Forfatter |
|
rasserfanten Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2015 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 64
|
Sendt: 01 November 2016 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har arvet dette rør fra min kones morfar, hun havde håbet at vi kunne bruge det i vores Vincent PHO-700 Riaa, men det bruger 12au7/ECC82. Nu prøver jeg at finde ud af hvilket rør det nøjagtigt er. Mener at det er et standard Telefunken ECC83 smooth plate Type 3.
Som kan ses her http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/SieTel%20ECC83/ECC83.ht m Er dog ikke helt sikker. Der er 4 riller i toppen, som jeg ikke kan se på de andre billeder, i bunden er der en diamant hvor der stå 822 Har fundet ud af at det er fra Berlin 1964 iflg koden på røret (B7004701) Ps svigerfar har åbnet æsken da han fandt det under oprydning.
Er der på nogen måde at man kan bruge det i min Riaa? hun vil blive vildt glad hvis hun kunne sige. Det der er Jamie's rør der spiller! Alternativt så kunne jeg måske bytte det til et 12au7.
Håber i kan hjælpe
Hilsen Rasmus
|
Til top |
|
|
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 02 November 2016 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Hvad det er for et rør , har du selv svaret på. Om det evt kan bruges i din Riaa, er svaret umiddelbart nej. Da dit rør i din riaa er ecc82 . Medmindre du bygger riaa om, men det er nok for omstændigt . det var det korte svar.
mvh space
__________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 November 2016 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Space
Tak for info. Så jeg er ikke helt dum til at google
|
Til top |
|
|
kevin123 Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk
Bruger siden: 09 April 2016 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 481
|
Sendt: 02 November 2016 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøver ikke bygge din riaa om for at bruge et 12au7 rør , gainen bliver bare mindre.
Alle rør i 12a famillien kan bruges .Hvilket der lyder bedst vil kun din konstruktion vise. http://www.thetubestore.com/Gain-Factor
Kig på denne guide.
|
Til top |
|
|
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 02 November 2016 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej . Godt svar fra Kevin123 . Udgangspunktet i mit svar , var at bibeholde gainet . Derfor mit svar .
mvh space
__________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 November 2016 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så sidder ECC83 røret i, lydniveauet er det samme som 6189w røret som sad i før, lydniveauet på det rør var også meget lavt i forhold til
det kina rør der kom med. Lyden derimod er blevet meget klarer, dog med en smule forvrængning, håber ikke jeg brænder noget af.
Konen bliver vildt glad hvis altså det holder. Giver det lige et par timer og ser hvad der sker.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 November 2016 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om Gain og lydniveau er det samme, lyden lyder noget mere komprimeret, men lydniveauet er næsten det samme, nok lidt
højere på ECC83 røret, det skal nok lige varme op.
|
Til top |
|
|
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
Sendt: 02 November 2016 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, hvs du bruger et ecc83 i stedet for et ecc82, er der stor sandsynlighed for total overstyring af efterfølgende gaintrin, med
forvrængning og kompression til følge. Samtidig trækker 83 røret mere strøm end 82, så strømforsyningen bliver hårdt belastet. Køb et
godt NOS ECC82 i stedet. Jeg kan anbefale Sylvaner JAN. Det er militærspec, meget støjfrit og nul mikrofoni. Og ikke særlig dyrt.
__________________ StrictlyStereo
- Bevensee
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 November 2016 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sad et Jan GE sylvania 6189w i før fra pyndt, der var mere af nostalgiske grunde at jeg vil bruge ECC83 røret. Men hvis der er chance
for at beskadige noget, så går den jo ikke. Så ud med det igen, ellers en interessant lyd der kom fra det.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 02 November 2016 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bevensee har fuldstændig ret. Tuberolling....ja tak, men for pokker da kun med samme slags rør.
Det er rigtigt, at benforbindelser er de samme, men ALDRIG sætte en anden type rør i en sokkel, det ikke er beregnet til, og i dette tilfælde med det givne ECC83..... slet ikke __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
kevin123 Branchemedlem

|
Sendt: 02 November 2016 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du ødelægger ikke noget , og det trækker heller mere strøm.
Det trækker det samme , der af navnet 12 famillien .Det kommer helt an på
hvordan din riaa er lavet .
|
Til top |
|
|
kevin123 Branchemedlem

|
Sendt: 02 November 2016 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Bevensee har fuldstændig ret. Tuberolling....ja tak, men
for pokker da kun med samme slags rør.
Det er rigtigt, at benforbindelser er de samme, men ALDRIG sætte en
anden type rør i en sokkel, det ikke er beregnet til, og i dette tilfælde med
det givne ECC83..... slet ikke  |
|
|
Hvad skulle der ske .?Ville den sprænge i luften ? Der vil ske dette at
volumen kontrollen ikke skal skrues så høj op .
Læs det link jeg har sat ind .12ax7 har en gain på 100 og et 12au7 19.
Og hvad vil dette betyde?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 November 2016 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
For Lige at gøre forvirringen lidt være.
Rør nr 1: 12au7 som fulgte med Riaa fra fabrikken. Har den højeste volume, næsten lige så højt min cd og Dac's output.
Rør nr 2: Jan GE sylvania 6189w. Har meget lav volume, skal virkelig skrue MEGET mere op, cirka 1/3 af rør nr 1.
Rør nr 3: Telefunken ECC83. Har laver volume en rør nr 1, men lidt mere volume en rør nr 2.
Se så er jeg forvirret, rør nr 3 burde vel have LANGT højere output.
Nu er rør nummer 3 ikke blevet målt op, og har kun spillet i cirka 25 min inden jeg tog det ud igen. Ja det er jo nok ikke skide smart af
mig, at bruge det, uden at det har været over en rør tester. Jeg vil dog sige at 3D billede med rør nr 3 var vildt fedt. Der var dog en smule
forvrængning og et lidt mere komprimeret lyd billed. Men rør nr 1 er meget mere komprimeret dog uden forvrængning.
Jeg er ved at købe et RCA cleartop ECC82 rør. Bliver spændende, hvad det gør
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 November 2016 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
kevin123 skrev:
Du behøver ikke bygge din riaa om for at bruge et 12au7 rør , gainen bliver bare mindre.
Alle rør i 12a famillien kan bruges .Hvilket der lyder bedst vil kun din konstruktion vise.Factor">http://www.thetubestore.com/Gain-Factor
Kig på denne guide. |
|
|
De advarer faktisk i denne guide om at det ikke er smart at gå fra ECC82 til ECC83, men fra ECC83 og ned af er der vist ikke de store
problemer.
"It is generally more risky to increase the gain factor rather than decrease it as the added gain may be too much for the rest of the
amplifier circuit."
Har læst andre steder at det nok også vil ændre Riaa kurven.
Tak til alle for hjælp og input.
Hilsen
Rasmus
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
Sendt: 03 November 2016 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har måske gamle 81 og 82 rør liggende i fald, som jeg ikke bruger i fald du vil prøve noget andet eller bytte.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 November 2016 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
MSG1979 skrev:
Jeg har måske gamle 81 og 82 rør liggende i fald, som jeg ikke bruger i fald du vil prøve noget andet eller bytte.
|
|
|
Tusind tak for tilbuddet  har dog lige købt et RCA cleartop ECC82 rør.
Tror jeg gemmer røret, kan jo godt mærke efter jeg startede med rør og lidt bedre HIFi for 1 1/2 år siden at det er ved at blive en hobby
som hurtigt tager overhånd. Så mon ikke jeg får noget udstyr en dag hvor røret passer. Så er der jo også et godt argument til konen hvis
der dukker noget udstyr op. Hey så kan vi jo bruge dit morfars rør
PS har lige hørt fra Vincent at man ikke kan bruge ECC83 rør i deres Riaa.
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 03 November 2016 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arbejdsbetingelser er forskellige for de forskellige ecc typer, derfor vil de heller ikke arbejde som de er tiltænkt, hvis du bruger andre rør end de til
konstruktionen tiltænkte. Dvs. ecc83 vil opføre sig anderledes i en ecc82 konstruktion, og ikke nødvendigvis give f.eks. give en gainfaktor 100.
__________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 November 2016 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morgenstjerne skrev:
Arbejdsbetingelser er forskellige for de forskellige ecc typer, derfor vil de heller ikke arbejde som de er tiltænkt,
hvis du bruger andre rør end de til
konstruktionen tiltænkte. Dvs. ecc83 vil opføre sig anderledes i en ecc82 konstruktion, og ikke nødvendigvis give f.eks. give en gainfaktor
100. |
|
|
Så forstår jeg bedre, forvirringen er hermed borte. Syntes jeg har lært en del af det her.
Endnu engang tak
|
Til top |
|
|