Hej
Jeg ved det er et latent emne for analognørder, men jeg har faktisk tænkt mig at eviggøre min LP-samling i den nuværende tilstand, ikke dermed sagt, at vinylen ender sine dage, men det er faktisk rart at kunne lytte til de gode indspilninger uden at skulle slås med støv, klik og knas, evig pladevask m.m. Når pladene skal overføres skal det selvfølgeligt og absolut være i bedst tænkelige rengjorte tilstand. I den forbindelse, har jeg i jagten på den ultimative rensevæske fundet frem til en væske der slår alle tidligere jeg har anvendt, som jeg vil anbefale, at I med vandsugende pladerenser prøver. Kan sandsynligvis ikke anvendes uden vandsuger da der vil være for mange rester af tenxider, ditengenter og snavs der vil blive tilbage på vinylen.
½ dl. isopropylalkohol, ½ dl. kalkfrit vand, 5 dråber Flugger grundrens og 1 dråbe kemisk rent glyserin.
Der er min erfaring, at man opnår det bedste resultat når væsken dækker hele overfladen (inden halvtørre plette) inden afsugningen påbegyndes og at væsken har været børstet rundt i cirka 1 minut i hver retning. Det er kradse sager, så lad være med at komme væsken på mærkaten.
Som rensebørster anvender jeg puder fra et støvsugermundstykke hvor hårene er stive og stitter imod i den ene retning og bløde i modsatte, de er røde og skilles let fra mundstykket som kan købes i de fleste støvsugerbutikker. Der sidder to puder i ca. 20 cm længde på et mundstykke. Efter at have læst en tråd hvor en, anbefaler Fluggers kanttrimer har jeg selvfølgeligt også prøvet den og den er god, men den skal anvendes med forsigtighed, da den sætter spor i vinylen (kan ses på indløbsstykke ved mærkaten). Jeg tror ridseeffekten vil aftage efterhånden som børstehårene bliver lidt slidt.
Jeg har nu lavet nogle prøveoverførsler med (hardware) Terratec Auron 7.1 Universe, (software) Audacity og resultatet er faktisk langt over min forventning. Jeg har dog lagt mærke til, at der er stor forskel på brændersoftwaren, Neroburn giver en lidt mulet lyd, EasyCD creator en lidt krads og meget analytisk lyd og Windows XP en lidt lige imellem. Jeg er heldigvis i besiddelse af den samme super indspilning på LP og CD, Reference Recording -Historie Soldat, og er derfor i stand til at foretage en nærlyttende A/B test af den overførte LP.
Nu kommer vi faktisk til det jeg ville spørge om: Har i nogle erfaringer her i forumet med overførsel af LP til digitalt og hvilke brænderprogammer kan i anbefale? I andre computerfora ved de dårligt nok hvad vinyl er for noget, og de går mere op i megabas fra deres små plastikhøjttalere, og om der kan indkodes tekst til CDen, så kunstnernavne fremstår lysene i deres display, hvilket jeg er bedøvende ligeglad med.