Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 12:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Skift af rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 28 September 2015 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hej. Min xindak 3250 er begyndt, at falde ud i den ene kanal . Jeg har tjekket effekttrinet om det var defekt , det var det ikke . Løftede låget på forforstærkeren og i højre side, så det bagerste rør lidt sort ud i toppen . Jeg tror de er modne til, at blive skiftet. Har haft sættet i en årrække , og er glad for setup. Er der fornuft i , at skifte alle fire rør, som består af ECC81 og Ecc83 . jeg har tænkt på, at bestille parrede rør . Som en lille krølle på halen , er at, det spiller fint , ved moderat til lav volume , men så pludselig efter en cd times tid, falder højre side ud.
mvh Space

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 September 2015 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Du kan jo prøve at bytte om på de rør som du "mistænker" og se om lydudfaldet skifter til den anden side....

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2015 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Hej Nilau. takker for svar. Det gjorde jeg så ikke, men byttede kablerne til effekttrinet og ganske rigtigt, så faldt venstre kanal ud . Så det var altså rørerne der var galt med. har nu bestilt nye parrede rør hos Pyndt.dk, og alle 4 rør bliver skiftet, da de var dem , der kom fra fabrikken af , men efter 4 år, så bliver de jo nok slidt. men nu må jeg se , hvad der sker. mvh Space

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 September 2015 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Normalt bliver rør ikke slidt efter 4 år , det kan være en lodning eller en lyt der giver efter når den bliver varm.
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 September 2015 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Spaceman_2 skrev:
Hej Nilau. takker for svar. Det gjorde jeg så ikke, men byttede kablerne til effekttrinet og ganske rigtigt, så faldt venstre kanal ud . Så det var altså rørerne der var galt med.

Heyyy Space, hvordan drager du lige den konklusion??? Det eneste du har bevist er, at din højre kanal falder ud. Det behøver bestemt ikke være rørene. Men hvis du gør som ovenfor beskrevet, nemlig flytter rørene fra højre kanal over i venstre side og omvent, så har du en entydig indiering af, hvor fejlen ligger. Falder den efter ombytning stadig ud i højre kanal er det me 100% garanti IKKE rørene

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2015 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Beklager mit trådløse tastaturs manglende evne til at kommunikere med modtageren, med alle de bogstaver det smider væk. Håber du forstod det alligevel

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2015 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Hej BoydK. Tak for dit indlæg. Her til morgen har jeg så byttet om på rørerne. resultatet blev det samme . Men Men helt forgæves var det nu ikke . Jeg fik mere og mere mistanke om, at det måske var effekttrinet . Anlæget har stået stille i lidt over et år og har gennemgået 2 flytninger, men det om det. Fandt en casette båndoptager med variabel udgang og smækkede den direkte i enden af effekten . Resultatet ude blev ikke , højre kanal forsvandt efter et stykke tid . Fandt mit elektronik værktøj og fik toppladen af , alt så nydeligt og pænt ud, men 2 mini stik skulle lige have et lille klem , hvilket gav et lille klik og sandelig ikke om 12 skruer fra stømforsyningerne skulle strammes med over 4 omgange rundt ,. Den har nu spillet i over 5 timer , uden blackout . Jeg tror den mistede strømmen , når den blev godt varm . Endvidere kan jeg høre den har mere greb om tingene . Nu får den lov, at spille i 12 timer uden ophør ( dyrt på strøm regningen ) , men det om det . At jeg endvidere fik bestilt nye rør , er jo heller ikke nogen dårlig ting . Nu må jeg se , hvordan det går . mvh Space

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hej. Opsummering af mit problem. Det viste sig at efter 15 timer begyndte min xindak 3250 igen, at falde ud. Næste dag skilte jeg den helt af. gennemgik samtlige lodninger, og ganske vist en lyt havde en kold lodning ( nok et slag under flytning ) fik den loddet og kontrolleret. Nu spiller det igen . Har nu virket i adskillige dage uden nogle som helst problemer, og de nye rør er nu så småt ved, at være til spillet, at nye detaljer der var svage før, nu står mere klart og tydeligt .
mvh space

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Oktober 2015 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

madmax skrev:
Normalt bliver rør ikke slidt efter 4 år , det kan være en lodning eller en lyt der giver efter når den bliver varm.

Hos mig gør de. Men jeg spiller også ca 2000-2500 Timer om året.
Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Man kan normalt ikke se på et rør, om det er "slidt" - men hvis de får det antal spilletimer, som du fortæller, så kan det godt være aktuelt med nye rør (især udgangsrør). Hvad med at lade dem teste? - du kan alternativt også lade en rørkyndig måle på dem i drift i forstærkeren. Det vil nok også give et godt fingerpeg.
Som andre har været inde på og som du også har afprøvet/fejlfundet, , så kan problemer ligge mange steder i din amp. Behøver i hvert tilfælde slet ikke at være rørene. At det så er sammenfaldende med et måske tiltrængt rørskifte efter maaange spilletimer er måske tilfældigt. Men godt, at du fik den lavet.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

michaelvv skrev:
madmax skrev:
Normalt bliver rør ikke slidt efter 4 år , det kan være en lodning eller en lyt der giver efter når den bliver
varm.

Hos mig gør de. Men jeg spiller også ca 2000-2500 Timer om året.

Hold da op! Hvis bare jeg kunne tillade mig den luksus - eller blot finde tiden til - at lytte til musik i 5-7 timer dagligt. Eller står dine rør bare og
varmer?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

søren N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Oktober 2015 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Undskyld at jeg trænger mig på, men nu i snakker om rør, og dem der ved noget om rører opmærksomme på denne tråd, håber jeg at det er ok at
jeg byder ind med et spørgsmål?
Kan rør,der er meget slidte begynde at susse, støje meget lavt? Min cd afspiller suser meget lige når jeg tænder den. Måske nye rør til den?

Er du hifi-kræsen?
Til top Vis søren N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren N

@Hifi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. "Medlem"

Bruger siden: 12 November 2014
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 November 2015 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

søren N skrev:

Kan rør,der er meget slidte begynde at susse, støje meget lavt? Min cd afspiller suser meget lige når jeg tænder den. Måske nye rør til den?

Ja og ja, den skal have nye rør.
Til top Vis @Hifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af @Hifi

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 November 2015 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hvad er det egentligt som slides i rør? er det glødetråden som nedbrydes over tid? (ligesom lysstofrør)
Så kunne man bygge et ekstra vippekontakt til gløden, hvor der er en stor seriemodstand. Således at strømmen i gløden evt. halveres.
Når der skal spilles musik. Skifter man glød s til normal drift.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2015 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Det hovedsaglige slid.....
På katoden sidder der en belægning, der når den bliver opvarmet af gløden sender elektroner op mod anoden. Hastigheden og mængden er (kort fortalt) bestemt af spændig på gitteret. Efter X-antal år er der ikke mere belægning tilbage på katoden, som så ikke kan afgive elektroner længere = røret er slidt op. Det er mht. opvarmnig en rigtig god idé at bruge st. by glød ud fra et lyttemæssigt synspunkt. Du opnår hurtigere den rette temperatur (lydmæssig opvarmning), og du sparer på katodens elektronbelægning, fremfor at ha´ skidtet stående tændt hele tiden. Nu er levetiden på småsignalrør typisk 5-10000 timer hvis de ikke er kørt hårdt, så om det egentlig har den helt store betydning.......?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes