Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 20:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Gammel pladeafspiller til nyere reciever (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Grosen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 November 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har hentet den gamle pladeafspiller ned fra loftet (en Pioneer), og prøvet at sætte den til min reciever (Pioneer VSX-D711). Den kan også sagtens sættes til, men jeg skal skrue utrolig højt op, og når den er på max i volume spiller den stadig lavt, og det skratter meget. Jeg ville prøve med et andet kabel, men phono-kablet i pladeafspilleren er bygget ind i den.

Jeg vil utrolig gerne have dette til at virke. Hvad kan jeg gøre?

Mvh

Grosen

Til top Vis Grosen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grosen

Torben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 November 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Hvis der ikke er phono indgang på reciever, så skal du købe dig en seperat RIAA forstærker.

Mvh

Torben

Til top Vis Torben's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 14 November 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Der er ingen tvivl om du skal have forstærket signalet fra pladespilleren, før det holder op med at skratte og være et (for) lavt signal.

En grammofons phonostik skal ende i en pickupforstærker, en såkaldt RIAA, der enten er indbygget i din forstærker ( se om der er et bøsningesæt kaldet PHONO) eller du skal købe en ekstern RIAA forstærker, som sættes imellem grammeofonen og (den integrerede) forstærker.

Signalet der kommer fra en pickup er meget svagt og kan kun forstærkes op ordenligt af en særlig forstærker, der samtidig udbalancerer en indlagt skævhed i rillen på pladen, så det lyder rigtigt når signalet når din forstærkers liniedel, altså forforstærkeren.

Men nok om teori. Du skal muligvis ud at købe en ny eller brugt RIAA, de koster typisk 1.000,- til 2.000,- fra ny og godt 800,- brugte. Se den blå avis og herinde på brugtmarkedet.

Og inden du går igang, så check lige om din PU er iorden og ikke over 3 år gammel, for så skal den skiftes uanset hvor mange timer den har spillet. Og er resten iorden? Har du plader nok til at retfærdiggøre investeringen?

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 November 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg mener nu nok en pu virker fortræffeligt selv efter 3 år.  Hvor har du det tal fra ? ikke fra Ortofon. Jeg har en original    NOS     Ortofon SPU fra 60´erne der spiller aldeles framragende og min MC2000 til 9500 Kr. har jeg ikke planer om at skifte efter 3 år

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 November 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

hej,

hvis det er en MC pick up du har på, skal du oven i købet bruge en MC stepup mellem pladespiller og phono indgang i forstærker. Alternativt køb en MM pick up, så sparer du step up´en.

VH Torben

Til top Vis torben kbh.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torben kbh.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 November 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

dige skrev:
Du skal muligvis ud at købe en ny eller brugt RIAA, de koster typisk 1.000,- til 2.000,- fra ny og godt 800,- brugte. Se den blå avis og herinde på brugtmarkedet.

En helt ny Pro-Ject Phono Box, som er ganske udmærket, kan fås for 600 kr. - se på www.tekni-fi.dk hvor den kan købes. Er man heldig at finde en brugt koster den kun ca. 300 kr. En NAD PP1 kan sikkert også gøre det, den fås ikke fra ny længere (kostede 600 kr.), men kan af og til fås brugt.

En billig løsning kunne også være at købe en brugt forstærker der har RIAA indbygget (indgangen hedder typisk Phono), og så nappe signalet fra preamp out eller tape / monitor out

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 14 November 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Køb hellere en RIAA med forstærkning helt fra det svage MCpickup-signalniveau til et normalt liniesignal-indgangsniveau, i een og samme kasse, så sparer du en såkaldt"step up"og indtil flere lydforringende stikforbindelser!

Mantra Sound, Linn, Densen, Holfi mfl. fremstiller disse, langt mere"direkte"løsninger.

Mvh. Jens/Modifix von DCA  -bare hvad jeg selv har hørt eller brugt..

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 November 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

NAD har lavet en efterfølger til deres anmelderroste PP1, den hedder sjovt nok PP2 og koster 599.- i HFK .. (startede på 999.-)
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 November 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hvem nævnte noget om MC p.u.´er. Manden skal bare have en RIAA-forstærker; det har der ikke været indbygget i Pioneer´s forstærkere i 10 år!!!

Creek, Musical Fidelity, NAD PP1 (ikke 2´eren) og Pro-jekt´s RIAA´er er fine til prisen efter min ydmyge mening!!! Andre må godt have en anden mening, hæ-hæ!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Grosen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Tak for de mange svar... Bare lidt ærgelidt man skal til at ofre penge på det!

Jeg har en gammel Pioneer forstærker som belv købt samtidig med pladeafspillen. Den kan godt klare pladeafspilleren alene.

Kan det lade sig gøre at bruge denne som led mellem pladeafspilleren og min nye forstærker? Det kunne virkelig være godt.

Mvh

Grosen

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Sendt: 15 November 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Grosen skrev:

Hej igen

Tak for de mange svar... Bare lidt ærgelidt man skal til at ofre penge på det!

Det er vel ikke ærgerligt at ofre penge på en RIAA - mange bruger en hel del penge på at få en god digitalkonverter og annalogforstærker sammen med CD-spillen. At RIAA'en ikke (mere) er indbygget i Pladespilleren er kun et gode, da det giver muligheder for individuelle ønsker og tilpasninger.

Jeg har en gammel Pioneer forstærker som belv købt samtidig med pladeafspillen. Den kan godt klare pladeafspilleren alene.

Kan det lade sig gøre at bruge denne som led mellem pladeafspilleren og min nye forstærker? Det kunne virkelig være godt.

Hvis der er en TAPE-OUT på din gamle Pioneer, så kan du snuppe et et RIAA korrigeret signal der og føre det til LINE eller AUX signal på den "rigtige" forstærker.

Mvh

Grosen

Grosen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Skal den hedde TAPE-OUT bagpå?

Bagpå den gamle forstærker er der en gruppe hvori der er PHONO, TUNER og AUX. Ved siden af den er der TAPE 1. Men lidt adskilt sidder TAPE 2. Under begge TAPE er der REC og PLAY. Hvilken er det så jeg skal føre over i den nye forstærker?! Kan evt også sende et billede....

Mvh

Grosen

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Sendt: 15 November 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Grosen skrev:

Skal den hedde TAPE-OUT bagpå?

Bagpå den gamle forstærker er der en gruppe hvori der er PHONO, TUNER og AUX. Ved siden af den er der TAPE 1. Men lidt adskilt sidder TAPE 2. Under begge TAPE er der REC og PLAY. Hvilken er det så jeg skal føre over i den nye forstærker?! Kan evt også sende et billede....

Mvh

Grosen

Det er REC som sender signal til båndoptageren.

(Lidt baggrundsinfo: Baggrunden er at forstærkeren sender den valgte signalkilde (Phono, Tuner eller CD) til båndoptagerens indgang, så båndoptageren kan optage det forstærkeren spiller. Båndoptageren sender signal til forstærkeren, således at man ved at vælge "tape" på forstærkeren kan afspille tape. Forstærkere med TAPE A/B valgmulighed kan afspille det der kommer ind på TAPE samtidig med at den valgte signalkilde sendes ud af forstærkeren til båndoptageren (medhør efter bånd)

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 November 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

dige skrev: "Og inden du går i gang, så check lige om din PU er i orden og ikke over 3 år gammel, for så skal den skiftes uanset hvor mange timer den har spillet."

Er det noget du ved ? Er det noget lommefilosofi ? Har du nogen sinde set en pick-up med sidste salgsdato på ?

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Grosen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt. Men er det så TAPE 1 REC eller TAPE 2 REC jeg skal bruge...

Grosen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Kan ikke få skidtet til at virke! Har hørt pladeafspilleren ned til den gamle forstærker. Det virker... Så er det bare med at få lyden op i den nye, det vil den ikke rigtig!

Skal den gamle forstærker stå på PHONO?

Man kan sætte TAPE 2 til og fra... hvad skal den være?

Håber dælme det kommer til at virke!

Mvh

Grosen

Grosen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2004 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Nu virker det.... mange tak for hjælpen til alle.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Grosen; har du så prövet om din gamle forstärker lyder bedre end dit nyindköbte monster, det kunne jo väre!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 November 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hvem nævnte noget om MC p.u.´er. Manden skal bare have en RIAA-forstærker; det har der ikke været indbygget i Pioneer´s forstærkere i 10 år!!! Jeg har haft både VSX-908 og VSX-909 receivere og de havde begge en MM phono indgang. (Jeg kender ikke til deres stereo forstærkere.)

Creek, Musical Fidelity, NAD PP1 (ikke 2´eren) og Pro-jekt´s RIAA´er er fine til prisen efter min ydmyge mening!!! Andre må godt have en anden mening, hæ-hæ!!!  

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg beklager!!! Pioneer´s VSX-06 (f.eks.) har også en MM-indgang!!!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes