Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD C352 HT-terminaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hnbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hej Forum

Jeg er kommet i besiddelse af noget 2x6 kvadrat-millimeter HT-kabel. I går aftes erfarede jeg, at dette kabel er for kraftigt til terminalerne på min NAD C352! Jeg kan godt klemme noget kabel i terminalen på forstærkeren, men det forekommer mig ikke at være helt godt.

Jeg vil meget gerne høre nogle forslag til, hvordan jeg får opnået en god (den bedst mulige) montering af kablet. Monteringen af HT-kablet foregår med en "plastomløber" på en sokkel med hul igennem (ca. 3 mm i diameter vil jeg byde på). Tror umiddelbart hullet er for lille til et bananstik, men har ikke forsøgt, da jeg ikke lige ligger inde med et.

Mvh Henrik

Til top Vis hnbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hnbo

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

hnbo skrev:
Hej Forum

Jeg er kommet i besiddelse af noget 2x6 kvadrat-millimeter HT-kabel. I går aftes erfarede jeg, at dette kabel er for kraftigt til terminalerne på min NAD C352! Jeg kan godt klemme noget kabel i terminalen på forstærkeren, men det forekommer mig ikke at være helt godt.

Jeg vil meget gerne høre nogle forslag til, hvordan jeg får opnået en god (den bedst mulige) montering af kablet. Monteringen af HT-kablet foregår med en "plastomløber" på en sokkel med hul igennem (ca. 3 mm i diameter vil jeg byde på). Tror umiddelbart hullet er for lille til et bananstik, men har ikke forsøgt, da jeg ikke lige ligger inde med et.

Mvh Henrik

Ude for enden af denne "plasomløber" skulle der gerne være et hul - foruden det i selve soklen hvor kablet normalt sættes igennem og spændes fast - dette hul (der er ofte en lille plastictap sat i - denne fjernes) passer til almindelige 4mm bananstik!

Det optimale vil være at købe et bananstik, hvor kablet kan monteres i...

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

hnbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet. Jeg vil straks jeg kommer hjem i aften undersøge sagen. Så vidt jeg husker, er enden af plastomløberen (eller hvad vi nu skal kalde den) lukket, men det kan, som du nævner, blot være en plasttap, der skal fjernes. Jeg vender tilbage med en opdatering.

hnbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Jeps, der var ganske rigtigt sat propper i enderne af omløberne på terminalerne. Ved nærmere undersøgelse så jeg også, at der gennem selve omløberen også er en smal "sprække" på ca. 8-10 mm. Måske det er til montering af HT-kabel med spadestik? I så fald vil det måske være at fortrække frem for bananstik? Her tænker jeg også på, at spadestik måske er en billigere løsning -  det skal dog ikke være en ringere løsning rent kvalitetsmæssigt.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Bananbøsninger er fremragende, og vel nok det mest udbredte... hold dig til det.

Du skriver, at hullet i terminalen er 3mm i diameter. I teorien skulle du så kunne få et 7kvadrat kabel igennem.... Med lidt god vilje, og ved at vikle lederne sammen i dit 6kvadrat kabel, burde det kunne gøres...

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

hnbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Ja, du har ret i, at med en diameter på 3 mm vil arealet af hullet være lige over 7 kvadratmillimeter (måtte lige have fat i skolelærdommen). Måske jeg overvurderer hullets størrelse, men under alle omstændigheder får jeg "kværnet" lederne når jeg forsøger presse dem direkte i terminalen.

Bananbøsninger -  det kan jeg lige håndtere . Men er der ikke noget at vinde ved at sætte et godt spadestik på - loddet med sølvholdigt loddetin - og afsluttte med krympeflex. Her tænker jeg på at undgå oxydering. Eller er jeg ude på et overdrev nu?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Jeps... du er ude på overdrev! Men det er typisk noget folk bruger mange penge på (og som hifibutikkerne tjener mange penge på)!

Og når folk har betalt 500 kr for et sæt spadestik, som ser monster lækre ud, så kan man også godt overbevise sig selv om, at man kan høre en forskel!! Sådanne tweaks virker KUN psykologisk!

Jeg ved godt, at jeg får på nakken for at sige sådan... men igen.... kom bare an til en blindtest!

Derfor... Køb nogle ganske almindelige bananstik af ordentlig kvalitet. Det billigste er at købe dem i en elektronikbutik.... af en eller anden årsag, så stiger prisen flere hundrede procent, når det er en hifibutik der skal sælge det som tilbehør, selvom det er præcis samme produkt!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes