmodighed er en dyd, som vil komme dig til gode 100% - du skifter vel ikke anlægget ud lige så hurtigt som den DVD-afspiller du købte til en 500mand?, så lad være med at fejle, bare fordi du skulle have noget med hjem, lige nu!. Prøv evt. at låne udstyr fra forretningen med hjem/tag din forstærker med i forretningen og prøv dig frem. Som du sikkert har lagt mærke til er der i de fleste HiFi forretninger bedre service, tid og mulighed for at prøve sig frem, end de fleste er vant til fra f.eks. de større kæder.

God jagt!

Hilsen Christian

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Den med at skulle 'lytte/shoppe rundt' først har jeg (til dels) købt. Men det tager jo en krig og så siger de kloge også, at man skal have det hjem og høre, så det er i de rigtige omgivelser osv. osv., men hvornår sytten er det lige man skal få tid til alt det! Men selv hvis jeg nu skal ud eller have med hjem og prøvelytte så kunne det være super med nogle gode bud, så jeg kunne få indkredset lytningerne til noget overskueligt.... eller overhøreligt må det vel være. For på et eller andet tidspunkt vil man jo også gerne have sig det der nye anlæg man glæder sig til. Krikstar, da du nu har samme musiksmag har du så ikke bud på hvilke mærker eller modeller, der kunne være særligt interessante til den type musik og hvor man kunne få mest lækker lyd for pengene.

Jeg har nu købt en Roksan Kandy MKIII og mangler CD-afspiller og højttalere, som jeg har omkring 15.000 kr til. Ville blive meget glad for nogle bud, der kunne indkredse lytningerne. Anyone?

Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Gå efter en højttaler der spiller god dyb bas  og der skal være meget af det  men hold dig fra disco højttaler de kan sku ikk spille bass

Dem der siger at der ikk er så store krav til  elektronisk musik de tager fejl

Gå efter en god hifi højttaler

Jeg spiller selv på noget hjemmebyg med scan-speak enheder og det lyder ok godt men jeg kan ikk få nok bas så jeg  bygger mig nok et par nye subber her til sommer

Høre selv rigtigt meget elektronisk musik  især house deep H osv. Har lyttet til house musik siden jeg var en lille dreng og fik mit første stereo 
Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N

Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Det der med at bygge det selv må jeg jo nok tilstå ikke ligger inden for mine evner. Har du nogle konkrete bud på 'en god hifi-højttalere, der spiller en god dyb bas og ikke er en diskohøjtaler'?

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Hej Fisk!

Jeg er ked af at skulle skuffe dig mht. forbruget af tid til at finde det rigtige udstyr. Da du jo allerede er ved at brænde en mindre formue af på HiFi ville det da være synd ikke også at få fuld valuta for pengene?. Jeg tillader mig at gå ud fra at du også bruger en hel del tid på at lytte til musik, så hvorfor ikke også bruge tid på at finde noget der passer til/fremhæver din musiksmag eller stil? 

En fejl som jeg tror mange gør er at finde to produkter med top anmeldelser, eller bare to produkter, fra hver sin butik, som hver for sig spiller fantastisk. For passer de her højttalere sammen med forstærkeren i butikken, så passer de nok også fint med forstærkeren derhjemme. At INTET! kunne være mindre sandt har jeg desværre flere gange selv kunne konkludere. Et eksempel kunne være en højttaler som er lidt lys/skinger i lyden, sat sammen med en forstærker som er meget mørk i lyden. Sammen passer de måske perfekt og lyder fremragende, men sættes højttalerne sammen med en forstærker der også er lidt lys i det, har man et anlæg man kun har lyst til at skrue ned for, før det giver hovedpine :-( 

Mht. højttalere har jeg selv Klipsch (Reference serien), som er en hornhøjttaler, dog ikke at forveksle med PA højttalere, da hornet er drevet af en alm. diskantenhed. Lyden kan nok bedst beskrives som rimeligt fremadrettet, detaljeret og med en fast og hurtig bas. Som firmaet selv siger: "Just like live!". Desværre har de en tendens til at være lidt skarpe i det nogle gange og stiller derfor store krav til at forstærkeren ikke er alt for fremadrettet, men lidt mere tilbagelænet i lyden. Jeg har derfor valgt at køre med en Primare I20 (før kaldet A20) forstærker, som er kendt for at være rigtig god, men også lidt tilbagelænet i lyden.

Udstyr: (jeg forsøger mig da lidt så...)

Højttalere: Klipsch (lidt fremadrettede i lyden, men masser af detaljer og dynamik, der gør det sjovt at lytte til musik:-), System Audio (lækker lyd, dog ingen bashøjttaler, til gengæld er den (bassen) hurtig, fast og lækker + slankt lækkert design!) +.......................... der er så mange derude jeg endnu ikke har hørt! Prøv selv!

CD: Rega planet (lækker "analog" lyd!, meget god på alle punkter og meget tro over for original materialet, men den koster desværre ca. 6.500kr), Rotel (div. modeller), NAD + ...........................og især den der bedst rammer din smag!

PS. Køb gerne højttalere og cd samme sted, da der mange gange er mulighed for at hive en del ind i rabat på prisen, hvis man køber samlet.

Mvh Kikstar

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

Torben Brandt
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2004 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hej Fisk

Prøv at se om du kan finde et par billige SA2K... Det er et par fede højttalere der efter min mening sagtens kan matche den smag!! (Har selv lidt samme smag)   Jeg ved at der er folk der vil sælge nogle af disse brugt. (Bla. et sæt SA2K Master på dba.dk)

Ang. CD-afspiller skal du altså finde den der passer til lydfilisofi... Der er mange afspillere på markedet der giver fuld valuta for pengene! Forskellen på dem der findes er meget "Klangfilosofiske", altså forskel på klang karakter! (Fint ord i øvrigt). Se Kikstars indlæg... Tænk evt. også på Thule.

Mvh.

Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Januar 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Ja SA2K lyder rigtigt godt en af de bedste højttaler jeg har lyttet til men den ville ikk kunne tilfredsstile mig i lystryk  den spiller bare ikk nok bas til mig

Så man skal nok have en sub eller 2 sammen med dem men hvad det skulle være for nogen ved jeg ikk  
Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes