Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 09:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 4ohm 8ohm forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Min kammerat ringede lige til mig og sagde at han havde fundet en knap på sin forstærker, som skiftede mellem 8ohm og 4ohm. Hvilket han undrede sig lidt over. Se det gør jeg også. Hvorfor findes denne knap??? Har da hele tiden troet at det var højttalerne der havde indflydelse på impedansen. Det er en eller anden sony sourround forstærker og han kører med Cerwin Vega AL1000, som så vidt jeg husker kører i 4ohm.

Hvad er mengingen med den knap??

Til top Vis Saunter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saunter

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

jeg ved det ikke med sikkerhed, men den er sikkert til at spytte nogle flere watt ud til de medfølgende sony satelitter, det er ikke noget jeg vil anbefale til cv.....

han kan da godt prøve, men jeg tror ikke forstærkeren har alt for godt af det....

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Kan vi komme lidt tættere på??

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg har forstået det, er det for at få mindre varme.

Noget med at hvis det står på 8 ohm, og der er 4 ohms højttalere på, vil den udvikle en masse varme. Hvis man derimod sætter forstærkeren til 4 ohm, skulle det forsvinde.

Jeg kender det fra min HK, hvis hvis jeg ikke skifter lyser min protect knappe, pga. for lav impedans.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Riverwind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Kontakten nedsætter forsyningsspændingen (4 ohm), sådan at der ikke kan trækkes nær så meget strøm, som hvis man lader den stå i 8 ohm.
Til top Vis Riverwind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riverwind

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Ja, men hvad betyder det for kvaliteten af musikken, ville man kunne hører foreskeld?? Spiller den højere/lavere??

Riverwind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Saunter skrev:
Ja, men hvad betyder det for kvaliteten af musikken, ville man kunne hører foreskeld?? Spiller den højere/lavere??

Uha, kvaliteten har jeg ingen anelse om. Men den kan ikke spille højere, eftersom den maksimale effekt er begrænset af den nedsatte forsyningsspænding.

Daniel18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

ohm= impedans. en højtaler der står 8 ohm på skal have en forstærker der f.eks kan levere 100 watt i ohm. men samme forstærker kan os levere 4 ohm til højtalere der kun kræver 4 ohm. dvs hermed at en 8 ohms forstærker sagtens kan klare at power 4 ohms højtalere da antal af watt bliver øget pga forstærkeren ik skal bruge så mange krafter på power højtaleren. lavere ohm desto mere effekt kan en forstærker levere. jo højere ohm så skal forstærkeren arbejde.
Til top Vis Daniel18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel18

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Kan der ikke opstå problemer med forstærkeren hvis den ikke er stabil i 4 ohm? Eller er alt alm. hjemmehifi (forstærkere) stabilt i 4 ohm?
Til top Vis Dyvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyvel

Daniel18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2004
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

den burde meget gerne være stabil i 4 ohm hvis den os kan levere 8 ohm. kan jeg ik se de store problemer i.
Til top Vis Daniel18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Daniel18

Dyvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Jo men med bilstereo som normalt er 4 ohm kan du godt få problemer i 2 ohm, hvis ikke forstærkeren er stabil i 2 ohm.

Umiddelbart vil jeg mene at samme problemstilling kunne gøre sig gældende for hjemme hifi forstærkere...

Til top Vis Dyvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyvel

Riverwind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Daniel18 skrev:
ohm= impedans. en højtaler der står 8 ohm på skal have en forstærker der f.eks kan levere 100 watt i ohm. men samme forstærker kan os levere 4 ohm til højtalere der kun kræver 4 ohm. dvs hermed at en 8 ohms forstærker sagtens kan klare at power 4 ohms højtalere da antal af watt bliver øget pga forstærkeren ik skal bruge så mange krafter på power højtaleren. lavere ohm desto mere effekt kan en forstærker levere. jo højere ohm så skal forstærkeren arbejde.

Ifølge Ohms lov, så vil der af en halvering af impedansen følge en fordobling af strømmen ved samme spænding. Hvis strømforsyningen ikke kan levere den dobbelte effekt ved 4 ohm har forstærkeren et problem. Derfor er kontakten lavet.

Saunter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Stadig forvirret. Min kammerat kan spille enormt højt, når han slår den over på 4 ohm, tilgengæld bliver forstærkeren også enormt varm.........kan bare ikke se ideen med den kontakt. Det er er 4 ohms højttalere (så vidt jeg husker (CW AL1000)) og den kommer egentlig kun i problemer, og den bliver sagt kun varm, når den bliver slået over på 4 ohm, hvilket jeg godt kan se det logiske i da der vil ryge flere ampere igennem den.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Du skriver at CV højttalerne er på 4 Ohm. 4 Ohm's højttalere er en hårdere belastning at trække end 8 Ohm's højttalere. Når knappen på forstærkeren står på 4 Ohm, vil forstærkeren forsøge at spytte flere watt ud, og den bliver derfor varmere. Hvor meget strøm den kan levere afhænger så igen af strømforsyningen.

Mht. knappen, så er mit bud at den er god at have hvis man ønsker at tilslutte flere højttalere, da impedansen (Ohm-tallet) så kan ændre sig. Det stiger når man serieforbinder højttalere og falder når man parallelforbinder. Pas derfor på med at parallelforbinde, for hvis du når ned i nærheden af 2 Ohm kan du brænde forstærkeren af.

Riverwind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

Du skriver at CV højttalerne er på 4 Ohm. 4 Ohm's højttalere er en hårdere belastning at trække end 8 Ohm's højttalere. Når knappen på forstærkeren står på 4 Ohm, vil forstærkeren forsøge at spytte flere watt ud, og den bliver derfor varmere. Hvor meget strøm den kan levere afhænger så igen af strømforsyningen.

Mht. knappen, så er mit bud at den er god at have hvis man ønsker at tilslutte flere højttalere, da impedansen (Ohm-tallet) så kan ændre sig. Det stiger når man serieforbinder højttalere og falder når man parallelforbinder. Pas derfor på med at parallelforbinde, for hvis du når ned i nærheden af 2 Ohm kan du brænde forstærkeren af.

Nej, forstærkeren vil ikke "spytte flere watt ud", hvis man skifter til 4 ohm på knappen. Den kigger stadig ind i den samme impedans på højttaleren.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes