Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 00:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rør typer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 22 August 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hej alle,
Jeg mangler lidt hjælp eller en side hvor man kan se hvilke rør der direkte kan erstatte andre.

Søger på fgl. rør
E182CC - 5687
ECC 81
ECC 83
ECC 88

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 August 2014 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Prøv med søgning som f.eks: "ECC88 equivalent". Hvis du tilføjer "equivalent" til en given rørtype skal du nok finde noget (på engelsk). Du finder sandsynligvis en side med lange lister over ækvivalente rørtyper....

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 August 2014 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 August 2014 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Pas på med hvad ekvivalent rent faktisk står for... Selv om nogen siger at et rør er ekvivalent for et andet, så kan det være
at det kun er samme rørtype, men at pin-layout er anderledes. Jeg dummede mig ved at stole på en sælger på KSB (han
kalder sig selv "km") der sagde at E182CC (et Philips SQ rør) var en ekvivalent for 6N6P (sådan var det vist), men det var
det kun internt i røret, ikke på pin-layout. Ifølge ham der har konstrueret min forstærker var jeg heldig at mine rørtrin ikke
stod af.

På eBay ynder sælgere at gøre det samme, så vær endelig helt sikker på at et rør er en direkte erstatning, på udenbysk
hedder det vist "drop in replacement".

Bemærk også at der findes drop in replacements der passer fint, men måske har knap så høj forstærkning. I denne kategori
finder man ECC83 som er ens med E83CC og 12AX7, mens 5751 passer med pin-layout, men ikke forstærker helt så
meget.

Der er også ECC88 familien... ECC88 og 6DJ8 er ens, og det er E88CC og 6922 for så vidt også - men hvor de to
sidstnævnte kan anvendes som drop in replacements for de to førstnævnte, så gælder det ikke altid omvendt. De
sidstnævnte er bygget til et større strømtræk, mens de to førstnævnte ikke altid kan klare trækket i en E88CC/6922
konstruktion.

Tag et kig på www.tubeworld.com, der også kommenterer de enkelte mærker, inkl. pointers til lydkarakter (f.eks.
https://www.tubeworld.com/12au7.htm). Se også www.jacmusic.com.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2014 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Takker for det.
Ved godt der kan være forskel i pin out på nogle rør.

Kontrolforstærkeren har ECC81 i line delen og ECC83 i Riaa delen og der er noget med at den ene vist har et andet pin out hvis vi taler om E801S eller E803S

Effekt trinene har ECC88 som indgangs rør E182CC Som Driver rør og 845 som udgangsrør.

Jeg søger nogle rør som især er dynamiske og naturligvis musikalske, det syntes jeg især mit Valvo & phillips E182CC har afhjulpet, men hvad ville i anbefale til Riaa delen og linie delen ?
Riaa delen kommer til at spille med en SME 20/2 - SME V arm - Ortorfon Jubilee

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 23 August 2014 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Stol kun på datablade, som du skal læse grundigt, hvis du bevæger dig væk fra, hvad der normalt skal sidde i apparaterne. Hvad angår sælgeren km, så ville jeg heller ikke stole på ham.

Linket til Duncan amp tube locator er glimrende og meget troværdigt. Måske det bedste sted overhovedet.

Hvis det var mig, ville jeg klaske enten Philips/Miniwatt/Valvo/Mazda/Mullard (alle fra Philipsfamilien) - eller Telefunken ECC81 'ere og ECC83'ere i mine amps. ECC81 og ECC83 fås ganske vist, som også tidligere nævnt, i flere udgaver, men det er der pænt styr på hos Duncan amps locator.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2014 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Tænker lidt på Riaa delen, kan det betale sig at invester i de rør der har ekstra lavt støj som fks. ECC803S frem for ECC83 ?
Hvilke rør ville i vælge til Riaa delen ?
Kom gerne med forslag, men det skulle helst ikke være rør der koster +500 Euro :-)

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 23 August 2014 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Det er der altså ingen faciltter på. Lyd er en smagssag - og er i allerhøjeste grad afhængigt af, hvilke apparater, det drejer sig om og hvilken akustik disse står i - udover lyd"smagen".

Ja- ECC803 (TFK) er ét af de allerdyreste rør, du kan købe for penge - hypet? - jah-det vil jeg mene, at de er. Men gode er de da.

Jeg ville købe lidt forskelligt, hvis jeg var usikker. Telefunkens ECC83 er et fint, velrenommeret rør - især i Hifikredse.

Ligeså er Philips-familens ECC83'ere fine - serie I61 - I63 - og I65

Nogle af de Amerikanske kan også være fine.

Hvis du vil vide noget om lydkaraktér (oplevet af en anden end dig) af ECC83 samt lidt om forskelle på disse - kan du slå op på denne fremragende side:

http://www.audiotubes.com/12ax7.htm

Og så mangler du vist at oplyse, om du leder efter NOS-rør eller nyproducerede rør. De oplysninger, jeg har gvet og den snak, som jeg har taget udgangspunkt i - er i NOS-afdelingen.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2014 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Forskellen på ECC81 og ECC801S (og ligeledes 83'erne) er, at ECC801S er selekteret lav mikrofoni, hvor også de 2 triodehalvdele forstærker ens!
Ang. E88CC og 6922: sidstnævnte trækker 10% mere strøm. Har man mange af dem, er trafoen måske ikke kraftig nok?!
TDSL er en god hjemmeside!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2014 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Søger nogle billige dæmpe ringe (gummi ringe) til dæmpning af microfoni, hvad kan bruges og hvilke gummi kan tåle varmen ?
Har set et par steder på nettet hvor priserne er på 25-35$ pr. stk og det vil jeg nu ikke give for et "gummi bånd"
finders der noget tilsvarende varmebestandig oringe eller lignende ?

cyberspaced
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2008
Sendt: 03 September 2014 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Forskellen på ECC81 og ECC801S (og ligeledes 83'erne) er, at ECC801S er selekteret lav mikrofoni, hvor også de 2 triodehalvdele forstærker ens!
Ang. E88CC og 6922: sidstnævnte trækker 10% mere strøm. Har man mange af dem, er trafoen måske ikke kraftig nok?!

ECC80xS rør er rammegitter konstruktion, meget forskellig fra de "almindelige".

E88CC, 6922 etc. trækker 300mA til glød, ECC88 trækker 365mA, så du fik lige byttet om på dem og 20% forskel ikke 10...

(o;
Til top Vis cyberspaced's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyberspaced

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 September 2014 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

cyberspaced skrev:

F.Christians skrev:
Forskellen på ECC81 og ECC801S (og ligeledes 83'erne) er, at ECC801S er selekteret lav mikrofoni, hvor også de 2
triodehalvdele forstærker ens!
ECC80xS rør er rammegitter konstruktion, meget forskellig fra de "almindelige".E88CC, 6922 etc. trækker
300mA til glød, ECC88 trækker 365mA, så du fik lige byttet om på dem og 20% forskel ikke 10...(o;

Nej, Telefunken ecc803s er med Frame Grid (rammegitter) modsat deres ecc83.
Ingen af de andre Telefunken ecc80xs er med frame grid, men selekterede ecc8x.

cyberspaced
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2008
Sendt: 03 September 2014 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Morgenstjerne skrev:
cyberspaced skrev:

F.Christians skrev:
Forskellen på ECC81 og ECC801S (og ligeledes 83'erne) er, at ECC801S er selekteret lav mikrofoni, hvor også de 2
triodehalvdele forstærker ens!
ECC80xS rør er rammegitter konstruktion, meget forskellig fra de "almindelige".E88CC, 6922 etc. trækker
300mA til glød, ECC88 trækker 365mA, så du fik lige byttet om på dem og 20% forskel ikke 10...(o;

Nej, Telefunken ecc803s er med Frame Grid (rammegitter) modsat deres ecc83.
Ingen af de andre Telefunken ecc80xs er med frame grid, men selekterede ecc8x.

Skal vi til at skille rør og måle tykkelse på gitter? (o:

http://www.tuberix.de/site/8_technik/spanngitter.htm

"Beispiele für professionelle Röhren / Spezialtröhren mit Spanngitter sind die: CCa, C3g, D2a, E88CC, E188CC, E283CC , E288C, ECC801S, ECC802S und ECC803S. Verbreitete Radio- und Fernsehröhren mit Spanngitter sind die EC86, EC88, EF183, EF184, PC86, PC88 , PC900, PCC88 , PCC189 und PCF801.
Bei einigen Verbundröhren wurde nur das 1. Gitter des Pentodensystems als Spanngitter ausgeführt, wogegen die Triode über ein konventionelles Gitter verfügte. Hierzu zählen beispielsweise die PCF86, PCF200 und PCL84. In Amerika und Russland wurden ebenfalls Röhren mit Spanngitterkonstruktionen hergestellt, hierzu zählen die 6922, 6DJ8, 6ES8, 7DJ8 und 7ES8 bzw. die russischen 6С19П (6S19P), 6С45П (6S45P) und die 6Н23П (6N23P)."

Vil dog lige tilføje at ECC80x og tilsvarende SQ rør har væsentlig bedre glødetråd isolering og katode belægning som giver mindre brum og længre levetid.

Til top Vis cyberspaced's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyberspaced

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Sendt: 03 September 2014 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Telefunken ecc80x blev i deres samtid kaldt evigheds rør.
Derfor blev de også lavet med ledninger i stedet for ben sådan at man kunne lodde dem direkte i printet.
Dette blev gjort fordi at frabrikandterne mente at rørene alligevel ville holde længere end apparaterne
så der var ingen grund til at bruge penge på rør sokler og den slags pjat   

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes