Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Antiskating (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 November 2004 kl. 04:08 | IP-adresse registreret  

Hej.

Når en pladetallerken roterer siger min logik mig, at centifugalkraften vil prøve at drive pick-up'en ud mod pladekanten. Når jeg løfter min pick-up svinger armen automatisk ud mod pladekanten - hvilket jeg har fået at vide den skal.

Hvis både centrifugalkraften og 'antiskatingen' trækker pick-up'en ud mod kanten af pladen, bliver pladen så ikke spillet - og slidt - mere i den ene side af rillen, end i den anden?

Logikken her er garanteret slående, men vil nogen forklare mig hvordan antiskating virker, når det umiddelbart virker som to ensrettede krafter der her er 'på spil'?

Og om det er hørbart hvordan antiskatingen står - m.a.o. om den kan stå på andet end hvad der svarer til vægten på pick-up'en (F.eks. 1,7 gr. på PU = 1,7 på antiskating)

På forhånd tak.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 November 2004 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Dolkin skrev:
Hej.

Når en pladetallerken roterer siger min logik mig, at centifugalkraften vil prøve at drive pick-up'en ud mod pladekanten. Når jeg løfter min pick-up svinger armen automatisk ud mod pladekanten - hvilket jeg har fået at vide den skal.

Hvis både centrifugalkraften og 'antiskatingen' trækker pick-up'en ud mod kanten af pladen, bliver pladen så ikke spillet - og slidt - mere i den ene side af rillen, end i den anden?

Logikken her er garanteret slående, men vil nogen forklare mig hvordan antiskating virker, når det umiddelbart virker som to ensrettede krafter der her er 'på spil'?

Og om det er hørbart hvordan antiskatingen står - m.a.o. om den kan stå på andet end hvad der svarer til vægten på pick-up'en (F.eks. 1,7 gr. på PU = 1,7 på antiskating)

På forhånd tak.

Har ikke meget forstand på pladespillere og er derfor ikke den rigtig til at oplyse dig om anti skating.

MEN, du er helt galt på den med centrifugalkraften. Den virker altså kun på emner der drejer rundt og påvirker altså kun pladetallerken og plade.

proac D15
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Sendt: 20 November 2004 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

hej.

når du sænker din pick up i rillen kan du se på canteliberen om den bøjer indaf eller udaf.

du kan også se i inderrillen om din canteliber presses udaf eller indaf og det skulle være let at høre om kanal balancen passer.

hvilken pladespiller er det i øvrigt du har.????

det er også meget vigtigt at den er helt vanret. din pladespiller.sæt et lille vatterpas på din pladetallerken og se om den er i vatter.

for det er en meget vigtig faktor.at pladespilleren er i vatter.

mvh kenn. med pink værk og mørch arm og benz glider pick up.

Til top Vis proac D15's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af proac D15

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 20 November 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hej Dolkin

Centrifugal eller centripetal krafter påvirker ikke pickup'en da den bevæger sig ikke med talerken men kun på talerken så det er kun friktion kraften som påvirker systemet...

Friktionkraften virker i same retning og den potential bevægelse og den virker tangential på plade rillene. På grund af kraft vektoren ikke peger mod pivoten på armen kan vi løse kraft i 2 kompomenter med 90 grader retning til hin anden hvor én af dem peger mod pivoten og den anden ind mod spindelen og den kraft årsager at armen søger at gå ind mod talerken.  

dvs. det er antiskating indstillinger (så er det bare i orden) eller din spilere ikke er 100% vandret som årsager at armen søger at gå ud af talerken 

Derfor er det ikke problem med tang.liner tracker arms og antiskating.

håber at du kan forstår min dårlig dansk

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Til at justere anti skating har jeg havt god erfaring med at bruge HFNRR pladen  http://www.highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType=23&a mp;iAd=93 ,

det er også rimlig nemt at justere efter den.

hilsen

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 November 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Antiskating trækker armen og dermed pick-uppen udad fordi omdrejningen fra pladen og rillerne trækker indad. Det virker ulogisk, det har noget med den førnævnte centripetal kraft, Kristjan skrev om. Tager du antiskating helt af, vil du se at nålefanen bøjer indad. Til gengæld vil FOR meget antiskating bøje nålefanen modsat
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2004 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Gli det er ikke centripetal kraft som påvirker pu. Det er en gnidningskraft som jeg har forsøget at forklar med en vektor som kan opløses i to kompomenter og den mindre har retning ind ad spindelen og det kalder man skating og så skal man tilføj antiskating i modsæt retning.

Hilsen

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 22 November 2004 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Du har sikkert ret. Det er længe siden, det var pensum for mig.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 November 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Halløjda!

Antiskating er kun nødvendig på radialarme.
Det er fordi det punkt nålen sidder i, har "overhang" i forhold til pladetalerkenens omdrejningspunkt.
Hvis du ser armens omdrejningspunkt som A og ser nålens position som B. Så vil den vinkelrette linie på linien A-B være fremme foran pladetallerkenens omdrejningspunkt.
Denne justering hedder overhang. Hertil hører en kompenserende kraft "antiskating"
For at justere antiskating korrekt, skal man bruge et "velocity track".
Altså et 3-400Hz signal ved stigende amplitude. Når nålen ikke længere sporer, bør det være i begge kanaler samtidigt.
Ortofon har lavet en sådan skive, med Opus 3 tracks på den anden side.

Hvis du stadig har svært ved at forstå behovet for antiskating, så tænk din tonearm som en snor, der holder puén fra at køre med rundt på en glat plade helt uden riller.
Hvis snoren er præcist så lang, at pu står vinkelret på pladens omdrejningspunkt (tangent ligesom en tangentialarm), så vil der ikke være sideværts kræfter der påvirker.
Gør du snoren længere, vil pu trække indad mod centrum. Gøres den kortere, trækker den udad.
Man kan faktisk også justere AS på de glatte afsnit ved slutningen af en plade.
Den skal hverken bevæge sig ind eller ud.

Gute Vergnügung

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 November 2004 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Måske et lille billede vil hjælpe på beskrivelsen:

Når nu vi taler om Antiskating så er der et par ting, som er værd at vide, bl.a. :

EDIT:( Antiskating behovet stiger ved stigende nåletryk med ca. en faktor 0,7. Altså Antiskating ved 1.5g nåletryk er 0,7 gange mindre end ved 3g!

EDIT: Jeg sludrede lidt vel rigeligt i ovenstående. Friktionen er fra hver rille-væg 0,7 gange nåletryk gange friktionskoefficient, for nu at være korrekt. Friktionsbidraget fra rillens modulation er forskelligt fra pick-up til pick-up og en række forhold spiller ind (compliance og inerti af nål og transducer elementer i pick-up'en)

Manglende antiskating giver forvrængning i højrekanal, idet aftastningen af ydersiden af rillen sker med for lille tryk. Følgelig slides indersiden (venstre kanal) uforholdmæssigt. På grund af skatingeffekten sporer nålen også dårligere - faktisk betyder korrekt antiskating behov for ca. 25% MINDRE nåletryk. (bemærk ikke mindre nåletryk end anbefalet af Pick-up producenten men 25% mindre end det er nødvendigt at anvende for at få forvrængingsfri gengivelse med manglende antiskating)

(Skatingkraften er afhængig af rillemodstanden, derfor stiger skatingeffekten ved øget modulation (=kraftige passager). Derfor kan indstilling af antiskating foretages med den af Hr. Kubik's nævnte plade).

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

F-gnidning = m*g*mu

m=nålens tryk

g=9,82 i danmark

mu=gidnings koefficientet mellem pladen og nålen(det som du kalder rillens modstand)

så skal man gange sinus med vinkelen på til at få rigtigt værdi.

Hilsen

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 November 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Tak Kristjan, Du fangede mig i at vrøvle lidt - så jeg rettede lige mit indlæg. Men du har ikke helt ret i din formel, men det er knap så betydende.

Friktionskraften som skating-kraften er afledt af består både af trykket på rillesiderne og gnidningsmodstanden. Gnidningsmodstanden er en kompleks sag i dette tilfælde da det ikke blot er en materialeafhængig konstant, men er en dynamisk værdi afhængig af modulationen.

-CK-
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 23 November 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Efter alt den teori, lige et kort praktisk spørgsmål.

Til justering af korrekt antiskating, vil det da være fordelagtigt at justere antiskate-trækket ved at lægge en LP med helt blank overflade (uden lydspor) på spillen, spinne skiven, sætte nålen på og så justere antiskating indtil nålen ballancerer på pladen og hverken bevæger sig udad, eller indad ?

- Eller har gnidningsmodstanden i pladerillen så stor indflydelse på det nødvendige antistating træk at metoden ikke kan anvendes ?

I givet fald ville det være en meget nem måde at justere den korrekt på.

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hej Klaus

For mig er det ikke en konkurence om hvem har ret og hvem ikke, man tager jo fejl ind imellem men det vigtige er at man har vilje at modtage fra andre og godkende at man har ikke altid ret , der går jo ud på at hjælpe hinanden med at få fat i tingene.

mvh

Kristjan

Jaryo03
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 November 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Til -CK-

Så vidt jeg har forstået på ovenstående, bør skating ikke forekomme uden en rille til at påvirke nålen - så det lyder ikke som en god ide.

Til top Vis Jaryo03's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaryo03

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 November 2004 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

-CK- skrev:

HejsaEfter alt den teori, lige et kort praktisk spørgsmål.Til justering af korrekt antiskating, vil det da være fordelagtigt at justere antiskate-trækket ved at lægge en LP med helt blank overflade (uden lydspor) på spillen, spinne skiven, sætte nålen på og så justere antiskating indtil nålen ballancerer på pladen og hverken bevæger sig udad, eller indad ?
- Eller har gnidningsmodstanden i pladerillen så stor indflydelse på det nødvendige antistating træk at metoden ikke kan anvendes ?

I givet fald ville det være en meget nem måde at justere den korrekt på.

Du kan godt bruge en "blank" plade, til at indstille din antiskating med. Problemet er blot, at gnidningsmodstanden mellem nålen og pladen, ikke er som hvis nålen befinder sig i en "rigtig" pladerille. Det er derfor ikke så nøjagtigt at indstille antiskating efter denne metode.

Gnidningsmodtanden varierer iøvrigt også alt efter hvilken slibning nålen har. Nogle slibninger giver større kontaktflade end andre. Af denne grund skal antiskating indstilles forskelligt for en konisk nål og en fine line nål, selvom der benyttes samme nåletryk. Den optimale metode, er at bruge en testplade, som den Kurt von Kubik nævner i sit indlæg.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 November 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Jaryo03 skrev:

Til -CK-

Så vidt jeg har forstået på ovenstående, bør skating ikke forekomme uden en rille til at påvirke nålen - så det lyder ikke som en god ide.

Skating forekommer alligevel. Selvom der ingen riller er, vil der stadig være friktion mellem pladen og nålen. Men nej, jeg er helt enig i at det ikke er optimalt, at indstille antiskating på den måde.

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hej med jer alle.

Bare for dem som ikke har prøvet HNRR pladen så indeholder den 300Hz signal ved 12, 14, 16 og 18dB forstærkning. 

Hilsen

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 26 November 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Sikke en masse teorier og formler

Der åbenbart flere faktorer end jeg umiddelbart havde forestillet mig.

At tallerkenen skal være i water, må være et must. Nogle idér til hvordan man hæver en Rega P3 i forkanten, uden at fødderne mister deres funktion?

Hvordan min Tekni-fi K3 PU er slebet har jeg ingen anelse om - hvor stor er betydningen?

Jeg kan umiddelbart ikke finde den test-plade fra Ortofon - men den som High-End Sound har er vel ligeså god eller....?

Tak for alle indlæggene - tror jeg forstod lidt af det men PYHA der er langt......

"Canteliber", "Compliance" og "Transducer elementer i PU" er mig uforståelige ord og vendinger....HJÆLP!

Edit: Jo tættere tonearmen er på midten af pladetallerkenen, des hurtigere trækker den udad når PU'en løftes - hvorfor?

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hej Dolkin.

• For c.a 18 år siden havde jeg en rega på vægghylde men hylden var ikke 100% jævn og jeg løsede det med at sætte meget tynd skiver under fødderne indtil spileren var jævn.
  • HFNRR pladen har været brugt i mange år af mange audiophiler omkring værden med god rygter, du kan opnå fin resultat med den.
  • Jo tættere armen er på midten jo større er din antskating.

hilsen

Kristjan 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes