Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 13:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Yamaha DSP AX-1: Stereo performance (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Riverwind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er blevet tilbudt en Yamaha DSP AX-1 til 5 kkr af min nabo. Egentlig havde jeg overvejet at investere i en stereo-forstærker, i erkendelse af at der nok går et år endnu før jeg får fat i flere end de to fronthøjttalere jeg har nu. Imidlertid synes jeg det lyder billigt, og ved sammenligning med mit nuværende grej - en Yamaha RXV740 + en Rotel RA850B effekt - synes jeg der er tale om en klar forbedring; den lyse, næsten skingre Yamaha-lyd som kunne gøre ørerne trætte er væk, og erstattet af en varmere lyd, uden at der er givet køb på detaljer.
Men, men, men... hvis nu jeg tog de 5000 og købte en stereo-forstærker istedet , ville jeg så kunne opnå mere i stereo? Hvad jeg mener er: i hvilket prisleje ligger de stereoforstærkere, som AX-1'eren spiller lige op med?
Til top Vis Riverwind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riverwind

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

Jeg giver et bud: Jeg har via linkkataloget fundet en nær slægtning kaldet DSP AZ-1 og det er ligeså nemt at skrive, prøv selv!  Et sådant apparat koster rundt 15000kr og på en norsk privatsalgsannonce er nyprisen på AX-1 den samme og han ville også have 5000kr for den! Du ved vel godt, at DSP betyder digital signal processor og det er det jeg kalder en equalizer, omend den er 10 gange bedre lydende end de oprindelige med potmetre, mindst 10 gange!!! AZ-1 yder efter DIN-normen 6 gange 210watt og 2 gange 75watt (fronteffect), det giver så lige 1410watt og den bruger som maximum 650watt fra nettet, så mere end 2 gange 65-90watt i 8ohm, ved 20-20000hz i begge kanaler samtidigt med en forvrængning på 0,01%, skal du nok ikke regne med. Tager du et mærke som Arcam model DIVA 80, så måler den sådan cirka som ovenstående og koster 8000kr, men for 6000kr kan du få en som måler lavere/dårligere og til hver en tid spiller en helt anden lyd i en helt anden klasse: Arcam DIVA-serien er ikke engang high-end, langtfra! For 17000kr kan du så få en AVR 300, den yder kun den halve effekt af hvad Yamaha AZ-1 lover, dog bruger den maximum 1200watt og end ikke det regnestykke går op for tabet i en forstærker er enormt. (Gælder dog ikke de digitale forstærkere) Du får så, hvis du vælger Yamaha´en, frontline digitalteknik der kun er overgået af næste års model!!! AZ-1 kan en hel del; husk manualen!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Riverwind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Tjaeh, jeg har droppet idéen om den igen. Har efterhånden fået overbevist mig selv om at jeg er bedre tjent med et ordentligt stereo-kraftværk istedet for Yammi'en.

Ellers tak for input Christians.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Og måske jeg var lidt for hård i min bedømmelse af en Yamaha, jeg aldrig har hørt!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Riverwind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Tjah, den lød faktisk en del bedre end 740'eren, men efter at have hørt Cayin 265Ai var jeg ikke længere så sikker på at de 5000 ville være godt givet ud til AX-1'eren.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Cayin er heller ikke dårligt, nej tværtimod, men er du til silkeblød lyd eller "jeg sparker dig i r*ven" lyd??? Hvilke højttalere har du eller ønsker du dig???

Riverwind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Har et sæt DLS R55.

Jeg er bare til lyd jeg kan holde ud at lytte til, og det afgjorde jeg hurtigt med mig selv at jeg ikke kunne med 740'eren med en gammel Rotel effekt til.
Diskanten skar i ørene ved højere niveauer, og det bliver man(d) træt af.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

DLS R55 har jeg lige hørt en tre timers tid; de spiller fremragende til de 5000kr stykket, klart anbefalelsesværdige!!! De er på 2. pladsen på min "folkehifi-højttaler"-liste kun overgået af mine egne Mission 752 Freedom; lydmæssigt ligger de meget tæt på hinanden!!!

Riverwind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Er ny indenfor hifi, og var egentlig hooked på en Dynaudio efter at have hørt Audioence 52'eren. Men Otto hos TC lod mig høre DLS'erne, og jeg har bestemt ikke fortrudt at jeg valgte dem.

Har også lige hørt et sæt Avance Magnum 18, og dem synes jeg også godt om, men der går laaang tid inden DLS'erne skal pensioneres.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Dynaudio audience 5 (første model) har jeg også haft, men der er noget med deres bas/mellemtone-membraner; de "rapper" eller "båtter" på en højtråbende måde, men friske det er de!!! ( Se evt. tråden "Eben kan du høre båttet") Jeg har også haft Avance alpha 220i, 330i (den senere 440) og dana; de er dog for mørke i lyden til Arcam alpha!!! 10 års vellyd kan du sagtens forvente dig af dit nyindkøb, tillykke med dem!!!  

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Jeg giver et bud: Jeg har via linkkataloget fundet en nær slægtning kaldet DSP AZ-1 og det er ligeså nemt at skrive, prøv selv!  Et sådant apparat koster rundt 15000kr og på en norsk privatsalgsannonce er nyprisen på AX-1 den samme og han ville også have 5000kr for den! Du ved vel godt, at DSP betyder digital signal processor og det er det jeg kalder en equalizer, omend den er 10 gange bedre lydende end de oprindelige med potmetre, mindst 10 gange!!! AZ-1 yder efter DIN-normen 6 gange 210watt og 2 gange 75watt (fronteffect), det giver så lige 1410watt og den bruger som maximum 650watt fra nettet, så mere end 2 gange 65-90watt i 8ohm, ved 20-20000hz i begge kanaler samtidigt med en forvrængning på 0,01%, skal du nok ikke regne med. Tager du et mærke som Arcam model DIVA 80, så måler den sådan cirka som ovenstående og koster 8000kr, men for 6000kr kan du få en som måler lavere/dårligere og til hver en tid spiller en helt anden lyd i en helt anden klasse: Arcam DIVA-serien er ikke engang high-end, langtfra! For 17000kr kan du så få en AVR 300, den yder kun den halve effekt af hvad Yamaha AZ-1 lover, dog bruger den maximum 1200watt og end ikke det regnestykke går op for tabet i en forstærker er enormt. (Gælder dog ikke de digitale forstærkere) Du får så, hvis du vælger Yamaha´en, frontline digitalteknik der kun er overgået af næste års model!!! AZ-1 kan en hel del; husk manualen!!!  

Som sagt så fortæller målinger ikke alt om et apparats performance, og Yamaha DSP-AX1 er stort set alle steder den er testet og målt, opgivet til en tand mere end Yamaha selv skriver - så er alt andet irrelevant. Du kan ikke regne dig frem til noget nøjagtigt tal udfra hvad den trækker fra lysnettet - det fortæller hverken en hel eller halv historie, heller ikke holdt op imod en Arcam Diva som står skrevet med nogle af de samme tal.

Og desuden er nyprisen forkert - DSP-AX1 kostede vejl. 28000 fra ny, og en brugtpris på mellem 8000-10000 er ganske normalt.

Den spiller iøvrigt ganske fortræffeligt som ren 2-kanaler...

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Ronin in the sky; jeg skrev også lørdag den 24. kl 20.25, at....

Og fortsat god aften!!!  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes