Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 07:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD c372 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Juulemanden36
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2014 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Kan en NAD c372 spille på begge kanaler altså speaker a og b på samme tid?
Til top Vis Juulemanden36's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juulemanden36

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Oktober 2014 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen til Det kommer an på hvilke højttalere du vil bruge og hvor højt du vil spille ?
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

Juulemanden36
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2014 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har 2 set cerwin vega 12", da jeg er rigtigt glad for bas og jeg kan godt finde på at spille lidt højt en gang imellem.
Til top Vis Juulemanden36's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juulemanden36

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Ja så ville jeg nok passe lidt på, sådan 4 Cerwin Vega er skumle mod en forstærker. Har din NAD preout for så kunne du evt få fat i en
effektforstærker til det ene sæt. Jeg kan nok køre min effektforstærker varm med mine Dalier, men dine 4 Cerwin Vega er helt sikkert
mere sultne

Juulemanden36
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Jeg køre et set dc-12 med en NAD c352 nu men har flere set og vil gerne opgradere. Men jeg har sku ikke ret mange penge. ;) men tak for at du gider at
bruge tid på at hjælpe mig. ;)

Juulemanden36
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke noget problem med at forstækeren bliver varm, selv om jeg spiller højt. :)

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Juulemanden36 skrev:
Jeg har ikke noget problem med at forstækeren bliver varm, selv om jeg spiller højt. :)

Men det kunne jo være at forstærkeren havde det

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Juulemanden36
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Nej men jeg mener at den bliver ikke varm :)

Juulemanden36
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Så den kan altså godt spille i begge kanaler samtidig?

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Ja det kan den nok, men pas nu på ikke at du futter den af eller der måske smutter en diskant i en af dine højttalere

Juulemanden36
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Burde jeg købe en effekt til min c352 istedet for at købe en c372? og hvordan fungere en effektforstærker, giver den mere kraft til forforstærkeren eller
skal man sætte højtalerne til effekten? og hvis man satte et sæt til forforstærkeren (c352) og et til effektforstærkeren vil det jo ikke lyde ens?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Ja, du kan godt bruge de 2 højttaler udgange på samme tid, ligesom du kan sætte 2 sæt højttalere på den ene A eller B. Det vil nemlig være det samme, da det er samme effekttrin i forstærkeren der bruges til både A og B udgangen. Men du skal helt ikke gøre det med CV højttalerne. De er alt for ondsindede en belastning. Skal man bruge begge udgange på samme tid, bør impedansen på de 2 sæt højttalere på ingen måde noget sted i tone området, komme under 8 ohm. Brug hellere de tone kontroller forstærkeren har, til at få lidt mere niveau i bassen.

Juulemanden36
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Ja, du kan godt bruge de 2 højttaler udgange på samme tid, ligesom du kan sætte 2 sæt højttalere på den ene A eller B. Det vil
nemlig være det samme, da det er samme effekttrin i forstærkeren der bruges til både A og B udgangen. Men du skal helt ikke gøre det med CV
højttalerne. De er alt for ondsindede en belastning. Skal man bruge begge udgange på samme tid, bør impedansen på de 2 sæt højttalere på ingen måde
noget sted i tone området, komme under 8 ohm. Brug hellere de tone kontroller forstærkeren har, til at få lidt mere niveau i bassen.

Burde jeg købe en effekt til min c352 istedet for at købe en c372? og hvordan fungere en effektforstærker, giver den mere kraft til forforstærkeren eller
skal man sætte højtalerne til effekten? og hvis man satte et sæt til forforstærkeren (c352) og et til effektforstærkeren vil det jo ikke lyde ens?

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Sjovt at det altid dukker op med at en Cerwin Vega er en fæl belastning for en forstærker. Det må jo bunde ud i at folk
tænker "store enheder - så er de meget sværere at trække", for det er svært at se hvad det ellers bunder i. De er
konstrueret ud fra præcist det stik modsatte.

En DC-12 (og DC-15 for den sags skyld) er nok en af de mest effektive højttalere, Vega nogensinde har produceret, og den
er på ingen måde en udfordring for en forstærker - i gamle dage sagde vi at de kunne spille højt på en clockradio, og det er
ikke helt ved siden af. Selv en NAD 3020 kunne spille derpå så huset var ved at vælte.

Med DC-12 snakker vi en 8 ohms belastning med en følsomhed på 98dB og uden nogle nævneværdige knæk på
impedanskurven (DC-15 var en 8 ohms belastning med en følsomhed på 103dB). Med andre ord - der skal intet til for at få
dem til at spille afsindigt højt.

En speaker A/B-tilslutning er altid en udfordring, men i en NAD C372 som er temmeligt strømstærk og med DC-serien koblet
på, er det ikke det store problem. Der er solgt tonsvis af de sammensætninger derude, og det værste vi ser, er at den
bageste diskant futter af. Det er dog nærmere et mirakel hvis den i forvejen har overlevet særligt længe, da de altid var
skrøbelige.

Skal det være ultimativt, så er det dog korrekt at du burde købe en C272 og koble på C372 - ihvertfald i længden. Alt andet
lige vil det gøre tingene meget sjovere. Men C372 har på ingen måde problemer med at trække dem, og slet ikke DC-12, så
medmindre rummet er kæmpestort, vil der komme mere end rigeligt med tryk på.

Dog skal du sørge for at tjekke om den C372 du overvejer at købe, er med friske ladelytter. En del af de ældre C-372 havde
et kendt problem med at ladelytterne kunne futte af grundet en fejl. Den lokale Hi-Fi Klub kan tjekke ud fra serienummeret
om det er en af dem. Reparationen udføres per kulance, hvis det bliver aktuelt.

Juulemanden36
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Sjovt at det altid dukker op med at en Cerwin Vega er en fæl belastning for en forstærker. Det må jo bunde ud i at folk
tænker "store enheder - så er de meget sværere at trække", for det er svært at se hvad det ellers bunder i. De er
konstrueret ud fra præcist det stik modsatte.

En DC-12 (og DC-15 for den sags skyld) er nok en af de mest effektive højttalere, Vega nogensinde har produceret, og den
er på ingen måde en udfordring for en forstærker - i gamle dage sagde vi at de kunne spille højt på en clockradio, og det er
ikke helt ved siden af. Selv en NAD 3020 kunne spille derpå så huset var ved at vælte.

Med DC-12 snakker vi en 8 ohms belastning med en følsomhed på 98dB og uden nogle nævneværdige knæk på
impedanskurven (DC-15 var en 8 ohms belastning med en følsomhed på 103dB). Med andre ord - der skal intet til for at få

En speaker A/B-tilslutning er altid en udfordring, men i en NAD C372 som er temmeligt strømstærk og med DC-serien koblet
på, er det ikke det store problem. Der er solgt tonsvis af de sammensætninger derude, og det værste vi ser, er at den
bageste diskant futter af. Det er dog nærmere et mirakel hvis den i forvejen har overlevet særligt længe, da de altid var
skrøbelige.

Skal det være ultimativt, så er det dog korrekt at du burde købe en C272 og koble på C372 - ihvertfald i længden. Alt andet
lige vil det gøre tingene meget sjovere. Men C372 har på ingen måde problemer med at trække dem, og slet ikke DC-12, så
medmindre rummet er kæmpestort, vil der komme mere end rigeligt med tryk på.

Dog skal du sørge for at tjekke om den C372 du overvejer at købe, er med friske ladelytter. En del af de ældre C-372 havde
et kendt problem med at ladelytterne kunne futte af grundet en fejl. Den lokale Hi-Fi Klub kan tjekke ud fra serienummeret
om det er en af dem. Reparationen udføres per kulance, hvis det bliver aktuelt.

Jeg har en c352 og over vejer at købe en 2600 og koble på men jeg ved ikke om effekten kommer op i c352 eller om jeg skal koble et set af
højtalerne til effektforstærkern.

Juulemanden36
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Og kommer det så til at lyde ens??????????????????????

broelling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008
Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Det som Ronin siger er ganske sikkert fuldt ud korrekt (jeg ved ikke ret meget om ohm kontra watt kontra følsomhed kontra belastning).

Det jeg ved (at jeg ved) er at jeg har haft min andel af CV højttalere (bl.a. A316R, AL1002, DC15 og nu 1215MK2 SE), og jeg har godtnok brændt min andel af integrerede forstærkere af i den kombination (som oftest nogen ældre NAD modeller (bl.a. 2x3020)), og har egentlig kun oplevet at ha' kontrol over højttalerne med en Denon PMA-1560, en gammel Yamaha som jeg ikke kan huske hva' hedder samt min Nad 218.

Så hvis jeg var dig ville jeg investere i 2x en kraftig effektforstærker (f.eks. Nad 216 som er til at anskaffe brugt) og så en decideret forforstærker dertil. Så er du også nogenlunde sikret, når en af gæsterne synes lydtrykket er for lavt, og gir' den noget volumen....

jubiiiii
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 September 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Følsomheden er dybt overdrevet og de 8 ohm passer ingen steder

Kender man lidt til den Cerwin Vega serie så ved man måske at DC-15 har en følsomhed på 96 db og en impedans der dykker ned til latterlige 2,5
ohm

DC-12 har lige så slem impedans og lavere følsomhed.

Med andre ord ville jeg ikke bruge 2 sæt på samme forstærker med mindre det er et stabilt kraftværk
Til top Vis jubiiiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jubiiiii

squidward
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Med DC-12 snakker vi en 8 ohms belastning med en
følsomhed på 98dB og uden nogle nævneværdige
knæk på
impedanskurven (DC-15 var en 8 ohms belastning
med en følsomhed på 103dB). Med andre ord - der
skal intet til for at få

En speaker A/B-tilslutning er altid en udfordring, men i
en NAD C372 som er temmeligt strømstærk og med
DC-serien koblet
på, er det ikke det store problem. Der er solgt tonsvis
af de sammensætninger derude, og det værste vi ser,
er at den
bageste diskant futter af. Det er dog nærmere et
mirakel hvis den i forvejen har overlevet særligt
længe, da de altid var
skrøbelige.

Så vidt jeg husker ud fra en test i Hifi&Elektronik
dykker DC-15 ned til 2,5ohm et par gange under
100hz.
Til top Vis squidward's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af squidward

broelling
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008
Sendt: 12 Oktober 2014 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

jubiiiii skrev:
Med andre ord ville jeg ikke bruge 2 sæt på samme forstærker med mindre det er et stabilt kraftværk

Just my words/thought..... :)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes