Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 20:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker brændt af? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Larsendrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 April 2016 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Hej Jeg er ny på forummet, og jeg er derfor ikke helt sikker på om det er under den rigtige kategori, men håber det går :) Jeg lige anskaffet mig et nyt stereoanlæg,

En Denon Pma-50 og 2 stk. b&w Cm1 s2

Forstærkeren er cirka 3 mdr gammel og jeg fik mine højtalere i sidste uge. Da jeg for et par dage siden spiller på mine højtalere gennem usb Dac, til min bærbare computer ( spiller 320 kb/s). Her har jeg i 2-3 timer spillet ved cirka 40-50 % styrke ( Den spiller ikke vildt højt her), og pludselig stopper musikken, ved et klik. Og så vil der ikke komme mere lyd ud fra forstærkeren mere. Selve displayet virker stadig, og man kan skrue op og ned som man vil. Så jeg beslutter mig at gå ned i Hifi-klubben, hvor de sender den ind, de mener så at det er mig der har brændt den af og at det højst sandsynligt er min egen skyld.

Så er mit spørgsmål, kan det virkelig passe at det er min fejl? Lyden blev hverken forvrænget eller noget, og jeg spillede jo ikke ret højt.

På forhånd tak for hjælpen, Mvh. Mikkel
Til top Vis Larsendrengen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsendrengen

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 April 2016 kl. 06:26 | IP-adresse registreret  

Allerførst skal sælger kunne bevise at det er din skyld og det vil blive en vanskelig opgave ifølge købeloven. Så du kan tage det helt roligt.

Dernæst må man konstatere at en forstærker på 2x30W/8ohm tilsluttet en højttaler med en følsomhed på kun 84dB aldrig kommer til at spille højt, med mindre man har kort lytteafstand.

I en meters afstand vil lydstyrken af de kraftigste passager i musikken maksimalt være ca. 99dB. I to meters afstand reduceres dette til 93 dB. I fire meters afstand er maksimalstyrken reduceret til 87dB.

Gennemsnitslydstyrken er endnu mindre end de anførte værdier og afhænger af hvor dynamisk komprimeret musikken er. I den sammenhæng vil det ikke ramme helt ved siden af, at reducere alle anførte værdier med yderligere mindst 6dB eller mere.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Larsendrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2016 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt med købeloven!

Jeg må indrømme jeg ikke helt er så meget inde i det tekniske omkring højtalere. Jeg er godt klar over at mine højtalere sammen
med denne forstærker ikke vil spille vildt højt.
I forhold til at det er en digital forstærker, er der så nogle "regler" for at man ikke må skrue op på eksempelvis 80% af max, uden
at forstærken så vil stå af?

Jeg ved ikke om mit spørgsmål er specifikt nok, men så må jeg lige prøve at uddybe det :)
Til top Vis Larsendrengen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larsendrengen

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2016 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Der er mig bekendt ingen særregler for en digitalforstærker.
Når man ikke har indikatorer på forstærkeren, som viser effektafgivelsen er der kun gehøret at støtte sig til.
Så længe lyden er uforvrænget, skal forstærkeren levere varen uden at gå i stykker.
Og så længe lyden er uforvrænget er der heller ingen fare for dine højttalere. Diskanthøjttalerne især.
Indtil andet er bevist kan du betragte det som et hændeligt uheld med en defekt komponent i forstærkeren.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Larsendrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2016 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt. Jeg synes ikke rigtig den forvrænger når den bliver skruet højt op på forstærkeren. Men nu må jeg se hvad de siger
dernede i butikken når de får den tilbage fra reparation. Det lød nemlig på ekspedienten, som om at hvis det skulle ske igen, var
det ikke sikkert garantien ville dække, da det så ville være selvforskyldt :)

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 April 2016 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Der står i manualen, at forstærkeren slår fra, hvis temperaturen bliver for høj:

"Power turns off and the protection circuit indicator flashes in red approx. every 2 seconds. The protection circuit has been activated due to a rise in temperature within this unit. Turn the power off, wait about an hour until this unit cools down sufficiently, and then turn the power on again. 24 0 Please re-install this unit in a place having good ventilation. -"

Hvis ellers forstærkeren virker som den skal, bør den slå fra i tide, før der er noget i den som brænder sammen. Ellers er et sikringskredsløb redundant. Køb derfor ikke forklaringen om, at det er din skyld! Vil også mene at forstærkeren yder i underkanten af hvad der er optimalt til dine højttalere....

Købeloven er nok lidt til forhandling, men jeg mener, at denne foreskriver, at en eventuel reparation/fejl på et produkt, ikke må komme til unødvendig gene for kunden. Det betyder, at du ikke skal finde dig i, at sagen trækker i langdrag. Eksempelvis 3 uger, skulle det være tilfældet, vil jeg mene er ALT for lang tid at vente.

EDIT. yes, det står her sort på hvidt:

Kilde: http://taenk.dk/gode-raad/tema/kend-din-koebelov/reklamation sret-10-vigtige-regler

"5: Fejlen skal løses inden for rimelig tid Kontakt forhandleren hurtigst muligt, når du opdager et problem med en vare. Herefter er det forhandlerens pligt, at fejlen bliver løst inden for "rimelig tid". Hvor længe "rimelig tid" er, afhænger af situationen, men som tommelfingerregel er det højest et par uger. Det kan dog både være kortere eller længere tid - det afhænger af, hvor stor en gene det er for dig at undvære produktet. Der kan derfor være forskel på, hvor længe det er rimeligt at vente på at få løst problemet med en smartphone og en havestol til sommerhuset.

Får forhandleren ikke løst problemet inden for rimelig tid, kan du kræve dine penge retur eller et passende afslag i prisen."
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2016 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Der er selvfølgelig proportionalitet ml hvor høj du skruer op på volumen og hvor meget du presser forstærkeren, men du kan ikke regne med at kl 12 eller kl 15 på forstærkeren er der hvor den yder maks. Det afhænger af, hvor højt et indgangssignal der er. Lyder det det dårligt/forvrænget, som Kaj skrev, så har du presset den for meget.

Larsendrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2016 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Der står i manualen, at forstærkeren slår fra, hvis temperaturen bliver for høj:

"Power turns off and the protection circuit indicator flashes in red approx. every 2 seconds. The protection circuit has been activated due to a rise in temperature within this unit. Turn the power off, wait about an hour until this unit cools down sufficiently, and then turn the power on again. 24 0 Please re-install this unit in a place having good ventilation. -"

Hvis ellers forstærkeren virker som den skal, bør den slå fra i tide, før der er noget i den som brænder sammen. Ellers er et sikringskredsløb redundant. Køb derfor ikke forklaringen om, at det er din skyld! Vil også mene at forstærkeren yder i underkanten af hvad der er optimalt til dine højttalere....

Købeloven er nok lidt til forhandling, men jeg mener, at denne foreskriver, at en eventuel reparation/fejl på et produkt, ikke må komme til unødvendig gene for kunden. Det betyder, at du ikke skal finde dig i, at sagen trækker i langdrag. Eksempelvis 3 uger, skulle det være tilfældet, vil jeg mene er ALT for lang tid at vente.

EDIT. yes, det står her sort på hvidt:

Kilde: http://taenk.dk/gode-raad/tema/kend-din-koebelov/reklamation sret-10-vigtige-regler

"5: Fejlen skal løses inden for rimelig tid Kontakt forhandleren hurtigst muligt, når du opdager et problem med en vare. Herefter er det forhandlerens pligt, at fejlen bliver løst inden for "rimelig tid". Hvor længe "rimelig tid" er, afhænger af situationen, men som tommelfingerregel er det højest et par uger. Det kan dog både være kortere eller længere tid - det afhænger af, hvor stor en gene det er for dig at undvære produktet. Der kan derfor være forskel på, hvor længe det er rimeligt at vente på at få løst problemet med en smartphone og en havestol til sommerhuset.

Får forhandleren ikke løst problemet inden for rimelig tid, kan du kræve dine penge retur eller et passende afslag i prisen."

Jeg mente nemlig også der var noget med at den skulle kunne slå fra, hvis den har været for varm, ligesom på en "gammeldags" forstærker. Men det gjorde den altså ikke i det her tilfælde...

Nu du siger at du også mener forstærkeren yder for lidt til højtalerne. Mener du så at jeg vil mangle lyd ved de små volumener? Jeg bor nemlig i en lille lejlighed, med en under og overbo. Så det er begrænset hvor højt jeg kan tillade mig at spille. Men hvis der går lyd "tabt" ville jeg synes det var træls.

Jeg har nemlig stadig en uges retur ret tilbage på højtalerne, så det kunne være jeg skulle overveje at bytte dem, hvis i mener jeg ikke får det fulde lydbillede vha den forstærker. (jeg kommer fra et par 10 år gamle JBL X-10 control højtalere, så bare det at skifte højtalere har jo været noget af en bedre oplevelse)

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2016 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hvis du med tabt lyd mener at der forsvinder toner eller andet fra musikken er svaret klart nej! Dog ved lav lydstyrke fornemmes basgengivelsen svagere, men det har alene noget at gøre med den måde dine ører opfatter gengivelsen.
Det er alene lydstyrken det handler om og med en over og en underbo bliver det måske dem der bestemmer lydstyrken

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2016 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Det er ikke sikkert, at du vil opleve en tydelig forskel med en kraftigere forstærker. Generelt kan man dog sige, at en kraftig forstærker bedre kan styre en højttaler, hvorfor det er MULIGT, at du vil opleve en forskel ved lave nivauer, med en kraftigere forstærkere. Jeg har oplevet mindre forstærkere give en subjektivt bedre lyd kontra en langt kraftigere forstærker. Men jeg har sandelig også oplevet det modsatte, hvor en kraftig forstærker, giver en mere potent lyd.

Generelt er små højttalere ineffektive (prisen for dyb bas i en lille kasse), hvilket betyder, at de generelt kræver en kraftig forstærker. Hvordan delefilteret er konstrueret, har bestemt også en betydning for, hvor svær en højttaler er at drive. B&W er mig bekendt, kendt for at være ret svære at drive. Bemærk jeg kender ikke de pågældende højttalere!

De fleste forstærkere i dag, særligt digitale forstærkere (som din), har generelt et rigtig godt greb i højttalerne. MEN: i sidste ende kommer det an på hvordan komponenterne passer sammen.

Det er også vigtigt at pointere, at placeringen af dine højttalere betyder ENORMT meget for den subjektive oplevelse. Efter rummet, er det højttalerne der betyder næstmest, ift til den endelige lyd. Er du grundlæggende ikke tilfreds med lyden, ville jeg derfor kigge efter andre højttalere.

Glem ALT om at tweake lyden med andre kabler. De betyder vitterligt promiller ift rum og højttaler!

Larsendrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2016 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Det var nemlig det jeg mente med tabt lyd. Så det er jo fint nok, men jeg vil give dig ret i at har man ikke skruet ret højt op, så
kan man høre musikken, men ikke rigtig mærke den på samme måde (ved ikke om I kan følge min tanke), og så bliver man nød til
at skrue lidt op jo :)

jeg ved ikke om i kender til denne forstærker, men jeg er faktisk imponeret over hvordan 30 watt kan være så kraftfuld. Det kan
godt være den er lidt i underkanten af hvad der skal til at trække disse højtalere (hvis den altså brænder af når man spiller på den
ved den lydstyrke), men ellers er jeg faktisk ret tilfreds med højtaleren og forstærkeren sammen, nu de ikke er ment til at spille en
kæmpe stue op.

Nu du siger at placeringen af ens højtalere er det vigtigste, hvordan ville du så placere dem? Jeg har læst i manualen, at der skulle
være mellem 1,5 til 3 meter mellem dem. Men er der andre faktorer man skal tage i mente? :)

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2016 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Højttalerne får umiddelbart fine anmeldelser :) ! I sidste ende er det jo et spørgsmål om behov. Der findes altid større, vildere, dyrere osv, men det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at du bliver mere tilfreds :)

Placering er en hel disciplin for sig. Du kan prøve at google for at få et overblik. Generelt fungerer en opstilling med en ligebenet trekant ret godt. Nogle højttalere er tunet, så de IKKE skal vinkles mod lytteposition - Det er self op til dig hvad du synes lyder bedst.

Højttalerne, såfremt de er tunet til det, har generelt godt af at komme ud fra væggen. Placering tæt på en flade, forstærker lyden i de dybe toner med ca 3 db (gulv, væg eller loft), så har du højttalerne placeret helt oppe i et hjørne, kan lyden synes meget fyldig/basset. Nogle kan lide det, andre bryder sig ikke om det - Men generelt performer højttalere bedst hvis de har luft omkring sig - Dvs en placering i en reol er sjældent optimalt.

En assymetrisk placering er ligeledes værd at lege med ELLER, at opstille højttalerne på enten den korte eller lange led i din stue.

Et lidt skørt eksperiment, som har været en enorm øreåbner for mig, er at opstille anlægget udenfor, hvor fraværet af reflekterende lydflader er total (en stor del af den lyd øret opfatter, kommer som et resultat af både lyd direkte fra højttalerne og fra de flader som bouncer lyden rundt i rummet: gulv, vægge, loft) - Et sådan eksperiment afslører hvor meget rummet rent faktisk påvirker, positivt såvel negativt, den lyd du opfatter.

Eksempelvis kan en tilsyneladende "skarp" diskant, være et resultat af et underdæmpet rum, hvor efterklanstiden er for lang. Runger det, når du klapper kraftigt i hænderne, er det en god indikation på et underdæmpet rum.

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 April 2016 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Du skriver godt nok "brændt af", men er det udgangstrinnet eller indgangstrinnet der er brændt af ?

Problemet er at når du bruger en forstærker sammen med en PC, så kan der være potentiale forskel mellem apparaterne.
Mange laptops har ikke jordforbindelse i strømstikket, når der så er en switchmode strømforsyning tilsluttet, så vil der tit være
et potentiale forskel mellem PC og forstærker på ca. 110V. Det er nok til at brænde indgangstrinnet af i forstærkeren.

Så når man kører lyd fra en PC til en forstærker, så skal begge dele være på samme potentiale niveau. Det kan gøres ved at
koble begge dele til jordforbindelse. Alternativt kan man bruge optisk overførsel, derved er der ingen potentiale forskel at tage
højde for.

Men hvis din forstærker kommer tilbage med beskeden om, at de har skiftet indgangsprintet. Så bør du få styr på
forbindelserne mellem laptop og forstærker. For ellers sker det igen.

Da du ikke har skrevet hvad der var brændt af, kan jeg selvfølgelig ikke vide om det er ovennævnte der er problemet. Men jeg
ville blot nævne det, da mange overser dette problem. Håber alt kommer i orden igen.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 April 2016 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Mange laptops har ikke jordforbindelse i strømstikket, når der så er en switchmode strømforsyning tilsluttet, så vil der tit være et potentiale forskel mellem PC og forstærker på ca. 110V. Det er nok til at brænde indgangstrinnet af i forstærkeren.

Det er vist overtro på en bærbar - den kører jo på DC, der er isoleret i strømforsyningen fra 230volt siden

Larsendrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2016 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:
Du skriver godt nok "brændt af", men er det udgangstrinnet eller indgangstrinnet der er brændt af ?

Problemet er at når du bruger en forstærker sammen med en PC, så kan der være potentiale forskel mellem apparaterne.
Mange laptops har ikke jordforbindelse i strømstikket, når der så er en switchmode strømforsyning tilsluttet, så vil der tit være
et potentiale forskel mellem PC og forstærker på ca. 110V. Det er nok til at brænde indgangstrinnet af i forstærkeren.

Så når man kører lyd fra en PC til en forstærker, så skal begge dele være på samme potentiale niveau. Det kan gøres ved at
koble begge dele til jordforbindelse. Alternativt kan man bruge optisk overførsel, derved er der ingen potentiale forskel at tage
højde for.

Men hvis din forstærker kommer tilbage med beskeden om, at de har skiftet indgangsprintet. Så bør du få styr på
forbindelserne mellem laptop og forstærker. For ellers sker det igen.

Da du ikke har skrevet hvad der var brændt af, kan jeg selvfølgelig ikke vide om det er ovennævnte der er problemet. Men jeg
ville blot nævne det, da mange overser dette problem. Håber alt kommer i orden igen.

Du kan faktisk have ret i noget, Jeg havde min computer til opladning da det skete. Det er en macbook, så den har en
metaloverflade. Og jeg lagde godt mærke til, at når jeg kørte hånden blidt over overfladen, at der var overgang i eller hvad det
hedder, (der hvor det giver en slags summen), og hvis det så kan skade indgangen, så kunne det jo godt skyldes det måske? Men
det er jo igen svært at sige før man får svar.

Larsendrengen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2016 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Højttalerne får umiddelbart fine anmeldelser :) ! I sidste ende er det jo et spørgsmål om behov. Der findes altid større, vildere, dyrere osv, men det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at du bliver mere tilfreds :) Placering er en hel disciplin for sig. Du kan prøve at google for at få et overblik. Generelt fungerer en opstilling med en ligebenet trekant ret godt. Nogle højttalere er tunet, så de IKKE skal vinkles mod lytteposition - Det er self op til dig hvad du synes lyder bedst. Højttalerne, såfremt de er tunet til det, har generelt godt af at komme ud fra væggen. Placering tæt på en flade, forstærker lyden i de dybe toner med ca 3 db (gulv, væg eller loft), så har du højttalerne placeret helt oppe i et hjørne, kan lyden synes meget fyldig/basset. Nogle kan lide det, andre bryder sig ikke om det - Men generelt performer højttalere bedst hvis de har luft omkring sig - Dvs en placering i en reol er sjældent optimalt. En assymetrisk placering er ligeledes værd at lege med ELLER, at opstille højttalerne på enten den korte eller lange led i din stue. Et lidt skørt eksperiment, som har været en enorm øreåbner for mig, er at opstille anlægget udenfor, hvor fraværet af reflekterende lydflader er total (en stor del af den lyd øret opfatter, kommer som et resultat af både lyd direkte fra højttalerne og fra de flader som bouncer lyden rundt i rummet: gulv, vægge, loft) - Et sådan eksperiment afslører hvor meget rummet rent faktisk påvirker, positivt såvel negativt, den lyd du opfatter. Eksempelvis kan en tilsyneladende "skarp" diskant, være et resultat af et underdæmpet rum, hvor efterklanstiden er for lang. Runger det, når du klapper kraftigt i hænderne, er det en god indikation på et underdæmpet rum.

Ja det er jo det, jeg er studerende og er lidt begrænset med penge. Jeg havde besluttet mig for ikke at købe noget for billigt denne gang, så jeg ikke ville være tilfreds efter kort tid. Men noget tyder jo på, at jeg har købt nogle lidt for "tunge" højtalere at drive...

Det kunne godt være jeg skulle læse lidt mere om placeringen af højtalerne, det lyder til at man kan få meget ud af dette :)

Jeg siger mange tak for jeres venlighed og jeres hurtige svar! :)

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 April 2016 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Problemet er at når du bruger en forstærker sammen med en PC, så kan der være potentiale forskel mellem apparaterne. Mange laptops har ikke jordforbindelse i strømstikket, når der så er en switchmode strømforsyning tilsluttet, så vil der tit være et potentiale forskel mellem PC og forstærker på ca. 110V. Det er nok til at brænde indgangstrinnet af i forstærkeren.

Så når man kører lyd fra en PC til en forstærker, så skal begge dele være på samme potentiale niveau. Det kan gøres ved at koble begge dele til jordforbindelse. Alternativt kan man bruge optisk overførsel, derved er der ingen potentiale forskel at tage højde for.

Men hvis din forstærker kommer tilbage med beskeden om, at de har skiftet indgangsprintet. Så bør du få styr på forbindelserne mellem laptop og forstærker. For ellers sker det igen.

Da du ikke har skrevet hvad der var brændt af, kan jeg selvfølgelig ikke vide om det er ovennævnte der er problemet. Men jeg ville blot nævne det, da mange overser dette problem. Håber alt kommer i orden igen.

Er dette også et problem, når der er en DAC imellem? Er godt klar over, at det andet er tilfældet.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 April 2016 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvordan DAC'en er bygget. Hvis der ikke er en signal trafo (pulse trafo), som adskiller USB signal og dac'ens udgang, så er der en mulighed for fejl. Hvis den har signal trafoer i udgangen. Så vil problemet ikke være der. Trafoen isolerer de to apparater fra hinanden. Der skal være en adskillelse mellem computer og forstærker, det kan være en signal-trafo inde i DAC'en, men det kunne også løses ved at kører optisk forbindelse fra computeren til Dac'en.

Men generelt bør man være varsom, når man kobler computere og stereoanlæg sammen. Enten skal der beskyttelse imellem, eller også skal computeren jordforbindes. Hvilket de fleste faktisk også er lavet til. Folk gør det bare ikke, fordi vi i danmark ikke har tradition for at bruge jordforbindelse til små-apparater.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2016 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

En troværdig fabrikant, som fremstiller et apparat beregnet til sammenkobling med en computer SKAL sikre sig at det tåler behandling af alle - også teknisk ukyndige. Ellers har det intet formål.

USB tilslutningen sammenkobler apparaternes stel før de øvrige kontakter får forbindelse med hinanden. Derved er usikkerheden i spørgsmålet om stor forskel mellem spændingspotentialerne i sårbare komponenter i apparaternes indgange ude af billedet.

Og så vidt jeg forstår beskrivelsen af hændelsen opstod fejlen midt i afspilningen af musik med USB kablet permanent forbundet og apparaterne derved internt stelforbundet.

Man kan afgrænse fejlkilden ved i dette tilfælde at prøve om der kommer lyd gennem de analoge indgange? Er den også tavs i den sammenhæng er det udgangsforstærkeren som er død. Og den behøver ikke være brændt af i den normale forstand. Digitale forstærkere stopper med at spille, hvis oscillatoren til switchfrekvensen stopper og det kan man kun med MEGET god vilje kalde en afbrænding.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes