| Forfatter |
|
hnbo Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 22 Juli 2004 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Forum
Jeg er kommet i besiddelse af noget 2x6 kvadrat-millimeter HT-kabel. I går aftes erfarede jeg, at dette kabel er for kraftigt til terminalerne på min NAD C352! Jeg kan godt klemme noget kabel i terminalen på forstærkeren, men det forekommer mig ikke at være helt godt.
Jeg vil meget gerne høre nogle forslag til, hvordan jeg får opnået en god (den bedst mulige) montering af kablet. Monteringen af HT-kablet foregår med en "plastomløber" på en sokkel med hul igennem (ca. 3 mm i diameter vil jeg byde på). Tror umiddelbart hullet er for lille til et bananstik, men har ikke forsøgt, da jeg ikke lige ligger inde med et.
Mvh Henrik
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 22 Juli 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hnbo skrev:
| Hej Forum
Jeg er kommet i besiddelse af noget 2x6 kvadrat-millimeter HT-kabel. I går aftes erfarede jeg, at dette kabel er for kraftigt til terminalerne på min NAD C352! Jeg kan godt klemme noget kabel i terminalen på forstærkeren, men det forekommer mig ikke at være helt godt.
Jeg vil meget gerne høre nogle forslag til, hvordan jeg får opnået en god (den bedst mulige) montering af kablet. Monteringen af HT-kablet foregår med en "plastomløber" på en sokkel med hul igennem (ca. 3 mm i diameter vil jeg byde på). Tror umiddelbart hullet er for lille til et bananstik, men har ikke forsøgt, da jeg ikke lige ligger inde med et.
Mvh Henrik |
|
|
Ude for enden af denne "plasomløber" skulle der gerne være et hul - foruden det i selve soklen hvor kablet normalt sættes igennem og spændes fast - dette hul (der er ofte en lille plastictap sat i - denne fjernes) passer til almindelige 4mm bananstik!
Det optimale vil være at købe et bananstik, hvor kablet kan monteres i...
|
| Til top |
|
| |
hnbo Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tippet. Jeg vil straks jeg kommer hjem i aften undersøge sagen. Så vidt jeg husker, er enden af plastomløberen (eller hvad vi nu skal kalde den) lukket, men det kan, som du nævner, blot være en plasttap, der skal fjernes. Jeg vender tilbage med en opdatering.
|
| Til top |
|
| |
hnbo Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, der var ganske rigtigt sat propper i enderne af omløberne på terminalerne. Ved nærmere undersøgelse så jeg også, at der gennem selve omløberen også er en smal "sprække" på ca. 8-10 mm. Måske det er til montering af HT-kabel med spadestik? I så fald vil det måske være at fortrække frem for bananstik? Her tænker jeg også på, at spadestik måske er en billigere løsning - det skal dog ikke være en ringere løsning rent kvalitetsmæssigt.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bananbøsninger er fremragende, og vel nok det mest udbredte... hold dig til det.
Du skriver, at hullet i terminalen er 3mm i diameter. I teorien skulle du så kunne få et 7kvadrat kabel igennem.... Med lidt god vilje, og ved at vikle lederne sammen i dit 6kvadrat kabel, burde det kunne gøres...
|
| Til top |
|
| |
hnbo Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du har ret i, at med en diameter på 3 mm vil arealet af hullet være lige over 7 kvadratmillimeter (måtte lige have fat i skolelærdommen). Måske jeg overvurderer hullets størrelse, men under alle omstændigheder får jeg "kværnet" lederne når jeg forsøger presse dem direkte i terminalen.
Bananbøsninger - det kan jeg lige håndtere . Men er der ikke noget at vinde ved at sætte et godt spadestik på - loddet med sølvholdigt loddetin - og afsluttte med krympeflex. Her tænker jeg på at undgå oxydering. Eller er jeg ude på et overdrev nu?
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps... du er ude på overdrev! Men det er typisk noget folk bruger mange penge på (og som hifibutikkerne tjener mange penge på)!
Og når folk har betalt 500 kr for et sæt spadestik, som ser monster lækre ud, så kan man også godt overbevise sig selv om, at man kan høre en forskel!! Sådanne tweaks virker KUN psykologisk!
Jeg ved godt, at jeg får på nakken for at sige sådan... men igen.... kom bare an til en blindtest!
Derfor... Køb nogle ganske almindelige bananstik af ordentlig kvalitet. Det billigste er at købe dem i en elektronikbutik.... af en eller anden årsag, så stiger prisen flere hundrede procent, når det er en hifibutik der skal sælge det som tilbehør, selvom det er præcis samme produkt!
|
| Til top |
|
| |