Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 18:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Revox PR99 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

har nogle herinde forastand på de gode gamle spoler. jeg har købt en brugt PR99. den havde stået i 20 år i en kælder. har fået den startet og renset og pusse nusset om.

de er 3 ting jeg ikke helt ved hvad er galt.

den ene er at den er lidt lav når man optager.   knapperne til input skal snart skrues helt op.
er det nogrmalt på denne maskine eller skal den josteres. havde en B77 for nogle år siden og de skulle ikke engang halt op før den slog helt ud i det røde felt.

når jeg optager en testtone er det jeg får på båndet kun med en ganske lille mis lyd men det ene UV meter står og vipper en en smugle mens det andet står næsten helt stille. det er ikke og høre hvis der er musik men det generer mig alligevel. nogle der ved hvad der er galt.

de der potmetere i bunden til og jostere med er der nogle der ved hvad det er for nogle. de ser virkelig ikke godt ud mere.   har ikke skruet på dem da de måske når i stykker i stedet, det har jeg prøvet før. kan se på nettet der findes et helt udskiftnings sæt med elektrolytter men ikke med de små potmetere.

vil da nok gerne have skiftet dem men kan ikke finde nogen service manual nogle steder for der står der jo nok i. jeg kan selv skifte dem.
Til top Vis lillemig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lillemig

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Mit råd:

En gennemgribende proff rensning
Check (og mulig udskiftning) af tonehoveder
gennemgang af div. boards og forbindelser indeni
En fuld justering af samtlige justeringsparametre jf. servicemanual.

Kontakt en båndoptagertekniker, der ved, hvad han (er ofte mænd) har med at gøre. Du kan fx kontakte Jens Otto Villadsen, der ved alt og kan alt vedr. Revox. Der findes også et par andre, men dem må du nok selv snuse op, hvis de da ikke melder sig selv her eller på vintagehifi.dk

check fx her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=55903

PR99 er en fed maskine :-)

Vh
Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2016 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

en professionel er altid bedst men har kontaktet jens og det bliver ikke til lige nu.
det er en dyr omgang og der skal også nye hoveder i da de er meget slidte. dog ikke noget man kan høre.

jeg har før selv kunne udskifte komponenter og også justeret.
jeg er opvokset med det siden jeg var lille så kan godt noget selv.
jens ville ikke rigtigt ud med noget og det er også fair nok.   har man et firma og er fagmand skal der jo tjenes penge.
der er jo ikke sådan så meget galt med den og skal bare fin justeres og have nye hoveder på et tidspunkt.
den kører jo fint som den gør ellers så ved ikke hvormeget jeg vil ofre på den.
det er jo bare fjollet og betale en masse penge for noget man selv kan men de potmetere skal i hvert fals skiftes og det kan
jeg orne selv.

har vel brugt en 2-3 timer på den.   den hoppede og dansede under spoling og noge lejer var slidt og div ting.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Marts 2016 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

lillemig skrev:
kan se på nettet der findes et helt udskiftnings sæt med elektrolytter men ikke med de små potmetere. vil da nok gerne have skiftet dem men kan ikke finde nogen service manual nogle steder for der står der jo nok i. jeg kan selv skifte dem.

Hvis du ikke kan finde service manualen er der ikke fordi den ikke er der -   Der kom 3 versioner af PR99, og alle manualer kan findes på ftp.studer.ch hvis jeg husker korrekt, ellers kan jeg da lige kaste dem op på ftp.serveren

At du skal skrue mere op, er jo nok fordi du benytter XLR balancerede +4dB indgange og ikke har andet en et normalt liniesignal at byde den.

Det er gode maskiner, der er lette at servicere, og alle dele kan fåes til dem

lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2016 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

nå så er det derfor den er lavere.   har et andet produkt med xlr hvor jeg også kører alm. line ind men der har bare aldrig være noget men ok så skal det bare være sådan.

kan simpelhen ikke komme ind på den adresse. den bliver ved og sige jeg skal logge ind og hvis jeg tager gæst kommer der ikke noget frem i mapperne. tager jeg chrome browseren kommer jeg til oversigten men trykker jeg på noget siger den det ikke er tilgæageligt.

lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2016 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

jeg kom ind på siden og computeren gik i baglås.
jeg slukkede og tændte igen men deres server er åbenbart langsom.
den henter i hvert fald en service manual nu, står der da.

jeg prøver i morgen igen.   har ikke mere tid nu

lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2016 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

er der nogle der ved om de tonehoveder på en a77 er de samme som på en b77 og pr99.

fik en a77 i dag og der er hovederne kun halvt så slidte som på min pr99.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2016 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

lillemig skrev:
er der nogle der ved om de tonehoveder på en a77 er de samme som på en b77 og pr99.

fik en a77 i dag og der er hovederne kun halvt så slidte som på min pr99.

samme hoveder - men hvem i alverden kan finde på at smide brugte hoveder på en maskine , og tro det bliver godt ?

Hvis "spejlet" er mere end 3 millimetre bredt er de alligevel udu til noget godt.

lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2016 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

det vil jeg i alverden åbenbart.
nu er det jo ikke alle der lige har mere en hvad maskinen har kostet til ny hoveder.
havde jeg mange penge havde jeg jo købt en totalt renoveret maskine.
ved ikke hvormeget de er slidte på A77 da jeg ikke lige nu kan få dem helt rene men det er i hvert fald langt under det halve
som dem der er på min PR99.

de bliver heller ikke skiftet før de ikke kan mere.
den spiller jo og ikke rigtigt noget forskel på det der kommer in og det der kommer ud.
havde tonerhovederne været helt ødelagt kunne man jo vel høre det.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2016 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

lillemig skrev:
det vil jeg i alverden åbenbart.

Nu har jeg siddet på hænderne længe nok til at turde skrive dette, og folk vil jo nok vanen tro opfatte det temmeligt nedladende .... i don't care :)

Når jeg læser folk der skriver således :

"det er jo bare fjollet og betale en masse penge for noget man selv kan men de potmetere skal i hvert fals skiftes og det kan jeg orne selv."

Så kan jeg kun udtrykke beundring :)   

Ja , selvfølgeligt er det skrup tosset at betale andre for noget man godt kan selv - men , og der er jo altid et stort men, det rimer sågu ikke helt med noget du skrev i dit allerførste indlæg.

"Hvad det er for nogle"    -   jamen det kan man jo se ved at kigge på dem, deres værdi står stemplet ind i dem.   

Jeg kan kun foreslå dig at benytte google og søge på "revox service kit" så vil det allerførste svar være et direkte hit

En ting er jo at skifte nogle stumper ud, noget så ganske andet er at kunne justere dyret op igen bagefter - hvordan det gøres, får du nok ikke nogen til at fortælle dig, det er sgu'dda ikke for sjov skyld at nogle mennesker gennemgår en flerårig uddannelse, og ofrer en pæn bunke penge til de nødvendige instrumenter og i dette tilfælde referencebånd, der ikke holder evigt - efter max 50 ganges brug, så smider man lige 5-600 kroner ud af vinduet og køber nye bånd hjem.

Fandt du de service manualer ?    ellers kan de hentes her :    http://www.hifiengine.com/manual_li brary/revox/pr99.shtml

registrering er nødvendig , men gratis

........ jeg kravler tilbage i jordhulen ....   og vil tjene lidt til føden.

lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2016 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

jeg fandt manualer og de er hentet.

ja denne tråd kan blive meget lang og det kan vi diskutere længe.
jeg er bestemt ikke profesional og bliver det aldrig for så bliver det for meget men jeg har haft fingrene i mange ting
og er opvokset med det.
har sørme også lavet ting som profesionelle ikke kunne finde ud af og kom tilbage fra service der stod det ikke kunne
laves.   det er dog kun sket nogle gange på 20-30 år år.

jeg har fået justeret min båndoptager så jeg kan optage og afspille og også spille de andre gamle bånd der ikke er
optaget på den maskine.
nej det er stadig ikke professionelt og sætter man en måler på skal det helt sikkert finjusteres.
det virker for mig og den spiller og så er det jo fint.
det tog nok en 5 timer i alt og få alt det til og køre for den kørte bestemt ikke særligt godt efter 20 år i en kælder.
indtil nu er der kun skiftet et leje og en trykrulle. der kommer nok mere til lidt senere.

er der først komponent fejl som man ikke kan se så er det hele rent gæt og nogle gange har jeg sættet rigtigt og
andre gange måtte opgive. et par enkelte gange er der også kommet røg.
ja sådan er det.

lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2016 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

"Hvad det er for nogle"   ja det er åbenbart mig.
jeg er nogle af de nogle og har været det i rigtigt mange år lige som nogle der er nogle i min familie.
det er nok arveligt. ha ha

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2016 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

lillemig skrev:

jeg fandt manualer og de er hentet.

ja denne tråd kan blive meget lang og det kan vi diskutere længe.
jeg er bestemt ikke profesional og bliver det aldrig for så bliver det for meget men jeg har haft fingrene i mange ting
og er opvokset med det.
har sørme også lavet ting som profesionelle ikke kunne finde ud af og kom tilbage fra service der stod det ikke kunne
laves.   det er dog kun sket nogle gange på 20-30 år år.

jeg har fået justeret min båndoptager så jeg kan optage og afspille og også spille de andre gamle bånd der ikke er
optaget på den maskine.
nej det er stadig ikke professionelt og sætter man en måler på skal det helt sikkert finjusteres.
det virker for mig og den spiller og så er det jo fint.
det tog nok en 5 timer i alt og få alt det til og køre for den kørte bestemt ikke særligt godt efter 20 år i en kælder.
indtil nu er der kun skiftet et leje og en trykrulle. der kommer nok mere til lidt senere.

er der først komponent fejl som man ikke kan se så er det hele rent gæt og nogle gange har jeg sættet rigtigt og
andre gange måtte opgive. et par enkelte gange er der også kommet røg.
ja sådan er det.

Så er der jo ingen problemer. Inden længe står du med en toptrimmet Revox spolebåndoptager.

N.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2016 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

som jeg skrev før er jeg ikke profesionel og sætter man måle udstyr på skal det helt sikkert fin justeres.
den er ikke top trimmet men brugbar.

er vidst havet i det forkerte forum.
i er da heldige så der stadig findes profesionelle der laver dem.
måske får jeg brug for det en dag også. man ved aldrig men det er da rigtigt godt de er der

lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2016 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

i hjalp med og finde en service manual.
det er jeg glad for og mange tak for det

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Sendt: 19 Marts 2016 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Hvis "spejlet" er mere end 3 millimetre bredt er de alligevel udu til noget godt.

Kan de ikke relappes ?

Hvordan er det med tonehoveder fra Studer/Revox ? Var de ikke konstrueret til, at skulle kunne levere den fineste båndbredde, efter en nærmere specificeret mængde slid ?

Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight

StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008
Sendt: 19 Marts 2016 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

lillemig skrev:
...den er lidt lav når man optager.   knapperne til input skal snart skrues helt op.
er det nogrmalt på denne maskine eller skal den josteres.

Har du et konkret målbart signal at føde den med ?

Hvad får du af respons på VU-metrene, når du føder den med 0dB fra en CD-afspiller ?

lillemig skrev:
  ...når jeg optager en testtone er det jeg får på båndet kun med en ganske lille mis lyd men det ene UV meter står og vipper en en smugle mens det andet står næsten helt stille. det er ikke og høre hvis der er musik men det generer mig alligevel. nogle der ved hvad der er galt.

Det virker underligt. Som om du ikke har hul igennem, selvom du skruer helt og det der optages derfor kan være overhør. Som en art -70dB overhør fra selve den elektriske konstruktion.
Har du efterloddet ?

lillemig skrev:

de der potmetere i bunden ...vil da nok gerne have skiftet dem.

Sammen med en rigtig elektrisk og mekanisk kalibration, målinger og udskiftning af vitale dele, bør det overlades til et professionelt og autoriseret værksted, fordi der er direkte adgang til originale reservedele. Spar lidt sammen og få Jens Otto Villadsen til at trylle.
Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight

lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2016 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:

lillemig skrev:
...den er lidt lav når man optager.   knapperne til input skal snart skrues helt op. er det nogrmalt på
denne maskine eller skal den josteres.
Har du et konkret målbart signal at føde den med ?Hvad får du af
respons på VU-metrene, når du føder den med 0dB fra en CD-afspiller ?
lillemig skrev:
  ...når jeg optager en
testtone er det jeg får på båndet kun med en ganske lille mis lyd men det ene UV meter står og vipper en en smugle
mens det andet står næsten helt stille. det er ikke og høre hvis der er musik men det generer mig alligevel. nogle der
ved hvad der er galt.
Det virker underligt. Som om du ikke har hul igennem, selvom du skruer helt og det
der optages derfor kan være overhør. Som en art -70dB overhør fra selve den elektriske konstruktion.Har du
efterloddet ?
lillemig skrev:
  de der potmetere i bunden ...vil da nok gerne have skiftet dem.

Sammen med en rigtig elektrisk og mekanisk kalibration, målinger og udskiftning af vitale dele, bør det overlades til
et professionelt og autoriseret værksted, fordi der er direkte adgang til originale reservedele. Spar lidt sammen og få
Jens Otto Villadsen til at trylle.

nu skrev jeg med vilje ikke fordi det er nok lige meget hvad jeg skriver så dur kun professionelle.
jeg kan altså godt lave noget selv og har gjort det 20-30 år. også flere ting jeg har opgivet. er jo slet ikke
professionel men og skifte nogle komponenter og meget andet kan jeg altså godt finde ud af.
har også justeret bånoptagere, videoer og skiftet et et par hoveder kasettebånoptagere og puttet et nyt videohoved
i en videomaskine og hvad man ellers kan få fingrene ned i.
der har været mange sjove ting.

kan lige så godt lade være med og skrive det for jeg kan jo intet når jeg ikke er professionel.

nå men min PR99 er kommet til og køre bedre.
den passer i optagelsen og afspilningen og ved en testone står potmeterne lige højt og står næsten helt stille.
man skal kikke godt efter så kan man se de lige vipper ganske lidt.   

ja så skrev jeg alligevel hvordan det gik.

lillemig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2016 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:

jan_stevns skrev:
Kan de
ikke relappes ?Hvordan er det med tonehoveder fra Studer/Revox ? Var de ikke konstrueret til, at skulle kunne levere
den fineste båndbredde, efter en nærmere specificeret mængde slid ?

ja det vil jeg også gerne vide.

der er noget slidte men der er stadig lyd i dem.
har hørt tonerhoveder der er defekte og det kan da høres

Ole N 84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Marts 2016 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Prøv at spørge inde på www.vintagehifi.dk der kan du helt sikkert få hjælp.
Til top Vis Ole N 84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole N 84

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes