Forfatter |
|
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer lidt om en Nad M3 skulle være min næste forstærker, og anmeldelserne af den er jo ret positive.
Det jeg er i tvivl om er, om det er fornuftigt at lægge så mange penge for en forstærker der er næsten 10 år gammel?
Er den mon driftsikker nok til at skulle kunne klare 10 år mere? Nogen der har erfaringer med holdbarheden af denne
forstærker?
Andre input om den er også velkommen :-)
|
Til top |
|
|
Kurt P Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 526
|
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
10 år er ingen alder, for en velbygget effektforstærker. Den bør problemløst kunne klare 10+ år mere. Og til den tid, er det måske blot et spørgsmål om at skifte en håndfuld kondensatorer.
Jeg har ingen erfaring med NAD, men har netop købt en 20 år gammel ONKYO effektforstærker.
M.v.h.
|
Til top |
|
|
Wega Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jamen det var jo en positiv start.
Nogen der har erfaringer med Nad og deres langtidsholdbarhed? Meget gerne specifikt på M3'eren...
|
Til top |
|
|
Hifitossen Udelukket fra forum

Dobb.profil Music4life
Bruger siden: 02 December 2012 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 446
|
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ikke være så bekymret for holdbarheden. NAD har ry for at være temmeligt driftsikkert
har selv haft nad M3 i en årrække. Meget lækker forstærker til pengene og havde ikke de mindste problemer med den.
Troede dog at den var strømstærk. Den gik i knæ på et sæt Vienna Strauss . Ja den blev meget lidt køn at lytte til
Men det er en ande historie....
Måske også lige ekstremt nok for den
|
Til top |
|
|
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en gammel Nad 2400 effektforstærker, som hvis nok er fra 87. Den står og trækker en subwoffer på juniors værelse. Den spiller
stadig upåklageligt, selvom den fik klø i vores unge dage når det skulle holdes fest Der sidder en overload lampe som blinkede lystigt i takt
med musikken ( højttalerene hed Dali 850) så den har nok fået lov til at bestille noget. Den bliver også stadig varm når junior giver subben
gas og han kan også få lampen til at blinke. Jeg tror helt sikkert den kan ta 30 år mere efter alt det vi har budt den
|
Til top |
|
|
andersen31 Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle de første er der display problemer med, det er dyrt og få lavet...
|
Til top |
|
|
Jonaspetersen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 273
|
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersen31 skrev:
Alle de første er der display problemer med, det er dyrt og få lavet... |
|
|
Ja det er rigtigt at flere af de første har en fejl i display. Dette kan dog ses med det blotte øje, da noget af lyset og teksten står halvt slukket.
En software opdatering løser det.
Jeg har selv haft Nad M3, og fik aldrig løst display fejlen da jeg kun brugte det balancerede input, hvor man ikke så det.
Købte den brugt og solgte den efter knap 2 år til en ung gut der løste fejlen med en opdatering efter råd fra hifiklubben og henvendelse til Nad.
Det er nok det eneste stykke hifi jeg virkelig fortryder at have skilt mig af med.
Fantastisk velbygget og meget meget behagelig lyd. Og kraftfuld.
Meget undervurderet.
|
Til top |
|
|
andersen31 Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min fik nyt display 2 gange inden problemet var løst
|
Til top |
|
|
Wega Forum Bruger

|
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejlig med nogle rigtig brugbare input, det kan bruges til noget så tak for det. Det lyder til at det måske godt kan være pengene værd, selv om det
er en gammel forstærker.
Er der flere, så må de meget gerne stadig blive tilføjet.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wega skrev:
Jeg overvejer lidt om en Nad M3 skulle være min næste forstærker, og anmeldelserne af den er jo ret positive.
Det jeg er i tvivl om er, om det er fornuftigt at lægge så mange penge for en forstærker der er næsten 10 år gammel?
Er den mon driftsikker nok til at skulle kunne klare 10 år mere? Nogen der har erfaringer med holdbarheden af denne
forstærker?
Andre input om den er også velkommen :-) |
|
|
Du kan roligt købe en. Tjek den selvfølgelig godt igennem ved køb.
Display (evt fejl med svingende lyd i tekst kan løses med en opdatering), alle inputs virker, lyd efter knas osv.
Dit største problem bliver nok at finde en til en god pris. Den blev solgt fra 17999 til 21999 som ny og restsalg/demo i Hifiklubben
til 14999, men det er 3-4 år siden.
Så forvent at betale mellem 7500-10000 for en.
personligt ville jeg ikke slippe mere end 8000 kr. Så er der til en evt rep, som man jo aldrig kan gardere sig imod når elektronik er uden for garanti.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersen31 skrev:
Min fik nyt display 2 gange inden problemet var løst |
|
|
Øv. Har selv haft en Nad 319 og en Nad 372 som begge skrattede og havde udfald i den ene kanal.
Og en meget dyr Nad M55 (Master Serie) dvd/cd/sacd afspiller som måtte skrottes pga manglende reservedele på Hifiklubbens værksted.
Og en spritny Cambridge 851c cdafspiller til 10000 kr som måtte byttes to gange før den virkede som den skulle. Med forskellig fejl.
Fælles for Nad og fx Cambridge er at man får relativt meget for pengene, men kvaliteten følger ikke altid med.
nad M3 og M2 (min drømmeforstærker) synes jeg ikke rigtig man læser de store problemer om tilgengæld.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7536
|
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifitossen skrev:
Du skal ikke være så bekymret for holdbarheden. NAD har ry for at være temmeligt driftsikkert
har selv haft nad M3 i en årrække. Meget lækker forstærker til pengene og havde ikke de mindste problemer med den.
Troede dog at den var strømstærk. Den gik i knæ på et sæt Vienna Strauss . Ja den blev meget lidt køn at lytte til
Men det er en ande historie....
Måske også lige ekstremt nok for den |
|
|
Tror nærmere bare at du har spillet ekstremt højt - min havde ikke de fjerneste problemer med at spille på Mahler ved selv hjernedødt niveau. Den
er rigeligt strømstærk til det meste.... __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7536
|
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wega skrev:
Dejlig med nogle rigtig brugbare input, det kan bruges til noget så tak for det. Det lyder til at det måske godt kan være pengene
værd, selv om det
er en gammel forstærker.
Er der flere, så må de meget gerne stadig blive tilføjet. |
|
|
Så gammel er den jo altså heller ikke - de sidste er solgt for et par år siden og de ældste er på vej mod deres niende år. Der er solgt klart flest
indenfor de sidste 3-4 år, så det vil typisk være den aldersgruppe, du vil se flest af på brugtmarkedet.
Bortset fra enkelte issues med displayet, som ikke påvirker lyden på nogen som helst måde, har der ikke været de store problemer med M3´eren
generelt. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Oktober 2015 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det rygte med at den skulle være strømsvag eller ikke stærk nok, kan jeg da heller ikke genkende, selvom
jeg flere gange har læst der i diverse indlæg i dette forum..
Ifølge specs og min egen oplevelse i min 45 kvm, er der masser af ren power med meget lav forvrængning.
Den kunne uden problemer spille stuen og hele huset rigeligt op uden clipping eller nogle problemer.
Specielt til film i stereo var den ret vild.
280 watt dynamisk i 8 ohm, 480 i 4 ohm dynamisk, så vil de færreste mangle noget 😀
|
Til top |
|
|
Kurt P Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 526
|
Sendt: 19 Oktober 2015 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonaspetersen skrev:
Det rygte med at den skulle være strømsvag eller ikke stærk nok, kan jeg da heller ikke genkende, selvom
Ifølge specs og min egen oplevelse i min 45 kvm, er der masser af ren power med meget lav forvrængning.
Den kunne uden problemer spille stuen og hele huset rigeligt op uden clipping eller nogle problemer.
280 watt dynamisk i 8 ohm, 480 i 4 ohm dynamisk, så vil de færreste mangle noget 😀
|
|
|
Om en forstærker er strømstærk, handler ikke om den kan spille højt eller ej. Det handler heller ikke om, hvor mange watt den er opgivet til. Det det betyder er, om det kan trække svære belastninger. D.v.s. højttalere som har dyk ned til 2-3 ohm og måske nogle stejle fasevinkler. Det ved man først, den dag man har prøvet sin forstærker på nogle rigtig vanskelige højttalere. Det man ofte kan se "styrken" på, er dels hvor mange ampere forstærkere kan levere, og til dels forstærkerens dæmpningsfaktor.
M.v.h.
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 795
|
Sendt: 19 Oktober 2015 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kan du roligt købe. Har haft min i 2 år nu og har aldrig haft bedre forstærker.
Display-problemet kan klares med en opdatering. Jeg har dog ikke gjort det endnu, da jeg kun har én signalkilde og derfor ikke skifter og har dermed ikke brug for at læse display.
Min trækker et sæt Dynaudio Contour 1 mk2 med fremragende resultat.
Med et godt strømkabel og rca-jumperkabel (i stedet for metalbøjlerne) kan den komme til at lyde endnu bedre.
|
Til top |
|
|
Wega Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2015 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, det lyder rigtig godt alt sammen, også fordi det ikke er nogle specielt "tunge" højtalere jeg skal drive med den.
Men hvad vil I så mene sådan en skal koste? Der er jo en til salg lige nu som er fra omkring 2006 og koster 10.000kr, det synes jeg jo selv er en
god slat for en næsten 10 år gammel forstærker, men måske jeg er helt galt på den?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Oktober 2015 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt P skrev:
Jonaspetersen skrev:
|
|
|
Om en forstærker er strømstærk, handler ikke om den kan spille højt eller ej. Det handler heller ikke om, hvor mange watt den er opgivet til. Det det
betyder er, om det kan trække svære belastninger. D.v.s. højttalere som har dyk ned til 2-3 ohm og måske nogle stejle fasevinkler. Det ved
man først, den dag man har prøvet sin forstærker på nogle rigtig vanskelige højttalere. Det man ofte kan se "styrken" på, er dels hvor mange ampere
forstærkere kan levere, og til dels forstærkerens dæmpningsfaktor.
M.v.h. |
|
|
Ja den er jeg med på.. Imidlertid trak den mine B&W CDM 9 NT uden problemer ved endda meget højt lydtryk, faktisk så højt at det var ubehageligt
at være i stuen - uden forvrængning.
De er kendt for at dyppe ned til 3 ohm.
Derfor var min pointe at jeg ikke kan genkende at den ikke skulle være strømstærk, en påstand jeg flere gange har læst herinde..
Kigger man på specifikationerne på Nads hjemmeside eller i manualen understøtter det min påstand om at den skam er rigeligt kraftig til de fleste,
men der skal da nok være undtagelser 😀
|
Til top |
|
|
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 795
|
Sendt: 19 Oktober 2015 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wega skrev:
Hmm, det lyder rigtig godt alt sammen, også fordi det ikke er nogle specielt "tunge" højtalere jeg skal drive med den.
Men hvad vil I så mene sådan en skal koste? Der er jo en til salg lige nu som er fra omkring 2006 og koster 10.000kr, det synes jeg jo selv er en god slat for en næsten 10 år gammel forstærker, men måske jeg er helt galt på den? |
|
|
Jeg gav 7.000 for min men det er også den billigste jeg er stødt på (har holdt lidt øje med priserne siden). Så en i Gul og gratis til 8.500 for et par år siden. Men prisen er typisk omkring 10 k. Der er en lige nu på ebay (230 V model fra Tyskland). Er lige pt oppe i 1.000 euro Jeg ved faktisk ikke hvor gammel min er - nogen der ved hvordan man ser det?
|
Til top |
|
|
Wega Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2015 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja det virker til at der er et marked for det, for nu er forstærkeren forsvundet fra DBA, men jeg ved selvfølgelig ikke hvad den blev solgt for. Så
må jeg jo holde lidt øje med markedet i udlandet., eksempelvis den du linker til Dalgas. Men den kommer også op i pris, da den allerede nu er
steget til 1125 euro...
|
Til top |
|
|