Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Manglende lyd i højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fenix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle...

Jeg er ret ny når det kommer til hifi, så... Jeg har dog lige anskaffet mig en brugt Sony TA-F270 forstærker, men jeg får absolut ingen lyd ud af den. Jeg har købt den brugt, dog med ret til at returnere den ved defekt, men i hvert fald... Jeg ved ikke hvor gammel den er eller noget, men jeg kan i hvert fald ikke få lyd ud af den, og så var det jeg tænkte på, om der er nogen af jer her, der ved hvad jeg kan gøre...
Jeg har haft koblet et par 6 ohm, 80 watt sony højttalere til, samt to forskellige lydkilder til AUX indgangen. Jeg har forsøgt at bruge en bærbar minidisc og min JVC Boomblaster RV-99B's hovedtelefon output koblet til AUX IN. Jeg har kun prøvet mine højttalere på kanal A, men har ikke villet prøve dem på B endnu, da jeg tvivler på, at den så skulle give lyd fra sig i stedet for. Alle selector kontakter kører som de skal, jeg kan se at der kommer strøm på den, og har målet mig frem til 2 spændinger på trafoens udgange. Den ene på ca. 30 volt og den anden på ca. 60 volt. Jeg kan også mærke at de fire transistorer varmer køleprofilet op, så der er åbenbart også knald på dem, selv om den intet laver.

Så nu er mit spørgsmål til jer: Er der noget at gøre ved den, eller skal jeg benytte min returret på den?

Edit: Det skal lige siges, at den kun skal bruges til lyd fra min computer inde på mit kontor, samt evt. også cd og radio, ikke andet.

Fenix
Moderator på Arkan.tk
Til top Vis Fenix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenix Besøg Fenix's Websted

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Ja okay det er muligvis et dumt spørgsmål, men hvis man kan vælge mellem A og B på forstærkeren og du kun har prøvet A, har du så tjekket at højttalerne rent faktisk er sluttet til A?

Hvis der er mulighed for A+B indstilling, så prøv lige den også.

Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76

Fenix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige prøvet at bruge kanal b i stedet for, men der var heller lyd i den... Har også prøvet at sætte den til a+b, a, b og højttaleren er sat til den rigtige kanal... Jeg har også lige prøvet alle dens indgange, heller ikke noget held der...

Fenix
Moderator på Arkan.tk
Til top Vis Fenix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenix Besøg Fenix's Websted

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

det lyder måske lidt dumt.. men.. har du tjekket at Mute ikke er slået til ?
man ved jo aldrig

HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

Fenix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

Der er ikke nogen muteknap på forstærkeren... Den har følgende knapper fra venstre mod højre, med de øverste først: Speaker (a, b, a+b), Rec Out select, input select, volume, så er der nedenunder: Bass, Treble, Balance, Sub Sonic, Loudness og Source Direct.

Fenix
Moderator på Arkan.tk

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Prøv at skru lidt på Rec out
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Fenix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Har jeg også prøvet uden held... Jeg er mest nervøs for, om hele udgangsdelen er stået af, eller om der ligger en anden fejl et eller andet sted. Jeg har prøvet at sætte et ocsillioskop på for at prøve at se, om jeg kunne måle nogen udgangsbrummen, med alt hvad jeg fik var et meget kornet signal, som var lidt finere end hvis jeg fjernede de næb jeg havde på udgangsterminalerne... Så jeg er virkelig i tvivl om den overhovedet virker, eller om den er lige til at lukke på at skide i. Det er ellers sådan en amp jeg har ledt efter billigt i lang tid til at lave lyd på mit kontor.

Fenix
Moderator på Arkan.tk

Fenix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jeg kan forresten lige oplyse, at forstærkeren lyser rødt, i den der lille lampe der ska angive at der er strøm på. Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg tror at jeg har set den lige skifte til et grønt blink i et sekund, for at blive rød igen.
Jeg ved ærlig talt ikke om den skal være rød eller grøn når der er strøm på den.

Fenix
Moderator på Arkan.tk

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Har du også prøvet at trykke på "Source-Direct" knappen

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

Fenix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Jeps... Jeg har snakket med en af mine kammerater om det, og vi er i fællesskab nået frem til den konklusion, ud fra fejlbeskrivelsen, at det højst sandsynligt er en modstand eller evt. en zenerdiode et eller andet sted i udgangstrinet der er svitset, og den skal bare skiftes. Jeg håber i hvert fald at det er det der er galt.

Fenix
Moderator på Arkan.tk

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

er der output til effekt på den ? hvis den sidste ejer har brugt den kan det være han ik har sat "bøjlerne" rigtigt på

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Fenix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Mener du en form for pre-out til en decideret effektforstærker? I så fald nej. Sony TA-F270 er en integreret stereo forstærker.

Fenix
Moderator på Arkan.tk

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Fenix skrev:

Jeg kan forresten lige oplyse, at forstærkeren lyser rødt, i den der lille lampe der ska angive at der er strøm på. Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg tror at jeg har set den lige skifte til et grønt blink i et sekund, for at blive rød igen.
Jeg ved ærlig talt ikke om den skal være rød eller grøn når der er strøm på den.

Den skal garanteret være grøn eller også skal den slet ikke lyse. Jeg har lige hevet min gamle Sony TA-FE700R frem igen. Når man tænder den, er der en lille lampe over power-knappen der lyser rødt. Sådan står den i ca 5 sekunder, så slukker den røde lysdiode, og først da er der hul igennem.

Den kunne lyde som et overbelastningskredsløb der ikke vil "slukke". Om det er på grund af en afbrændt zener skal jeg ikke kunne sige. Prøv evt at pille alle højttalere og alt andet af, og tænd den så igen. Hvis den røde lampe ikke slukker efter en 5-6 sekunder er der altså virkelig noget galt.

P.s.

Hvis jeg gav min forstærkere for mange tæsk, så slog den fra, og den røde lampe tændte igen. Så var der ikke andet at gøre end at lade den køle ned og tænde den igen, og vente på at overbelastningskredsløbet slog fra igen.

Til top Vis lpm76's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lpm76

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

ok var os et longshot  desværre kender jeg intet til sony forstærkere, men er set før at "bøjlerne" til pre-out ik er sat ordentligt på  

Nu ved jeg heller ik hvor gammel den er, kan man vælge mellem optisk, analog og coax ?

mener sony produkter ofte lyser rødt når de er defekte

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

tonka
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det lyder som om at der er DC på udgangen og at forstærkerens sikringskredsløb derfor ikke lukker for udgangsrelæerne (hvilket jo er positivt da du ellers fik ristet svingspolerne i dine højttaleres basenheder).

Fenix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Live21:
Der er kun analoge inputs på den, men helt ny er den i hvert fald ikke, for Sony har den ikke længere i deres produktprogram, og den har et af de der gamle "It's a Sony" S mærker på, så...

Tonka:
Okay... Hvordan kan jeg kontrollere det? Jeg har kun lige lidt kendskab til alt hvad der hedder hi-fi, så jeg aner ærlig talt intet om dette. Jeg ved dog så meget, at man helst skal have en strøm-stærk forstærker for at kunne spille højttalere op med en lav impedans, eller også er det med høj impedans, men som jeg selv siger, når det gælder sådan noget her, så har jeg ikke forstand på det.

Fenix
Moderator på Arkan.tk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes