| Forfatter |
|
Grosen Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har hentet den gamle pladeafspiller ned fra loftet (en Pioneer), og prøvet at sætte den til min reciever (Pioneer VSX-D711). Den kan også sagtens sættes til, men jeg skal skrue utrolig højt op, og når den er på max i volume spiller den stadig lavt, og det skratter meget. Jeg ville prøve med et andet kabel, men phono-kablet i pladeafspilleren er bygget ind i den.
Jeg vil utrolig gerne have dette til at virke. Hvad kan jeg gøre?
Mvh
Grosen
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der ikke er phono indgang på reciever, så skal du købe dig en seperat RIAA forstærker.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen tvivl om du skal have forstærket signalet fra pladespilleren, før det holder op med at skratte og være et (for) lavt signal.
En grammofons phonostik skal ende i en pickupforstærker, en såkaldt RIAA, der enten er indbygget i din forstærker ( se om der er et bøsningesæt kaldet PHONO) eller du skal købe en ekstern RIAA forstærker, som sættes imellem grammeofonen og (den integrerede) forstærker.
Signalet der kommer fra en pickup er meget svagt og kan kun forstærkes op ordenligt af en særlig forstærker, der samtidig udbalancerer en indlagt skævhed i rillen på pladen, så det lyder rigtigt når signalet når din forstærkers liniedel, altså forforstærkeren.
Men nok om teori. Du skal muligvis ud at købe en ny eller brugt RIAA, de koster typisk 1.000,- til 2.000,- fra ny og godt 800,- brugte. Se den blå avis og herinde på brugtmarkedet.
Og inden du går igang, så check lige om din PU er iorden og ikke over 3 år gammel, for så skal den skiftes uanset hvor mange timer den har spillet. Og er resten iorden? Har du plader nok til at retfærdiggøre investeringen?
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener nu nok en pu virker fortræffeligt selv efter 3 år. Hvor har du det tal fra ? ikke fra Ortofon. Jeg har en original NOS Ortofon SPU fra 60´erne der spiller aldeles framragende og min MC2000 til 9500 Kr. har jeg ikke planer om at skifte efter 3 år
|
| Til top |
|
| |
torben kbh. Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej,
hvis det er en MC pick up du har på, skal du oven i købet bruge en MC stepup mellem pladespiller og phono indgang i forstærker. Alternativt køb en MM pick up, så sparer du step up´en.
VH Torben
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
| Du skal muligvis ud at købe en ny eller brugt RIAA, de koster typisk 1.000,- til 2.000,- fra ny og godt 800,- brugte. Se den blå avis og herinde på brugtmarkedet. |
|
|
En helt ny Pro-Ject Phono Box, som er ganske udmærket, kan fås for 600 kr. - se på www.tekni-fi.dk hvor den kan købes. Er man heldig at finde en brugt koster den kun ca. 300 kr. En NAD PP1 kan sikkert også gøre det, den fås ikke fra ny længere (kostede 600 kr.), men kan af og til fås brugt.
En billig løsning kunne også være at købe en brugt forstærker der har RIAA indbygget (indgangen hedder typisk Phono), og så nappe signalet fra preamp out eller tape / monitor out 
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb hellere en RIAA med forstærkning helt fra det svage MCpickup-signalniveau til et normalt liniesignal-indgangsniveau, i een og samme kasse, så sparer du en såkaldt"step up"og indtil flere lydforringende stikforbindelser!
Mantra Sound, Linn, Densen, Holfi mfl. fremstiller disse, langt mere"direkte"løsninger.
Mvh. Jens/Modifix von DCA -bare hvad jeg selv har hørt eller brugt..
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD har lavet en efterfølger til deres anmelderroste PP1, den hedder sjovt nok PP2 og koster 599.- i HFK .. (startede på 999.-)
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem nævnte noget om MC p.u.´er. Manden skal bare have en RIAA-forstærker; det har der ikke været indbygget i Pioneer´s forstærkere i 10 år!!!
Creek, Musical Fidelity, NAD PP1 (ikke 2´eren) og Pro-jekt´s RIAA´er er fine til prisen efter min ydmyge mening!!! Andre må godt have en anden mening, hæ-hæ!!!
|
| Til top |
|
| |
Grosen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Tak for de mange svar... Bare lidt ærgelidt man skal til at ofre penge på det!
Jeg har en gammel Pioneer forstærker som belv købt samtidig med pladeafspillen. Den kan godt klare pladeafspilleren alene.
Kan det lade sig gøre at bruge denne som led mellem pladeafspilleren og min nye forstærker? Det kunne virkelig være godt.
Mvh
Grosen
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 15 November 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grosen skrev:
|
Hej igen
Tak for de mange svar... Bare lidt ærgelidt man skal til at ofre penge på det!
Det er vel ikke ærgerligt at ofre penge på en RIAA - mange bruger en hel del penge på at få en god digitalkonverter og annalogforstærker sammen med CD-spillen. At RIAA'en ikke (mere) er indbygget i Pladespilleren er kun et gode, da det giver muligheder for individuelle ønsker og tilpasninger.
Jeg har en gammel Pioneer forstærker som belv købt samtidig med pladeafspillen. Den kan godt klare pladeafspilleren alene.
Kan det lade sig gøre at bruge denne som led mellem pladeafspilleren og min nye forstærker? Det kunne virkelig være godt.
Hvis der er en TAPE-OUT på din gamle Pioneer, så kan du snuppe et et RIAA korrigeret signal der og føre det til LINE eller AUX signal på den "rigtige" forstærker.
Mvh
Grosen |
|
|
__________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
Grosen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2004 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal den hedde TAPE-OUT bagpå?
Bagpå den gamle forstærker er der en gruppe hvori der er PHONO, TUNER og AUX. Ved siden af den er der TAPE 1. Men lidt adskilt sidder TAPE 2. Under begge TAPE er der REC og PLAY. Hvilken er det så jeg skal føre over i den nye forstærker?! Kan evt også sende et billede....
Mvh
Grosen
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 15 November 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grosen skrev:
|
Skal den hedde TAPE-OUT bagpå?
Bagpå den gamle forstærker er der en gruppe hvori der er PHONO, TUNER og AUX. Ved siden af den er der TAPE 1. Men lidt adskilt sidder TAPE 2. Under begge TAPE er der REC og PLAY. Hvilken er det så jeg skal føre over i den nye forstærker?! Kan evt også sende et billede....
Mvh
Grosen
|
|
|
Det er REC som sender signal til båndoptageren.
(Lidt baggrundsinfo: Baggrunden er at forstærkeren sender den valgte signalkilde (Phono, Tuner eller CD) til båndoptagerens indgang, så båndoptageren kan optage det forstærkeren spiller. Båndoptageren sender signal til forstærkeren, således at man ved at vælge "tape" på forstærkeren kan afspille tape. Forstærkere med TAPE A/B valgmulighed kan afspille det der kommer ind på TAPE samtidig med at den valgte signalkilde sendes ud af forstærkeren til båndoptageren (medhør efter bånd) __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 15 November 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev: "Og inden du går i gang, så check lige om din PU er i orden og ikke over 3 år gammel, for så skal den skiftes uanset hvor mange timer den har spillet."
Er det noget du ved ? Er det noget lommefilosofi ? Har du nogen sinde set en pick-up med sidste salgsdato på ? 
|
| Til top |
|
| |
Grosen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt. Men er det så TAPE 1 REC eller TAPE 2 REC jeg skal bruge...
|
| Til top |
|
| |
Grosen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke få skidtet til at virke! Har hørt pladeafspilleren ned til den gamle forstærker. Det virker... Så er det bare med at få lyden op i den nye, det vil den ikke rigtig!
Skal den gamle forstærker stå på PHONO?
Man kan sætte TAPE 2 til og fra... hvad skal den være?
Håber dælme det kommer til at virke!
Mvh
Grosen
|
| Til top |
|
| |
Grosen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2004 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu virker det.... mange tak for hjælpen til alle.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grosen; har du så prövet om din gamle forstärker lyder bedre end dit nyindköbte monster, det kunne jo väre!!!
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Hvem nævnte noget om MC p.u.´er. Manden skal bare have en RIAA-forstærker; det har der ikke været indbygget i Pioneer´s forstærkere i 10 år!!! Jeg har haft både VSX-908 og VSX-909 receivere og de havde begge en MM phono indgang. (Jeg kender ikke til deres stereo forstærkere.)
Creek, Musical Fidelity, NAD PP1 (ikke 2´eren) og Pro-jekt´s RIAA´er er fine til prisen efter min ydmyge mening!!! Andre må godt have en anden mening, hæ-hæ!!! |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 November 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg beklager!!! Pioneer´s VSX-06 (f.eks.) har også en MM-indgang!!!
|
| Til top |
|
| |