Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 15:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Anden forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ljo36
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2016
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2016 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Min viden indenfor hifi er meget begrænset, så jeg håber at nogen her kan hjælpe.

Jeg har netop købt en NAD 7050 og sat sammen med B&W 601 s3.
Lyden er meget skuffende. Det virker ikke til at forstærkeren har kræfter nok til højtalerne.

Jeg har tænkt at sætte en forstærker ekstra på, og her kommer så nybegynder spørgsmålet.
Hvad er forskellen på at sætte en effetkforstærker på ift almindelig forstærker?
Har tænkt at det giver mening at blive i NAD,

Alternativt måske sætte nogle mere letdrevne højtalere til?
Til top Vis ljo36's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ljo36

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Februar 2016 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om, at det du oplever er en "undermotoriseret" forstærker! Det er forhåbentlig ikke i en forretning, at de har rådet dig til at sætte de to ting sammen?
B&W højttalere er oftest sværere at trække, end mange andre højttalere, da de har nogle kraftige dyk på impedanskurven, sammenholdt med fasedrej (forskellen med strøm og spænding). Sammen med lav effektivitet bevirker det at man altid med B&W højttalere, bør gå efter en strømstærk forstærker.
Din forstærker er ganske enkel ikke stærk nok, til at drive/styre højttalerne.
M.h.t. effektforstærker, så vil det ikke hjælpe dig umiddelbart, eftersom den ikke kan tilsluttes til din NAD. Så du har tre muligheder:

1. Købe nogle væsentligt mere effektive - og mindre krævende højttalere (der findes massere som klarer det - også mindst lige så god lyd, som dine B&W).
2. Købe en noget kraftigere integreret forstærker.
3. Købe et decideret for-/effektforstærkersæt.

Det sidste vil jeg mene er overkill, til dine højttalere/behov. Men da vi ikke ved mere om, hvorfor du har valgt netop den NAD, hvad du tilslutter, størrelse på stue o.s.v., så er det svært at komme det nærmere.

M.v.h.
Til top Vis Kurt P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt P

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Februar 2016 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

ljo36 - det kan ikke undre at du føler forstærkeren er for lille. Højttaleren du har er 8 ohm og forstærkeren er opgivet til 50W/4 ohm. Omregnet leverer forstærkeren 25-30W pr. kanal med den nuværende højttaler. Jeg har hørt forstærkeren i flere sammenhænge og den imponerer mig ikke. Den virker tandløs og uengageret, så jeg kan godt forstå din beskrivelse.

Hvorvidt dens klangkvalitet berettiger til sammenkobling med en effektforstærker har jeg ikke efterprøvet.
Værdien af en effektforstærker afhænger af forforstærkerdelens lydkvalitet. Er den ikke i orden vil den bestemme slutresultatet. Ingen kæde er stærkere end det svageste led.

Fordelen ved en effektforstærker er mulighed for valg af udgangseffekt efter behov og udvælgelse af den kvalitet som kontrollerer højttalernes dynamiske egenskaber bedst mulig indenfor rådighedsbeløbet. Du kan have glæde af en forstærker på mindst 2x150W/8ohm og som tåler at levere 250W ved 4 ohm, da højttalerens impedanskurve rammer ned i det område.

Hvis det kan være en trøst for dig er du langt fra den eneste, som kører med alt for lav effekt og strømformåen. Undskyldningen - hvis vi behøver en - er netop at effekt og strømformåen koster mange penge.

Kommentar til højttalerne: Højttalerproducentens reklameafdeling eller oversættelsen af en tekst er helt forfejlet. Det anbefales at bruge højttalerkabler med 0,1ohm som mindste "impedans", som der står. Højttalerkabel med en transmissionsimpedans på mindre end 0,1ohm eksisterer ikke og gjorde det vil din forstærker brænde af. Der skulle rettelig stå "maksimal serieimpedans" (i daglig tale "seriemodstand"). Det handler om at bruge tykke højttalerkabler med lavest mulig tab.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

ljo36
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2016 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Mange tak.

Kurt P., Hvorfor skulle man ikke kunne tilslutte en effektforstærker? Den har analog preout.

Kaj. Jeg kigger lidt efter brugt NAD c272 eller lignende, den vil vel opfylde kravene?

Kan man sætte en almindelig integreret forstærker på og bruge en af dens indgange?

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2016 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Beklager, du har selvfølgelig ret, at det er pre-out den har!
Det optimale vil i så fald at købe en effektforstærker (100+ watt/8 ohm), evt. gerne nyere brugt. Det vil også give dig mulighed for senere, at opgradere højttalerne, uden du da kommer til at mangle effekt.

M.v.h.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2016 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Ja, du kan godt bruge en integreret forstærker, men kun hvis det er en du har "på hånden". Effektforstærkeren er at foretrække da lyden ikke skal
passere overflødige ekstra kredsløb, som det er tilfældet i den integrerede.

C272 rammer meget godt mit forslag.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

ljo36
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2016 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at der tegner sig et billede af en ny opsætning :-)
Grunden til at jeg spurgte om integreret forstærker var bare for at udvide mulighederne på brugtmarkedet.

Hvad kunne være bud på mindre krævende højtalere der matcher?

Hvad ville i foretrække, nye højtalere eller effektforstærker?

Igen mange tak for input.

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2016 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

ljo36 skrev:
Hvad ville i foretrække, nye højtalere eller effektforstærker?

Igen mange tak for input.

Begge dele....

M.v.h.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2016 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg vil overlade til andre at anbefale højttalere. Min oplevelse af forstærkeren er at du i så fald skal købe aktive højttalere for at komme videre.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Februar 2016 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

D7050 laver impedanstilpasning og yder 2x50 i både 8 og 4 ohm.

Må jeg spørge hvorfor valget lige er faldet på den model forstærker ? For ja, den er for svag til de højttalere og så er det en klasse D konstruktion og
det er ikke alle der bryder sig om lyden i den type.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2016 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Rysz - ...... impedanstilpasning??? Samme effekt??? Altså må den strømstyre højttaleren ..... I klasse D. Hmmm..... ? Det bliver vi nødt til at lave en
studiekreds omkring. Men det ændrer ikke min opfattelse af den

ljo36
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2016 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

@Rysz. Forstærkeren var lidt et impulskøb.. - men specielt pga Airplay og NAD's normale gode lydkvaliteter.
Højttalerne var lige det der var på lager.
Tja, man bliver sjældent rig af impulskøb, så nu må jeg forsøge at få det bedste ud af det ;-)

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 19 Februar 2016 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Nu er det lidt svært at forholde sig til hvad "meget skuffende" i det indledende indlæg vil sige. En stor del af min ungdom har jeg da levet med
kombinationer af højttalere og forstærker der - i det mindste på papiret - ikke havde et bedre forhold mellem effekt og effektivitet end det der her
er tale om.

Nu har jeg - i modsætning til Kaj - ganske vist ikke nogen erfaring med den konkrete forstærker, men det får mig alligevel til at tænke på om det
kan være helt andre problemer, der er tale om. Jeg tænker i første omgang på rummets størrelse og akustik, højttalernes placering og problemer
med stående bølger, og endelig om der kan være tale om noget så banalt som at højttalerne spiller i modfase?
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

ljo36
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2016 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

@Boye. Den første tanke jeg fik da jeg tilsluttede forstærkeren med højttalerne var faktisk at de spillede i modfase, men fasen er
god nok.
Jeg har også forsøgt med forskellige højttaler placeringer, men det giver ikke nok.
Jeg har lige prøvet at sætte en ældre Denon forstærker på, og det løfter klart niveauet. Lyden er dog stadig tynd.
Med en forstærker der spiller en lidt varmere lyd tror jeg det bliver acceptabelt.

Er der andre ideer til forstærkere med en lidt "varm" lyd?

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Februar 2016 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Den NAD C272 er et godt forslag.....selvom jeg også som Boye har lignende erfaringer.....15 rørwatt på et sæt Magneplanar osv.
Du sætter bare mere power på de B&W så kører det!
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2016 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

Ljo36 - tynd lyd. Eksempel. Lille højttaler i et stort rum i forhold til højttalerens fysiske formåen. Et rum med livlig efterklang, hårde og store vægflader og gulve. I daglig tale minimalistisk møblering ødelægger ethvert forsøg på blot nogenlunde fornuftig lydkvalitet. Kan du høre efterklangen fra et klap i hænderne er fanden løs. Og det uanset forstærkereffekten, dyre kabler og andet hokus pokus.

Noget tyder på at du, med udgangspunkt i den tynde lyd, er nødt til at følge det allerede givne råd om en bedre og samtidig fysisk større højttaler med bedre tonal balance mellem bas, mellemtone og diskant, såvel som en stor og strømstærk forstærker til at styre dem. Og ..... ikke mindst få kigget på lytterummet. Tag nogle billeder og giv os nogle mål på rummet. Jeg har mistanke til at der er flere ubeskrevne forhold, som resulterer i oplevelsen du har.

Vi kan lige så godt tage dit kildemateriales lydkvalitet med i overvejelserne, nu vi er i gang. Musikken og dens kvalitet. Fodrer du anlægget med noget skrammel, hvad tror du så der kommer ud i den anden ende? En facitliste er vist overflødig.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Februar 2016 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Gekkofinger skrev:
selvom jeg også som Boye har lignende erfaringer.....15 rørwatt på et sæt Magneplanar osv.
!

Formoder, at det gik ligeså dårligt, som det ser ud til

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Februar 2016 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Vil man have et godt resultat, så kræver det et sæt vellydene højttalere. En forstærker der kan styrer højttalerne (hvilket på ingen måde behøver at være lig med mange watt) og ikke mindst en ordentlig akustik. Er denne treenighed ikke til stede, kan du højest bruge et dyrt højttalerkabel til at sikre over for fruen, at du i det mindste ikke brugte pengene på øl og tobak.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

ljo36
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2016 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Først tak for alle de gode indlæg. Jeg har nu flyttet lidt rundt på højttalere og forsøgt mig lidt frem, samtidig med at jeg har ledt
efter en passende forstærker.
I min søgning er jeg blevet tilbudt et sæt Beolab 8000 højttalere. Umiddelbart kunne det også være en løsning. Jeg er dog i tvivl
om man bare vha adapter kan bruge preout udgangen og få det til at virker.
Er der nogen der ved noget om det?

Kurt P
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Februar 2016 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Det kan du godt, men du har brug for at kunne "tænde" for Beolab'erne, når musikken begynder.
Brugeren Peter Pan har vist, hvad der skal laves, for at kunne bruge receiverens remote-udgang (Den er 12v, hvor Beolab har brug for ca. 5v).

M.v.h.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum