Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: JVC RX-554R amp + Jamo 38, 28 og 18 HT (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ReneSDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
Status: Offline
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa, jeg er ikke så meget inde i alt det her Hi-Fi halløj. Havde oprettet et emne i Højttalere, men har nu også oprettet det her da det nok passer bedre i den her afdeling.

Jeg har i efterhånden 5 år haft en JVC RX-554R Dolby Surround Pro Logic forstærker. Jeg har indtil nu kørt med de standard højttalere der følger med.

Jeg er nu blevet foræret et sæt Jamo højttalere bestående af:

Front:  2x Jamo 38 (6 ohm, Long term power: 60W, Short term power 90W)
Bag: 2x Jamo 28 (6 ohm, Long term power: 55W, Short term power 80W)
Center: 1x Jamo Center 18 (6 ohm, Long term power: 70W, Short term power 100W)

I manualen til forstærkeren står der:

Stereo (2 front højttalere) kan man bruge 4-16 ohm højttalere ved 4 ohm, 55W per kanal og ved 8 ohm, 30W per kanal.

Surround (2 front-, 2 bag- samt 1 centerhøjttaler) kan man bruge 8-16 ohm højttalere med 50W per kanal.

Jeg har set det andet udstyr der bliver om talt herinde, så jeg ved godt det ikke er en kvalitets forstærker, men det er hvad jeg har.

Vil jeg kunne bruge Jamo højttalersættet, eller er der risiko for at brænde enten højttalere eller forstærker af? Jeg har fået afvide af en jeg kender at han tror ikke der vil ske noget andet end at forstærkeren vil blive varmere da noget af den effekt der ville komme ud i højttalerne normal, bare vil samle sig i "coilsne"? Jeg tør bare ikke løbe an på en "fornemmelse".....

Håber i kan hjælpe....
Til top Vis ReneSDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ReneSDK

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se der skulle være nogen problemer overhovedet, højtalerne holder sig inden for den impedance som er opgivet, så der burde ikke være nogen problemer. De fleste surround forstærkere slå selv fra hvis de bliver overbelastede. Måske ville det være en ide at sørge for at der er lidt plads over forstærkeren så den kan komme af med varmen, så sørg for at toppen ikke er helt blokeret.

Du bør måske være opmærksom på at forstærkeren godt kan brænde højtalerne af selvom dens effekt angivelse er mindre end højtalernes, hvis forstærkeren begynder at forvrænge. Så længe du sørger for ikke at skrue højere op end det lyder godt skulle der ikke være nogen problemer.

I alm. forstærkere (det man kalder klasse A/B) vil omkring ½-delen af effekten blive afsat i forstærkeren og resten kommer ud gennem ht-terminalerne. Den effekt bliver så afsat i enhedernes spoler (Coils'ene), skabe et magnetfelt som vil få enhenden til at bevæge sig i forhold til enhedens faste magnet og derved give lyd fra sig.

Den afsatte effekt vil opvarme spolerne (Coils'ene), men der er ingen grund til at bekymre sig om det, da det falder inden for højtalernes effekt opgivelser.

Hvis enheden over længere tid blev forført spænding uden at enheden bevægede sig vil det måske blive aktuelt, f.eks. hvis man tilsluttede jævnspænding som fra et bilbatteri.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

ReneSDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:

Jeg kan ikke se der skulle være nogen problemer overhovedet, højtalerne holder sig inden for den impedance som er opgivet, så der burde ikke være nogen problemer. De fleste surround forstærkere slå selv fra hvis de bliver overbelastede. Måske ville det være en ide at sørge for at der er lidt plads over forstærkeren så den kan komme af med varmen, så sørg for at toppen ikke er helt blokeret.

Du bør måske være opmærksom på at forstærkeren godt kan brænde højtalerne af selvom dens effekt angivelse er mindre end højtalernes, hvis forstærkeren begynder at forvrænge. Så længe du sørger for ikke at skrue højere op end det lyder godt skulle der ikke være nogen problemer.

I alm. forstærkere (det man kalder klasse A/B) vil omkring ½-delen af effekten blive afsat i forstærkeren og resten kommer ud gennem ht-terminalerne. Den effekt bliver så afsat i enhedernes spoler (Coils'ene), skabe et magnetfelt som vil få enhenden til at bevæge sig i forhold til enhedens faste magnet og derved give lyd fra sig.

Den afsatte effekt vil opvarme spolerne (Coils'ene), men der er ingen grund til at bekymre sig om det, da det falder inden for højtalernes effekt opgivelser.

Hvis enheden over længere tid blev forført spænding uden at enheden bevægede sig vil det måske blive aktuelt, f.eks. hvis man tilsluttede jævnspænding som fra et bilbatteri.

Okay det lyder godt. Forstærkeren vejer næsten 9 kg og står alene på et stenbord uden noget oven på så tildækning er ikke et problem.
Det med at den kan brænde højttalerne af lyder ikke lovende. Men nu skruer jeg selv med de nuværende højttalere ikke så højt op at den forvrænger. Bor i lejlighed og prøver at holde mig venner med naboerne, så det er sjældent særligt højt, med mindre jeg ser en god film, så kan det godt blive højt, men ikke overdrevet højt. Jeg har det sådan: "lyd med måde".

Tak for svaret. Jeg vil så prøve og slutte alle 5 højttalere til her i løbet af iaften.

ReneSDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2004 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

har tilslutte højttalerne nu og det lyder som en drøm i forhold til de originale højttalere :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes