Forfatter |
|
Jonaspetersen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 273
|
Sendt: 18 Marts 2015 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anskaffede mig fornyligt en brugt Audiolab 8000p effektforstærker til at drive mine b&w cdm 9nt. 2x120 watt kont i 8 ohm osv
Den gør det godt. Men så er jeg faldet over Rotel rb-980bx som har 80 ampere i forhold til Audiolabben som har 40 ampere.
Udover den større strømreserve er der så noget at hente på lydsiden ved sådan et skifte ? Kender ikke til Rotels lyd..
Synes måske at Audiolabben er behagelig og detaljerne fejler ikke noget, men de øverste toner er måske lidt tilbagetrukne..
|
Til top |
|
|
almarx Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 122
|
Sendt: 18 Marts 2015 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behold din audiolab, men find en bedre forforstærker, hvis du synes du mangler noget. Forforstærkeren betyder mere for lydbilledet end
effektforstærkeren.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 18 Marts 2015 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er så en af de "sandheder" fra internettet, at når man har læser dem længe nok, bli´r de accepterede som sandheder. Efter et langt liv med HiFi ved jeg, at virkeligheden er en anden  . Ovenstående passer simpelthen ikke. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Dissing2 Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 18 Marts 2015 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk
Så skal dit hifiliv være lidt længere endnu for det passer i rigtig mange tilfælde.
Kun hvis effektforstærkeren direkte mangler muskler og stabilitet er der mere at hente der.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Marts 2015 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gutter, det var slet ikke det jeg spurgte om i mit indlæg . Yamahaen jeg bruger som forforstærker (a830) lyder faktisk ret godt på forstærker siden.
Men lyden falder fuldstændigt fra hinanden når der skrues lidt op. Plus at efter jeg spændte mine cdm 9'ere for så gik det helt galt : ) ingen bas.
Da jeg så pluggede Audiolabben til så var det hele perfekt. Stort og meget behageligt lydbillede. Masser af den gode præcise bas. Men mere vil jo
have mere. Så mit spørgsmål gik konkret på om der var noget at hente, lydmæssigt og powermæssigt på den nævnte Rotel
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Marts 2015 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke du vinder noget på at skifte til den Rotel.
Den 8000P er ret vellydende og pænt stærk.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Marts 2015 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for et konkret svar  ja den spiller faktisk ret godt og meget behageligt.. Er overrasket eftersom der ikke er så meget info om den og den lave
pris jeg måtte slippe..
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2015 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dissing2 skrev:
Boydk
Så skal dit hifiliv være lidt længere endnu for det passer i rigtig mange tilfælde.
Kun hvis effektforstærkeren direkte mangler muskler og stabilitet er der mere at hente der.
|
|
|
Jeg siger: "Det passer ikke", ud fra en balance i tingene, hvis du har pre og effekt i samme kvalitetsklasse (eller mangel på samme) vil du kunne opnå lige stor forbedring, uanset om du skifter pre eller effekt. Det dér med, at et effekttrin ikke lyder af noget, når bare det er stort nok, er simpelthen en skrøne, men det er der sikkert flere herind, der vil bakke mig op i. Udover det, er trådstarters Audiolab et rigtigt vellydende effektrin, når det får de rigtige arbejdsbetingelser og ikke bli´r presset for hårdt. Er enig i, at Rotel ikke vil være en forbedring  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Marts 2015 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg siger da ikke noget om at et effekttrin ikke lyder af noget, hvor har du det fra ?
Jeg skriver at hvis effekttrinnet har strøm og watt nok til formålet er der tit mere at hente ved at skifte PRE´en.
Og i det her tilfælde vil han sikkert få mere ud af at skifte forforstærkeren fremfor at skifte den 8000P ud med den Rotel.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Marts 2015 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal jeres svar forståes sådan at der ikke er en lydmæssig forbedring? Jeg tænker at der må være en forskel på 40 ampere og 80 amperes når jeg
skruer godt op  eller ser film for fuld udblæsning.. Måske lidt mere kontrol er det jeg fisker efter ..
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4844
|
Sendt: 18 Marts 2015 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ampere er vigtigere end watt i et effekttrin. Men hvis strømforsyningen ikke er "stiv" nok, så kan det være ligemeget.
Dæmpningsfaktoren siger noget om dette, men desværre "tør" mange producenter ikke oplyse denne, da mange effekttrin slet ikke lever op til deres specifikationer, når de først spiller.
Men umiddelbart tror jeg ikke du vinder noget ved at skifte effekttrin. Måske bliver lyden en smule anderledes... men ikke nødvendigvis bedre!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Marts 2015 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool. Ifølge specs skulle Rotel rb-980 have en dæmpningsfaktor på 1000. Men kender ikke speccen på Audiolabben. Ender nok med at beholde Audiolabben. Den gør det jo godt og er faktisk rimelig kraftig synes jeg. Selv til en stue på 40 kvm. Men man er jo nysgerrig
|
Til top |
|
|
k.s.p Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 321
|
Sendt: 03 April 2015 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan gik det med dit forstærkervalg ??
Jeg må sige at jeg aldrig har haft den store fidus til audiolab, de spiller simpelthen for pænt,
jeg vil have noget dynamik og rock og rul, og det kan rotel.
Hvis du har muligheden burde få et lyt på et rotel effektforstærker.
|
Til top |
|
|
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 545
|
Sendt: 03 April 2015 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dissing2 skrev:
Jeg siger da ikke noget om at et effekttrin ikke lyder af noget, hvor har du det fra ?Jeg skriver at hvis effekttrinnet har
strøm og watt nok til formålet er der tit mere at hente ved at skifte PRE´en.Og i det her tilfælde vil han sikkert få mere ud af
at skifte forforstærkeren fremfor at skifte den 8000P ud med den Rotel. |
|
|
Umiddelbart er det noget sludder som du skriver der, et effekttrin, en forforstærker, en signalkilde og et kabel har sin egen lydsignatur, så
det det handler om er synergi mellem udstyret. Man kan ikke bare sige at det oftest er forforstærkeren der er mest at hente ved, jeg har
prøvet at tabe underkæben ved at skifte effektforstærkeren, men også ved skift af forforstærker og DAC.
Så der er kun en måde at finde ud af det på, det er at lytte på udstyret sammen.
Jeg har flere gange prøvet udstyr der på papiret skulle passe bedre til mit anlæg, men som lydmæssigt var ringere end det der stod der i
rack'et forvejen, og omvendt har jeg også prøvet udstyr jeg på forhånd ikke ville eje, der bare spillede vildt godt.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 03 April 2015 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gad da godt lige se de kabler og interne forbindelser og komponenter, som lige kunne bære både 40A, men også 80A - immer væk noget strøm til konsumudstyr.....
Vh
freddy
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 03 April 2015 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sandsynligvis peak-strøm i 0,6 millisekunder. Alt andet brænder printbaner m.m.  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 783
|
Sendt: 03 April 2015 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Effekt betyder noget , jeg var selv overbevist om at jeg var godt bestykket men mit setup tidligere jeg synes jeg havde det bedste manglede ikke noget , Mit setup var den gang Primare Pre 32 2XA33.2 Effekt 120W 8 Ohm og strømstærke samt nogle finske lidt strøm krævende aktive Højttaler Dipol
Jeg bruget den ene Effekt en kanal på baselementerne ret ind ingen filter og den anden kanal til mit koaxiale element mellem tone og diskant med filter.
så en effekt til hver HT
efter jeg fik lov at låne nye Effekter Primare A32 250W 8 Ohm og 40 Kg tunge de er hvis målt end del højre i effekt.. men min oplevelse var mest Kontrol de vibrationer der tidligere var i gulvet og min ene stol i mit lytte rum er væk og jeg som troede at jeg var i mål ;-( så mine 12" elementer starter og stopper nu og de står ikke og svinger mere så jeg har fået renere og mere præcis bass som bare Dipol kan levere,
mellem tone og diskant der er kommet bedre Frihed alt flyder så jeg nyder
jeg har nu gennem 2 år spillet på mit setup Pre 32 og 2XA32 super lækkert men fik så mulighed for at prøve Primare's Nye Pre60 så langt ubeskriveligt lækkert men der er ikke forbedringer Effekt kan lave hvis man har kontrol på højttalerne..
En forforstærker kan mange lækker ting men for at få det frem på du havde kontrol over dine Højttaler
Så skulle jeg vælge så vil min anbefaling være få styr på dine ht det er ikke Watt alene men masser af overskud af strøm så om det er 40W eller 80 W betyder ikke noget hvis du ikke har strømmen til dine Watt
Prøv at låne en god effekt så kan du med en gang mærke og lytte forskel......men det er dine øre som er de som skal råde dig......
|
Til top |
|
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 13 April 2015 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan ikke siges tit nok.
Gå ud og lån udstyret du er interesseret i.
Kan du ikke det, så køb med tilbageleveringsret, hvis det ikke passer.
Andre mennesker har en anden hørelse, preferencer eller enda bare formodninger.
Ekstremt få mennesker har hørt det du er interesseret i, med det samme udstyr som dig.
B&Werne er generelt ret krævende.
Selv har jeg haft 802 Matrix og 802 Nautilus.
Jeg prøvede et hav af transistorforstærkere med Nautilusserne uden at de rigtig kunne få dem til atr synge...
Heriblandt også NAD Silverline med 2*700w
Først da jeg skvattede over et par rør-monotrin skete der ting og sager..
Så kom der liv, kød og blod, sovs og kartofler.
2*125 rørwat er ret voldsomt.
Men lyden...
Prøv noget bedre rørudstyr, hvis du kan låne lidt.
Måske bliver du hooket.
MVH.
|
Til top |
|
|