| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en stereoforstærker (kan ikke sættes til monodrift), jeg gerne vil tilføre et monosignal fra min kontrolforstærker, så de to kanaler på forstærkeren afgiver to ens mono signaler.
Hvordan gør jeg nemmest det?
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ud fra at du har en art "main in" som på feks NADs forstærkere? Tag et phono Y-kabel (et han til to han) og forbind fra feks din forforstærkers venstre kanal til din stereoforstærkers main in bøsninger. Så skulle den være hjemme.
Dette forudsætter i øvrigt også at du har en forstærker til højre kanal, ellers skal du først samle signalet fra forforstærkeren til ét, og så dele det ud.
/Præsten
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja... Se, det er lige det, der er problemet.
Jeg vil gerne tage stereosignalet fra kontrolforstærkeren, og lave det til et monosignal, som jeg så fodre min effektforstærker med.
Måske kunne man få et Y-stik, der samler højre & venstre kanal-output fra kontrolforstærkeren, til et monosignal. For så at bruge et Y-stik igen, så den kan tilsluttes en stereoforstærker, der så skulle fungere som en to-kanals monoforstærker (giver det mening??).
- Jeg har en subwoofer med to enheder, der hver skal have et monosignal fra effektforstærkeren. Men de SKAL begge have samme signal fra hver sin kanal.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du foreslår med de 2 Y-kabler, var det jeg lidt uklart prøvede at skrive før. Så skal du bruge et Y (2 han->1 hun) + et Y (1 han -> 2 han). Så vil du kunne fodre dine woofere med mono 
/Præsten
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arh, glimrende.
Du svarede lige på mit spørgsmål, som jeg selv besvarede...
Så var jeg ikke helt på vildspor.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg har en subwoofer med to enheder, der hver skal have et monosignal fra effektforstærkeren. Men de SKAL begge have samme signal fra hver sin kanal.
|
|
|
Kan man få lov til at se den?
Er det kun mig eller hvad . . . ? At sætte et Y-kabel på to udgange - er det ikke lidt "farligt"? Jeg mener - sådanne udgange har som regel en meget lav udgangsimpedans (jeg har set lidt forskelligt fra 5 ohm til 2 kohm). SVJV så dutter det kun, hvis hver kanal går gennem en modstand på en værdi, der ligger under indgangsimpedansen på effektforstærkeren og højere end indgangsimpedansen på forforstærkeren. Og det for ikke at belaste udgangstrinnet. Nu kender jeg ikke HK på de punkter, så . . .
BTW: Hvorfor kan de to enheder ikke parallelkobles? __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Subwooferen er isobarisk, så det er vigtigt de to enheder får samme signal.
Begge enheder er på 8 Ohm, så man kunne selvfølgelig parallelkoble dem og få 4 Ohm, det vil effektforstærkeren godt kunne klare.
... Men, der er kun én subwoofer, og det er ikke godt nok at den kun gengiver venstre kanal. Derfor har jeg brug for at gøre stereoeffektforstærkeren til et monotrin, og den kan ikke brokobles.
Effektforstærkeren er en Cyrus.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Er det kun mig eller hvad . . . ? At sætte et Y-kabel på to udgange - er det ikke lidt "farligt"? Jeg mener - sådanne udgange har som regel en meget lav udgangsimpedans (jeg har set lidt forskelligt fra 5 ohm til 2 kohm). SVJV så dutter det kun, hvis hver kanal går gennem en modstand på en værdi, der ligger under indgangsimpedansen på effektforstærkeren og højere end indgangsimpedansen på forforstærkeren. Og det for ikke at belaste udgangstrinnet. Nu kender jeg ikke HK på de punkter, så . . .
BTW: Hvorfor kan de to enheder ikke parallelkobles? |
|
|
nu er det jo på signal siden han vil danne et mono signal, så jeg kan ikke se hvad du mener problemet er?
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke praktisk erfaring med sammenslutte liniekanaler på den måde, men jeg tror ikke det er et problem.
På Cyrus' hjemmeside skriver de omkring deres Pre X(http://www.cyrus.co.uk/power_amps.htm vælg specifications) output-impedansen er 50 ohm. For effektforstærkerne er input-impedansen mellem 10kohm og 20kohm. Det er svjv "standard" værdier, og vi kan nok regne med at de ikke har skiftet topologi i et stykke tid (ved ikke hvor gammel daniels amp er).
Jeg tror ikke at forforstærkeren vil have problemer med at drive det sammenkoblede kabel, og effektforstærkeren er temmelig sikkert ligeglad.
/Præsten
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg lidt mere tryg ved situationen. Blev helt nervøs for at brænde noget af...
Forforstærkeren er en Cyrus Pre aCA7 (4 år gammel), og effektforstærkeren er en Cyrus Power (6 år gammel).
Men der er vel næsten ikke andet for at prøve... Går det galt, kan det være en undskyldning for at skifte til surround
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er heller ikke nervøs længere:
Taget fra . http://www.cyrus.co.uk/pigs/aca7.pdf
Specifications
Output voltage (Max level) 380mV (RCA), 775mV (BAL)
Preamp Output impedance 75 Ohm (RCA) 22+22 Ohm (BAL)
Du lader venstre hhv. højre kanal se ind i 75 ohm. Med 75 ohm i udgangsimpedans og et udgangssignal på 380 mV (= max. vol.) vil der løbe en strøm på 0.38/150 ampere = 2,5 mA pr. kanal.
Plus, selvfølgelig, at du taber 6 dB __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK.
Tabet på 6dB må jeg tage med.
Så bestiller jeg kablerne.
Heldigvis er det "kun" noget jeg skal leve med indtil januar/februar. Så får jeg lavet endnu en subwoofer, og kan køre i stereo.
Mange tak for kyndig hjælp!
|
| Til top |
|
| |