| Forfatter |
|
torben kbh. Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej,
jeg har lige købt Systemdek IIX fra 1990 som jeg er rigtig glad for. Det er ham der solgte den til mig, der har taget billedet nedenfor. Han støvede den af osv. inden han sendte den, så den er ret flot i virkeligheden:
Jeg kunne godt tænke mig en anden arm på den med en rigtig god kabling, men man kan vel ikke bruge alle armlængder på? Hvis der er nogen, der kan fortælle om armlængder vil det være en hjælp, eller måske kan en nuværende eller tidligere Systemdek IIX ejer dele sin erfaring om hvilken arm og mærke man skal vælge? Jeg håber, jeg får et godt råd, fortsat god aften, Torben
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot pladespiller. Afstanden mellem pladetallerkenens centertab og centrum af hullet i din armbase er afgørende for hvilken længde din tonearm skal have. Der er i øjeblikket monteret en 9" på så vidt jeg kan se. Der findes også 12" arme, men der er delte meninger om hvor vidt den forøgede armmasse berettiger den reducerede sporingsafvigelse på sådan en arm. Jeg har haft gode erfaringer med en Rega RB 300 (9") arm på Systemdek II (Tønden). Regaen er dog lidt besværlig mht. VTA (vertical tracking angle) eller højdejustering af armen.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torben,
Det er heldigvis en overkommelig opgave. Forudsat at du har en stiksav (og kan finde ud af at bruge den i fri hånd) og en søjleboremaskine.
Men først: hvilken arm har du på nu? Det er svært at se.
Og hvilken arm vil du gerne have?
Men ellers er ideen at du laver et armboard som passer til den arm du nu gerne vil have. Det armboard som armen sidder i nu, kan skrues af og du kan lave et nyt.
Armboardets form kan du bare kopiere direkte. Men placering af hul til armen varierer selvfølgelig alt efter hvilken arm du vil have.
Hvis det er en Rega arm du er efter kan du få en tegning af mit armboard. Men jeg har ikke Systemdek'en hjemme lige pt. og der går nok lidt før den kommer.
Men ellers kan du konstruere selv:
Hvis du vil have en Rega arm, skal hullet til armen sidde 222 mm fra center. Det kan være lidt af et nussearbejde at finde 222mm - helt nøjagtigt. Men det skal være helt nøjagtigt.
En god passer, en spids blyant og en lidt opfindsomhed plejer at kunne gøre det. Den gamle formelsamling fra gymnasiet kan nogle gange være til stor hjælp.
Hullet skal være 23 eller 24 mm i diameter.
Vær opmærksom på at visse arme (deriblandt Rega) ikke har indbygget højdejustering. Og derfor ikke bare passer på en Systemdek IIx. Det kan løses - fx . med afstandsskvier eller en lille krave med gevind.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov.... Glemte lige noget.
En gang i mellem er der folk der sælger armbaords på eBay. Men de har det med at være fabelagtigt dyre (GBP 10 -20) i forhold til at det rent faktisk bare en en stump MDF-plade med hul.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
torben kbh. Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Buch og vilmann,
den arm der sidder på nu hedder Revolver og sælger sagde det var Linn. De mærker jeg har tænkt på er Audio Note, jeg kan rigtig godt lide AN lyden (måske AN2 eller 3 armen), og så har jeg overvejet SME, Mørch og Decca. De tre sidste har jeg aldrig hørt, så det rent på fornemmelsen, og jeg er ikke sikker på Mørch´en vil klæde resten af pladespilleren (man har vel altid lidt fine fornemmelser). Problemet med arme er vel at kan ikke rigtigt kan lytte dem op mod hinanden til sammenligning...
Jeg har forresten også set armbords på ebay til ex. rega, SME osv., men kan hullet komme langt nok bagud i boardet til at der er plads til ex. en 10-11-12 tommer? Det med stiksaven var vel ikke ment til selve kabinettet?
Mener i at der er noget væsentligt vundet med en længere arm end 9 tommer som Rega300/AN2? Jeg syntes de har det med at være noget dyre de sidste par tommer :-) tusind tak for responsen, Torben
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torben,
Smuk spille du der har anskaffet dig. Ganske som vilmann kan jeg heller ikke se hvad det er for en arm den er monteret med, men det ligner den japanske arm som i tidernes morgen var standard montage på Ariston Q-deck modellen? Hvilken pick-up skal det fungere med. Er den nuværende noget ala Linn K-5?Valg af tonearm, livets store spørgsmål . Oprindeligt blev værket solgt af Audio Consult og bla. solgt i kombination med Helius fat scorpio arm og Goldring mm pick-up. Det spillede musik, så en sådan Helius kunne også være et bud på din næste tonearm. Glem alt om 12" på dette værk der er ikke plads nok!
__________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan eventuelt lave en lære af et stykke stift karton 50*500mm hvor der i den ene ende er et hul som passer til centertappen og 12" fra centrum af hullet (i den anden ende af papstykket) placerer en nål eller lign. Dermed kan du afgøre om centrum for armbasen kan placeres inden for udskæringen i kabinettet på pladespilleren.
Jeg har aldrig lyttet til de arme som du nævner og kan derfor ikke udtale mig om hvordan de lyder. Mht. Mørch skal du dog være opmærksom på at der findes flere armrør med forskellig vægt, som passer til forskellige typer pick-up'er.
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torben,
Du kom mig i forkøbet med dig indlæg mens jeg skrev nu vel.
Revolver tonearm, okay kenden den ikke men en Linn Tonearm er det ikke. God jagt! __________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
torben kbh. Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for de gode råd. Jeg har lige været henne og måle efter - dog kun med en lineal - og jeg kan se, at der, som armen sidder der nu, er der plads til at flytte den ca. 4 cm mere bagud. Hvis altså kransen i roden af armen ikke skal gå ud over bagkanten. Så hvis det er en 9 tommer der sidder der nu, så kan jeg gå op til en 10 tommer, hvis det altså er investeringen værd?
Det er en high output MC Dennon PU der sidder på Linn Revolveren, og jeg syntes den er ok. Sælger fortalte mig der ikke var lavet modifikationer på pladespilleren, han havde selv købt den som ny. Han kom fra Østrig, måske har der været en anden standard dernede end når den blev solgt i DK?
En kammerat har en Systemdek med Helios og det lyder kanon, men AN T1 og T2 bærer Rega 250/300, og har faktisk det samme værk som Systemdek´en, så mon ikke det er bedre med en rega?
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
MAn kan jo købe gevind dimser til at justere VTA på REGA arm typer som Rega, Moth og Origin Live hos undertegned f.eks. Rega med andre kabler kan også være en god ide til Systemdek'en
Mørch behøver jo ikke en sådan dims, da den er indbygget i foden. SME har vist noget lignende. Det afhænger jo også hvilken lyd du vil have? Og hvilke penge du har til en arm? Er det 2 eller 30k? Du kan se priser på min hjemmeside eller sende en pv
|
| Til top |
|
| |
torben kbh. Forum Bruger

|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gli-, jeg syntes nu ikke jeg kan finde nogen priser på din flotte hjemmeside. VH. Torben
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 26 August 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|