| Forfatter |
|
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 22 August 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Jeg mangler lidt hjælp eller en side hvor man kan se hvilke rør der direkte kan erstatte andre.
Søger på fgl. rør
E182CC - 5687
ECC 81
ECC 83
ECC 88
__________________ Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 22 August 2014 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv med søgning som f.eks: "ECC88 equivalent". Hvis du tilføjer "equivalent" til en given rørtype skal du nok finde noget (på engelsk). Du finder sandsynligvis en side med lange lister over ækvivalente rørtyper....
Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 22 August 2014 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 22 August 2014 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas på med hvad ekvivalent rent faktisk står for... Selv om nogen siger at et rør er ekvivalent for et andet, så kan det være
at det kun er samme rørtype, men at pin-layout er anderledes. Jeg dummede mig ved at stole på en sælger på KSB (han
kalder sig selv "km") der sagde at E182CC (et Philips SQ rør) var en ekvivalent for 6N6P (sådan var det vist), men det var
det kun internt i røret, ikke på pin-layout. Ifølge ham der har konstrueret min forstærker var jeg heldig at mine rørtrin ikke
stod af.
På eBay ynder sælgere at gøre det samme, så vær endelig helt sikker på at et rør er en direkte erstatning, på udenbysk
hedder det vist "drop in replacement".
Bemærk også at der findes drop in replacements der passer fint, men måske har knap så høj forstærkning. I denne kategori
finder man ECC83 som er ens med E83CC og 12AX7, mens 5751 passer med pin-layout, men ikke forstærker helt så
meget.
Der er også ECC88 familien... ECC88 og 6DJ8 er ens, og det er E88CC og 6922 for så vidt også - men hvor de to
sidstnævnte kan anvendes som drop in replacements for de to førstnævnte, så gælder det ikke altid omvendt. De
sidstnævnte er bygget til et større strømtræk, mens de to førstnævnte ikke altid kan klare trækket i en E88CC/6922
konstruktion.
Tag et kig på www.tubeworld.com, der også kommenterer de enkelte mærker, inkl. pointers til lydkarakter (f.eks.
https://www.tubeworld.com/12au7.htm). Se også www.jacmusic.com.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 August 2014 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for det.
Ved godt der kan være forskel i pin out på nogle rør.
Kontrolforstærkeren har ECC81 i line delen og ECC83 i Riaa delen og der er noget med at den ene vist har et andet pin out hvis vi taler om E801S eller E803S
Effekt trinene har ECC88 som indgangs rør E182CC Som Driver rør og 845 som udgangsrør.
Jeg søger nogle rør som især er dynamiske og naturligvis musikalske, det syntes jeg især mit Valvo & phillips E182CC har afhjulpet, men hvad ville i anbefale til Riaa delen og linie delen ?
Riaa delen kommer til at spille med en SME 20/2 - SME V arm - Ortorfon Jubilee
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 23 August 2014 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stol kun på datablade, som du skal læse grundigt, hvis du bevæger dig væk fra, hvad der normalt skal sidde i apparaterne. Hvad angår sælgeren km, så ville jeg heller ikke stole på ham.
Linket til Duncan amp tube locator er glimrende og meget troværdigt. Måske det bedste sted overhovedet.
Hvis det var mig, ville jeg klaske enten Philips/Miniwatt/Valvo/Mazda/Mullard (alle fra Philipsfamilien) - eller Telefunken ECC81 'ere og ECC83'ere i mine amps. ECC81 og ECC83 fås ganske vist, som også tidligere nævnt, i flere udgaver, men det er der pænt styr på hos Duncan amps locator.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 August 2014 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænker lidt på Riaa delen, kan det betale sig at invester i de rør der har ekstra lavt støj som fks. ECC803S frem for ECC83 ?
Hvilke rør ville i vælge til Riaa delen ?
Kom gerne med forslag, men det skulle helst ikke være rør der koster +500 Euro :-)
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 23 August 2014 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der altså ingen faciltter på. Lyd er en smagssag - og er i allerhøjeste grad afhængigt af, hvilke apparater, det drejer sig om og hvilken akustik disse står i - udover lyd"smagen".
Ja- ECC803 (TFK) er ét af de allerdyreste rør, du kan købe for penge - hypet? - jah-det vil jeg mene, at de er. Men gode er de da.
Jeg ville købe lidt forskelligt, hvis jeg var usikker. Telefunkens ECC83 er et fint, velrenommeret rør - især i Hifikredse.
Ligeså er Philips-familens ECC83'ere fine - serie I61 - I63 - og I65
Nogle af de Amerikanske kan også være fine.
Hvis du vil vide noget om lydkaraktér (oplevet af en anden end dig) af ECC83 samt lidt om forskelle på disse - kan du slå op på denne fremragende side:
http://www.audiotubes.com/12ax7.htm
Og så mangler du vist at oplyse, om du leder efter NOS-rør eller nyproducerede rør. De oplysninger, jeg har gvet og den snak, som jeg har taget udgangspunkt i - er i NOS-afdelingen.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 27 August 2014 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen på ECC81 og ECC801S (og ligeledes 83'erne) er, at ECC801S er selekteret lav mikrofoni, hvor også de 2 triodehalvdele forstærker ens!
Ang. E88CC og 6922: sidstnævnte trækker 10% mere strøm. Har man mange af dem, er trafoen måske ikke kraftig nok?!
TDSL er en god hjemmeside!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 September 2014 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søger nogle billige dæmpe ringe (gummi ringe) til dæmpning af microfoni, hvad kan bruges og hvilke gummi kan tåle varmen ?
Har set et par steder på nettet hvor priserne er på 25-35$ pr. stk og det vil jeg nu ikke give for et "gummi bånd"
finders der noget tilsvarende varmebestandig oringe eller lignende ?
|
| Til top |
|
| |
cyberspaced Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 03 September 2014 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Forskellen på ECC81 og ECC801S (og ligeledes 83'erne) er, at ECC801S er selekteret lav mikrofoni, hvor også de 2 triodehalvdele forstærker ens!
Ang. E88CC og 6922: sidstnævnte trækker 10% mere strøm. Har man mange af dem, er trafoen måske ikke kraftig nok?!
TDSL er en god hjemmeside! |
|
|
ECC80xS rør er rammegitter konstruktion, meget forskellig fra de "almindelige". E88CC, 6922 etc. trækker 300mA til glød, ECC88 trækker 365mA, så du fik lige byttet om på dem og 20% forskel ikke 10... (o;
|
| Til top |
|
| |
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 03 September 2014 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
cyberspaced skrev:
F.Christians skrev:
Forskellen på ECC81 og ECC801S (og ligeledes 83'erne) er, at ECC801S er selekteret lav mikrofoni, hvor også de 2
triodehalvdele forstærker ens!
|
|
ECC80xS rør er rammegitter konstruktion, meget forskellig fra de "almindelige".E88CC, 6922 etc. trækker
300mA til glød, ECC88 trækker 365mA, så du fik lige byttet om på dem og 20% forskel ikke 10...(o; |
|
|
Nej, Telefunken ecc803s er med Frame Grid (rammegitter) modsat deres ecc83.
Ingen af de andre Telefunken ecc80xs er med frame grid, men selekterede ecc8x. __________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |
cyberspaced Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 03 September 2014 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morgenstjerne skrev:
cyberspaced skrev:
F.Christians skrev:
Forskellen på ECC81 og ECC801S (og ligeledes 83'erne) er, at ECC801S er selekteret lav mikrofoni, hvor også de 2
triodehalvdele forstærker ens!
|
|
ECC80xS rør er rammegitter konstruktion, meget forskellig fra de "almindelige".E88CC, 6922 etc. trækker
300mA til glød, ECC88 trækker 365mA, så du fik lige byttet om på dem og 20% forskel ikke 10...(o; |
|
|
Nej, Telefunken ecc803s er med Frame Grid (rammegitter) modsat deres ecc83.
Ingen af de andre Telefunken ecc80xs er med frame grid, men selekterede ecc8x. |
|
|
Skal vi til at skille rør og måle tykkelse på gitter? (o: http://www.tuberix.de/site/8_technik/spanngitter.htm "Beispiele für professionelle Röhren / Spezialtröhren mit Spanngitter
sind die: CCa, C3g, D2a, E88CC, E188CC, E283CC , E288C, ECC801S, ECC802S
und ECC803S. Verbreitete Radio- und Fernsehröhren mit Spanngitter sind
die EC86, EC88, EF183, EF184, PC86, PC88 , PC900, PCC88 , PCC189 und
PCF801.
Bei einigen Verbundröhren wurde nur das 1. Gitter des Pentodensystems
als Spanngitter ausgeführt, wogegen die Triode über ein konventionelles
Gitter verfügte. Hierzu zählen beispielsweise die PCF86, PCF200 und
PCL84. In Amerika und Russland wurden ebenfalls Röhren mit
Spanngitterkonstruktionen hergestellt, hierzu zählen die 6922, 6DJ8,
6ES8, 7DJ8 und 7ES8 bzw. die russischen 6С19П (6S19P), 6С45П (6S45P) und
die 6Н23П (6N23P)." Vil dog lige tilføje at ECC80x og tilsvarende SQ rør har væsentlig bedre
glødetråd isolering og katode belægning som giver mindre brum og længre
levetid.
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 03 September 2014 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Telefunken ecc80x blev i deres samtid kaldt evigheds rør.
Derfor blev de også lavet med ledninger i stedet for ben sådan at man kunne lodde dem direkte i printet.
Dette blev gjort fordi at frabrikandterne mente at rørene alligevel ville holde længere end apparaterne
så der var ingen grund til at bruge penge på rør sokler og den slags pjat
__________________ Vi hører alle forskelligt
|
| Til top |
|
| |