Forfatter |
|
whatwhat Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2015 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 18
|
Sendt: 01 Januar 2015 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Jeg ejer en gammel rega planar 2, som jeg er ret glad for. Det er den gamle arm på, men snart kunne jeg godt tænke mig at smide en bedre arm på. Jeg har ikke stor forstand på pladespillere, men det er en opgradering jeg er blevet anbefalet.
Den har hidtid spillet med en gammel Sony STR-DE13 forstærker købt ny i ca. 1995. Men for nyligt er forstærkeren begyndt at skratte helt sindsygt. Nogle gange helt af sig selv. Jeg har meget lyst til at erstatte både forstærkeren og højtalerne.
Derfor er jeg på udkig efter en forstærker og højtalere til at følges med Rega Planar 2.
Jeg er lystig efter AMC XIA-30 fra lydbutikken, som jeg tror er en meget god makker. Den er i hvert fald inde for mit budget. Til højtalere har jeg lur på sådan nogle EPOS 14, som jeg har set brugt til 1200,-
Hvad tænker I? Er det et fornuftigt setup? Er det for low-end for jer?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 01 Januar 2015 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyy whatwhat, der er ikke noget, der er low-end, hvis det lyder godt i dine ører  . De er et langt bedre måleinstrument end de myriader af forskellige råd, du måtte få i forskellige fora. Du er glad for din Planar2, det er en udmærket pladespiller, kan sagtens bære en pickup, der er dobbelt så dyr som grammofonen. Med hensyn til AMC og Epos..... Prøv om ikke du kan låne/høre dem sammen. Spiller det i dine ører, så "go for it"  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
BLund Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 201
|
Sendt: 01 Januar 2015 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit råd er flg
glem opgradering af din Planar2 istedet sælg den som den er og køb en anden Planar 2/3 med rb250/300 tonearm.
Epos er en fantastisk speaker fra dengang man lavede håndbygget grej i de små Britiske lokaler.
Men men men, den er altså krævende, udviklet på en Naim 250 effekt, den kræver strøm så en lille 50w intg (Nad ?) Er altså ikke nok til at vække
den og styre den lidt vanskelige bas, måske en nyere og mindre Epos hvis det skal være det mærke, ellers vil jeg foreslå en passende Rega
forstærker med Rega højtalere som er meget nemmere at drive af små forstærkere.
|
Til top |
|
|
BLund Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 201
|
Sendt: 01 Januar 2015 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte at nævne nu man ikke kan rette i sit indlæg
Epos 14 kan være mere end 25 år gammel så vær sikker på delefiltret er tørret ud, dette består af en komponent i delefiltret, så den skal helst
skiftes
|
Til top |
|
|
whatwhat Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2015 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære alle
Jeg samler lige op på min egen tråd. Og spørger til råds omkring pladespillere generelt.
Som skrevet tidligere ledte jeg efter et setup til min rega planar 2. Jeg anskaffede mig en Rega Brio (ikke den nye) og et par Epos Epic 1. Alt sammen godt grej, og jeg er meget glad.
Mine kilder er dels en Rega Planar 2 med rød Ortofon 2M, som er længere end halvvejs i sin levetid. Mine plader stammer primært fra '65-'75 og er (dejligt?) brugte. Nogle af dem er nedslidte. Led Zeppelin 3 til eksempel. Det forstår man jo godt. Min kilde er dels også en PC med tykke flac - eller tilsvarende - og en billig taiwanesisk DAC fra Brik.
Lyden fra PC'en med Brik'en er meget bedre end Planar 2'en. Stereoperspektivet kommer mere tydeligt frem, der er mere krop på og lyden er ganske simpelt varmere. Det var denne lyd, jeg håbede på med en Rega Brio og et par Epos'.
Ikke alle plader er trykt lige godt. Og de kan blive beskidte. Men de bedste af dem kæmper godt. Rega Planar 2'en kan give dem en fornuftig krop, og detaljerne kommer også i spil. Men stereoperspektivet bliver aldrig rullet helt ud. Lyden har sendt mig igang med at sørge for, at pick-up'en sidder rigtigt, bunden skal i vater og vægten og antiskating skal være ordenligt. Og jeg har tweaket. Og det har
virket. Det er blevet bedre. Men lyden folder stadigt ikke helt ud...
Og det er så nok bare en begrænsning, der ligger i selve Rega Planar 2'en. Det ledes jeg i hvert fald til at tænke. Det er enten en gammel RB100 eller en RB250 tonearm (hvordan ser jeg forskel?). Min nysgerrighed går nu på, hvor jeg skal kigge på for at give min taiwanesiske DAC kamp til stregen. RP6? Nogen tanker?
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 22 Februar 2015 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes ikke du nævner hvilken riaa du kører med. En fornuftig riaa er altafgørende for et godt slutresultat.
|
Til top |
|
|
whatwhat Forum Bruger

|
Sendt: 22 Februar 2015 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Valgte Brio'en, fordi den har indbygget RIAA, som burde spille rigtig med en hvilken som helst Planar.
|
Til top |
|
|