Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 07:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Primare A30 eller bi-amping? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
a_h_nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2004
Status: Offline
Sendt: 18 November 2014 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har lige købt et sæt fantastiske SA explorer, men halter nu på forstærkerdelen med min HK970. Derfor har jeg kig på en
Primare a30 integreret forstærker. Meeeen jeg læser mange steder, at bi-amping virkelig gør noget for detaljeniveauet og giver et
mere fyldigt lydbillede og er derfor kommet i tvivl om hvor jeg får mest lækker (detaljerig og fyldig) lyd for pengene - om det er to
gange effekt til 3-4000kr stykket (evt en HK til at supplere min nuværende?) eller om det er en integreret sag til 7-8000kr. Er der
nogle derude, der har erfaringer med den problematik?

Tak!
Til top Vis a_h_nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af a_h_nielsen

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 November 2014 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hvorfor lige en Primare a30 ?
Skulle jeg ud at købe en forstærker løsning til formålet i dag ville jeg vælge brugt og i den nævnte prisklasse hvor formålet er stereo så ville jeg gå efter en Parasound kontrolforstærker fks. PLD-1100 og en effektforstærker som fks. HCA-1200II eller HCA-1500A eller HCA-2200II.
Det spiller lysår bedre og prisen kan holdes på ca 7000-8500kr

Ronnihansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2012
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 November 2014 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tillykke med dine nye højttalere :-) Lurede selv på dem, men syntes, at de var lidt højt prissatte ifht. til modellens alder.

Jeg har selv en Primare A30.1 integreret forstærker, og de er absolut et godt valg til SA Explorer. A30.1 minder MEGET om efterfølgeren i30, som
ofte er nævnt som et godt match til SA Explorer. Det er virkelig en god og detaljeret forstærker, som sælges for en slik brugt. Hvis du skal have
en forstærker, som er væsentligt bedre fra ny, vil jeg mene at du skal op i en butikspris på over 16-17.000.... Det er selvfølgelig noget jeg ikke
kan underbygge, da jeg ikke har hørt alle forstærkere på markedet og jeg kender ikke din smag. Men faktum er at det er en forstærker som
spiller utroligt "rent", detaljeret og neutralt (på den varme side). Hvis man vil opgive lidt detaljering og få lidt mere musikalitet, er der nok andre
forstærkere på markedet. Mener dog at den er klasser bedre end din HK, så den vej ville jeg ikke selv gå.

Jeg kørte en overgang bi-wire fra A30.1 til SA2K med billige kabler, men opnåede en forbedring, ved at skifte til bedre kabler og single wiring.

Mvh

Ronni
Til top Vis Ronnihansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnihansen Besøg Ronnihansen's Websted

a_h_nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2014 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

@søren andersen: Primaren er brugt og har kostet 17000 fra ny, så mener ikke kvaliteten er et problem. Den skulle være særligt velegnet til SA's lyd.
@Ronni Det lyder godt! Er dog ret så interessereret i biamping med to forstærkere og hvor meget forskellen skulle være mellem single og bi-amping..

Ronnihansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2012
Sendt: 18 November 2014 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ikke erfaring med bi-amping, men mon ikke det giver lidt ekstra kræfter...? det kan SA højttalere i hverfald godt lide. Men der må
en anden nok byde ind.

Men uden at jeg som sagt har personlig erfaring med bi-amping, vil jeg dog nævne, at du kunne overveje en rørforstærker til at håndtere
diskant/mellemtone og din HK til at håndtere bassen... På papiret burde det lyde godt - såfremt HK har god bas :-)

Noget helt andet er i øvrigt at SA højttalere efter min mening, lyder super godt med Vincent forstærkere - flere af dem er meget kraftfulde, så der
vil du ikke behøve at bi-ampe for effektens skyld i hvert fald. Jeg har selv haft en Vincent SV-236, og den har noget mere overskud end Primare
A30.1 - men er ikke så raffineret og detaljeret.
Til top Vis Ronnihansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnihansen Besøg Ronnihansen's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 18 November 2014 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Med 2 ens effekttrin i biamping, vil man typisk få mere kontrol med højttaleren, især hvis det er genstridig én af slagsen. Samtidigt får man så flere detaljer og dynamik pga den større kontrol.  

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2014 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

a_h_nielsen skrev:
@søren andersen: Primaren er brugt og har kostet 17000 fra ny, så mener ikke kvaliteten er et problem. Den skulle være særligt velegnet til SA's lyd.@Ronni Det lyder godt! Er dog ret så interessereret i biamping med to forstærkere og hvor meget forskellen skulle være mellem single og bi-amping..

Særlig velegnet, hvad betyder det ? er ikke et sekund i tvivl, du får meget beder forstærker i PLD-1100 + en HCA-1200II - 2200II og hvad angår nyprisen så kostede HCA-2200II vist ca.45.000kr ud over det er manden bag konstruktionen den legendariske John Curl, du får en forstærker der minder en hel del om Mark Levinson´s 300 serie og som jeg ser det i en helt anden liga end omtalte Primare, og så vidt jeg kan se nogenlunde inden for dit budget.

a_h_nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2014 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
a_h_nielsen skrev:
@søren andersen: Primaren er brugt og har kostet 17000 fra ny, så mener
ikke kvaliteten er et problem. Den skulle være særligt velegnet til SA's lyd.@Ronni Det lyder godt! Er dog ret så interessereret i
biamping med to forstærkere og hvor meget forskellen skulle være mellem single og bi-amping..

Særlig velegnet, hvad betyder det ? er ikke et sekund i tvivl, du får meget beder forstærker i PLD-1100 + en HCA-1200II -
2200II og hvad angår nyprisen så kostede HCA-2200II vist ca.45.000kr ud over det er manden bag konstruktionen den
legendariske John Curl, du får en forstærker der minder en hel del om Mark Levinson´s 300 serie og som jeg ser det i en helt
anden liga end omtalte Primare, og så vidt jeg kan se nogenlunde inden for dit budget.

Jeg tænker lidt mere at primare er god til det detaljerede og præcise, ligesom SA er kendt for og derfor et godt match. Så vidt
jeg kan læse mig til er HCA'en mere til store højttalere der kræver et ekstra spark end den er super præcis? Men tak for dine
indspark, jeg er bestemt ikke fastlåst på primare..

a_h_nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2014 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Ronnihansen skrev:
Jeg har desværre ikke erfaring med bi-amping, men mon ikke det giver lidt ekstra kræfter...? det kan
SA højttalere i hverfald godt lide. Men der må
en anden nok byde ind.

Men uden at jeg som sagt har personlig erfaring med bi-amping, vil jeg dog nævne, at du kunne overveje en rørforstærker til at
håndtere
diskant/mellemtone og din HK til at håndtere bassen... På papiret burde det lyde godt - såfremt HK har god bas :-)

Noget helt andet er i øvrigt at SA højttalere efter min mening, lyder super godt med Vincent forstærkere - flere af dem er meget
kraftfulde, så der
vil du ikke behøve at bi-ampe for effektens skyld i hvert fald. Jeg har selv haft en Vincent SV-236, og den har noget mere
overskud end Primare
A30.1 - men er ikke så raffineret og detaljeret.

Cool, jeg prøver at læse lidt mere om det :)

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2014 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

a_h_nielsen skrev:
Søren Andersen skrev:
a_h_nielsen skrev:
@søren andersen: Primaren er brugt og har kostet 17000 fra ny, så mener
ikke kvaliteten er et problem. Den skulle være særligt velegnet til SA's lyd.@Ronni Det lyder godt! Er dog ret så interessereret i
biamping med to forstærkere og hvor meget forskellen skulle være mellem single og bi-amping..

Særlig velegnet, hvad betyder det ? er ikke et sekund i tvivl, du får meget beder forstærker i PLD-1100 + en HCA-1200II -
2200II og hvad angår nyprisen så kostede HCA-2200II vist ca.45.000kr ud over det er manden bag konstruktionen den
legendariske John Curl, du får en forstærker der minder en hel del om Mark Levinson´s 300 serie og som jeg ser det i en helt
anden liga end omtalte Primare, og så vidt jeg kan se nogenlunde inden for dit budget.

jeg kan læse mig til er HCA'en mere til store højttalere der kræver et ekstra spark end den er super præcis? Men tak for dine
indspark, jeg er bestemt ikke fastlåst på primare..

At Primare skulle være mere præcis er jeg langt fra enig i, parasound HCA serien er efter min mening en super forstærker på alle områder, den er både præcis og detaljeret ellers er der noget galt med den, og vis du havde ret i den ikke var så havde jeg bestemt ikke sammenlignet den med en Mark Levinson, har selv haft en ML 333 og den savner jeg ikke havde den været langt bedre så havde jeg den endnu

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 19 November 2014 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke, du skal snakke for højt om den HCA-2200II, Søren. Der er vist en til salg i Hinnerup, og hvis den ikke boede så langt væk fra mig så
var jeg hurtigt over den.
I øvrigt lånte jeg en gang en Primare a30. Det var en meget appetitligt udført sag med en stor lækkerhedsfaktor. Materialekvalitet, udførelse og
knappernes gang alene var nok til at jeg gerne ville have beholdt den. Lydkvaliteten var også fornem, men pengene rakte ikke den gang.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2014 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Ja, der er af og til en til salg og hvis den ellers er i orden, og jeg var tråd starter ville jeg ikke tøve, har i tidens løb hørt Primare og mener ikke de er i samme liga (det er jo så min mening)
Parasound PLD-1100 kontrolforstærker er også super, første gang jeg prøvede en fik jeg nærmest en chok over at man kunne få en kontrolforstærker til så billig penge (Brugt) som havde så minimal negativ indflydelse på lyden, derfor er mine anbefalinger også PLD-1100 + HCA-2200mk2 en HCA-1200mk2 er også en meget fin effekt forstærker, desværre en den for dyr i forhold til 2200 modellen (kan sagtens koste det samme)
Men indrømmer da gerne jeg er lidt en Parasound "freak" men det bunder altså i at jeg syntes man får ekstrem meget vellyd for pengene og at jeg flere gange har sammenlignet produkterne med Mark Levinson er bestemt ikke noget jeg skriver for sjov, det mener jeg alvorligt, de forskellige højtaler jeg har haft tilsluttet til min nuværende HCA-2200II har bevist at forstærkeren virkelig kan noget, jo bedre detaljeringsgrad/dynamik o.s.v højtalerne har haft, der har forstærkeren bare fulgt med, nå det her ender sku med at blive en helt reklame

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes