Forfatter |
|
steelman2 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har en kasse stående med nogle gamle spolebånd, som jeg gerne vil have overført til kasettebånd eller cd (helst cd).
Er der nogen der ved hvor jeg kan få gjort det?
(Desuden leder jeg efter et sted som kan kopiere smalfilm til VHS/DVD)
/Kasper
|
Til top |
|
|
Skov Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 05:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kasper
Jeg tror det bliver meget dyrt hvis du ska ha nogen til at gøre det for dig
Men du kan da købe en cd/dvdoptager det burde kunne klare det
|
Til top |
|
|
Gonzo Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kasper
Jeg mener at der findes et stykke software der gør at du kan køre dine gamle spolebånd over på din computers harddisk i et format, der gør at når du brænder det ned på en CD, kan det afspilles på en alm. CD afspiller. Jeg tror at formatet hedder waw eller noget i den retning.
Kvaliteten tør jeg ikke spå om. Det afhænger vist af lydkort, Kbps osv.
Mvh.
Gonzo
|
Til top |
|
|
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har en pc af bare nogenlunde nyere dato med lydkort, så skulle det ikke være det store problem at overføre dine spolebånd til cd. Har du ikke allerede cd-brænder i din pc, så koster de ikke alverden - de kan fås ned til 3-400 kr. skulle jeg mene. Dette er billigt i forhold til at betale sig fra det "ude i byen".
Er du meget "kræsen" med lydkvaliteten skal du nok se lidt på om du bør opgradere lydkortet.
Men når det så er på plads, så skal du blot have et stykke optagesoftware (der følger ofte noget med lydkortet, men det er vist som regel ikke noget særligt) og et brænderprogram (som også burde følge med brænderen).
Jeg bruger Goldwave til at optage med - kan findes her: www.goldwave.com - og er rigtig glad for det.
Som det nævnes højere oppe skal du blot sørge for at indspille i "CD-kvalitet" - dvs. 16 bit stereo med en samplerate på 44100 hz. Lydfilen skal så gemmes i wav-format. Du kan iøvrigt filtrere lyden på forskellig vis hvis du har lyst - det er mest op til smag og behag. Diverse sus og kliklyde kan til en vis grad dæmpes, lidt på bekostning af detaljerne i lyden, det er op til dig om du synes det lyder bedre end den "rå" lyd.
Herefter kan du brænde wav-filen (eller filerne) på CD. I Nero Burning Rom som jeg bruger, er der udover selve brænder programmet også en lille wav-editor, hvor man kan splitte en lang wav fil op i mindre bidder, så du kan skippe på cd´en uden at skulle fast-forwarde hen til det næste nummer. Husk på, at hvis du f.eks. overspiller en koncert på en time, så er det een lang fil du får ud af det. Så er det rart at kunne skifte nummer som vi dovne mennesker jo er blevet vant til..! 
Når alt det er på plads er det blot at brænde som audio-cd, og så skulle den være hjemme.
|
Til top |
|
|
Lydformat Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei!
Jeg driver et firma som overfører lydbånd til cd/dvd eller hardisk. Firmaet heter lydformat. Du kan lese mer om overføring av lydbånd på www.lydformat.no når det gjelder super 8 mm osv kan du skjekke ut www.smalfilm.no Disse driver med det!
Med vennlig hilsen Håkon
__________________ Lydformat
v/ Håkon
--overføring av lydbånd--
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en brugt cd-optager som er dedikeret til lyd. Så spiller du ganske enkelt direkte fra din spolebåndoptagers udgange ned i cd-optageren og kontrollytter via hovedtelefonudgang.
Tomme audio-cd'ere koster 2 kr stykker i tyskland. Med det setup kommer du ikke i problemer med formaterne.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare lige det at spolebåndene holder meget længere end CD skiverne. Især dem man selv laver holder ikke så længe.
mvh
|
Til top |
|
|
Gonzo Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Håkon
Jeg tror ikke det det er helt OK det du har gang i her. Så vidt jeg ved må der ikke reklameres i debatforum. Tager jeg fejl, må I gerne rette mig.
Mvh.
Lasse
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis spolebånd skal holde længere end cd'en skal de opbevares meget forsigtigt og spoles om med ret jævne mellemrum. Er selv igang med at arkivere min fars spolebånd fra 70'erne. De mest almindelige var ikke særlig dyre og det hævner sig nu, magnetbelægning og antistatisk belægning har tendens til at falde af som magnetisk "smulder" som klæber til tonehovedet.
Når du spiller dine bånd over hver da meget opmærksom på at holde tonehoved og båndløbets dele fri for skdit, det kan være et stort arbejde, men ellers har du ingen chanse.
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2056
|
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2056
|
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen en god, altså virkelig god, kassettebåndoptager vil sikkert være bedre, men det kommer jo an på Steelmans behov. Hvis det er at få musikken over på et nemt medie, så man ikke har besværet med at komme til at høre den, er Terratec-dimsen da ideel. Hvis det er at få hver en tone klemt ud af båndene, bør han nok hellere købe en Revox eller en anden god spolebåndoptager, og så bruge "originalerne". Det bliver jo aldrig bedre ved at flytte musikken fra et medie til et andet.
/Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
Sendt: 22 Marts 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet
Venlig hilsen
"dolph"
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 23 Marts 2006 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
Præsten skrev:
Jamen en god, altså virkelig god, kassettebåndoptager vil sikkert være bedre, men det kommer jo an på Steelmans behov. Hvis det er at få musikken over på et nemt medie, så man ikke har besværet med at komme til at høre den, er Terratec-dimsen da ideel. Hvis det er at få hver en tone klemt ud af båndene, bør han nok hellere købe en Revox eller en anden god spolebåndoptager, og så bruge "originalerne". Det bliver jo aldrig bedre ved at flytte musikken fra et medie til et andet.
/Præsten
|
|
|
I så fald, hvis det skal være nemt og man ikke prioriterer lydkvaliteten, kan man bare digitalisere det gennem en LAME encoder i 320 kb/s og et eller andet software....f.eks. CDex......til MP3 format og have alle båndene fra kassen på en eller to CD'er med alle MP3 filerne. Og man kan da også køre det ud i WAV format og lave en spilbar "normal CD" ud af det med f.eks. Nero.
Så bruger man et analog liniesignal fra båndmaskinen og lader et givent lydkort stå for DA konverteringen.
Og det er nok primært her, og alene det faktum at lyden skal digitaliseres, at lydkvaliteten går fløjten. Hvis det vel at mærke er spolebånd med god lydkvalitet.
"dolph"
|
|
|
En dediceret CD-audio optager koster ca. 500 kr brugt. Denne er bygget op med fuldstændig som en båndoptager, optagedelen er bare digita og ender med en færdig audio-cd.
I sommers kopierede jeg alle min fars gamle klassiske lp'er over til cd via en projevt-1 med en Ortofon OM-40, direkte fra min rørforforstærkers riaa ned i optagemaskinen. Der er en fremragende lydkvalitet i denne proces. Jeg købte min Philips optager for 500 kr i den blå iøvrigt.
Eneste problem er at der ikke er særlig mange som ønsker at digitalisere, da man går med en drøm om den gode analoge kæde senere. Alternativet er dog nok at man i realiteten ikke får hørt det som det egentlig drejer sig om, nemlig musikken, men forventningens glæade er da også stor.
Holdbarhed på bånd! Sikke noget sludder der bliver fyret af, det lyder som noget teoretisk fis ærligt talt. Tag et 30 år gammelt spolebånd som de fleste mennesker nu engang har opbevaret dette og se hvor meget holdbarhed der er på det i en konkret afspildning via spoilebåndoptager, jeg tror du skal være heldig hvis du kan få 3-5 brugbare afspildninger igennem!!!
|
Til top |
|
|