Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvordan måler de strømstyrken (ampere)? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har lige et intelligent spørgsmål

Jeg har lagt mærke til at flere og flere fabrikanter af forstærkere er begyndt at opgive maximum strømstyrke for deres produkt. Det jeg ikke rigtigt forstår er hvordan de kommer frem til disse svimlende tal der opgives.

Som eksempel kan jeg fremhæve en forholdsvis billig surroundreceiver som Harman Kardon AVR-230. Her opgiver fabrikanten +/- 35 ampere og det synes jeg lyder helt vildt! Hvis en højttaler er på 8 ohm kræver det ikke mindre end 280 volt på højttalerudgangen at sende 35 ampere gennem højttaleren! (35*8 = 280)

Det ville i givet fald resultere i en afsat effekt på ikke mindre end 9800 Watt (280*35 = 9800)

Den eneste måde hvorpå disse strømstyrker kan opnås er ved at kortslutte højttalerudgangen. Så er det da muligt at strømstyrken kan være 35 Ampere, men da kun i 0,000001 sekund!

Er der noget jeg har overset?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

jeg mener altså ikke man bare kan sige 35*8= 280. så vidt jeg ved er det noget man måler sig frem til, og det med voltne er vist mere afhængig af den interne spænding og vi ved jo at en 8 ohms højttaler ikke er 8 ohm hele tiden....

men.. det er kun et bud, jeg er absolut ikke teknik ekspert!

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

hej

jeg har høret/læst, at man "kun" kan måle sig fram til det.

og som kim siger du kan bare ikke sige 35*8= 280..

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Spidsstrømmen som opgives er målt i 0,6 ohms belastning. (Og så
vidt jeg husker i meget kort tid, 50-100 ms)

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

0,6 ohm...det er skisme heller ikke meget belastning (edit: jeg mente naturligvis modstand, og dermed en kraftig belastning af forstærkeren).... så kan jeg bedre forstå man kan presse 300 ampere ud af de dyre drenge...

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
0,6 ohm...det er skisme heller ikke meget
belastning....

Au contraire det er faktisk meget belastning (meget lille
modstand)

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Spidsstrømmen som opgives er målt i 0,6 ohms belastning. (Og så
vidt jeg husker i meget kort tid, 50-100 ms)
/U.

Tak. Så blev det opklaret

Det er jo ikke sådan noget man kan måle med almindeligt udstyr. Mit gammeldags amperemeter med viser egner sig i hvert fald ikke til det

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

carrot

ja, det er en belastning for forstærkeren... whatever, jeg mener det samme som dig.. det var bare utroligt ringe formuleret.... my bad

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

Når der står +/- 35A.  så må det jo egentlig være 70A. peak to peak... Men det er vel heller ikke på højtaler udgangene, det er målt på? Tror du ikke det er strømmen der løber i dens strømforsyning...?

For ellers så bliver det da lidt mystisk, for som perejvind skriver så skulle der ligge 280V. på udgangen, hvilket der i teorien egenlig godt kunne lade sig gøre med en 1:1 strømforsyning, og en kondensator efter ensretteren så kommer spændingen op på noget lignende 325v. Eller hvis nu H/K havde switched spændingen op så der var noget mere at arbejde med... :-P
Og den omtalte receiver, er garanteret også "kun" udstyret med en klasse B forstærker trin, som selv på en meget god dag ikke har en effektivitet på 50%

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Tigger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2004
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Hej Perejvind.

Der er et par ting man skal vide for at beregne strømmen.

1: Ohms lov. U=R*I  (U er spænding, R er modstand, I er strøm). Da det er strømmen du vil finde bliver det således I=U/R

2: U er forstærkerens max spænding på højttaler klemmerne. Skal vi side +-40Volt.

3: R er højttaler belastningen: Normalt 6 eller 8 Ohm. Da en fabrikant gerne vil have sin forstærker solgt blive noget dog ofte skrevet lidt om!

Eks måles ved 1 Ohm i kort tid med stor forvrængning.

Kunne så blive I=40/1 og du har nu +-40 Ampere. HK opgiver dog tit sine forstærkere rimeligt OK uden alt for mange krumspring!

Håber det hjalp!

Til top Vis Tigger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tigger

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

og så er der nad, hvor man skal lede ldt... deres c272 til 5k leverer eks 70 ampere, det skriver de bare ikke særligt mange steder, og hifi klubben argumenterer med at det ikke interesseer alm. mennesker....

Severin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at de opgiver Imax på udgangs transistorerne. så er der jo ikke noget forkert med deres specifikationer.

Til top Vis Severin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Severin Besøg Severin's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Når der står +/- 35A.  så må det jo egentlig være 70A. peak to peak... Men det er vel heller ikke på højtaler udgangene, det er målt på? Tror du ikke det er strømmen der løber i dens strømforsyning...?

For ellers så bliver det da lidt mystisk, for som perejvind skriver så skulle der ligge 280V. på udgangen, hvilket der i teorien egenlig godt kunne lade sig gøre med en 1:1 strømforsyning, og en kondensator efter ensretteren så kommer spændingen op på noget lignende 325v. Eller hvis nu H/K havde switched spændingen op så der var noget mere at arbejde med... :-P
Og den omtalte receiver, er garanteret også "kun" udstyret med en klasse B forstærker trin, som selv på en meget god dag ikke har en effektivitet på 50%

Læs nu hvad der bliver skrevet, i stedet for at komme med dine hjemmefilosofier!

Man måler ikke spidsstrømme ved 8ohm, men oftest ved 0.6ohm. Kan forstærkeren levere 35A, vil spændingen derfor være 21volt og ikke de 280volt du ævser om.

Og hvorfor måler man så ved så lav en modstand, som ikke modsvarer en normal højtaler?? Tjoee... fordi en almindelig højtaler langt fra er en ren ohms belastning. Der er masser af kapacitet/induktion hvilket giver elektriske fasevinkler osv, og som kræver meget mere strøm end en 8ohms belastning. Ved at belaste med 0.6ohm, kan man se om forstærkeren er gearet til at klare en højtaler, eller den kun kan klare sig ved lette belastninger.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Strømstyrken er interessant fordi en 8ohms højtaler langt fra er 8 ohm ved alle frekvenser. Det er ikke unormalt at finde 8 ohms højtalere der dybber ned under 3 ohm ved visse frekvenser.

Hvis forstærkeren lige akurat kan levere strøm nok til at spille 100W i 8 ohm, vil den have et problem hvis impedansen pludselig falder til 4 ohm - forstærken skal nemlig holde det samme spændningssving, men ved 4 ohm giver det den dobbelt strøm - og følgelig den dobbelte effekt. Det er derfor det er relativ vigtigt at en forstærker kan fordoble sin effekt når man går fra 8 til 4 ohm.... og fra 4 til 2ohm... og fra 2 til 1ohm... og fra 1 til 0,5 ohm. (der er selvfølgelig et punkt hvor det holder op med at være vigtigt - dette punkt afhænger af hvor dine højttaleres laveste impedans).

100W i 8 ohm = kvadratrod(P/R) = 3,5A
200W i 4 ohm = 7A 
400W i 2 ohm = 14A
800W i 1 ohm = 28A
1600W i 0,5 ohm = 56A

Dette lader sig i "normale" forstærkere kun gøre kortvarigt pga. strømforsyningen størrelse og/eller varmeproblemer.

Til top Vis milund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af milund

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Severin skrev:

Jeg tror at de opgiver Imax på udgangs transistorerne. så er der jo ikke noget forkert med deres specifikationer.

Ja ja.... endnu en hjemmefilosofi!! Læs mit indlæg ovenfor!

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

det er bare sjovt, for der er få der kan levere i 2 ogm (dog af de billigere, h/k , nad), og det er kun nogle "få rå", som f.eks Gamut der kan levere ned under 1 ohm (pga kortslutningssikring), og selv her kræver det en speciel ordre.

nok også derfor det kun er  i xx ms at der bliver målt

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Nemlig... man måler kun i få ms, for at undgå at kortslutningskredsløbet slår fra.

Og så er det en fejlopfattelse, at kun ganske få forstærkere kan spille med en 1ohms belastning. Det kan 99.9% af alle forstærkere på markedet. Til gengæld kan de ikke tåle at spille særlig højt ved denne belastning, og så snart man skruer op, burde kortslutningskredsløbet slå fra. Men ved lave niveauer er der intet problem!

Severin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hallo Hurtig,

Uanset hvor lille modstand du belaster dit output med er der en begrænsning for hvor meget udgangs transistoren kan levere af strøm. Hvis en forstærker er opgivet til at lever +/- 35 amp (i ganske kort tid, ja selvfølelig for eller brander transistoren af hvis der ikke findes sikrings kredsløb). Du godt regne med at udgangstransistoren ikke kan levere meget mere strøm end Imax som oplyses i databladet ydermere fortællerdatabalder også noget om hvor længe transistoren kan levere Imax (ms). Dernæst er der også noget med termisk modstand altså hvor godt transistoren er kølet (køleprofil). Så længe Imax ikke overstredes brander udgangen altså ikke af. Så når en forstærker oplyses til at levere +/- 35 ampere, har konstruktøren af forstærkeren belastet udgangen med en lav impedans 1.0 til 0.5 ohm afhængig af for forstærkerens DC spændings forsyning og Imax måles. Altså mangler konstruktøren at opgive hvor længe der kan trækkes 35 ampere. Det betyder altså ikke at de +/- 35 amp ikke har noget at gøre med Imax. Du kan også regne med at et given sikrings kredsløb er hurtigere end Imax tid.

Til top Vis Severin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Severin Besøg Severin's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Øøhhh Severin.....

Hvad er din pointe?? Intet af det du siger, strider imod det jeg sagde. Og jeg har aldrig sagt, at de 35A har noget at gøre med Imax.... tværtimod!

Men det er korrekt at de færreste forstærkere kan klare 35A kontinuert. Der er dog undtagelser!

Men det er sjovt at du prøver at lære mig om grundlæggende elektronik.... Specielt da jeg selv er elektronikkonstruktør..... Og at dømme ud fra dit indlæg, burde det nok være mig der lærer dig et par tricks!

Jeg kan fortælle, at man sagens kan brænde en transistor af uden at overskride Imax.... har du hørt om "secondary breakdown"?? Desuden er der det fænomen, at Imax falder når temperaturen i transistoren stiger (det er du selv inde på, men det lyder ikke som om du ved ret meget om det.... måske noget du har læst i en elektronikbog på biblioteket?).

Atter en gang vil jeg gerne sige, at en impulstest ved en 0.6ohms belastning er ganske fin til at teste hvor stærk forstærkeren i virkeligheden er. Og jo længer puls man bruger, desto sejere er testen. Og uanset hvad, så siger den meget mere end en watt-måling. Mange japanske forstærkere der i målelab kan levere over 100watt, begynder allerede at klippe ved under halvdelen når de bliver belastet med en højtaler, og ikke en lab-målemodstand med ideel ohmsk belastning.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Må man spørge, er der ikke nogen af d'herre der læser, eller har læst enten med fuldt overlæg eller ved en beklagelig fejl, det audiofile danske tidskrift High Fidelity ? Her er der hver gang der testes integrerede eller effekt-bamser målinger af afgiven effekt før klipning ved 1 kHz i 8, 4 og 2 Ohm ligeledes måles afgiven strøm i følgende belastninger 8, 4, 2 og 0,6 Ohm denne strøm måles ved en sinus-puls med en udstrækning på 1 ms.
Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes