Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Moth Alamo vs. Rega P2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 August 2004 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har i længere tid gået og puslet med at lave en lytte station med en brugt pladespiller og en hovedtelefonforstærker. Jeg har i forvejen en Pro-ject 1Xpression, og ville derfor købe en brugt Rega Planar 2 (P2). Så kunne man jo sammenligne lidt på kryds og tværs, og lære lidt om de respektive mærker.

Jeg fandt dog hurtigt ud af, at priserne på brugt markedet for Rega P2 og P3 er høje. Skal man have en brugt P2 skal man give 1.200,- til 1.600,- og ofte skal der så en ny pickup på. Så den havner meget nemt i nærheden DKK 2.000,- inden man har den inden for dørene. Og til den pris kan man få en splinterny Pro-ject Debut II med pickup, så brugt markedet er for dyrt.

Jeg kom så i tanke om, at High End Sound importerer det engelske mærke Moth, som basalt set er OEM produkter fra Rega. Jeg kontaktede derfor Gert fra High End Sound, og han sælger Moth Alamo som er Rega P2, blot med Moth logo samt røde farver hvor Rega’erne har grøn. Og det til den nette sum af 1.995,- + pickup. fra sprit ny. Altså 1.000,- billigere end Regas P2. Jeg bestilte den straks, monteret med en Tekni-fi K1 pickup.

Nu har jeg fået den hjem og lyttet på den, og den er faktisk en spids bedre end jeg havde forventet. Den spiller ikke super detaljeret (heller ikke forventet til den pris), men den spiller dejlig rytmisk, med en behagelig, men lidt mørk, mellemtone og diskant. Så som pladespiller nr. 2 gør den det rigtig godt.

Samlekvaliteten og den mekaniske finish på især tonearmen (RB 250) er fabelagtig til prisen (vanen tro på Rega). Jeg har set en Rega P2 mange gange, og jeg kan ikke se nogen som helst forskel på P2’eren og Moth Alamo. Hvis der er nogen der kender til en forskel, hører jeg gerne om det.

Så mit budskab er – glem alt om at købe en brugt Rega P2 eller P3 (Moth laver en Alamo X som er en P3, blot med en akryl pladetallerken). Det er simpelthen for dyrt. Ring hellere til Gert hos www.highend-sound.com og køb en Alamo. Og hvis det er korrekt at der ikke er nogen forskel på en P2 og Moth Alamo, så kan det bestemt heller ikke betale sig at give 2.995,- for en Rega, når Moth’en koster 1.995,-. 1.000,- er meget for en grøn farve!

Hvordan Alamo/P2 performer op mod min Project 1Xpression vender jeg tilbage til i den nærmeste fremtid.

Mvh. Becker

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 25 August 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Hehe Becker. Du kan da finde ud af at sige det

Jeg tror nu nok at det er muligt at finde brugte Planer2/3 til noget mindre end hvad du skriver her. Jeg har fået tilbudt flere Planar 2'ere til 600-800 kroner.

Men jeg skal gerne give dig ret i at Gert er meget behagelig at handle med.

Fortæl endelig om Alamo mod Project.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hej Vilmann,

Ang. brugt prisen på Rega'erne, så har jeg i hvertfald svært ved at finde dem billigere efterhånden. For 6-7 mdr. siden var det lidt lettere, men det er mit indtryk, at der er langt mellem snapsene på DBA efterhånden.

Mvh. Becker

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 August 2004 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Hej Becker

En Moth Alamo er ikke en Rega Planar 2, den ligner, fordi Rega laver dem til Moth, men der er bedre motorstyring, bedre justerede lejer i armen og en lettere plint på Planar 2. En Alamo X er heller ikke en Planar 3. Alamo X har dårligere tallerken, tungere plint, ringere armjustering og dårligere motorstyring. Alligevel er den da anbefalelsesværdig. Rega laver OEM pladespillere/tonearme og dele til de fleste producenter idag, i Danmark har vi bla. set Moth, Goldring, Thorens, Clearaudio, Audio Note og NAD. Fælles for dem alle er at de aldrig repræsenterer bedre lyd end et originalt Rega produkt i de respektive prisklasser. Det ville formentlig heller ikke, til sine konkurrenter, være klogt at lave billigere og bedre produkter, end til sig selv  !!

Venligst

Bent Sejbæk

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 August 2004 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hej Bent

Det orker jeg ikke igen, vi har haft denne diskussion. Man kan selv tænke sine tanker. Blot lige et par kommentarer, den type lejer i en RB250 som i bund og grund er almindelige kuglelejer, hvormeget kan de justeres? Motorstyring i en Rega med AC motor direkte til nettet!!!

MEn som jeg har pointeret før, Rega er en god pladespiller. Klar til mange timer foran højttalerne, og med uanede muligheder for at opgradere den til en rigtig god pladespiller har man, uanset om der står Rega, Moth eller noget 3. på den.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 26 August 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hej Gli

"Hvis der er nogen der kender en forskel, så hører jeg gerne om det " Det er vist, hvad Becker skriver i hans mail, der starter denne tråd og mit svar er til ham, hvad det er du ikke orker i denne sammenhæng, forstår jeg ikke.

Nej, lejerne er ikke bare almindelige kuglelejer, det er temmeligt gode kuglelejer der sidder i en RB 250, men det der adskiller Motharmen og Regaarmen er justeringen af lejerne og finishen på armen, hvor Rega armen ganske enkelt er bedre. Hvad angår motoren, så er den bedre styring på Rega`en afgørende for, motorens mere vibrationsfattige gang og dermed et lavere støjgulv, så man kan høre, hvad der sker på pladen. Sidst, men ikke mindst, så er tallerkenen på en Rega Planar 2 tungere end på en Moth, hvilket giver et bedre moment og dermed en hørbar bedre dynamik.

Ovenstående koster selvfølgelig penge og derfor koster en Planar 2 mere end en Moth. Jeg fandt en del af indlæggende vildledende idet de efterlod et indtryk af, at der var tale om 2 nøjagtigt ens produkter, hvor det ene bare blev solgt af Robin Hood og det andet af Sheriffen fra Nottingham.

Der er al mulig grund til at købe et Rega produceret produkt og en Moth til 2000,- er et rigtigt godt køb, men det ville være klædeligt om kunden ikke blev fastholdt i den vildfarelse at han havde købt det hele for det halve.

Tak for ordet.

Venligst

Bent Sejbæk

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Hej Bent,

Ang. dine tekniske forklaringer, så vil jeg ikke afvise, at der er en anden plint på P2'eren, men jeg kan ikke se forskel.

Pladetallerkenen tror jeg sig på dit ord. Det er en anden tallerken der sidder på Alamo X end P3, så der kan meget nemt være forskel på Alamo og P2.

Det der med motorstyringen ved jeg ikke nok om. Jeg stiller mig skeptisk, men ikke afvisende.

Til gengæld tror jeg ikke på den med bedre justerede lejer i den RB-250 der sidder på P2. Når jeg kigger på min RB-250 ser den nøjagtig ud som sad den på en Rega, bortset fra at prikken på kontravægten og antiskating regulatoren er rød, og ikke Rega grøn. Rega's store fordel ved RB-250 og RB-300 for den sags skyld, er at de bliver produceret i meget store antal, både til deres egen pladespillere, til OEM samt til løssalg. Jeg tror, at for at få stykomkostningerne ned er de da allesammen lavet på nøjagtig samme måde, og når de "løber af båndet" mangler der kun en ting, nemlig at sætte markøren på kontravægten samt knappen til antiskating på. Så den der pakker armen sætter en grøn på hvis det er til Rega eller løssalg, en rød hvis det er til Moth, etc.

Det siger også sig selv, at en arm som bliver solgt til 1000 excl. moms hos forhandler, ikke skal ændre produktionssetup, eller have meget manuelt arbejde før det er en underskudsforretning. Så at der, ud over farven på nogle plastikdele er forskel på armene, det har jeg meget svært ved at tro på.

Desuden har jeg ikke påstået at Rega laver bedre produkter til andre end de gør til sig selv. Men billigere, ja det påstod jeg. Det er jo ikke noget særsyn når man laver OEM-produkter. Det hænger blandt andet sammen med, at man selvfølgelig skal betale for Rega-navnet, samt den markedsføring de laver. Desuden stiller Rega visse krav til forhandelere, inportører etc. som koster penge. Derfor skal både Rega, Dristributører og forhandlere tjene mere på de produkter, for at kunne opretholde en fornuftig margin. Og hvis man køber en P2 gennem en forhandler, skal man jo også betale ekstra fortjeneste, da der jo er et led mere der skal tjene penge i DK end ved at købe en direkte fra highend sound. Så derfor er det naturligt, at Rega vil blive dyrere, hvilket er helt fair med de fordyrende faktorer jeg har nævnt her.

Det skal da ikke være nogen hemmelighed, at jeg da også hellere ville have at der stod Rega på min, ikke mindst i henhold til brugtværdien, men også på grund af Rega's gode navn.

Men jeg håber jeg falder over en med en forholdsvis ny Rega P2 en dag, for det kunne være skægt at høre dem overfor hinanden.

Mvh. Becker

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 27 August 2004 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Hej Becker

Der er ingen forskel på plinterne, jeg tænkte på pladetallerkenen, så det var en trætheds ugle.

Motorstyringen på en Rega gør at motoren vibrerer mindre, hvis du er skeptisk overfor det udsagn, så lån en P2 pil motorene ud af både Moth og P2, så er du ikke længerer skeptisk ! Hvis det du er skeptisk over, mere er om hvorvidt det har betydning at en motor vibrerer lidt eller meget, så bør du tænke over denne verdens flydende ophæng, separate motorer, blyindkapslede motorer osv. alle disse tiltag har det formål, at minimere vibrationerne i at nå centerleje og arm.

At du ikke kan se forskel på en Rega og en Rega/Moth arm er ikke så mærkeligt al den stund at lejerne befinder sig inde i armen, at du så ressonerer dig frem til at der ikke kan være forskel, fordi det ikke vil kunne betale sig i produktionen, skyldes nok at du ikke har set, hvordan en Regaarm laves. Inden lejerne isættes, så sorteres de i kvalitetsniveauer, hvorefter de monteres i de arme der passer til niveauerne og tolerancene i en Rega RB 250 er bedre end på deres tilsvarende OEM arme, beklager, men sådan forholder det sig.

I det sidste afsnit, tror jeg nok, at du formoder lige rigeligt.

Man betaler ikke ekstra for Reganavnet, tværtimod !

Rega har aldrig i al den tid de har eksisteret, brugt en eneste krone på markedsføring, hvilket har betydning for ovenstående "tværtimod"På det område er Rega unikke i et hifi univers, hvor en stor del af et produkts pris,er markedsføring. Læg dertil, at de altid har været selvfinansierende og dermed sparet renteomkostninger du som kunde ellers skulle betale.

Hvilke krav er det Rega stiller, der koster distributører og forhandlere flere penge ?!?!?! Jeg kender dem ikke !

Der er ikke flere led ved køb af en Rega.

Du køber en Moth af Gli, Gli køber den af Moth, Moth køber den af Rega= 3 led

Du køber Rega af forhandler, forhandler køber af os, vi køber af Rega= 3 led

Tilsidst vil jeg understrege at jeg ikke er ude på at decimere din glæde ved Alamo`n faktisk tror jeg, at det er en fin pladespiller, blot er jeg lidt bekymret over en stigende tendens til dårlig og urigtig vejledning om den så er tilsigtet eller ej. 

De fleste kan forstå, at der ikke er noget naturstridigt i at et kostbart produkt er bedre end et discount ditto, men hvis man i tilstrækkelig lang tid fortæller folk at de kan få hele møllen for det halve, så er det til at forstå, hvorfor mennesker flest, giver 400,- for en DVD, 1800,- for et komplet surround anlæg og at verden derved bliver et ringere sted at leve.

Go`fornøjelse med pladerne.

Bent Sejbæk

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 August 2004 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

Det med Gli og 3 led er søgt. Gli køber af Moth = 2 led. Det er salgsledet.

Moth får produceret af Rega, ligesom Rega får produceret af sig selv formodentlig, som i hvilken som helt produktion, længere er den ikke.

Motorstyring for en Rega AC motor, den må du uddybe. Tvivler på forskellen. Skal man skifte motor er vi tilbage til DC motor, som giver helt-helt andre og bedre lyd egenkaber.

Til pengene, som en Rega eller Moth skal koste, er det dog en AC motor uden den store styring, men lysnettet som styrer. 

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 27 August 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Hej Gli

Rega producerer et produkt og sælger det videre til Moth.

Rega producerer et produkt og sælger det videre til os. De producerer ikke et produkt som de så sælger til sig selv og som så sælges videre til os.

Jeg har stået med en Moth motor i den ene hånd og en Rega i den anden og uagtet din tvivl, så er der forskel, tro mig.

Nu var det sådan set ikke mit ærinde at diskutere med dig, men blot at besvare det spørgsmål Becker stillede i den oprindelige mail og det er hermed gjort.

Venligst

Bent Sejbæk 

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Hej Bent

Tak for dit svar.

Det var ikke hvorvidt vibrationer har indflydelse på lyden. Helt dum er jeg ikke. Men jeg er skeptisk overfor om der er forskel på motorstyringen på Alamo og P2. Men nu siger du at det er forskellige motorer, og det er jo mere til at tage at føle. Hvis du siger det, så tror jeg naturligvis på dig, for det er jo nemt at kontrollere ved at se på en P2.

Med hensyn til armen, så er jeg ikke i tvivl om at Rega kvalitetssorterer deres lejer. De laver jo forskellige tonearme (250, 300, 700, 1000), og der skal naturligvis lejer af forskellig kvalitet i dem. Men med mit kendskab til produktionsøkonomi samt OEM-produkter, så tror jeg simpelthen ikke på, at der er forskel på en Rega RB-250 og OEM-versionerne. Beklager, men det koster et besøg på fabrikken at omvende mig, for jeg tror ikke på at det økonomisk rentabelt at gøre det!

Det kan godt være jeg formoder rigelig i mit sidste afsnit. Men hvis ikke Rega udnytter deres gode navn samt 30 års intens arbejde til en højere profitmargin, og kunden dermed betaler ekstra for Rega-navnet, ja så ville de da være godt dumme. Selvfølgelig gør de det. Til gengæld må jeg indrømme, at jeg antog at Rega bruger penge på markedsføring (altså bortset fra at drive deres hjemmeside). Jeg var ikke klar over at de aldrig har indrykket annoncer eller lignende. Så det undskylder jeg naturligvis, når det forholder sig sådan.

I forhold til forhandlere og distributører, formodede jeg at Rega sørgede for at opretholde et vist professionelt niveau med videreuddannelse og produktkendskab hos de pågældende, hvilket jeg er ret sikker på Moth ikke gør, deres distributionskanal taget i betragtning. Jeg er faktisk en smule skuffet over at det ikke forholder sig sådan.

Ang. antal led, skrev jeg jo netop at der var et ekstra led der skal tjene penge i DK, og ikke i hele kæden. Skelnen ligger jo i, at Moth får sine OEM-produkter til en helt anden pris, netop fordi de køber en bunke pladespillere som b-t-b salg med et andet mærke på. Derfor har Rega en langt mindre risiko ved disse produkter, samt en kunde der aftager et stort stykantal, og derfor er markup’en på disse OEM-produkter langt mindre end på Regas egne. Desuden er der tradition for en langt højere profitmargin på distribution og salg af hifi-udstyr i DK end i U.K.

Mine antagelser på dette punkt, mener jeg understøttes af, at en Alamo uden pickup som koster £ 215 i U.K. kan sælges til 1.995 i DK. Hvorimod en Rega P2 som uden pickup koster £ 198 i U.K. koster 2.995 i DK?

Til slut Bent, jeg ved godt at du ikke er ude på at decimere min glæde ved pladespilleren, for jeg ved at du ofte tager disse diskussioner i forum’et af kærlighed til Rega-produkterne, og du skriver jo også at du synes Moth’en er et udmærket produkt. Jeg er heller ikke ude på at decimere Rega produkterne, for hvis det ikke var gode produkter, så havde jeg jo heller ikke købt en Moth.

Så oven på disse diskussioner vil jeg ind og lytte på min Moth Alamo. For vi er da enige om, at det handler om at høre plader!

Med venlige, stædige og diskussionslystne hilsner,

Becker

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 27 August 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hej Becker

Jeg kan forstå på dit sidste indlæg at dit spørgsmål til at starte med var et "fakespørgsmål" Du efterlyser nogen der kan fortælle dig om forskellene mellem Moth og Rega og når du så får et svar, fra en der dog er tættere på kilden end de fleste, så tror du ham ikke !!!  Jeg forfalder til at tro at din mission istedet var, at få bekræftet at du havde gjort en god handel og hvis det forholder sig sådan, så vil jeg da gerne, igen, ønske tillykke med en fin pladespiller.

Venligst

Bent Sejbæk

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hej Bent,

Tak for dit indlæg.

Jeg er dog ked af, at du drager en forkert konklusion om mit første indlæg. Jeg behøver ikke blive bekræftet i om min handel har været god eller ej. Det kan jeg sagtens selv afgøre, men siger naturligvis tak for lykønskningen.

Jeg er meget taknemmelig for din repons i denne tråd. Hvis det ikke har været tydeligt nok, undskylder jeg naturligvis, og benytter lejligheden til at sige tak. Du har gjort mig opmærksom på nogle forskelle, og det har jeg også anerkendt, bla. vedrørende pladetallerkenen og motoren. Og dermed anerkender jeg også, at der er forskel på Alamo og P2.

Jeg har stillet mig tvivlende overfor det med lejerne i tonearmen, men det er selvfølgelig et udslag af, at jeg ikke har set produktionsprocessen for armen. Derfor ligger jeg min egen erfaring omkring masseproduktion og OEM-produktion til grund. Jeg ved godt at du er tæt på kilden, men som Rega importør er du jo ikke helt uden interesse i det her. Dermed ikke sagt at det er forkert det du siger, men det er klart at jeg er mere skeptisk overfor det, end hvis det var kommet fra en uafhængig tredjepart.

Selvom Moth'en ikke er 100% en P2, vil jeg i hvertfald glæde over at den er tæt på, samt konstrueret af Rega hver eneste gang jeg betjener den. For den samlekvalitet og finish er uovertruffen til prisen.

Med venlig hilsen

Becker

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 28 August 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hej Becker

Det er til tider temmeligt frustrerende at man ikke kan lave indlæg uden at sandhedsværdien betvivles. Du efterspørger et svar, du får det og konkluderer så, fordi du ikke mener, at det lyder rigtigt i dine ører, at jeg, som følge af mit job, selfølgelig og helt forståeligt, må være fuld af løgn.

Nogle indlæg herinde udtrykker indimellem ærgrelse over at importører og forhandlere holder sig på afstand af dette forum, jeg vil hermed udtrykke min forståelse herfor.

Venligst

Bent Sejbæk

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:

Du efterspørger et svar, du får det og konkluderer så, fordi du ikke mener, at det lyder rigtigt i dine ører, at jeg, som følge af mit job, selfølgelig og helt forståeligt, må være fuld af løgn.

Det synes jeg simpelthen ikke du kan være bekendt at skrive. Jeg fremhævede jo netop i mit sidste indlæg, at jeg IKKE forventede at du skrev noget forkert. Men når der er en interessekonflikt er det naturligt at man har en sund skepsis, og ikke æder alt råt. Alle de ting du har sagt som lyder plausible i mine ører har jeg accepteret uden nogen form for dokumentation. Den ting som ikke lyder plausibelt har jeg stillet mig skeptisk over. Det er dog almindelig sund fornuft.

Du laver tingene sort og hvide i denne sag, og det er de ikke. Jeg tror bestemt ikke du er fuld af løgn. Og jeg er ked af at du har opfattet det på den måde, samt at du reagerer som du gør.

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Sendt: 28 August 2004 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Kære Becker

Fordi jeg tror, at den almene interesse i vores debat er gået fløjten, vil jeg slutteligt, i dette forum, påpege at nogle ting er sort/hvide en af dem er, at Rega tilpasser lejernes justering, den pris tonearmen har.

At du begrunder din sunde "skepsis" med at jeg har en interesse i, at fremføre påstande der er i uoverensstemmelse med sandheden, gør det svært, for mig eller andre at lave indlæg, fordi de altid vil blive vurderet som partsindlæg. Selvfølgelig har jeg en interesse i Rega og den giver sig blandt andet udslag i, at jeg holder mig til sandheden omkring produkterne, både fordi de kan bære det og fordi det på langt sigt tjener Rega og Medlyd bedst.

Hvis du ønske at svare på indlægget, skal vi så ikke kommunikere privat, mere så andre bliver sparet.

Venligst

Bent Sejbæk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes