Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Støv i forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Sker der noget ved at have afmonteret låget på sin forstærker? Min trofaste SiriuS DMX100 vil jeg gerne klæde af, men vil lige høre omkring støvets indvirkning.
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Mr. High Fy skrev:
Sker der noget ved at have afmonteret låget på sin forstærker? Min trofaste SiriuS DMX100 vil jeg gerne klæde af, men vil lige høre omkring støvets indvirkning.

Ej bare få den blæst ud .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hej High Fy !

Tag du bate låget af

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Der er ingen grund til at dæmpe så kraftigt med nullermænd at forstærkeren ikke kan komme af med varmen.
Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Ok. Måske lidt tåbeligt spørgsmål, men jeg måtte lige høre om nogen kunne sige nogle kloge ord omkring støv og den negative indflydelse, støvet (på hjernen) medføre. Nogen påstår jo at lyden ligefrem bliver bedre, tænk lige lidt over det, hvabehar
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej High Fy !

Jeg har selv opsaveret at når man tager låget af sin efektforstærker kan det give bedre lyd, jeg har selv prøvet med Rotel 991 og et par andre, alt mit Hi-Fi står åben.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:

Hej High Fy !

Jeg har selv opsaveret at når man tager låget af sin efektforstærker kan det give bedre lyd, jeg har selv prøvet med Rotel 991 og et par andre, alt mit Hi-Fi står åben.

Ja, det har jeg hørt før. Især på rørforstærkere skulle det have betydning hvilket materiale svøbet er lavet af samt om det er monteret eller ej. På et tidspunkt læste jeg om en som havde lavet et nyt kabinet til sin (transistor)forstærker af træ og han påstod at det kom til at lyde bedre. Han påstod sågar at der var forskel på lyden alt efter hvilken træsort der blev brugt!

Selv synes jeg det lyder lidt woodoo-agtigt, men jeg har ikke selv prøvet det så jeg har ikke nogen erfaringer at dele ud ad.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 26 Maj 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Mon ikke også metal kabinettet er med til at skærme for udefrakommende støj, der måtte komme ind i lav-signal delen af forstærkere...

Men lige en advarsel! Undgå såvidt muligt at bruge støvsugeren for tæt på elektrisk kredsløb, især IC kredse osv. Da der kan dannes statisk elektricitet... har selv smadret et grafikkort engang, da jeg lavede det samme nummer med computeren... Og undgå at bruge den gamle kompresser du bruger til trykluftværktøj osv. da den blæser hydraulisk olie med også , den eneste gode løsning jeg lige kan komme på, er at bruge en dåse "ren og tør" luft, men det koster bare kassen... (70kr. / dåse eller sådan noget?)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 26 Maj 2004 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

trykluftværktøj osv. da den blæser hydraulisk olie med også , den eneste gode løsning jeg lige kan komme på, er at bruge en dåse "ren og tør" luft, men det koster bare kassen... (70kr. / dåse eller sådan noget?)

Det gør luftudstyr da ikke , jo så er det noget l**te udstyr .

men støv er godt for amps , mere af det og bedre lyd , køb det på dåse og fyld din amp op med det

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
micma18 skrev:

trykluftværktøj osv. da den blæser hydraulisk olie med også , den eneste gode løsning jeg lige kan komme på, er at bruge en dåse "ren og tør" luft, men det koster bare kassen... (70kr. / dåse eller sådan noget?)

men støv er godt for amps , mere af det og bedre lyd , køb det på dåse og fyld din amp op med det

Selv det store trykluft anlæg vi har i vores smede afd. på arb. Som ellers skulle have filtre osv. for at undgå sådan nogle ting, kommer der aligevel lidt med... men vi bruger det sku aligevel, jeg har aldrig oplevet at der er sket noget med elektronikken aligevel  men de kloge hoveder siger at vi ikke må, og vil hellere bruge penge på at købe dåse luft istedet... så der må jo være et eller andet om det?

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
jensen skrev:
micma18 skrev:

Selv det store trykluft anlæg vi har i vores smede afd. på arb. Som ellers skulle have filtre osv. for at undgå sådan nogle ting, kommer der aligevel lidt med... men vi bruger det sku aligevel, jeg har aldrig oplevet at der er sket noget med elektronikken aligevel  men de kloge hoveder siger at vi ikke må, og vil hellere bruge penge på at købe dåse luft istedet... så der må jo være et eller andet om det?

Ja så er det forbi de ikke passer de anlæg efter 100 timer skal der skiftet filter , jeg bruger det meget på jobbet og har aldrig problemer med oile og vand i luften .

Morbid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2004
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 04:18 | IP-adresse registreret  

Jeg tilbyder hermed støv til den latterligt lave pris af 10kr per tønde.

I skal dog selv kommer og indsamle det
Til top Vis Morbid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morbid Besøg Morbid's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Det er fint nok at tage låget af for at blæse støven væk. Men så skal det på igen.

En ting er, at der er høje spændinger inde i forstærkeren, som man helst ikke skal stikke fingrene i. Og der kommer jo meget nemmere støv i, hvis låget er pillet af.

Men langt vigtigere: Låget skærmer for elektrisk støj. De færreste forstærkere vil kunne EMC-godkendes uden låg, dels fordi de afgiver for meget støj, men endnu mere fordi den bliver påvirket af udefrakommende støj.

Og når jeg nu ser, at folk påstår at det spiller bedst uden, kan jeg kun sige en ting. Sikke noget fis! Hvad skulle argumentet være?? At den spiller bere fordi den påvirkes mere af udefrakommende støj?? Hhmmm.... det er ikke så længe siden jeg havde en debat, hvor folk påstod at anlægget spillede bedre hvis man købte skærmede 230V kabler til tusindvis af kroner. De skulle være fordi man derved undgik at anlægget blev påvirket af støj udefra. Men nu påstår I så, at udefrakommende støj gør lyde bedre... Kan I selv høre hvor dumt det lyder???

Men der er nok endnu en gang tale om, at ens underbevidsthed tager over. Har man fået at vide i et blad, at det lyder bedst med låget pillet af, så kan man helt sikkert overbevise sig selv om, at man kan høre e forskel. Gad vide om I overhovedet kan det?? Endnu en gang... blindtest...!

Og hvis I overhovedet kan høre forskel, er I så sikre på at det er til den positive side?? Det kunne jo MEGET vel være til den negative side, de det jo er fakta at forstærkeren osv. generes mere af udefrakommende støj, når man piller låget af. Men har underbevidstheden først taget røven på een, kan det være svært at overbevise sig selv om, at man faktisk har taget fejl.... sikken en kamel at skulle sluge.

Og hvis det vitterligt gavner lyden, at der kommer masser af støj ind i forstærkeren når man piller låget af, så strider det jo direkte imod teorien om at dyre skærmede 230V kabler gavner lyden. For at få endnu mere støj ind i foirstærkeren, kan i jo tage en håndfuld switchmode strømforsyninger til halogenspots og lægge lige ved siden af den åbne forstærker. De giver derlig meget af den åbenbart kærkomne støj.

Er der efterhånden ikke nogen der kan se hvor latterligt det begynder at blive??? Bare folk har drejet en skrue en kvart omgang på Deres eget anlæg, mener de helt klart at det har givet en kæmpe lydmæssigt gevinst. Uha da. Ja ja.... hvis man vil have at der skal være en forskel, så kan man godt overbevise sig selv om at den er der. Men hvem ka afsløre det i en ægte blindtest?? Ellers er det jo ikke lyden der ændres, men i stedet ens underbevidsthed!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på det... men kunne det tænkes at ved at man ikke brugte et metal kabinet (f.eks. ham med træ kabinetterne) At man undgik at selve kabinettet gik ind og på en eller anden måde afbøjede strålingen fra de forskellige signal ledninger osv. inde i aparatet?? Det skulle så være på bekostning af udefra kommende støj... (Men det samme er vel lidt tilfældet med LP'er, hvor man tilsidesætter støjen for at få den analoge lyd.)

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej  !

Gamle Forforstærker/forstærker/reveivere blev der brugt trækabinet, sel det gamle Luxman.

Hurtig, prøv selv at gøre et forsøg.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Der er stadig trækabinet på de nyere Luxman-ting

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes