Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 06:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Slør i volumenknap? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Ja man tror sgu man har set det hele og BAM så slår hifi-verdenen dig med et nyt problem.
Jeg har for nyligt erhvervet mig med en Cambridge 640A V2.0 og den spiller ganske godt og uden problemer.

Menmenmen, den har et enkelt problem som jeg skal forsøge at forklarer så godt som jeg kan:
Når jeg skruer op og ned på fjernbetjeningen drejer volumenknappen ganske som den skal og skruver op og ned kontinuert. Men når jeg selv tager
fat i den, virker det som om der er 5-7 mm slip i den hvilket resultere i at når jeg drejer går der et par milimeter volumenpunktet flytter sig. Det gør
at når jeg så har skruet op og slipper knappen, bevæger den sig de samme antal milimeter tilbage og dermed får jeg en lavere volumen end jeg vil
have.
hvis ikke det blev gjort klart så bevæger lyden sig med knappen, men bevæger sig tilbage igen når jeg slipper knappen de få milimeter, så jeg skal
"beregne" hvor højt jeg vil have det på forhånd og så skyde lidt over det mål.

nogen der har hørt om det her før?
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

prøv at se efter nogle huller i knappen. Her inde, er der en skrue i hver og dem kan du prøve at stramme. Min volume knap til hoved tlf forstærkeren (Argon HA1) faldt pludselig af efter den ikke havde så godt greb om akslen. En unbrako skrue sad i den og kunne blot strammes, så sad den der igen.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

...... og så kan jeg lige sige, at knapperne på min Acurus RL11 har også et lille slør, men dette kan ikke strammes. Det er sandsynligt vis den rille i akslen, der er en anelse bredere end diameteren på skruerne. Men dette er dog til at leve med, det er ingenting.

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 Oktober 2014 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jamen det kan jo lige netop ikke være rillen i akslen der er lidt bredere i diameteren på skruen, da den jo rent faktisk regulere i lyden på trods af
sløret - det er derfor dette er så underligt. den hopper bare lige 5 mm tilbage som om der sad en fjeder og trak tilbage i volumenknappen
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Virkelig ingen der har hørt om det her før eller har en løsning på problemet? eller har jeg ikke forklaret mig godt nok?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2014 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Du har købt den brugt, ikke? Måske er knappen for en tidligere ejer faldet af og denne kunne ikke finde ud af, at sætte den korrekt på igen og har så vælge en fugemasse eller gummiagtig lim, at fastgøre den. Så kunne jeg nemlig godt forestille mig den opfører sig som du skriver.

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 November 2014 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Det er jo et motorpotentiometer, ikke? Hvis det er lavet ved at der er en motor, der via en rem, trækker potentiometeret - så
trækker du med andre ord motoren, når du drejer på knappen. Så gir' remmen sig, fordi motoren går stramt - og dermed
drejer knappen lidt baglæns, når du slipper den.

Måske remmen har været slap/knækket, og er blevet udskiftet med en der er for elastisk - siden det er så tydeligt. Jeg synes
man kan fornemme en svag fjedren ved mange motorpotentiometre, men slet ikke så meget som du beskriver.

Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes