| Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå men så må jeg jo prøve!
Så hudt jeg visker, så var antiskating indbygget i det vandrette leje på MA500 armen. Det var i øvrigt efter min hukommer den arm, som sad på DQX500 el. lign.
Nå men den pind der sidder der er til at udbalancere armen i det tværgående plan. Der findes altså et lod til den. Det skal bruges, såfremt man anvender et S formet armrør, som IKKE er i ballance omkring den langsgående akse - do I make myself clear? Alt efter hvor tung PU du så monterer, skal loddet flyttes. Virkningen af denne udbalancering ses, når man f.eks. bruger liften. Står den forkert, vil armen bevæge sig ind - eller udad under nedsænkning el. opløftning. Ligeså vil nålen ikke lande det samme sted, hvis du får den til at hoppe i rillen.
Jeg kan ikke huske hvad den justering hedder, men det må vel være en ret præcis fastlæggelse af tyngdepunktet for hele systemet. Antiskating ville i øvrigt sidde på den anden side af armen.
MA505 armen har ikke denne justering eftersom den ikke skal bruge den. 505 er nemlig dynamisk udbalanceret og får derfor nåletrykket lagt på med fjeder. Det er faktisk først når du forskyder ligevægtspuktet fremad i forhold til omdrejningspunktet, at du får denneher tværgående kraft. Så derfor skal 505 ikke bruge den justering, ej heller når den kører med S rør.
Der er sikkert en ingeniør herinde, der kan kortlægge vektorerne i de kræfter der påvirker armen, når den er ude af balance.
|