Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 23:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: biamping cambridge a og p 500? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 September 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

hejsa.

går og over at prøve biamping...mest for bare at prøve det, man er vel nysgerrig. Mit grej er cambridge a500 på 2*65watt, cambridge d500se cd,biwirede jbl xti 40 højtalere. Er pt. meget tilfreds, men kan ikke helt modstå muligheden for at prøve biamping når cambridge p500 effektfor. på yderligere 2*65 watt kan erhverves for sølle 1500 kr.

Spørgsmålet er simpelthen: vil det give mig bedre kontrol over højtalerne? Jeg bor i lejlighed og spiller sjældent højt...(dvs. aldrig skruet højere op end ca kl 22 på volumeknappen), men biamping skulle vel give et rent effekt mæssigt overskud ved alle lydtryk eller hvad? og dette overskud skulle så, hvis jeg har forstået det korrekt, give en bedre? og mere nuanceret? lyd?......ved godt at mit udstyr er det vildeste, men skal jo lytte til noget imens man drømmer om det helt store ik´ .........

vh shotty

Til top Vis shotty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shotty

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 September 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Det er helt sikkert at du vil vinde lidt ved det.

Jeg prøvede på et tidspunkt at lave et forsøg med at biamp et sæt dali 18 mk2 med 2 x 125W. Jeg fandt ud af at det lød bedre hvis jeg istedet brokoblede mine eff. forstærkere og fik 1 x 400w pr højttalere.

Hvis jeg var dig, ville jeg helt klart købe en forstærker mere :) Det er jo så billigt, at det skal prøves!

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Det er meget begrændset hvor meget effektmæssigt overskud bi-amping giver. Sagen er jo den, at langt størstedelen af musikkens energi ligger i samme område, nemlig bassen. Og da det jo er en enkelt forstærker der skal trække hele dette område, vil den ikke mærke væsentlig mindre belastning. Den forstærker der skal trække diskenten vil dog få det let. Der er meget mindre energi i dette område. Men her tror jeg næppe du vil få nogen udnyttelse af at forstærkeren ikke belastes.

Ofte er der meget lidt at hente ved bi-amping. Og i de fleste tilfælde går det meste tabt, idet du fodrer højtalerne fra to forskellige outputs. Det gælder om at holde signelet samlet længst muligt. Netop af samme årsag vil jeg anbefale dig at droppe bi-wirring. Det er et lævn fra 90'erne. Det giver ofte en hørbar forskel, men i 99% af alle tilfælde vil jeg påstå det er til den negative side. Husk på, at bare fordi man laver en "opgradering" hvor man poster lidt flere kroner i anlægget, og hvor man kan høre en forskel, så behøver det jo ikke være til den gode side. Prøv at lytte til din bi-wirring, og skift så til single-wirring. Så hører du også en forskel. Og den kan meget let risikere at være tilden positive side. Nok derfor seriøse fabrikanter som Dynaudio IKKE laver bi-wirring på deres højtalere.

Hvis du vil lave en seriøs opgradering, så skal du holde dig til single-wire, og så købe en ny effektforstærker af bedre kvalitet end P500 og så kun bruge din A500 som forforstærker. Men idet P500 er fremragende ti prisen, skal du af med en del for at få noegt væsentlig bedre.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Jeg fandt ud af at det lød bedre hvis jeg istedet brokoblede mine eff. forstærkere og fik 1 x 400w pr højttalere.

Mvh Michael

Det tror jeg ikke på! Jeg tror der skete noget andet...

Jeg tror du har vænnet dig tilden lyd du plejede at have. Så brokoblede du, og fandt en betydelig lydmæssigt forandring. Uden videre konkluderede du, at forandringen var positiv.... selvom den nok nærmere har været negativ. Men det tænker folk ikke over, for når de har brugt flere penge og kan høre en forskel, så må det jo være bedre.

Problemet med at brokoble er, at man SLET ikke udnytter strømforsyningen korrekt. Man har en forstærker på 2x100w og en total strømforsyning på 2x10.000uF. Så brokobler man den, og så yder den pludselig en forstærker på ca. 300watt. Men idet de to strømforsyningsgrene signalmæssigt bliver lagt i serie ved brokoblingen, virker den ikke længere som 2x10.000uF, men i stedet som 5.000uF. Man ar altså halveret strømforsyningens kapacitet, samtidig med at man forsøger at trække 3 gange så meget effekt ud. Det kan man kalde underdimensionering!!!

Det eneste du får ud af brokobling er, at du kan spille højere. Men ofte kan man ikke holde ud at lytte til det, da det til gengæld lyder MEGET dårligt. Man mister detaljer, kontrol over enhederne og ro i lydbilledet!

Prøv for sjov skyld at høre forskellen mellem single-amping og bi-amping igen, ved et jævnt lydniveau! Er det ikke korrekt at bunden eks er meget løsere ved bi-amping, og at et ikke lyder så roligt??

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 September 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Nu skal jeg bare lige forstå dit indlæg korrekt - er det både brokobling og biamping, du mener er problematisk, eller kun det sidste? Lider biamping af det samme problem som brokobling?
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.....bare ærgeligt (mærkeligt?) at de er så forskellige. Det min indtil videre korte karriere udi hifi har lært mig er, at det i allerhøjeste grad lader til at være en smagssag. Jeg har (næsten) altid kun hørt rigtigt gode ting om biwiring, og har endnu ikke (lige udover speakers corner i kbh. midtbyen....god butik by the way) mødt en hifi "mand" der talte imod biwiring. Biamping har jeg hidtil også kun anset som en fordel...men jeg må jo nok bare høre mig frem til hvad jeg bedst kan lide! Sjovt at hifi i sin praktiske opbygning bygger på matematik og formler, og når alt kommer til alt er der ingen endegyldige svar på hvad der lyder bedst. Så kan matematikken stemme nok så meget overens...men hvis det kødelige øre ikke synes det lyder godt så kan tallene pakke sammen. Nåh...jeg må nok få klubben til at biampe en a og p 500 en af dagene og så se hvad ørene siger.....

vh shotty

SUN audio
Branchemedlem
Branchemedlem
SUN audio ApS

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 09 September 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Vi kener A 500 + P 500 rigtig godt, og desværre " Hurtig" har du ikke ret, forbedringen er til at tage og føle på.

Klart mere dynamik, bedre definering af dybde og bredde.

De 1500,- er givet godt ud for denne forbedring, men prøv og se om du kan låne een  klubben eller få dem til at demonstrere det for dig , så kan du SELV afgøre det.

Til top Vis SUN audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SUN audio Besøg SUN audio's Websted

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Audio Concept skrev:

Vi kener A 500 + P 500 rigtig godt, og desværre " Hurtig" har du ikke ret, forbedringen er til at tage og føle på.

Klart mere dynamik, bedre definering af dybde og bredde.

De 1500,- er givet godt ud for denne forbedring, men prøv og se om du kan låne een  klubben eller få dem til at demonstrere det for dig , så kan du SELV afgøre det.

ok...det lyder jo godt...jeg svinger vist ned i klubben snarest kan jeg godt se på det hele

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes