Har her til aften haft besøg af et par produkter fra odyssey Audio, det drejer sig om deres forforstærker Tempest og deres stratos 120000 uf forstærker, deres "modstandere" er mit sædvanelige setup med, Mark Levinson 27.5 og Audio Research LS2b. ingen tvivl om at efter mine preferencer er stratos stjernen, så det er den jeg vil starte med at beskrive.. Designet vil jeg hoppe let over, klassisk sort kabinet med odyssey stavet i blåt, som diskret lyser op når den er tændt, kæresten var forelsket og havde gladeligt byttet min ML 27.5 væk for den, ville jeg det ?
Første indtryk, meget flot gengivelse af detaljer og meget kontant basgengivelse, uden tilskyndelse til resonans, Stratos er en "lille" guldklump til prisen, med imponerende tilslutnings muligheder og terminaler for prisklassen, For bedre at kunne bedømme stratos alene blev den kørt over min (for mig velkendte) Audio Research med balanceret XLR forbindelse..
Den har en autoritet, og klang jeg ikke før har hørt i denne prisklasse, meget neutral, hverken lys eller mørk, utroligt flot perspektiv, den mistede aldrig pusten, og ligemeget hvad man smed på den af musik er man ikke i tvivl om at sådan skal det lyde !! Eneste minus er at man ikke får fornemmelsen af at den har overskud, dette går lidt ud over dynamikken i musikken, men ikke meget, den manglende dynamik er eneste grund til at kæresten ikke kan få opfyldt sit ønske med at få min ML byttet ud.. Da det var den mindste model af stratos jeg hørte er jeg ikke i tvivl om at hvis det havde været en større model, der var på besøg, havde ML skullet passe væsentligt mere på..
efter et skift til Tempest som forforstærker, så billedet anderledes ud, selvom den for prisen gjorde det upåklageligt, og vil igen ha svært ved at pege på en ny der til prisen vil gøre det bedre, fortjener stratos mere !! meget gerne en med rør !! da netop en rør pre´s dynamik og klang er det perfekte match med stratos´s kraft, detaljer og klang.. sammen med tempest får man et meget detaljeret system, som man ikke med god samvittighed kan glemme når der skal købes nyt !!! Et overlegent setup til prisen og ligger som en mellemting mellem den ultimative High End og middelklassen.. og det til en meget konkurrence dygtig pris
Stratos fortjener et lyt af alle der er på udkig efter en klasse forstærker, uanset prisklasse !! Odyssey har modeller der kan tilpasses alle behov, og hvis pris/kontra kvalitet går igen for de dyrere modeller, er brugt markedet ikke en garanti for bedre priser..
Dette var en ydmyg beskrivelse af mine oplevelser med Stratos og Tempest, som på ingen måde skal opfattes som en fyldestgørende anmeldelse, eller reklame (for dem med de tanker).. Skrevet dette pga det er sjældent man får en klasse oplevelse, som man kan beholde for en pris der ligger langt under tilsvarende produkter IMO
For dem som kender ML 27.5 vil jeg skrive lidt om forskellene på den og den mindste Stratos, det vil gøre min beskrivelse lidt lettere at forstå.
ML 27.5 er mere "fyldig" i lyden (undtagen bassen der er mere markant på stratos i forhold til mellemtonen end den er på ML), samtidig er ML mere Dynamisk/musikalsk, men dette skyldes udelukkende at det var den mindste stratos der ikke har så stor ladekapacitet.. En sammenligning mellem de to er logisk nok ikke fair da ML´s nypris er 4 eller 5 gange så høj, men alligevel falder stratos ikke igennem..
For de fodbold interesserede, der ik har hørt ML eller stratos
Stratos = Frederik Ljungberg, Fantastisk spiller købt for MEGET mindre end han er værd !! relativt kraftfuld, kan løbe solen sort og er altid en fornøjelse at se, skuffer aldrig !
ML 27.5 Paolo Maldini: El Grande.. Stabil, man ved altid hvor man har ham, og hvis man leder efter en spiller med hans kvaliteter findes der ingen bedre !! dog er han ikke ung mere