Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 22:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: S.A.T Amplifix problem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KAAG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2015 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

I forbindelse med reparation på en S.A.T Amplifix forstærker har jeg været udsat for følgende:
Indgangstrinnet i effektdelen var mistænkt for at være defekt. Trinnet består af en dobbelt-FET med P/n 2SK389.
Den originale hedder 2SK389 BL 8F , men den jeg købte hedder 2SK389 BL 3B. Troede egentlig at de sidste tegn bare var et fabrikant nr.
eller produktionsnr , som ikke betød noget for funktionen. Men efter montering virker de nye merkant anderledels og ikke som man
forventer af en FET.
Mit spørgsmål til forummet : Er der nogen der har været udsat for noget lignende ? eller ved hvad de sidste tal/bogstaver står for ?

vh
Kim
Til top Vis KAAG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KAAG

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 August 2015 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Prefix'et BL oplyser om størrelsen af IDSS og den burde jo være identisk. Hvis Fet'ten sider i et et dfferential-trin med
konstantstrømsgenerator og strømspejl, lyder det lidt voldtsomt at den skulle virker meget anderledes.

De sidste bogstaver 8F og 3B har jeg ikke fundet betydningen af enddnu.
Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki

KAAG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2015 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

miki skrev:
Prefix'et BL oplyser om størrelsen af IDSS og den burde jo være identisk. Hvis Fet'ten sider i et et dfferential-trin med
konstantstrømsgenerator og strømspejl, lyder det lidt voldtsomt at den skulle virker meget anderledes.

De sidste bogstaver 8F og 3B har jeg ikke fundet betydningen af enddnu.

Ja det er lidt mærkeligt, men fakta er at de originale (dog med afklippede ben og tilledninger) virker korrekt, mens de nyindkøbte giver
mere end 20v off-set på output og en gatespænding på indgang. Det skal siges at jeg har fået leveret fra 2 leverandører med samme
resultat.

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 August 2015 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hvis transistorene er ægte, så burde de virke.

Men afhængig af hvor du har fundet dem, kan de meget vel være forfalskninger. Diverse asiatiske lande, er slemme til at tage en hvilken som helst transistor, og så bare trykke de tal på dem som folk bestiller.

SK389BL blev i sin tid lavet af Toshiba, men produktionen stoppede for flere år siden. Så derfor bør man være lidt skeptisk over for folk der tilbyder lige entop den model. (De sidste 2 cifre er produktions numre. De har kun intern betydning for producenten. F.eks. hvilken fabrik/afdeling der har lavet dem).

Linear technology laver en afløser som hedder LSK389. Den burde være et perfekt match. Men kan være svær at finde andre steder end USA og Kina. Om dem fra Kina ville jeg ikke stole på.

Hvis dine transistorer er originale, er der kun et par andre muligheder tilbage. Enten er fejlen et andet sted i kredsløbet. Eller også er forskellen på de gamle og de nye transistorer for stor til at kredsløbet bare lige vil virke. Godt nok hedder transistorerne alle 2sk389BL, men det betyder bare at IDSS ligger mellem 6mA og 12mA. Hvad nu hvis de gamle var 6mA og de nye er 12mA. Hvilken indflydelse vil det have på kredsløbet ?

Jeg kender ikke SAT kredsløbet, så jeg kan ikke sige om en halvering eller fordobling af IDSS vil give problemer. Men det kunne være det.

Hvis du ved de gamle virker, så lod dog nogle små ben på dem igen og brug dem. Hvis det virker, så virker det.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 August 2015 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Hopper med på Noise´s indlæg her. Du har med (næsten) sikkerhed fået fakes. Det sker for selv de bedste leverandører, at den slags stille sniger sig ind i deres skuffer. Som Noise også skriver: Find LT´s LSK389. Husk, at hvis dine er dual i SIP hus, skal der noget benfletning til, da LT´s er i andre huse. Med helsyn til BL må du lige selv finde ud af, hvad der matcher (A-B eller C). F.eks. her:

http://www.trendsetter.com/SearchResults.asp?Search=lsk389

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2015 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Ved godt, at dette er et komplet tåbeligt spørgsmål, men for at udelukke alle muligheder. Det skulle vel ikke være så simpelt, at du er kommet til at vende de nye forkert???

KAAG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2015 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Ved godt, at dette er et komplet tåbeligt spørgsmål, men for at udelukke alle muligheder. Det skulle vel ikke være så
simpelt, at du er kommet til at vende de nye forkert???

Nej, for de kan ikke vendes. Ben 2-4-6 er forskudt i forhold til 1-3-5-7

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 12 August 2015 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Prøv at kortslutte gate-source på begge fet's og mål hvad du har på udgangen. Evt. mål Drain strømmen.

KAAG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2015 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Linear technology laver en afløser som hedder LSK389. Den burde være et perfekt match. Men kan være svær at finde andre steder end
USA og Kina. Om dem fra Kina ville jeg ikke stole på.

Hvis dine transistorer er originale, er der kun et par andre muligheder tilbage. Enten er fejlen et andet sted i kredsløbet. Eller også er
forskellen på de gamle og de nye transistorer for stor til at kredsløbet bare lige vil virke. Godt nok hedder transistorerne alle 2sk389BL,
men det betyder bare at IDSS ligger mellem 6mA og 12mA. Hvad nu hvis de gamle var 6mA og de nye er 12mA. Hvilken indflydelse vil
det have på kredsløbet ?

Jeg kender ikke SAT kredsløbet, så jeg kan ikke sige om en halvering eller fordobling af IDSS vil give problemer. Men det kunne være
det.

Hvis du ved de gamle virker, så lod dog nogle små ben på dem igen og brug dem. Hvis det virker, så virker det.

Så vidt jeg kan se er LSK 389 i to andre hustyper og hvis jeg alligevel skal til at lave noget med ledningskryds, så kan jeg lige så godt
beholde de originale. Det er jo for at få en pæn afslutning på reparationen.
Jeg ved heller ikke om det betyder noget om IDSS er 6ma eller 12ma, men burde det ikke være de omkringliggende komponenter
(konstantstrømsgenerator) der er med til at lægge arbejdspunktet.

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 13 August 2015 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Jo arbejdspunktet er fastsat konstantstrømsgeneratoren.
Som du er inde på er du nok nødt til at beholde originalerne.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2015 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Det gi´r bare ikke rigtigt mening. Citat "Indgangstrinnet i effektdelen var mistænkt for at være defekt".
Er det renset for mistanke i mellemtiden????
Normalt plejer dc-niveauet at skride aad pommern til, når de dér dobbelt-fet´er bli´r gamle. Derfor gi´r  det ingen mening, at skidtet skal "skride" så meget, når der monteres nye, med mindre det er fakes eller benforbindelsen er anderledes. Ved fakes forstået, at "det indvendige i huset slet ikke er matchet". Et par parrede/matchede 2SK170BL vil sikkert kunne gøre det i stedet, med mindre du har "frikendt" indgangstrinet for fejl. Hvad var det for en opførsel, der fik dig/jer til at mistænke 2SK389 i første omgang????

KAAG
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2015 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

For at undgå misforståelser vil jeg gerne sige at forstærkeren spiller perfekt nu, med de originale Fet´ter 2sk389 BL 8F.
Så det er ikke fejlfinding jeg ønsker hjælp til, men mere det at forstå hvorfor de nyindkøbte ikke virker på samme måde. Flere af jer har
påpeget at det kan være fakes jeg har modtaget og det lyder da meget rigtigt.
Det hele startede med at jeg ifm fejlsøgningen (uden diagram) byttede om på Fetterne på 2 kanaler. Senere viste det sig at fejlen lå et
andet sted. Jeg fik så repareret forstærkeren og den spillede fint, men jeg synes at det så grimt ud med de bøjede/skæve ben med
tilledninger. Jeg køber da bare 2 nye tænkte jeg, men så var det jo at jeg fik leveret nogle Fetter som opførte sig helt anderledes.
Hvis FETerne engang skulle blive defekte kan det da godt være at jeg prøver dem I har foreslået, et par parrede/matchede 2SK170BL eller
LSK 389.

Jeg siger mange tak for alle jeres kommentarer og så håber jeg at forstærkeren holder.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes